بازدید 4456
اقتصاد در گذر زمان

از ترک تهران توسط خزانه دار کل ایران تا اعلام واردات یک میلیارد دلاری کالا از انگلستان

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۶۳۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹ 12 January 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

22 دی 1290، مورگان شوستر خزانه دار كل ايران كه بر اثر اولتيماتوم روسها بركنار شده بود، امروز پس از دريافت غرامت تهران را ترك كرد.

22 دی 1340، عبدالحسین بهنیا وزیر دارایی در اعتراض و مخالفت با لایحه اصلاحات ارضی استعفا داد.

22 دی 1344، بین ایران و شوروی ۵ موافقتنامه و قرارداد درخصوص ذوب‌آهن و احداث شاه لوله گاز در ایران، ‌در مسکو امضا شد.

22 دی 1345، قرارداد خرید دومین کارخانه نورد ایران بین نماینده شرکت دماک و شرکت نورد ایران امضا شد.

22 دی 1350، "اسپيرو واگنيو" معاون رئيس جمهور آمريكا دومين كنفرانس سرمايه گذاري در ايران را با حضور 4 وزير دولت ايران افتتاح كرد. سرپرستي هيأت ايراني در كنفرانس را هوشنگ انصاري وزير اقتصاد بر عهده داشت. اولين كنفرانس سرمايه گذاري در ايران 29 ارديبهشت 1349 در تهران آغاز به كار كرد.

22 دی 1354، به موجب قراردادی که بین ایران و ژاپن به امضا رسید مقرر شد دو کشور تا سقف ۸/۱ میلیارد دلار در صنایع نفتی و پتروشیمی مشترکا سرمایه‌ گذاری کنند.

22 دی 1355، بین ایران و انگلستان یک قرارداد بازرگانی و صنعتی منعقد شد به موجب این قرارداد، مقرر شد که انگلستان در صنایع اتومبیل ‌سازی، برقی کردن راه ‌آهن، ایجاد ناوگان نفت‌ کش، مونتاژ تراکتور و موتور دیزل در ایران سرمایه ‌گذاری کند. اعلام شد که ایران در سال گذشته یک میلیارد دلار کالا از انگلستان وارد و ۱۴ میلیون دلار کالای غیرنفتی به آن کشور صادر کرده است.

 

منابع: موسسه مطالعات پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر