بازدید 13211

پیشنهاد بنیاد کارنگی به ترامپ برای ماهی گیری از آب گل‌آلود در ایران

طی هفته اخیر رسانه‌های آمریکایی به‌ویژه مؤسسات تحقیقاتی این کشور در خصوص اعتراضات در ایران دست به تحلیل‌های متفاوت و متنوعی زده‌اند و از جنبه‌های مختلف سعی در تبیین و تفسیر این اعتراضات داشته است. اکنون بنیاد کارنگی در مقاله‌ای به قلم «جیک سولیوان» و «ویلیام برنز» پیشنهادی جالب به دونالد ترامپ برای استفاده از فرصت اعتراضات در ایران داده است.
کد خبر: ۷۶۲۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴ 10 January 2018

طی هفته اخیر رسانه‌های آمریکایی به‌ویژه مؤسسات تحقیقاتی این کشور در خصوص اعتراضات در ایران دست به تحلیل‌های متفاوت و متنوعی زده‌اند و از جنبه‌های مختلف سعی در تبیین و تفسیر این اعتراضات داشته است. اکنون بنیاد کارنگی در مقاله‌ای به قلم «جیک سولیوان» و «ویلیام برنز» پیشنهادی جالب به دونالد ترامپ برای استفاده از فرصت اعتراضات در ایران داده است.

به گزارش «تابناک» جیک سولیوان دیپلمات آمریکایی و از اعضای کمپین 2016 هیلاری کلینتون بوده و ویلیام برنز نیز دبیر بنیاد کارنگی است. این دو در مقاله‌ای تحت عنوان «سیاست ریست ترامپ برای ایران» با تحلیلی از اعتراضات اخیر در ایران پیشنهادی جالب به دونالد ترامپ داده‌اند.

این مقاله بیا می‌کند که اعتراضات در ایران فرصتی برای آمریکا و سیاست خارجی این کشور در برابر ایران حساب می‌شود. این دو با بیان این‌که طی روزهای آینده ترامپ باید تصمیم خود در خصوص سرنوشت توافق هسته‌ای را اتخاذ کند. به گفته آن‌ها درحالی‌که شاید گروه ترامپ تصور کند که ادامه توافق درحالی‌که این اعتراضات در ایران شکل‌گرفته است، احمقانه به نظر می‌آید، اما این تصور یک گل به خودی استراتژیک است. این مقاله بیان می‌کند که فسخ توافق هسته‌ای در این شرایط یک فرصت استثنایی را از سیاست خارجی آمریکا در برابر ایران خواهد گرفت: فرصت تجدید فشار بین‌المللی بر روی ایران به خاطر تهدیداتش نسبت به منطقه.

پیشنهاد بنیاد کارنگی به ترامپ برای ماهی گیری از آب گل‌آلود در ایران

به گفته این مقاله گروه ترامپ می‌تواند به‌گونه‌ای سیاست خود در برابر ایران را «ریست» کرده که مجدداً آمریکا به رهبری سیاست‌ها را برعهده‌گرفته و ایران در وضعیت دفاع دیپلماتیک قرار بگیرد.

این مقاله می‌گوید: «توافق هسته‌ای گزینه‌ای را برای آمریکا در نظر آورده که اقدام به تحریم ایران در موضوعات غیرهسته‌ای کند. این مسئله هیچ تناقضی با اجرای توافق هسته‌ای ندارد و برای مثال می‌توان تحریم‌های اقتصادی را به خاطر حقوق بشر در ایران و همچنین اقدامات بازیگران خارج از ایرآن‌که نهادهای امنیتی ایران را با ابزارهای سانسور و سرکوب مجهز می‌کنند، اجرایی کرد. اگر توافق هسته‌ای با ایران باقی بماند شانس آمریکا برای همراه کردن شرکای اروپایی برای اجرای چنین اقداماتی بیشت خواهد بود.»

این مقاله با اشاره به این‌که اجرای توافق هسته‌ای فرصت را از مقامات ایرانی برای توجیه مشکلات اقتصادی با تحریم، گرفته است، بیان می‌کند: «برخی اشاره می‌کنند که بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی منجر به سقوط نظام در ایران خواهد شد. این مسئله نه‌تنها در حد یک حدس و گمان است بلکه می‌تواند منجر به قدرت گرفتن دولت ایران و ایجاد یک دوگانه «ما در برابر آمریکا» در ایران کند که شفافیت اخلاقی اعتراضات مردمی در ایران را سلب خواهد کرد. این مسئله منجر به ایجاد جنگ جهانی بر سر این موضوع خواهد شد که چه کسی اشتباه کرده است: تهران یا واشنگتن؟»

این مقاله به ترامپ پیشنهاد می‌کند که با ادامه اجرای توافق هسته‌ای به شرکای اروپایی خود اعلام کند که با این کار، خواهان اجرای فشارهای بیشتر بر فعالیت‌ها و رفتارهای نظام ایران در داخل و خارج است. به پیشنهاد این مقاله‌ای فشارها می‌تواند به‌واسطه تحریم‌های خارج از حوزه هسته‌ای بر ایران صورت بگیرد.

این مقاله همچنین پیشنهاد می‌دهد: «دولت آمریکا می‌تواند از این فرصت برای برداشتن ممنوعیت ورود ایرانیآن‌که مانع از ورود بسیاری از مردم ایران برای بازدید از اقوام یا تحصیل به آمریکا شده است، استفاده کند.»

به گفته نویسندگان این استراتژی می‌تواند همراه با کلیدواژه‌ای باشد که این روزها در ادبیات کاخ سفید مفقود است: انسانیت. اما به عقیده آن‌ها اکنون ترامپ و معاون وی این اعتراضات در ایران را دستمایه تسویه‌حساب سیاسی با باراک اوباما کرده‌اند و شرایط فعلی در ایران را با زمان 2009 مقایسه می‌کنند.

درنهایت این مقاله یادآوری می‌کند که استراتژی موفق برای آمریکا در شرایط فعلی نگاه‌داشتن مسئولیت بر روی دوش دولت و نظام ایران است نه در توییت ها و بر هم زدن قراردادهایی است که نتیجه‌ای جز ایجاد خصومت بیشتر با آمریکا نخواهد داشت. ایشان با یادآوری مدل رونالد ریگان در خصوص شوروی (نگه‌داشتن توافق‌های کنترل تسلیحات ضمن فشار بر این کشور به خاطر حقوق بشر) بیان می‌کنند: این مدل برای پیگیری در خصوص ایران مناسب است آن‌هم درحالی‌که تناقضات درونی در ایران در حال آشکار شدن است».

به گزارش «تابناک» این تحلیل از بنیاد کارنگی و دو تن از نویسندگان معروف آن‌که پیش‌ازاین نیز مقالاتی در توجیه چرایی ضرورت حفظ توافق هسته‌ای با ایران نگاشته‌اند، به‌خوبی نشان‌دهنده خط پررنگی است که سیاست خارجی آمریکا در خصوص ایران و توافق هسته‌ای دنبال کرده است: استفاده ابزاری از توافق هسته‌ای در شرایط متفاوت و به فراخور موضوع.

این تحلیل به‌خوبی بیان می‌کند که سیاستمداران در ایالات‌متحده نفس توافق هسته‌ای و نقض یا ادامه آن را نه به لحاظ استانداردهای حقوق بین‌المللی و فرآیندهای دیپلماتیک، بلکه از زاویه «سیاست شخصی» نگاه کرده و در متن‌های متفاوت آهنگ‌های متفاوتی از آن خلق می‌کنند.

نکته بسیار جالب‌توجه در این مقاله اشاره نویسندگان به برداشتن ممنوعیت ورود ایرانیان به آمریکا و استفاده از کلیدواژه «انسانیت» است که به‌خوبی اوج استفاده ابزاری از مفاهیم و مقولات مختلف در سیاست آمریکا در برابر ایران را نشان می‌دهد. هرچند این دو تلاش دارند تا اقدامات تحریمی در خصوص حقوق بشر در ایران را با «انسانیت» همخوان و برابر سازند، اما به‌وضوح مشخص است که به شکلی بی‌پرده و عریان، مفهوم و مقوله انسانیت را «ابزاری» نگاه می‌کنند.

همچنین نشان دهنده نگاه آنها به ورود ایرانیان و مسلمانان به آمریکا است به خوبی نشان میدهد سیاست ها و روندها در ایالات متحده از سوی تحلیلگران و سیاستگذاران چگونه دیده میشود.

درنهایت این مقاله با پیشنهاد ماهی گیری از آب گل‌آلود در ایران، و عنوان گمراه‌کننده «ریست سیاست در قبال ایران» تنها یک هدف را ظاهراً دنبال کرده است: حفظ توافق هسته‌ای با ایران به‌عنوان دستاورد «دموکرات‌ها» در سیاست خارجی آمریکا، و نه به‌عنوان یک توافق بین‌المللی با لزوم احترام به آن. چیزی که نگاه به جهان از زاویه دید آمریکایی را معنی می‌کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۷
واقعا که چقدر جالب بود ! و واقعا که دست آقای روحانی با اینهمه کارش درد نکند . اگر فقط یک کمی به حرف رهبری گوش داده بودند الان وضعیت خیلی بهتر از این بود و دیگر با افراد معیوب العقلی مانند رئیس دولت آمریکا طرف نبودیم.کاش از اینها درس گرفته شود . کاش مسئولین ما کمی مانند مردم حرف گوش کن بودند و انقدر باد به کله نداشتند.
این تجزیه و تحلیل ها پایگاه ها و نشریات و بنیاد های امریکا این است که ایران را سر درگم کنند آمریکا هیچ موقع از برجام خارج نمیشود مگر دیوانه هستند سالها آرزوشان این بود غنی سازی ایران را مهار کنند حالا که این آرزوشان محقق پیداد کرده تلاششان این است که برجام را برعلیه ایران لو لو سرخرمن قراربدهند تا امتیازات بیشتری مانند محدود ساختن صنعت موشکی وغیره..بگیرند واگر ایران نخواست قبول کند تحریم ها گسترده اعمال کنند. یعنی اینکه هم هسته ای را مهار کردند وهم تحریمها سرجای اولش هست یعنی اینکه از هول حلیم به دیگ افتادیم کلاه گشادی سرمان رفته است .مگر اینکه ایران با اقتدار تمام در عمل آنها عکس العمل شدید نشان بدهد
خیلی جالب بود.امیدوارم این تحقیقات به ترامپ برسد و انرا بخواند
مرگ مرگ امریکا
اگر چه هیچ گرگی میش نمیشود برای بره که به آن شیر دهد ،اما پیشنهاد زیرکانه ،و خطر ناکی است برای مسولین حمهوری اسلامی ،که باعث تحریم هوشمند ‌و هدفمند هست ؟ ایران اکنون نیازمند تغیر نکرش سیاست داخلی ،وبیرونی خود هست ؟ ،،،
این چه سیاستیه که همه جزییاتش رو همه می فهمند
من هم نظری مشابه دارم راه کار کنونی امریکا برای تکمیل و پیشبرد منافعش با هجوم و تهدید جهان نمیتواند همزمان راهکار اوباما را بر تابد شما باید حداکثر بازی را از دیوانه بازی نمایشی و هجومی امریکا را بگیرید انها هم میخواهند در ضمن نگه داری برجام و دست بسته نگه داشتن ما کار های دیگر را پیش ببرند انها میخواهند بازی اغتشاش را که از راهکار های دمو کرات ها است را همزمان با هجوم سوار شوند خدا کند بر جام را پاره کنند البته پاره کردن انها هم شاید با بازی اروپا همراه شود که بر جام پاره شده را نگه دارند و امریکا هم ما را خفه کند یادتان باشد هر بازی انها هم ضد بازی خوبی دارد که باید انها را در دام خود انداخت حتی نا ارامی اخیر نیز نوعی برد برای ایران است زیرا توان این بازی انها را برای بازی حاد و مهلک کاهش میدهد و به نوعی ثبات دراز مدت به ما میدهد انها نفوذی زیاد دارند در همه رنگ باید بازی عمیق را ولایت سمان دهد که حتی نزدیک ترین فرد هم نداند تا دشمنان ایران کشیده های عمیق بخورند یادتان باشد در نهایت این امریکا است که دارد در دام این بازی های خودش میافتد و اولویت های حاشیه جای اصلی را میگیرد ایران هیچگاه تهدید برای امریکا نبوده اما دارند خودشان را برای ما بیهوده خرج میکنند این را حتما نخبه های انها میفهمند خوب مقومت کنید زود است که خودشان فرار کنند
نیازی نیست کسی پیشنهاد بده...شرایط مهیاست... گرانی. تورم...عوارض خروج ...بیکاری و ....
یواش برادران کارنگی
کجایید لم دادید به صندلی هاتون و نظریه صادر می کنید. آنچه شما می بینید نوک کوه یخی است نه خود کوه یخ
اگر تحلیل این دو نوسینده بنیاد کارنگی تنها نوعی تلاش برای حفظ توافق هسته ای به عنوان دستاورد"حزب دموکرات" است تلاش توامان اصولگرایان چه در لایه های قدرت و چه در سطح رسانه هایشان برای برهم زدن این توافق و اساسا هرآنچه دولت فعلی به آن دست یافته یا قصد دارد که برسد نامش چیست؟ کافی است نگاهی به بخشی از اصولگرایان از جمله احمدی نژاد و عقبه سیاسی رسانه ایش در کشور بیندازید ، مشغول چه کاری هستند از 88 تا حالا؟!!!!! حداقل رقابت سیاسی در امریکا هنوز آنقدرها ناجوانمردانه و خائنانه نشده که امنیت و کلیت کشورشان وجه المعامله یک حزب سیاسی علیه رقیبش قرار گیرد؟
ترامپ گفته " در زمان مناسب، مردم ایران حمایت بزرگی از سوی آمریکا دریافت خواهند کرد. "
این سورپرایز و حمایت بزرگ، همون اعلام خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ در چند روز آینده هست. با اینکار با بازگشت تحریمها و کاهش شدید درآمد نفتی و تحریم کشتیرانی و بانکی ایران، آمریکا به دنبال فروپاشی اقتصاد ایران خواهد بود.
نفاق یعنی همین . هم در ظاهر توافق را حفظ کنند و هم ایران را به بهانه های واهی دیگه تحت فشار و تحریم قرار بدهند . اروپا هم با این سیاست مارمولکی موافقه . نگاهی به موضعگیری های چند روز گذشته انگلیس ، فرانسه ، آلمان هم این رو تایید میکنه . نفاق ، نفاق ،نفاق . از همه بهتر همینه . یکی به نعل میزنن یکی به میخ . هرجا به نفعشون بود میگن توافق ، هرجا به نفعشون بود میگن تحریم . دستشون هم برای هر اقدامی باز است . بهترین گزینه ای که دست آخر بهش میرسن همین نفاق و دو رویی است . حالا کی ایران اینو بفهمه خدا میدونه .
لطفا شما هم از کلمه انسانیت استفاده ابزاری کنید و بازداشت شدگان شلوغی های اخیر را آزاد کنید ،من به عنوان مادر یک جوان مهندس بیست و هفت ساله بیکار به شما التماس می کنم!
برنامه و سیاست ایران چیست ؟ آیا بهتر نیست مانند نصیحت دنگ شیائو پینگ رهبر چین نوین ، هوشمند باشیم و از تنش ها بکاهیم و سرمان به کار خودمان باشیم و شروع کنیم به تقویت اقتصاد و زیرساختارها و غیره، وقتی آنقدر قوی شدیم که کسی نتوانست با ما رقابت کند و اگر رقابت کرد هزینه اش بالا بود، آنوقت برای همه دنیا شاخ و شانه بکشیم!!! اندازه ما الان در اقتصاد جهانی کمتر از 0.5% ( نیم درصد ) است!!! حالا خودتان حساب کتاب بکنید.
امیدوارم ترامپ برجام را فسخ کند 150 میلیارد دلار از برجام آزاد شد یک دلارش برای مردم ایران خرج نشد.
در هر صورت اروپایی ها از آمریکا تبعیت واقعی نمی کنند وترامپ هم باید با جمهوریخواهان در کنگره در این مورد به توافق برسدبعد از آن خواهد بود که میتوان تصمیم گرفت
مردم ایران رشد سیاسی خوبی کرده اند ودشمن نمیتواند از احساساتشان بهره برداری کند مردم واقعا مشکلات اقتصادی دارند که ریشه اش عدم اصلاحات سیاسی است ولی عوامل دشمن غدار را میشناسد ودر دام دشمن نمی افتند مردم خودشان عوامل دشمن را معرفی میکنند دریغ‌ست ایران که ویران شود

کنام پلنگان و شیران شود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر