بازدید 9372
۶
پیمانه اقتصادی؛

از «افزایش سقف وام ازدواج به دستور رئیس جمهور» تا «ارزان‌ترین و گران‌ترین معاملات زمستانی مسکن در تهران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ۹۸ واحدی شاخص کل بورس، افزایش اندک قیمت نفت، آلمان بزرگترین مشتری خودروهای ترک، یکه تازی دلار در محدوده 4400 تومان، ذخایر ارزی چین به رکورد ۳.۱۴ تریلیون دلار رسید، کاهش ۲۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار، ایران از ایده انتقال گاز به اروپا غفلت نکند و حرکت «تسه»ها نزدیک میانگین را در بر دارد.
کد خبر: ۷۶۲۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶ 09 January 2018

در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ۹۸ واحدی شاخص کل بورس، افزایش اندک قیمت نفت، آلمان بزرگترین مشتری خودروهای ترک، یکه تازی دلار در محدوده 4400 تومان، ذخایر ارزی چین به رکورد ۳.۱۴ تریلیون دلار رسید، کاهش ۲۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار، ایران از ایده انتقال گاز به اروپا غفلت نکند و حرکت «تسه»ها نزدیک میانگین را در بر دارد.

 

افزایش سقف وام ازدواج به دستور رئیس جمهور

روز گذشته سعود کرباسيان پس از بازديد رئيس جمهور از وزارت امور اقتصادي و دارايي با اشاره به تخصيص وام 100 ميليون ريالي وام ازدواج براي 550 هزار نفر از طريق بانکهاي دولتي در چند ماه اخير گفت: بنا به دستور امروز رئيس جمهور اين مبلغ به سقف 150 ميليون ريال افزايش يافت. وزیر امور اقتصادی و دارایی تصريح کرد: شرايط و مقررات تخصيص وام تغيير نمي کند ولي با مصوبه امروز که به منزله ابلاغ اجرايي است بانکها مکلف به پرداخت وام به مبلغ 150 ميليون ريال هستند. همچنین جمشیدی -دبیر کانون بانک‌های خصوصی گفته است: در حالی در دو سال گذشته سقف وام ازدواج به ۱۰ میلیون تومان رسید که بانک‌ها مکلف شدند برای تامین مالی آن به سمت برداشت از حساب‌های جاری حرکت کند، در حالی که این حساب‌ها امانت مردم نزد بانک‌هاست و هر آن ممکن است برای دریافت آن اقدام کنند در چنین شرایطی چگونه می‌توان این پول در جریان را برای دریافت تسهیلات با دوره بازپرداخت سه‌ ساله اختصاص داد، بنابراین وقتی که منابع جاری کم می‌شود باید برای تامین وجوه مورد نیاز صاحب حساب به سمت برداشت از سهم سهامداران حرکت کرد. در این حالت آیا سهامدار راضی است از سهم او برداشت شده و در جایی دیگر خرج شود؟

رشد ۹۸ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه هجدهم دیماه 96 با افزایش 98 واحدی معادل 0.10 درصد به رقم 96 هزار و 332 واحد رسید. تالار شیشه ای در سومین روز کاری از سومین هفته زمستان، بر خلاف روز یکشنبه، شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 31 واحدی معادل 0.10 درصد به رقم 30 هزار و 875 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن همانند روز قبل با رشد 70 واحدی معادل 0.41 درصد، عدد 17 هزار و 377 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 53 واحدی معادل 0.41 درصد به رقم 13 هزار و 103 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.12 درصد همراه شد و 125 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 103 هزار و 602 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول بر خلاف روز قبل با 29 واحد افزایش معادل 0.04 درصد به رقم 68 هزار و 250 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 420 واحد افزایش معادل 0.20 درصد همراه بود و عدد 206 هزار و 70 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «افزایش سقف وام ازدواج به دستور رئیس جمهور» تا «ارزان‌ترین و گران‌ترین معاملات زمستانی مسکن در تهران»

حرکت سهام آسیایی به سوی بالاترین قله‌های تاریخی

روز دوشنبه پس از این که وال‌استریت با رشد اقتصادی قدرتمند و اشتهای بالای سرمایه‌گذاران برای ریسک‌پذیری بالا، بهترین شروع سالیانه خود را در طول بیش از یک دهه به دست آورد، سهام آسیایی به سوی بالاترین قله‌های تاریخی خود حرکت کرد. شاخص گسترده سهام آسیا اقیانوسیه که در هفته قبل با ثبت برترین عملکرد خود در طول بیش از ۶ ماه، ۳.۱ درصد جهش کرده بود، ۰.۱ درصد دیگر به ارزش خود افزود. این شاخص که به ۵۸۸.۰۷ واحد رسیده است، فاصله خود را با رکورد همیشگی ۵۹۱.۵۰ واحدی که در نوامبر ۲۰۰۷ ثبت شده بود، بسیار کاهش داده است. شاخص پی‌اس‌آی فیلیپین هم رکورد زده است درحالی‌که شاخص سهام استرالیا به یک رکورد ۱۰ ساله دیگر رسید. نیکی ژاپن به علت تعطیلات رسمی در این کشور بسته بود اما هفته گذشته به بالاترین سطح خود از ۱۹۹۲ تا کنون رسید. تحلیل‌گر بانک آمریکایی مریل لینچ، با پیش‌بینی این‌که اقتصاد جهانی امسال می‌تواند ۴ درصد یا بیشتر رشد کند، گفت: این رشد هماهنگ اقتصاد جهان است که باعث شد درآمدها و بازار سهام در سال گذشته رشد کنند و اقتصاد جهان با حداکثر توان موتور خود به ۲۰۱۸ وارد شده است. او اضافه کرد: این رشد باعث شده است که مدل‌های سهام و اوراق ما همچنان نشان‌دهنده سود باشند و پیش‌بینی درآمدها در سطوح بالاتری انجام شود.

افزایش اندک قیمت نفت با کاهش تعداد دکل های نفتی فعال در آمریکا

روز دوشنبه قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه ۴ سنت افزایش یافت واین نفت در بازار بشکه ای ۶۷.۶۶ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۶ سنتی بشکه ای ۶۱.۵۰ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که در هفته ی کاری گذشته قیمت نفت برنت با رسیدن به ۶۸.۲۷ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از ماه می سال ۲۰۱۵ تا کنون به نام خود ثبت کرد. همچنین، دربازه ی زمانی مشابه، نفت وست تگزاس اینترمدیت با قیمت ۶۲.۲۱ دلار در هر بشکه معامله شد. رسیدن قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به این سطح از دو سال و نیم پیش تا کنون سابقه نداشته است. به گفته ی معامله گران بازار نفت، دلیل افزایش جزئی قیمت نفت کاهش تعداد دکل های نفتی آمریکا در هفته ی منتهی به ۵ ژانویه ی سال ۲۰۱۸ است. در این خصوص، بر اساس گزارش های منتشر شده، دکل های نفتی فعال در آمریکا در بازه ی زمانی نامبرده با ۵ عدد کاهش به مجموع ۷۴۲ عدد رسید.

آلمان بزرگترین مشتری خودروهای ترک

انجمن صادرکننندگان خودروی ترکیه اعلام کرد: صادرات خودروی این کشور در سال 2017 نسبت به سال قبل ، 19.5 درصد افزایش یافته است. بنا به این گزارش سال گذشته میلادی خودروسازان ترک 28.5 میلیارد تومان خودرو به خارج از این کشور صادر کردند، انجمن صادرکنندگان صنعت خودروسازی ترکیه اعلام کرد صادرات خودروی ترکیه تنها در ماه دسامبر 6 درصد افزایش یافته و به 2.5میلیارد دلار رسیده است. این کشور ماهانه به طور متوسط 2.4 میلیارد دلار صادرات خودرو داشته است. صادرات خودروی ترکیه 18 درصد از کل صادرات 160 میلیارد دلاری این کشور در سال 2017 را شامل می‌شد. آلمان بزرگترین بازار صادرات خودروی ترکیه محسوب می‌شود که در سال 2017، 4.36میلیارد دلار خودرو ازاین کشور وارد کرده و نسبت به سال 2016، 10 درصد افزایش داشته است، ایتالیا و فرانسه نیز به ترتیب 3.14، 2.91 میلیارد دلار واردات خودرو از ترکیه در جایگاه بعدی قرار دارند. به طور کلی ترکیه 77 درصد خودروهای صادراتی خود را به اتحادیه اروپا صادر می‌کند. از سوی دیگر صادرات خودروی ترکیه به کشورهای عضو پیمان تجارت آزاد آمریکا(نفتا) نیز در سال 2017، 87 درصد افزایش یافته و به 1.64 میلیارد دلار رسیده است.

یکه تازی دلار در محدوده 4400 تومان

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 394 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 43 هزار و 506 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 188 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 52 هزار و 335 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد سومین روز هفته، 11 هزار و 874 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 99 ریال گران تر فروخته شد.

از «افزایش سقف وام ازدواج به دستور رئیس جمهور» تا «ارزان‌ترین و گران‌ترین معاملات زمستانی مسکن در تهران»

ذخایر ارزی چین به رکورد ۳.۱۴ تریلیون دلار رسید

بانک خلق چین اعلام کرد که ذخایر ارزی این کشور در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی برای یازدهمین ماه متوالی با افزایش روبرو شد و با ۲۰.۲ میلیارد دلار ذخیره بیشتر به ۳.۱۴ تریلیون دلار رسید که بیشترین رقم در بیش از یکسال اخیر محسوب می شود. سفت و سخت شدن مقررات پولی و افزایش ارزش یوآن منجر به عدم خروج سرمایه از این کشور شده است. روند صعودی ذخایر ارزی چین در ماه دسامبر، بیشترین افزایش ماهانه از سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی به بعد است. افزایش ذخایر ارزی چین در ماه نوامبر ۱۰ میلیارد دلار ثبت شده بود. پیش از این کارشناسان اقتصادی رویترز برآورد کرده بودند که ذخایر ارزی چین در ماه دسامبر با ۶ میلیارد دلار افزایش به ۳.۱۲۵ تریلیون دلار خواهد رسید. در ابتدای سال گذشته میلادی خروج سرمایه بعنوان خطر اصلی برای چین به حساب می آمد؛ اما کنترل جدی تر سرمایه و کاهش ارزش دلار که در نهایت به افزایش ارزش یوآن منجر شد، کمک کرد تا اعتماد به شرایط اقتصادی چین افزایش پیدا کند و انباشت بیشتر ذخایر ارزی این کشور را به دنبال داشته باشد. در سال ۲۰۱۷ میلادی ارزش یوآن در برابر دلار ۶.۸ درصد افزایش پیدا کرد و اوفت ارزش ۶.۵ درصدی خود در برابر دلار که در سال ۲۰۱۶ میلادی ثبت شده بود را جبران کرد؛ ضمن اینکه روند کاهشی ارزش یوآن در برابر دلار که برای سه سال متوالی اتفاق افتاده بود، پایان یافت.

کاهش ۲۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش 200 تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 4 هزار و 600 تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 6 هزار و 200 ، غرفه میدان میوه و تره بار سطح شهر 6 هزار و 650 و خرده فروشی 7 هزار و 400 تومان است. وی ازدیاد عرضه نسبت به تقاضا را دلیل اصلی کاهش قیمت مرغ در روزهای اخیر اعلام کرد. یوسفی ادامه داد: اگر قیمت مرغ در بازار به نرخ واقعی خود نرسد، مرغداری ها یکی پس از دیگری تعطیل خواهد شد. این مقام مسئول با اشاره به اینکه سه ماه گذشته ستاد تنظیم بازار نرخ واقعی هر کیلو مرغ در خرده فروشی ها را 7 هزار و 800 تومان اعلام کرد و گفت: با وجود افزایش 25 درصدی قیمت نهاده‌ها در دو ماه گذشته، انجمن این نرخ را قبول ندارد. وی نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را 5 هزار و 500 و مرغ آماده به طبخ برای مصرف‌کننده را 8 هزار و 500 تومان اعلام کرد. رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی قیمت مرغ در روزهای آتی را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به روند کنونی بازار پیش بینی می شود که قیمت مرغ تا پایان دهه فجر نوسان چندانی نداشته باشد. وی با اشاره به ضرورت افزایش قیمت مرغ در بازار تصریح کرد: اگر دولت به عرضه مرغ ارزان قیمت تمایل دارد، باید مابه التفاوت آن با نرخ واقعی محصول را به مرغداران بپردازد و از آن جا دولت بودجه برای پرداخت یارانه به تولیدکنندگان ندارد، قیمت مرغ آنقدر باید افزایش یابد، تا جوابگوی هزینه مرغداران باشد.

ایران از ایده انتقال گاز به اروپا غفلت نکند

پیتر وست مک کات سفیر پیشین انگلیس در آمریکا گفته است: ایران در مرکز غرب آسیا واقع شده است و جایگاه مناسبی دارد تا هاب منطقه ای شود؛ ایران همراه با هفت کشور، جمعیتی حدود 400 میلیون نفر را پوشش می دهد و علاوه بر این دارای قدرت نرم و نیروی انسانی با کیفیت است. مک کات اضافه کرد: ایران با این اقتصاد نیازمند زیر ساخت است ؛ چین در این زمینه ابتکارعمل هایی همچون جاده ابریشم و یک راه کمربندی را داشته است؛ اگر قرار باشد ایران از این طرح ها منتفع باشد باید بتواند با هند و چین گفت وگوهایی داشته باشد و اهدافی را تعیین کند. این دیپلمات انگلیسی فناوری اطلاعات و فناوری هوانوردی را زیر ساخت های مورد نیاز توسعه منطقه عنوان کرد و گفت: فرصتی که برای ایران وجود دارد این است که می تواند قدرت بلامنازع منطقه شود البته این امر نیازمند مولفه هایی هم هست. وی منابع انسانی و منابع هیدروکربنی را از ظرفیت های ایران ذکر کرد و گفت: ایران با دارا بودن دومین منابع گاز و دومین منابع شناخته شده نفت نقش مهمی در تجارت ایفا کند. مک کات خاطر نشان کرد: برای مثال برای ایران و پاکستان می تواند خطوط لوله گاز و ال ان جی شکل بگیرد و به رغم مخالفت آمریکا، ایران می تواند به طور کلیدی برای امنیت منطقه ایفای نقش کند. سفیر پیشی انگلیس در آمریکا تاکید کرد: ایران نباید در بلند مدت از ایده انتقال گاز به اروپا غفلت کند؛ درست است که روسیه به اروپا گاز می دهد با این حال روسیه نمی تواند شریک قابل اعتمادی برای اروپا باشد اما ایران می تواند شریک قابل اعتمادی باشد.

حرکت «تسه»ها نزدیک میانگین

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 9/ 0 درصدی به قیمت 73 هزار و 722 تومان معامله شدند. از ابتدای دی روند کم‌نوسان اوراق، میانگین قیمت را در سطح 73 هزار و 437 تومان قرار داد. این در شرایطی است که از ابتدای مهر نیز روند کم‌نوسان «تسه»ها را شاهد بودیم و میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن در 3 ماه پاییز در سطح 75 هزار و 627 تومان قرار گرفت. با وجود نوسان آرام اوراق تسهیلات مسکن، کارشناسان رشد تقاضای وام صندوق یکم مسکن و افزایش قابل توجه ورودی‌ها به این صندوق را اعلام کردند. بنابراین رشد تدریجی تقاضا، با افزایش تعداد معاملات و قیمت مسکن چشم‌انداز قرار گرفتن مسکن در فاز پیش‌رونق را تقویت کرده است. با این وجود، پایین بودن قدرت خرید متقاضیان سهم حداکثری معاملات تهران را به واحدهای زیر ۵۰۰ میلیون تومان رسانده است.

ارزان‌ترین و گران‌ترین معاملات زمستانی مسکن در تهران

گران‌ترین معامله مسکن در تهران به لحاظ رقم کل قرارداد از ابتدای دی‌ماه تا کنون متعلق به آپارتمان یکساله ۲۷۴ مترمربعی واقع در منطقه سه، خیابان دروس بوده است که به بهای ۴ میلیارد و ۸۲۵ میلیون تومان فروخته شده است. رتبه دوم گران‌ترین معامله مسکن در تهران به واحد مسکونی نوساز و کلید نخورده دیگری واقع در خیابان دربند تهران تعلق دارد که اگرچه بهای هر مترمربع از این واحد، بیشتر از معامله قبلی است، اما ارزش کل معامله با توجه به فاکتور مساحت ۲۵۰ مترمربعی، ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است. ارزان‌ترین آپارتمان‌ فروخته شده در تهران نیز طی این مدت مربوط به واحد ۳۵ مترمربعی ۱۹ سال ساخت در محدوده منطقه ۱۴ (سرآسیاب) و به ارزش ۵۲ میلیون تومان بوده است. رتبه بعدی مربوط به آپارتمان ۵۰ مترمربعی ۱۱ سال ساخت در محدوده دروازه‌غار تهران در منطقه ۱۲ است که ۶۰ میلیون تومان فروخته شده است. /دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
از حساب جاری ملت وام میدن ولی سود وام میره به حساب بانک
درحالیکه سهام آسیایی رکوردمیزنه سهام ایران سقوط آزادمیکنه !!!
راستي كه بايد گريست از تصميم اين دولت آقايان فكر ميكنند كه اين مردم براي گرفتن وام ازدواج ...... اسمش هست وام يعني قرض صحبت اشتباه ميكني آقاي رءيس جمهور
اخه چراکسی به فکر این گرانی های مسکن نیست، تهران خیلی مسکن گرون شده، کاش زلزله هشت ریشتری بیاد با خاک یکی بشه از دست این مردم طماع و بنگاه دارهای نامرد....
مگه قرض الحسنه سود داره.
این وام بدون بهره ازکدام منبع اعطادمیشه. لابد از پولهایی که جنابعالی ازسپرده. در آوردی و در قرض الحسنه گذاشتی تا به مردم وام ازدواج بدنِ
دولت یقه بانکها رو ول کنه . شما هم ول کنین تا درست کارشو انجام بده.
بخدا براي وام ازدواج ثبت نام كردم براي تهيه پرونده در بانك بخدا مداركي خواستن كه از عهده ام خارجه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار