بازدید 5587

عدم تاثیرپذیری میزان تولید نفت اوپک از نا آرامی‌های اخیر در ایران

به گفته ی مقام بلندپایه ی یکی از کشورهای عضو اوپک در خاورمیانه، اعضای اوپک در حال رصد ناآرامی های اخیر در ایران و بحران اقتصادی در ونزوئلا هستند اما تنها زمانی تولید نفت خود را افزایش خواهند داد که اختلال در میزان عرضه ی نفت توسط این کشور ها ''چشمگیر'' و ''مداوم'' باشد.
کد خبر: ۷۶۲۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵ 08 January 2018

به گفته ی مقام بلندپایه ی یکی از کشورهای عضو اوپک در خاورمیانه، اعضای اوپک در حال رصد ناآرامی های اخیر در ایران و بحران اقتصادی در ونزوئلا هستند اما تنها زمانی تولید نفت خود را افزایش خواهند داد که اختلال در میزان عرضه ی نفت توسط این کشور ها ''چشمگیر'' و ''مداوم'' باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، مشکلات اقتصادی در ونزوئلا بر میزان عرضه ی نفت توسط این کشور تاثیر گذاشته است و آن را به کمترین سطح ثبت شده در ۳۰ سال اخیر رسانده است. این در حالی است که ناآرامی های اخیر در ایران (به عنوان سومین تولید کننده ی بزرگ اوپک) علیرغم تاثیر بر افزایش قیمت نفت، هیچ گونه تاثیری بر میزان تولید نفت توسط این کشور نگذاشته است. این در حالی است که امکان دارد در نتیجه ی تصمیم دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا مبنی بر بازگرداندن تحریم ها علیه صنعت نفت ایران، میزان تولید نفت توسط این کشور تحت تاثیر قرار گیرد. در این رابطه، ترامپ تا اواسط ماه جاری میلادی باید تصمیم خود را در خصوص بازگرداندن تحریم ها یا ادامه ی وضع فعلی اعلام کند.

عدم تاثیرپذیری میزان تولید نفت اوپک از نا آرامی های اخیر در ایران 

در این خصوص، مقام بلندپایه ی یکی از کشورهای عضو اوپک گفته است که برای اینکه اوپک تولید روزانه ی نفت خود را افزایش دهد شرط ''چشمگیر بودن'' و ''مداوم بودن'' اختلال در میزان عرضه ی نفت توسط کشورهای عضو این نهاد باید در نظر گرفته شود. در تبیین این دو شرط وی گفت است که ''هدف اوپک کاهش دادن موجودی نفت به سطح عادی خود هست و خواهد بود، مگر آنکه اختلال در عرضه ی نفت به طور مثال به سطح ۱ میلیون بشکه در روز رسیده و یک ماه ادامه پیدا کند و این باعث شود که مصرف کنندگان با کمبود نفت در بازار مواجه شوند''. در واقع، به اعتقاد وی، این ''تغییرات اساسی در بازار'' است که باید منجر به افزایش سطح تولید نفت توسط اوپک گردد و نه ''گمانه زنی های کوتاه مدت''. همچنین، به گفته ی وی، بازار نفت در حال طی کردن روند رسیدن به سطح تعادل مجدد بوده است اما هنوز هم میزان موجودی نفت در دنیا بیش از متوسط پنج ساله ی آن است و زمان بیشتری مورد نیاز است که مازاد عرضه نسبت به تقاضا کاهش یابد.

گفته می شود که علیرغم افزایش میزان تولید نفت خام توسط آمریکا به ۹.۷۸ میلیون بشکه در روز، اجرای قرارداد کاهش تولید نفت توسط اعضای اوپک موفق شده است که موجودی جهانی نفت را کاهش دهد. این نکته لازم به ذکر است که سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند. تحلیلگران معتقدند که تاکنون میزان پایبندی اعضای اوپک به این توافق در سطح بالایی قرار داشته است.

در پایان، باید خاطر نشان کنیم که بالا ماندن قیمت نفت سیاستی است که عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولید کننده ی نفت اوپک در حال پیگیری آن است. به گفته ی رسانه های عربستان سعودی، این کشور قصد دارد که قیمت نفت را بالای ۶۰ دلار در هر بشکه نگه دارد. این امر می تواند کسری بودجه ای که این کشور با آن مواجه شده است را جبران کند. افزون بر این، یکی از دلایل تمایل عربستان سعودی به بالا نگه داشتن قیمت نفت در بازارهای جهانی، افزایش ارزش سهام شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) پیش از عرضه ی عمومی سهام این شرکت در بازارهای بورس بین المللی عنوان شده است. قرار است که در نیمه ی دوم سال جاری ۵ درصد از سهام این شرکت در بازار های بورس بین المللی عرضه ی عمومی شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر