بازدید 2692
سفیر پیشین انگلیس در آمریکا:

ایران از ایده انتقال گاز به اروپا غفلت نکند

سفیر پیشین انگلیس در آمریکا با بیان این که روسیه در انتقال گاز نمی تواند شریک قابل ا عتمادی برای اروپا باشد، گفت: ایران از ایده انتقال گاز به اروپا غفلت نکند.
کد خبر: ۷۶۲۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰ 08 January 2018

سفیر پیشین انگلیس در آمریکا با بیان این که روسیه در انتقال گاز نمی تواند شریک قابل ا عتمادی برای اروپا باشد، گفت: ایران از ایده انتقال گاز به اروپا غفلت نکند.

به گزارش ایرنا، پیتر وست مک کات سفیر پیشین انگلیس در آمریکا روز دوشنبه در نشست تخصصی روندهای تسلیحاتی و امنیت غرب آسیا در کنفرانس امنیت تهران با اشاره به رشد جهانی تجارت اظهار داشت: تجارت در سال های اخیر شاهد رشد بوده و می توان امیدوار بود این رشد ادامه داشته باشد. با این حال به نظر می رسد غرب آسیا نیازمند امنیت است.

مک کات با بیان اینکه تجارت می تواند به همه طرف ها سود برساند اظهار داشت: این امر نیازمند مولفه هایی همچون شبکه سازی است.

وی خاطر نشان کرد: در قرن 19 سیاستمداران لیبرال کارزاری علیه تعرفه شروع کردند که شعار آن صلح، ثبات و رفاه بود.

سفیر پیشین انگلیس در آمریکا گفت: ایران در مرکز غرب آسیا واقع شده است و جایگاه مناسبی دارد تا هاب منطقه ای شود؛ ایران همراه با هفت کشور ، جمعیتی حدود 400 میلیون نفر را پوشش می دهد و علاوه بر این دارای قدرت نرم و نیروی انسانی با کیفیت است.

مک کات اضافه کرد: ایران با این اقتصاد نیازمند زیر ساخت است ؛ چین در این زمینه ابتکارعمل هایی همچون جاده ابریشم و یک راه کمربندی را داشته است؛ اگر قرار باشد ایران از این طرح ها منتفع باشد باید بتواند با هند و چین گفت وگوهایی داشته باشد و اهدافی را تعیین کند.

این دیپلمات انگلیسی فناوری اطلاعات و فناوری هوانوردی را زیر ساخت های مورد نیاز توسعه منطقه عنوان کرد و گفت: فرصتی که برای ایران وجود دارد این است که می تواند قدرت بلامنازع منطقه شود البته این امر نیازمند مولفه هایی هم هست.

وی منابع انسانی و منابع هیدروکربنی را از ظرفیت های ایران ذکر کرد و گفت: ایران با دارا بودن دومین منابع گاز و دومین منابع شناخته شده نفت نقش مهمی در تجارت ایفا کند.

مک کات خاطر نشان کرد: برای مثال برای ایران و پاکستان می تواند خطوط لوله گاز و ال ان جی شکل بگیرد و به رغم مخالفت آمریکا، ایران می تواند به طور کلیدی برای امنیت منطقه ایفای نقش کند.

سفیر پیشی انگلیس در آمریکا تاکید کرد: ایران نباید در بلند مدت از ایده انتقال گاز به اروپا غفلت کند؛ درست است که روسیه به اروپا گاز می دهد با این حال روسیه نمی تواند شریک قابل اعتمادی برای اروپا باشد اما ایران می تواند شریک قابل اعتمادی باشد.

وی در ادامه با بیان این که اقتصاد ایران بسیار متنوع است، اظهار داشت: اگر ما اقتصاد ایران را با تولید کنندگان هیدروکربن همچون عربستان مقایسه کنیم اقتصاد این دو کشور به طور کامل متفاوت است. ایران صنعت قدرتمند و خودرو سازی توانمندی دارد به طوری که خودروهای تولیدی در ایران بسیار بیشتر از ترکیه است.

مک کات در بخش دیگری از سخنان خود به ریشه کنی فقر در شرق آسیا اشاره کرد و افزود: به رغم تحریم هایی که باعث قطع ارتباط ایران از شریان های اقصادی شده بود همچنان اقتصاد ایران ظرفیت هایی در عرصه اقتصادی دارد.

وی با بیان این که اقتصاد ایران می تواند در عرصه بین المللی ایفای نقش کند، افزود: اگر می خواهد هاب منطقه شود کارزار گسترش رفاه را باید در دستور کار داشته باشد؛ ایران می تواند با آزاد سازی اقتصادی ظرفیت های خود را به فعلیت در آورد.

وی یادآور شد: ایران نه فقط برای خود بلکه برای امنیت سایر کشورها باید این کارها را انجام دهد؛ با این حال ایران نیازمند سرمایه گذاری بالا در حوزه های مختلف است.

این دیپلمات انگیسی با اشاره به کاهش سرمایه گذاری مستقیم در اقتصاد ایران طی سال های اخیر اظهار داشت: لازم است خصوصی سازی به طور کامل انجام شود نه این که دولت بخش های اقتصادی را به شبه دولتی ها انتقال دهد. ایران نیازمند خصوصی سازی واقعی و شفاف سازی در فعالیت های بانکی است تا بانک های دنیا با ایران همکاری کنند.

وی در پایان گفت: فارغ از همه اینها فاجعه بار خواهد بود که تعهدات توافق هسته ای به طور کامل از طرف همه طرف های متعهد اجرا نشود و اگر آمریکا از این توافق خارج شود این امر حتما خطرات جدی می تواند داشته باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل