بازدید 9705
بررسی عوامل داخلی تغییر رویکرد اعتراضات اخیر؛

چرا شعارهای اقتصادی معترضان سیاسی شد؟

جدای از تلاش دشمنان برای به انحراف کشیدن خواسته ها و اعتراضات مردمی که همه آن را می پذیرند، دعه ای از تحلیلگران سیاسی معتقدند وقتی مردم معترض به این نتیجه رسیدن که دولت و حاکمیت نمی توانند حداقل در کوتاه مدت خواسته های اقتصادی آنها را مرتفع کنند، شعارهای اقتصادی را تبدیل به شعارهای سیاسی کردند که در حقیقت این افراد نه برای تغییر نظام که برای تخلیه روانی اقدام به طرح چنین شعارهایی کردند.
کد خبر: ۷۶۲۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳ 10 January 2018

اعتراضات مردمی اخیر از مشهد و برخی شهرهای استان خراسان کلید زده شد و دامنه آن کم کم به پایتخت و برخی شهرهای دیگر کشور رسید. البته نکته اصلی، قابل توجه و قابل تامل این اعتراضات این بود که دامنه آن در برخی شهرها به ویژه شهرهای کوچک بسیار جدی تر از پایتخت و کلان شهرهای کشور بود. این اعتراضات با شعارها و مقاصد اقتصادی مردمی شروع شد، اما در ادامه شکل دیگری پیدا کرد.

به گزارش «تابناک»، اعتراضات مردمی اخیر در برخی شهرهای کشور در ابتدا با اهداف اقتصادی و شعارهای اقتصادی شروع شد، اما در ادامه شکل اعتراضات تغییر یافت و محتوای شعارها از نارضایتی اقتصادی و حتی اجتماعی به شعارهای سیاسی علیه دولت و حتی حاکمیت تبدیل شد، موضوعی که علاوه بر عوامل خارجی زمینه های دیگری نیز دارد.

اگرچه به هیچ عنوان نمی توان تلاش دشمنان و سوء استفاده گران برای به انحراف کشیدن اعتراضات مردمی اخیر را منکر شد؛ تا جایی که از برخی نهادهای خاص خبر رسید که هماهنگی هایی پیرامون این مساله چندی پیش با حضور مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا، منافقین، عربستان سعودی و برخی دیگر در یکی از کشورهای همسایه صورت گرفته و برای ایجاد نارضایتی در لایه های پایین جامعه ایران اقداماتی در حال انجام است، اما می توان موارد دیگری را هم مزید بر علت دانست.

برخی تحلیل گران سیاسی بر این عقیده هستند که تلاش برخی سیاسیون داخلی برای بهره گیری از اعتراضات مردم به نفع خواسته ها و مطامع سیاسی شان را از جمله دلایل تغییر رویکرد اعتراضات اخیر می توان برشمرد. در حقیقت کارشناسان سیاسی پیرامون این مساله گفته اند، وقتی اهداف سیاسی را در خواسته های اقتصادی مردم دخیل کنید آنگاه است که حتما رویکرد مورد انتظار دیگر اقتصادی نخواهد بود و ممکن است این مساله به حاشیه کشانده شود.

در تحلیل های سیاسی پیرامون عوامل داخلی تاثیر گذار بر تغییر رویکرد اعتراضات صنفی و اقتصادی و چرایی سوق داده شدن شعارهای اقتصادی به شعارهای سیاسی عنوان شده است که وقتی گروه های سیاسی داخل علاوه بر عوامل خارجی که تلاش دارند بر موج اعتراضی مردم سوار شوند، تلاش می کنند به جای مرتفع کردن خواسته های مردم منویات سیاسی خود را دنبال کنند، به هیچ عنوان جای تعجب نیست که محور شعارهای مردمی تغییر پیدا کند.

بر همین اساس از آنجایی که پاسخ مناسبی تاکنون به درخواست های بحق مردم معترض به مسائل اقتصادی داده نشده است و تنها برای کنترل تلاش های خارجی به جهت جلوگیری از نفوذ آنها و سوار شدن بر موج اعتراضی مردم اقداماتی صورت گرفته و سیاسیون داخلی نیز در پی محقق کردن خواسته های خود علیه رقیب بوده اند، نباید انتظار داشت که آتش خواسته های اقتصادی فروکش کند؛ مگر اینکه اقدامات اساسی برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی لایه های پایینی جامعه صورت گیرد.

یک تحلیل دیگر نیز پیرامون این مساله که چرا شعارهای اقتصادی مردم در اعتراضات اخیر به یکباره جنبه سیاسی پیدا کرد و از مسیر مطالبات اقتصادی خارج شد نیز وجود دارد و آن هم اینکه مردم معترض تا حد زیادی به این نتیجه رسیدند که حداقل در کوتاه مدت نمی توانند شاهد اقداماتی برای رفع مشکلات اقتصادی که گریبان آنها را گرفته را گرفته است، باشند.

بعضی کارشناسان معتقدند که علاوه بر تلاش برخی گروه های سیاسی برای رسیدن به اهداف سیاسی خود از قبل این اعتراضات، می توان این تحلیل را هم به چرایی تغییر مسیر شعارهای اقتصادی به شعارهای سیاسی علیه دولت و حتی در برخی موارد علیه حاکمیت اضافه کرد که برخی شعارها برای تخلیه روانی جنبه سیاسی گرفت.

جدای از تلاش دشمنان برای به انحراف کشیدن خواسته ها و اعتراضات مردمی که همه آن را می پذیرند، دعه ای از تحلیلگران سیاسی معتقدند وقتی مردم معترض به این نتیجه رسیدن که دولت و حاکمیت نمی توانند حداقل در کوتاه مدت خواسته های اقتصادی آنها را مرتفع کنند، شعارهای اقتصادی را تبدیل به شعارهای سیاسی کردند که در حقیقت این افراد نه برای تغییر نظام که برای تخلیه روانی اقدام به طرح چنین شعارهایی کردند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۸۵
چون سیاست ما دیانت ماست که یک اصلش عدالت است
پاسخ ها
یه نفر
| Seychelles |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
من نمیدونم چه اصراری هست که میخواهید با هزاران دلیل آشکار و واضح که این ملت بخاطر اون معترض شدنه را ندیده بگیرید. وهی دنبال نخودسیاه برید.چرا نمیخواهید باور بکنید که مشکل داخلیه .چرا نمیخواهید بپذیرید که برای هرمساله ای نمیتونید یه دشمن براش بتراشید.دشمن تراشی یک سیاست نخ نما و تکراری و دیگه جواب نمیده پس بهتر به خودمون رجوع کنیم
مردم مطمعن شدن که دولت قصد و توان اصلاحات ندارد به همین دلیل شعارها تبدیل به. شعارهای تغییر حکومت شد
تحلیلتان بسیار آبکی بود.
شعار ها از خراسان شروع شد و تندروها با تحریک مالباختگان صندوقهای ورشکسته خواستند آقای روحانی را تخریب کنند و بعدا خواستار عدم کفایت سیاسی ا شوند.ولی عنان کار از دستشان در رفت .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
جمع کنید بابا خودتونم باورتون شد ظاهرا
یه نفر
| Seychelles |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
یاد گشت ارشاد 2 و دیالوگ حمید فرخ نژاد اوفتادم که میگفت
درغگو مائیم
اوباش و اراذل مائیم
مفسد فی الارض مائیم
.........
هرچی دزدیدند و بردند ما بودیم
حالا هم
زمستون عین تابستون شده
تقصیرماست
بارون وبرف خاطره شده هم باز مقصر
مائیم
دعوانکنید همه اش مابودیم
از شهرستان شاندیز خراسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
پدیده شاندیز قانونی و مجوز دار وتبلیغ شده در دوران رئیس جمهور قبلی را وقتی دولت روحانی این بلا را برسرش می اورد میخواهید یک میلیون نفر سهامدارو خانواده های آنان در خراسان سه سال ساکت بودن بازهم ساکت باشند !؟ دولت تدبیر تدبیرت کو؟؟؟؟!!!!
چون یکی مردمو تهدید کرد حالا که شروع کردین نمیتونین تمومش کنین! برادرش هم بازداشت شده اخیرا! کیه اگه گفتی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
حسینی؟
بابا ول كنين ديگه! چقدر اين سوال رو مي پرسين
پاسخ ها
یه نفر
| Seychelles |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
حالا حالا باید این مساله را بررسی بکننند و کنفرانس و کنگره ومتینگ برای واکاوی اون بذارن و ساهای سال باید یاد آوری بشه وتوی صداو سیمای میلی هم اونقدر تکرار بکنند که ماها باورمون بشه که اصلا این مردمی که اومدن بیرون ایرانی نبودند و مشکلی هم دربین نبوده
چون سیاست غلط دولت مردامونه که باعث این بحران اقتصادی شده...
جمله های تکراری ،و کلیشه ای ،جای تأسف دارد ‌که تحلیلگران یا محافظه کارند ،و حقیقت را پنهان نگه میدارند که خیانت است ،و یا نمیدانند و برای ابراز وجود ،ویا بدست آوردن پول ،وپهله ای آسمان ،و ریسمان میبافند ؟در هر کشوری این حجم دزدی ،و اختلاس ،و راتتخواری صورت بگیرد قطعا .سیستم سیاسی آن کشور دگرگون میگردد ، اما مردم ایران ،با درک موقعیت منطقه و جهان ،حداقل اقدام را نمودند ؟ ضد انقلاب تر در ایران از بعضی مسولین که آرمان مردم را نسبت به انقلاب دزدیدن ،و به انحراف کشاندند ،وجود ندارد .........
دلیل این جریان کاملا مشخصه و یک تعریف جهانی داره

تا زمانی که حاکمیت از مردم مالیات نمیگیره و درآمد مفت داره مثل ایران 6 7 سال پیش (درآمد نفت) ، مردم میگن با پول ما که نیست ما از شعاعرشون چشمپوشی میکنیم اونا هم خدمات میدن
اما حالا که کفگیر به ته دیگ رسیده و دولت از هر جا که بتونه مجبور از مردم مالیات بگیره ، مردم میگن آقا پول ماست باید اونجوری که ما میخواهیم خرج بشه ، مشخصا بحث سیاسی میشه ولی در حقیقت یک خواسته منطقیه مردمه
شاید اکثریت مردم با حیف میل پول نفت اکی بودن ولی برا پول خودشون حساب کتاب میخوان ، سازکاریم که مردم مشخصا میخوان انتخابات دموکراتیکه که وفاق ملی باشه نه ملاحظات مکتبی و حذبی، دوستان میتونن حساب شده عقب نشینی کنن یا اینکه کار به جای باریک بکشوننن ، ما که از مردم دنیا جدا نیستیم جوابگو نباشی نمیتونی مالیات بگیری
چون توی دعوی حلوا پخش نمیکنن مردم عصبانی از دروغ و ناکارامدی برخی مسئولین شاید به فضای دیگری کشیده بشن
بزرگترین دشمن جمهوری اسلامی فساد داخلی است اگر برطرف نشود یک اشرف افغانی هم برای آن خطر جدی است تا برسد به به آمریکا و دیگران
اگر این مشکل حل شود و دامنه خودیها شامل اکثریت ملت شود دیگر آمریکا هم خطر جدی محسوب نخواهد شد
عامه مردم از بیکاری، فساد مالی، بی کفایتی برخی مدیران، پارتی بازی، گرانی، رکود، تورم، تبعیض، شفاف نبودن چگونگی تخصص منابع ارزی و ریالی و در کل ناکارآمدی مجموعه شکایت دارند.
اگر روزی توانستید بدون در نظر گرفتن منافع گروهی خودتان ، به منافع کل جامعه فکر کنید آنگاه می توانید قضاوت درست داشته باشید . شما نمی توانید منکر آن چیزی شوید که مثل روز روشن در مقابل دیدگان مردم قرار دارد . تبعیض دارد بیداد می کند . طبیعی است که اگر مردم از اقدامات دولت یا حکومت نا امید شوند سراغ شعار های سیاسی بروند و مطمئن باشید اگر اقدام اساسی در مورد تبعیض ، رانت خواری ، سوء استفاده های گروه های خاص ، چپاول بیت المال و تضییع حقوق مردم انجام نگیرد باز هم شاهد شعار های سیاسی خواهیم بود .
چرا سیاسی شد؟ چون صندوقهای بازنشستگی مختلف به وسیله عوامل خودی خالی شده چون بانکها را تا ته خالی کردید و بردید و چون قانون اساسی مینویسید و بخش هاییش اصلا اجرا نمیشه چون صدا و سیما شده رسانه یک ارگان و چون مردم گرسنه هستند وووووووووو
سیاست و اقتصاد از هم جدا نیست
تابی جان مردم خر نیستند با این تیتر زدن
کشوری که هر نوع ثروتی داره............ نیروی انسانی داره............. ولی افراد نالایق تصمیم گیر داره همین میشه


ذره‌ای شفافیت مالی نیس........ نظام بانکداری رانتی........... حضور نظامیان در بخش های مختلف اقتصاد........... سیاست های تنش زا در منطقه و جهان............ بکارگیری مدیران با نگاه تعهد و نه تخصص............. فساد گسترده اداری............ نیود ازادی بیان و پس از بیان ................ وجودهای قوانین متعدد و ناکارامد.............. تغیر هر روزه ی قوانین.............. قاچاق سیستماتیک و گسترده..

این ها از جمله مواردی هست که کشوری با این عظمت رو به خاک سیاه میشونه
این اعتراضات بیشتر عقده گشائی گروه شکست خورده در انتخابات بود که علیه دولت ; و مجبور به استعفای نمودن آن طراحی شده بود که متاسفانه مردم قربانی عطش قدرت و گرو کشی گروه های تندرو گردید.
چون به نفع دولت نبود
پاسخ ها
سعید
| - |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
به نفع نظام.....نبود
دیگه چه بررسی، مشخصه دیگه.
بنظر من مسئولین بایست نگاه ایدئالیستی به داخل و خارج رو بردارند و قضایا رو به دید رئالیسم بنگرن.
صدور ارزش های انقلاب به خارج از مرزهای جغرافیایی ایران زمانی امکان پذیره که ما پایه اونرو داشته باشیم. پایه اش هم، همراهی مردمه که این رضایتمندی مردم خودش در نتیجه رسیدن به رفاه و برخورداری از حداقل های زندگیه.
البته در کنار برقراری حاکمیت قانون به معنای واقعی‌؛ که اگه واقعا برقرار بشه شاهد بی عدالتی، رانت، پارتی، اختلاس و ژن های برتر نخواهیم بود. وقتی حاکمیت قانون رو داشته باشیم اونوقت میتونیم شاهد برقراری عدالت در مورد امثال احمدی نژاد و مرتضوی باشیم.
البته اینم اضافه کنم که ما توازن فضایی و عدالت جغرافیایی رو به همین دلیل ذکر شده در بالا، امروز نمیتونیم ببینیم
مصادره معترضان بنام اصلاحات غلط است
چون مردم این جریان را هم از مقصران اصلی وضع موجود میدانند
پس باید اجازه داد جریانات واقعی مستقل چهره های مستقل رو کنند
و نظام و دو جناح هم تحملشان کنند
و مردم قدرت انتخاب متنوع پیدا نمایند
بعد دستگاههای نظارتی بدون مماشات بر عملکردشان نظارت کنند
تا توفیقشان و امید مردم تضمین شود
این راه حل برون رفت است
چون افرادی که امده بودند دغدغه معیشت نداشتند و فقط به فراخوان تجویز کننده اشکنه به خیابان آمدند و مردم واقعی ابتکار عمل را ربودند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
اشتباهی منفی
نظارت استصوابی،ناتمام موندن مطالبات 88، تحقیر مردم در صدا سیما ( پوزخند یامین پور) در روزنامه ها ( متلک پرانی و مغالطات شریعتمداری ) در تریبون نماز جمعه ( اعلم الهدی ها ) همه و همه مردم را عصبانی کرده.
حال آقای علم الهدی چطوره ؟ سلا برسونید خدمتشون
چون اقتصاد وسیاست باهم قاطی شده تو مملکت ما
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
در تمام دنیا همینه
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
تو ایران بدتر
اگه منظورت شعار های سیاسی ای هست که اصل نظام رو هدف گرفته بود که خب یه عده دشمن همیشه اینارو میگفتن و چی بهتر از اینکه تو این مدل تجمع ها بیان خودشون رو نشون بدن اینا همونایی هستن که هیچ وقت نظام رو قبول نداشتن و نخواهنم داشت و بدبختانه با این کارشون کاری کردن که نظام مجبور بشه بگیرو ببند راه بندازه و اعتراضات مسالمت امیز مردم هم ممنوع شد و کسی جرات نداره بیاد بیرون
مردم مملکتشون رو دوست دارن ولی از مشکل اقتصادی در رنج هستند از اینکه همه جا تبعیض میبینن در رنج هستن
جوری شده هر اداره میری باید دنبال پارتی باشی وگرنه کارت راه نمیفته و باید ببینی یه عده حتی بدون اومدن با تلفن کارشون راه میفته
اللهم عجل لولیک الفرج
یعنی شما نمیدونی اقتصاد ما صد در صد سیاسی ست؟
تابناک واقعا حالت خوبه اینم شد سوال نظرسنجی چند وقت پیش یادت رفته اون جوابشه
مردم نباید هیچوقت شعار سیاسی بدن چون شما خوشتون نمیاد؟
مثلاً مطلبی که ارائه فرموده اید تحلیل است؟
ما گرسنه ایم بگذارید احمدی‌نژاد بیاد کمی پول چاپ و بین ما توزیع کنه
چون ریشه مشکلات اقتصادی سیاسیه یا مربوط میشه به آقازاده ها یا مربوط میشه به خصولتی ها یا مربوط میشه به تقسیم غلط بودجه برای برخی نهادها یا سیاست خارجی و یا رانت اقتصادی
من مطالبات اقتصادي داشم و دارم. از دورتن رياست جمهوري خاتمي شروع شد.
مشکل اقتصاد ما سیاسی است تا مسایل سیاسی حل نشود اقتصاد راه نخواهد افتاد و هر تلاشی محکوم به شکست است اقتصاد با صادرات درست میشود و صادرات هم روابط سیاسی سالم می خواهد
در کوتاه مدت که هیچ در درازمدت هم نمی توانید اقتصاد را بهبود بخشید . پس منتظر بدترش هم باشید !
عده ای هم فکر می کنند مسائل سیاسی باعث خرابی اقتصاد شده چون نه اصولگرا ها ونه اصلاح طلبان توانستن وضع اقتصاد را به مرحله رضایتمندی عمومی برسانند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
دخالت روحانیت در تمام امور سیاسی و اقتصادی باعث نارضایتی شده و باید این اختیارات به حداقل برسد.مانند واتیکان که روحانیت وظیفه دینی اش را انجام میدهد .
این اعتراضات نشون داد گرانی گوشه کوچکی از مشکلات مردم هست
انکه میگه. اقتصاد از سیاست جدا نیست درست. میگه. نمی توان وقتی گرانی وجود دارد از. چشم مسیولین. ندید. نمی توان وقتی کارخانه حقوق نمی دهد و خانواده کارگر. گرسنه است را از چشم مسیولین ندید همه چیز. به مسیولین اداره مملکت بر. می گرده چون انها قول داده اند در کنار. مردم باشند. وفتی مردم می بینند کسی به داد انها نمی رسد خب معلومه که خواسته هاشان فراتر می رود
یعنی شما فکر میکنید مشکلات اقتصادی ریشه اش غیر از حوزه سیاسته ؟ یعنی فساد اداری , نا کارآمدی سیاستهای اقتصادی , خارج از کنترل دولت بودن دهها نهاد تاثیر گذار اقتصادی , عدم رقابت , هزینه های نظامی برون مرزی , عدم ثبات برنامه ها , قاچاق و .... همه و همه با وجود یک نظام سیاسی سالم شکل گرفتن؟
وقتی می بینی تمامی اعتراض ها به موسسات مالی آنچنانی ، شاندیز ، بیکاری و فقر و اختلاس هیچ فایده نداره و هیج کس ککش هم نمیگزد شعار خود به خود به سیاست گذاران بر خواهد گشت. اگر انتظاری غیر از این است بفرمایید به زمینی که عاملان این کارها روی آن راه می رود اعتراض کنیم.
چرا چرت و پرت میگی تابناک جرات داری یک نظر سنجی بگذار تا بگیم شعارهای اصلیمون چی بود
مقصر اصلی خود صدا و سیما هست . اکثر وقت کانال تلویزیون و رادیو بحث سیاسی دارند یعنی در تمام چه مسایل داخلی و خارجی بحث سیاسی میکنند بعد انتظار دارید شنونده سیاسی فکر نکند ؟. به مرور زمان شنونده و بیننده هم سیاسی میشود . مگر میشود به مردم آگاهی سیاسی داد ولی بهش اجازه سیاسی بودن را نداد و بهش اجبار کرد که سیاستی که من میگویم را پذیرا باش .دیشب مناظره وزیر ارتباطات آقای احمدی نژاد با نماینده مجلس را در مورد فضای مجازی و تلگرام را دیده اید؟ . ایشان در پاسخ میگویند چه اشکالی دارد در فضای مجازی نهادهای امنیتی این فضا را تحت کنترل داشته باشند ولی نماینده ای میگوید اینکار با روح فضای مجازی و دنیای اطلاعات در تناقض هست اصلا اینکار دیگر فضای مجازی نیست بلکه فضای امنیتی هست . همین مناظره بیشترش سیاسی بود و مخاطب هم در ذهنش تحلیل میکند که چقدرش درست هست چقدرش درست نیست این تحلیل ذهنی همان کار سیاسی هست . چیزی که من در ذهنم تحلیل کردم این بود که این وزیر همه چیز را میخواهد امنیتی و نظامی اداره کند مثل اقتصاد ما که دقیقا به همین درد بی درمان دچار شده است . اقتصاد رانتی . دولتی . نطامی و امنیتی دیدیم .همه مسایل ما سیاسی شده حتی دین ما هم در همین حوزه وارد سیاست شده پس همه ما در همه چیز سیاسی فکر میکنیم .
بطور واضح ریشه اصلی مشکلات اقتصادی در رویه های سیاسی است که با توجه به جهت گیریهایی که هست بسیار بعید است درست شود .
احمدینژاد اصولگرا دست و پای اقتصاد رو بست و روحانی اصلاح طلب تیر خلاص رو زد پس همه مقصرید
اوني که اقتصاد ما را به نابودي کشانده است تصميمات سياسي است که درخصوص کشورهاي ديگر اتخاذ مي کنيم. وقتي دهها ميليارد دولار در سوريه ، يمن ، لبنان ،‌و.... خرج مي کنيم . وقتي بقا را در داشتن ذرات خانه هاي موشکي مي دانيم اقتصادي را به ارث مي بريم که نتواند يک ميليون را نيز بگرداند . بقول رفسنجاني که گفت ژاپن و آلمان زماني پيشرفت اقتصادي کردند که سياست نظامي را کنار گذاشتند حال پاسخت را گرفتي
تحلیل یکطرفه و حق به جانبی بود...
چون سیاست سر فصل تمام مسایل جامعه می باشد و اقتصاد و فرهنگ و ... از ان منشعب می گردد و برای رد گم کردن هم سطح هم نام برده می شوند.
من به اسرار یکی از اقوام رفتم به روحانی رای دادم ولی حالا این فامیل ما هروقت من رو می بینه از خجالت شعر پادشاه و گدای پروین اعتصامی رو می خونه تا من چیزی بهش نگم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
!!!!اصرار
اجرای عدالت به نحوه درست اجرای قوانین در کشورهای مدرن ربط دارد .
چون تکلیفشون با خودشون معلوم نیست.. به این معترضین اگر بگن خواسته هاتونو در کمال آرامش در دو خط بگین, نمی تونن بگن.. چون خودشون هم نمی دونن چی می خوان
چون بعضی ازگروههای سیاسی به عتوان پیاده نظام دولت برای انحراف وانتقام وارد جمع معترضین شدن
روزنامه شهروند28اذر الان برق عمومی 13خانوار اسانسور نداره اومده102400تومان ککه گفتن میخوان از رو پشت بام خانه درامد داشته باشن پارسال همنی موقع اومد 50هزارتومان وکنتور هم تست کردیم مشکلی نداشت ماهم قبض نمیدیم چرا چه علت داره ماپول یامفت به کسی نمیدم یکی مارانجات بده ازاین وضعیت اینجوری مطالبه گری میکنید حلال نمیکنیم مجلس ودولت که از خورشید عالم تاب درامد داشته باشه ازرشت
دلیل جامعه شناختی چرخش اعتراضات اقتصادی به سیاسی صرف نظر از عوامل مداخله گر بیرونی، تفاوت واکنش نظام اجرایی به امر سیاسی نسبت به امر اقتصادی و... است. بدین معنا که در برابر مسایل سیاسی حساسیت های واکنشی بسیار بسیار بیش تر و بالاتر از مسایل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اداری- اجرایی است. به همین دلیل مردم معترض پس از پایان آستانه تحمل و مدارا، می خواهند رفتاری حساسیت برانگیز ایجاد کرده، مشاهده گر شتابان واکنش ها باشند. این گونه دست پاچگی های پیش رس واکنشی سبب می شود، ملایمت به خشونت چرخش کرده، وضعیت را پیچیده تر سازد. بنابراین بهترین راه حل برای پیش گیری از بروز چنین شرایطی، افزایش و ارتقاء کیفیت زندگی مردم بوده، از سوی دیگر زمینه های پرسش گری مردم و پاسخ گویی مسوولین ارتقاء یابد.
حالا که شما خودتونو به اون راه زدید و هی توجیه میفرمایید رک و راست اگه به تعبیر شما حتی فقط به تعداد انگشتان دست خواهان نظام نباشند چطور میتوانند آزادانه اعتراض نمایند که حداقل سودش برای شما اینست که آبرویشان میرود و برای همیشه نظام بیمه میشود و شما راحتتر از بیت المال ارتزاق میفرمایید
کاربر محترم دولت فقط شکمت را سیر کند مطمن هستی خواسته دیگر نداری ؟ فقط شعار شکم ورفاه زندگی برایت آزادی میاورد ؟ اگر شکم پر شد و بیکاری هم حل شد من مطمن باشم خواسته ات در همین حد هست یا نه دوباره بعد مدتی عوض خواهد شد . پس اگر خواسته در حد کار و بیکاری محدود باشد هنوز فلسفه وجودی انسان را نسناختی . اگر به سکم بود سعدی و فردوسی و زندانی سیاسی برای چه بود نظرم برایم محترم هست .خواسته من استقلال و آزادی و پیشرفت هست .پس بیزحمت برو از مردم 57بپرس که شما میگویید مشکل اقتصادی زیادی نداشتین پس انقلاب برای چی بود ؟ برای اینکه 70درصد خانواده های ایرانی فرزندان بالای 9نفر داشتند خودم هم در خانواده 12نفری در روستا بزرگ شدم .پس والدین ما چطوری از پس مخارج زندگی و تحصیلات آنها برمیا مدند . آیا آلان امکان بزرگ کردن 12نفر هست ؟ چرا آنموقع بود ؟.
خواسته های بر حق طبقه های ضعیف در شلوغ بازار یک مشت یاغی اغلب مرفه گم شد این جماعت همیشه مشکل نان شب مردم را به خواسته های مجلسی و اشرافی خود آلوده کرده و آن را جلو می اندازد و فلج کردن کشور هم نه تنها برای شان مهم نیست که هدف شان است. کارگر و کارمند وکشاورز کاسبکار نیستند، وارد کننده و دلال و دلارفروشند. پرچم مقدس ایران را جوان تحصیل کرده و بیکار و مجبور به بساط فروشی آتش نزد آن جاهل بی وجودی آتش زد و به زیر کشید که مشکل گاز دادن با ماشین آنچنانی دارد که باباش برای جشن تولدش خریده
جایگزین نمودن شعارهای سیاسی بجای شعارهای اقتصادی توسط همپالکی های عده ای صورت گرفت که رانت خوار وگیرنده وامهای کلان بگیروپس نده واختلاس گران وسایر مفسدین اقتصادی بودن زیرا اگر با شعار های اولیه پیش میرفت اوضاع برای خیلی از سواستفاده کنندگان واقا زادهها وخیم می شد می دانستند با تغییرشعارها سیاسیون تحمل شنیدن ندارند بلافاصله بساط معترضین وراهپیماییهارا بهر طریق جمع میکنند .
متاسفانه بعداز این جرینات پیش اومده عده ای به جای همدلی وهمراهی وایجاد امید برای کمک به خواستهای اقتصادی وسیاسی مردم بدنبال پاک کردن صورت مسئله اند همون کسایی که میگن دولت ناکارآمده ونمی تونه شغل ایجاد کنه ومشکلات اقتصادی روحل کنه چطور موسیقی وسینما که از صنایع ایجاد شغلهای مختلفه باش مخالفند با سرمایه گذار خارجی به بهونه اینکه این جاسوسه اون پلیس بده مخالفند از سرمایه گذار داخلی هم که حمایت نمی کنند با برجام که مخالفند وهروقت فرصت کنند براش برنامه درست می کنند وابا این اوصاف چطور شغل ایجاد می شه مامردم که خواستار امنیت پایدار کشوریم وبا آشوب وهرج ومرج مخالفیم ودینمون دوستداریم موندیم چی درسته چی غلطه.
خب چرا شعار ها به سمته سیاسی نکشه؟ مگه سیاسته ما با ورزش فرهنک دیانت و البته اقتصاد قاطی نشده؟ خب معلومه شعار های اقتصادی ممکنه سیاسی هم بشه. ضمنا مگه سیاسی بشه چی میشه؟ مگه سیاسی ها قدیسه هستن که نباید شعار سیاسی داد؟؟!!!
"اعتراضات مردمی اخیر" ،" شعارهای اقتصادی" ؟؟
شروع کننده و هماهنگ کنندش که مردمی نبود ، پایانش هم همینطور ولی شما از این 3 روز تظاهرات و به قول شما اختشاشات 2 دقیقه شعار اقتصادی بیرون بکش پخش کن .
تابناک خسته ناشی . یک لحظه فکر کردن بهتر از یک سال عبادت هست .من بعد از نماز ظهر رو به قبله نشسته و بعد از نماز ظهر یه حالی بهم دست داد و ناخود آگاه به سه فرزندم نگاهی کردم و به یاد بچه های مردم که کشته شدند افتادم و کمی گریستم .اولیا که خودشان نخوردند .ولی شکم بچه هایشان را سیر کردند چه شبها برای بزرگ کردن آنها بیخوابی کشیدند و مدرسه و دانشگاه و هزینه مخارج تحصیل و پوشاک و تمام زحمات و محبت ها ی پدر و مادرها داغدار پوچ شد و هوا رفت .باید از مادران و پدران کشته شدگان دلجویی شود . چه بودیم چه شدیم . ناراحت و افسرده ام. ده روز تضاهرات 22نفر جان سپردند . اگر این اعتراضات یک سال طول میکشید چی میشد . آیا مثل سوریه و یمن میشد ؟ اگر جمعیت به 150میلیون رسید خواسته های مردم چندین برابر فعلی هست .به بن بست اقتصادی و سیاسی و اجتماعی خواهیم رسید .چون مردم مطالبات سیاسی از وضع فعلی عبور خواهند کرد در صورتی مسولین همان مطالبه اول انقلاب را از مردم دارند . خدایا کشور ما را و جوانان مارا حفظ و به پدران و مادران داغدیده صبر عطا کن خدایا فقط تورا میپرستم .چند روز هست که کلا اکثر مردم شهر من را میبینم افسردگی گرفتند و بسیار آزده خاطر شده اند . الهی آمین یا رب العالمین
آخه مشکلات اقتصادی ما ریشه در سیاست ما دارد و چون به نظر برخی ها سیاست ما عین دیانت ما هست و اینجاست که مردم دنبال ریشه های مشکلات میگردند.و شعارها رنگ و بوی دیگری به خودش میگیرد. یعنی اقتصاد سیاست و دین در کشور ما به همدیگه امیخته شده اند و به هر جاش که بخواهی دست بزنی به جای دیگرش بر میخورد.مثلا به مدیریت کلان جامعه اگه بخواهی بپردازی زودی مخالفت با
اسلام و محاربه را پیش میکشند.برخی معتقدند که دین برای بعضی ها شده دکان چون اکثر اختلاسها و رانتها و بودجه های اختصاصی جالب از این کانال بهره میبرند و سیاست هم شده بهانهای برای عدم شفافیت که مثلا نباید بودجه های نظامی و فرا مرزی مان و محل کسبش نباید مشخص باشد که اینهم میشه وسیله سو استفاده.اقتصاد هم که کلا بهتره دست خودی ها باشه تا خیالمان از هر نظر راحت باشه بعد نتیجه اش میشه فرار مغزها و سرمایه ها.
چون خواستند همینی که هستو بگن منتها با جهت دادن به معترضان!!!
مشکل حکام اینه که فکر میکنند مردم بین دولت و خودشن فرق قائل میشن در صورتی که مصبب مشکلات کشور فرا جناهیست وشامل تمام مسئولین میشود.
در قانون کشور ما کسی را نداریم که برود از شورای نگهبان بپرسد که در بین این 1500نفر برای ریاست جمهوری همین شش نفر شایسته ریاست جمهوری بودند ؟ دیگران رجل سیاسی نبودند ؟ پس آیا میشود گفت خود شورا با کار سیاسی افرادی را به مردم تحمیل کرده که ما فقط همین افراد را معرفی میکنیم و بقیه اش با مردم هست . ومردم از سر ناچاری و مجبوری به کسی رای دهند که دکترای اقتصاد ندارند بلکه قاضی بودند و درس حقوق خوانده اند و نظامی بودند .در صورتی اکثر کار رییس جمهور اقتصادی هست .در صورتی تمام دنیا در دمکراسی افراد شایسته از دل احزاب پخته میگردند نه چیز دیگر . پس خود اعضای شورای نگهبان باید اولین ارگانی باشد که به مردم پاسخ دهد چرا ریبس جمهوری را آوردی که دکترای اقتصاد نداشت و آزمون و خطا در اقتصاد تورم 45درصد شد ؟ این چرا چرا را باید پاسخ دهد .در صورتی خود شورا در مقام اپوزیسیون از دولت طلبکار هست . پاسخ دهد که چرا چنین شد مگر در آن شورا افراد اقتصادان و سیاستمدار نداریم که تشخیص دهند ؟ از طرف دیگر بعد از چهل سال روحانی میگوید ما در کشور کسی از انتقاد مبرا نیست و معصوم نداریم . یعنی باید قبول کنیم که هنوز کار به جایی رسیده که از خیلی از افراد پاسخگو نیستند فقط دولت را وسط میدان انداخته اند .در صورتی همه سیاست گذاری دست خودشان هست . در صورتی مسولیت کلان کشور را دارند باید پاسخگو باشند . انقلاب برای مطالبه گری و بخش دیگر پاسخگویی بوده است .چرا باید ایشان اینرا بگوید لابد دلیل متقنی دارد .
کلا دوست دارید خودتونو به خواب بزنید و حرف مردم رو نشنیده بگیرید ، در کشور ما تمام مشکلات مردم اعم از سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و ... به یک جا ختم می شود پس مردم حق دارند مستقیما بروند سراغ اصل مطلب که علت العلل همه مشکلات مردم است.
ملت ايران بيش از آن مقدار كه كار مي كند و ارزش افزوده ايجاد مي كند از مواهب بهره مند است. يعني راندمان ملت پايين است ولي فكشون زياد ميجونبه.
چرا شعارهای اقتصادی معترضان سیاسی شد؟ خوب بسیار روشنه عزیزم وقتی سیاستها بد باشد وافراد سر جای خود نباشند وبه جای مدیران توانمند اقتصادی دنبال تسبیح بدستان یقه سه سانتی بگردیم همین میشود
باسلام
دوستان با شلوغ بازی و فرافکنی هیچکاری درست نشده و نخواهد شد،برای درست شدن باید از خودم شروع کنم و اگر هرکس این کار را بکند ،خانواده و جامعه درست خواهد شد،من تصمیم میگیریم آیا کالای گران شده بخرم یا از کالای جایگزین استفاده کنم ،من تصمیم میگیرم بعد از خرید خودرو بیمه کرده و شاهد فساد در این زمینه باشم با خرید یک خودرو بی کیفیت و با تک سرنشین در شهر گشتن من باعث1- آلودگی هوا -ترافیک2- بیمه ماشین (اولین فساد حقوق نجومی و فساد میلیاردی برای بیمه ایران و مرکزی بود)3- تصادفات و تلفات جبران ناپذیر 4-ادامه روند تولید خودرو بی کیفیت و....من با خرید تخم مرغ شونه ای 19 هزار تومان با توجه به عدم رسیدگی سازمان بازرسی باعث گران شدن بیشتر و عدم توازن عرضه و تقاضا می شوم
باید از خودم شروع کنم من 13 سال تو شرکت خصوصی کار می کنم با تاکسی خطی می رم میام ،نه به جایی وصلم ولی اعتقاد دارم تا روش درست را نداشته باشیم وضعیت همین است .با تقصیر این و آن انداختن چیزی درست نشده است همه ما مسئولیم همه مسئولیم و مسئولیت داریم در قبال فقر ،فساد ،آلودگی محیط زیست ،گرم شدن زمین ،باید از خودم شروع کنم .
سوال:چرا شعارها سیاسی شد

پاسخ: چون هیچکدام از مسئولان کشور خواستهای مردم رادرک نکردن
دايم بگوييد كار دشمن و آمريكا و اسراييل و جديدا عربستان بوده است و هزار تا دليل هم بياوريد بازم اين حقيقت عوض نخواهد شد كه ريشه اصلي كشور ايران در نداشتن آزادي بيان و رسانه ( شامل تلويزيون و روزنامه و اينترنت بدون فيلتر و .....) پس مردم دقيقا ريشه مشكل را شناخته اند كه فرياد و شعار درست و دقيق و اصليشان هم همان بود كه شنيديد!
حالا اگر دوست داريد از خواب بيدار شويد! اگر اين را درك و منتشر كرديد معلوم است كه مساله را درك كرده ايد
تبعیض و نابرابری و نا عدالتی در تمامی قوانین جاری باعث جدایی مردم میشه باید حکومت عادل باشه .
بنظر می آید مردم بیشتر به سرازیر شدن ثروت ایران به کشورهای دیگر معترض بودند.یعنی جار ثم الدار اول خانه بعد همسایه
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی