بازدید 20805
تأملی بر مطالبات رها شده قشرهای بزرگی از مردم؛ بخش دهم

از نپرداختن حقوق تا تهدید به اخراج؛ زحمت کشانی که کسی صدایشان را نمی‌شنود!

به رغم برگزاری تجمع های متعددی که تنها به بخش کوچکی از آنها اشاره شد، از سوی مسئولان اقتصادی و متولیان اداره کشور، اقدام شایسته و درخوری برای حل مشکل آنها صورت نگرفته و در حال حاضر نیز شمار بسیاری از کارگران از جمله فعالان بخش های صنعتی که به آنها اشاره شد، نه تنها از امنیت شغلی و آرامش ناشی از آن بی بهره هستند، بلکه در موعد مقرر و ماهانه حقوق خود را دریافت نمی کنند.
کد خبر: ۷۶۱۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴ 05 January 2018

 از نپرداختن حقوق تا تهدید به اخراج کارگران؛ زحمت کشانی که کسی صدایشان را نمی شنود!در شرایطی که انباشت برخی مشکلات موجب شده شماری از هموطنانمان در شهرهای مختلف روانه خیابان ها شوند، بد نیست برخی بی توجهی های آشکار به مطالبات مردم را مرور کنیم؛ مروری که کمترین فایده آن، شناسایی مطالبات بر حق مردم و ریشه یابی برخی نارضایتی ها خواهد بود.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله مطالبات بر زمین مانده و زمینه های بروز اعتراض و نا آرامی در کشور که برای آن نمونه های فراوانی در ماه و سال های اخیر می توان پیدا کرد، اعتراض های گسترده و دامنه دار کارگرانی است که بعضاً در تجمع های اعتراضی خود عدم پرداخت حقوق های ناچیز خود را علت برگزاری تجمع های اعتراضی عنوان می کنند.

این کارگران بر خلاف بسیاری از گروه های اجتماعی فعال دیگر که تا حدود زیادی از امنیت شغلی مناسبی برخوردارند و اعتراض هایشان بیشتر بعد رفاهی دارد، در مجموعه اعتراض های خود عدم پرداخت حداقل دستمزد و نبود امنیت شغلی را محور برگزاری اعتراض و تجمع معرفی می کنند.

کارگران بخش های مختلف اقتصادی و صنعتی کشور که بر اساس قانون کار زیر نظر کارفرمایان و صاحبان صنایع مشغول به فعالیت هستند، صرف نظر از رشته و نیز منطقه جغرافیایی در بازه های زمانی مختلف و با تجمع های اعتراضی خود از عدم پرداخت حقوق و مزایایی که بر اساس قانون به آنها تعلق می گیرد، سخن بر زبان آورده اند؛ اما نه تنها در بیشتر مواقع به مطالبات کاملاً صنفی آنها رسیدگی نشده، بلکه امنیت شغلی آنها نیز به مخاطره افتاده است.

بارها اتفاق افتاده که در پاسخ به اعتراض های کارگری، کارفرمایان نه تنها اقدام به حل مشکل و پرداخت معوقات کارگران نکرده اند، بلکه کارگران معترض را با تهدید به اخراج مجبور کرده اند به فعالیت آن هم با شرایط غیر قابل تحملی مثل عدم پرداخت حقوق در زمان های مقرر ادامه دهند.

برای اعتراض های کارگری که در بازه های زمانی مختلف در کشور رخ می دهد، نمونه های فراوانی وجود دارد که تعداد آنها در سال و ماه های اخیر نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش نیز داشته است. در ایجاد مشکل اقتصادی برای صنایع تولیدی کشور و در نتیجه عدم پرداخت حقوق کارگران، می توان دلایل متعددی را لحاظ کرد، ولی فرایند خصوصی سازی و عدم رعایت اصول منطقی این فرایند، شاید یکی از مهم ترین دلایل ایجاد مشکل برای این صنایع باشد.

برای نمونه، در رابطه با کارخانه بلبیرنگ سازی استان آذربایجان شرقی که در روزگاری نه چندان دور با کیفیت عالی محصولات خود در حال رقابت با صنایع اروپایی بود؛ اما اکنون دچار مشکلات اساسی است. کارشناسان معتقدند عدم رعایت اصول صحیح خصوصی سازی و واگذاری این بخش به یک فرد نا آشنا به صنعت بلبرینگ سازی، ریشه اصلی بروز مشکل در این کارخانه است.

سرمایه دارانی که بعضاً بدون داشتن توان و تخصص کافی و صرفاً با اتکا بر منابع مالی خود، کارخانه های تولیدی کشور را از بخش دولتی خریدند و در فرایند مدیریت آنها با مشکل رو به رو شدند، یکی از دلایل اصلی شکل گیری مشکل در کارخانه های کشور است.

البته همان طور که آمد، این موضوع تنها یکی از دلایل اشکالات پیش آمده است و چه بسا در بسیاری از کارخانه های کشور دلایل اصلی دیگری باعث خسارات پیش آمده باشد.

شهریور ماه سال جاری اعتراض کارگران مجتمع های صنعتی استان مرکزی، از جمله هپکو و آذر آب که با جمعیتی چند صد نفره در خیابان های شهر اراک حاضر شدند، گسترده و ریشه ای بودن مشکلات اقتصادی صنایع تولیدی کشور و پیامدهای نامطلوب آن را بر زندگی کارگران این بخش ها نشان داد.

این اعتراضات که کاملاً صنفی بود و پیشتر در بازه های زمانی دیگر و با آرامش بیشتری شکل گرفته بود، در نهایت با ورود نهادهای امنیتی و برخورد با کارگران به تشنج کشیده شد و بسیاری از سرویس های سیاسی اطلاعاتی خارج از کشورتلاش کردند تا آن را یک اعتراض سیاسی معرفی کنند و منافع سیاسی خود را با استفاده از جریان پیش آمده دنبال کنند.

مهر ماه سال جاری جمعیتی بالغ بر 250 تن که خود را کارگران مجتمع بلبرینگ سازی استان آذربایجان شرقی معرفی کردند، در شهر تبریز تجمع اعتراضی برگزار و عدم پرداخت مطالبات معوق خود را علت این اقدام معرفی کردند؛ مجتمعی که کارشناسان علت بروز مشکل آن را واگذاری به بخش خصوصی و ناتوانی مدیریت جدید در سامان دهی فعالیت های آن می دانند.

در ماه و سال های اخیر، بارها کارگران فازهای مختلف پارس جنوبی در اعتراض به عدم پرداخت معوقات خود و سختی کار تجمع های اعتراضی برگزار کردند و به طور مثال آبان ماه سال جاری کارگران فاز 13 پارس جنوبی در تجمع اعتراضی خود اعلام کردند که بالغ بر هفت ماه حقوق و پاداشی از کارفرمایان خود دریافت نکرده اند.

آذرماه سال جاری نیز کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه استان خوزستان به مدت دو روز رو به روی ساختمان اداری این مجتمع صنعتی تجمع و اعتراض خود را نسبت به عدم دریافت حقوق چندین ماهه خود اعلام کردند؛ اعتراضی که با وعده پرداخت حقوق توسط کارفرما پایان یافت، اما این وعده نیز کامل محقق نشد.

روز دوشنبه 25 آذر سال جاری و در ادامه اعتراض های صنفی کارگران به مشکلات اقتصادی خود، جمع زیادی از کارگران صنایع پروفیل استان آذربایجان غربی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و معوقات خود در شهر ارومیه تجمع اعتراضی برگزار کردند و بلاتکلیفی خود را به دلیل تعطیل شدن کارخانه عاملی برای ناتوانی کارفرما در پرداخت حقوق خود عنوان کردند.

کارگران رینگ سازی مشهد، سیمان مسجد سلیمان، ذوب آهن اصفهان و بسیاری از کارخانه های صنعتی و تولیدی کشور نیز در سال و ماه های اخیر تجمع های اعتراضی برگزار کرده اند و مشکلات اقتصادی خود را که ناشی از ناتوانی کارفرمایان در پرداخت حقوق و مزایای آنها شکل گرفته است، اعلام کرده اند.

به رغم برگزاری تجمع های متعددی که تنها به بخش کوچکی از آنها اشاره شد، از سوی مسئولان اقتصادی و متولیان اداره کشور، اقدام شایسته و درخوری برای حل مشکل آنها صورت نگرفته است و در حال حاضر نیز شمار بسیاری از کارگران از جمله فعالان بخش های صنعتی که به آنها اشاره شد، نه تنها از امنیت شغلی و آرامش ناشی از آن بی بهره هستند، بلکه در موعد مقرر و ماهانه حقوق خود را دریافت نمی کنند.

بنابراین اعتراض کارگران و مشکلات اقتصادی را که برای آنها پیش آمده و در جریان تجمع های گذشته نیز اقدام مؤثری برای حل آن نشده است، باید از جمله مطالباتی دانست که مردم از حاکمیت و مسئولان دارند، اما تا کنون بر زمین مانده و هر لحظه احتمال ایجاد اعتراض های خیابانی را فراهم کرده است.

در شرایطی که به مدت چند روز خیابان های بسیاری از شهرهای کشور درگیر ناآرامی شد و این ناآرامی ها با سوءاستفاده جریان های سیاسی خارج از کشور از مسیر اصلی خود منحرف شد، بد نیست اشاره ای نیز به این مطالبات بر حق شود تا مسئولان ضمن توجه به آن تلاش های خود را برای حل ریشه آن مصروف کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۳
لطفا در رابطه با افزایش شدید سرعت بیکارن در مقطع دکتری و عدم توجه دولت به این قشر نیز مطلبی تهیه کنید
مملکت و مردم و نظام دارن فدای یه عده میشن که فکر می کنن چک بر جام رو باید اونا نقد کنن... باید مردمو به حدی به فلاکت و محدودیت و بیزاری برسونن تا بعد مردم اونها رو بپرستن... بگن آره شما ما رو نجات دادین... به وا... اینا ما رو در چه حد دیدن... در حد مردمان بدوی... ؟؟؟؟؟؟
اگر رئیس جمهور و وزرا به جای زندگی در قصرهای میلیاردی خود کمی در متن مردم بودند شاید درک می کردند که چندماه حقوق نگرفتن یعنی چه
دلیل اصلی عدم پرداخت حقوق کارگران اینه که دولت اکثر قریب به اتفاق بودجه کشور را صرف حقوق کارمندان میکنه. فقط در صورتی حقوق کارگران درست میشه که بودجه عمرانی افزایش پیدا کنه. اکثر شرکت ها در حال ورشکستگی هستند، چون دولت هیچ تعهدی و عزم جدی برای پرداخت مطالبات اونها نداره.
منم حرف برای گفتن دارم ولی شما ثبت نمیکنید دعاکن من بمیرم دیگه حرف قبض اب نزنم اگر قرار کم مصرف باشه پرمصرف م باید باشه 4جا رایگان کردن بعدا زما زوردارین باشه خدا نگاه میکنه ماساکت نمیمانیم به عنوان مهمان امده بودم درسایت بعدا نگاه ینندگان راه انداخته ومشکل حل میکنه باشه تابناک جان حلال نمیکنیم مجلس ودولت 2هفته است من دارم حرف مینم
برخي مسئولان هنوز نميدانند تحريم چگونه مثل خوره كشور را از درون متلاشي ميكند.
هيچ كشوري در جهان به تنهايي و با انزوا نميتواند رونق اقتصادي داشته باشد
پاسخ ها
محمد
| Germany |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
مشکل از تحریم نیست برادر بلکه مشکل اصلی کشور از سوء مدیریته . وجود مدیران بیسواد در مناصب مهم عامل سقوط کشور شده
کاش همه رسانه ها مشکلات وراه کارمشکلات رامثل تابناک صادقانه بیان میکردندتامردم بجای خیابان دررسانه ها اعتراض میکردند
واقعا قشر کارگر از مظلوم ترین مردم هستند از تابناک و دیگر رسانه هایی که متوجه این قشر هستند تشکر میکنم
نپرداختن حقوق کارگران تقصیر ترامپ است که هرروز در مملکت ما اختلاس می کند و پولها را به دلار تبدیل کرده
تنها چیزی که میشه در مورد ایران گفت اینه که از ایران فقط یک اسم باقی مانده ودیگر هیچ و متاسفانه اینقدر در جهان هم بد نام شدیم که هیچ جایی هم ایرانی را راه نمیدن که برویم
دولت قبل به دلیل کمبود دلار و نیاز شدید به پول آن قیمت دلار را افزایش داد. با گران شدن دلار تورم شدیدی بر اقتصاد تحمیل شد دولت فعلی از روی نا آگاهی و یا عمد، دلیل تورم را نقدینگی بالا تصور نمود بودجه های عمرانی را کاهش و نگذاشت قیمت دلار پایین بیاید حال بر خلاف گفته مسئولین با رکودی مواجهیم که روبروز عمیق تر می شود.
بیچاره ای کارخانه داخلی راه انداخته، اما دولتی ها با رانت جنس خارجی وارد کرده و سرمایه های خود را صدها هزار برابر کرده اند.
این کارمندان قدیمی ، یعنی وزرا، چطور اموال چند هزار ملیاردی به دست آورده اند؟
در حالی کع کارخانه داران همه ورشکسته و کارگران بیکارند.
درقسمت نهم این سلسله مقالات باهمین تیتر زیر کامنت گذاشتم متشکرم که نشر دادید

2-مشکلات کشور حل شدنی نیست. چرا ؟
چون 1- چوان مدیر متخصص کاردان نداریم 2- بازخواست کننده در کشور وجود ندارد وهیچ مسئولی ملزم به پرداخت تاوان عمکرد خود نیست

همین بلبرینگ سازی که مثل زدید اگر به سابقه آن مراجعه کنید می بینیدباچه شوفائی اقتصادی برخوردار بود وکارخانه ای که محصولاتش صادر می شد وماه بسر نرسیده حقوق کارکنان همراه با سایر کمکها چگونه پرداخت می شد حالا چی شده باوجود تعدیل نیرو نمیتواندحقوق کاکنان فعلی اش را پرداخت کند آیامسئول یا کسی یا دادگاهی است که مسئولین گذشته این کارخانه را به میز پاسخگوئی و پرداخت تاوان عمکرد خود بکند؟ حتمآ جواب منفی است.
مثال دیگر که حالا وجود دارد
در تبریز یک بخش از بهداشت سلامتی و مرکز ترک اعتیاد را به یک پزشک واگذار کرده کارکنان با احتساب این ماه 4 ماه است حقوق دریافت نکرده اند و در مقابل درخواست و اعتراض کارکنان می گوید وضعمان اینطوریه. راضی نیستی از فردا نیا. بهداشت بیش از8-9 ماه است برایمان پول نداده است من همینکه بتوانم بیمه های شما را از جیبم پرداخت کنم شاهکاری کرده ام . هزاران شرکتهای بخش خصوصی در کشور با انواع و اقسام مشکلات
دست و پنجه نرم می کنند وآخرش ورشکسته شده و از رده خارج می شوند
پس مدیر و نخبه و باز خواست کننده نداریم
بدتر از تابناک بی تدبیر واندیشه در بیان دیر هنگام مطالبات بر حق مردم ایران کیهان است که هردو سروته یک کرباسید وسابقه شما بعنوان رسانه برای مردم اشکاراست ومردم باید بترکند تا از ان بنالید.حقوق کارگران در جنگ های اخر زمانی توسظ مسولین در خارج خرذج شده وکسی ان را انکار نمی کند وپول ها کجاست
الان مدت دو ماه کارمندان دانشگاه زابل که بیش از ۸۰۰ نفر هستند تا نیمه ماه حقوق نمیگیرند و کسی هم نیست که جوابگو باشد دانشگاه وابسته به وزارت علوم در منطقه محروم مثل زابل باید این وضع رو داشته باشه واقعا از این وضع خسته شده ایم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
برادر ما که 5 ماه حقوق نگرفتیم پس چی
من معلم بعد از بیست سال کار و مدرک کارشناسی ارشد کل دریافتی من به دو میلیون نمیرسد.
یادم هست زمان شروع به کار حقوق من شاید ۱۰ درصد از کارمند هم‌پایه در شهرداری کمتر بود، ولی الان کارمند هم پایه من در شهرداری و سپاه حداقل سه برابر من دریافتی داره.
چرا این تبعیض با این شدت به امثال من تحمیل شده است.
اگر اعتراض هم کنیم برای چندین سال مهمان قوه قضاییه باشیم.
بدتر از اینها کارکنان شرکتی مخابراتند که با همکاران رسمی در یک محل و یک کار را انجام میدهند و چه بسا که همیشه کار نیروهای شرکتی بیش از رسمی هاست اما نصف و یا ثلث حقوق رسمی ها میگیرند و همین مقدار هم همیشه با تاخیر پرداخت میشود تا در حساب شرکتهای خود ساخته مخابرات پول ها بخوابد و آن ها از سودش بهره مند شوند و همیشه هم در پایان هر قرارداد مقداری از حقوق و مزایا و ماموریت های این کارکنان پرداخت نمیشود یعنی به عبارتی خورده میشود . با توجه به شکایات این کارکنان هیچ وقت از اداره کار یا خود مخابرات بازرسی و گشایشی حاصل نشده و در جریان یکی از همین اعتراضات امسال تعدادی از نیروهای شرکتی لرستان و کرمان و آذربایجان اخراج شدند . این است ارج و قرب کارکنان و کارگران .
دولت باید نظارت دقیق بر مواردی چون
1-پرداخت به موقع حقوق کارکنان در تمامی شرکتها و سازمانها اعم از خصوصی و دولتی داشته باشد . معنی نداره که جدیدا بخصوص امسال بیشتر ادارات بخصوص شرکتهای خصوصی حقوقهای پرسنل را یا نمی دهند و یا با 7الی 8 ماه معوق پرداخت می کنند.!!!باید از طریق اداره کار محکم این موارد پیگیری شود
2- حق بیمه پرسنل هم جدیدا شرکتهای خصوصی ، یا پرداخت نمی کنند . و یا در سال یکی دو ماه پرداخت می شه... آخه این چه قانونیه که تامین اجتمایی داره؟ مگر کارشناس و یا بازرس نداره که بفرسته و این شرکتها رو ملزم ککن به پرداخت حق بیمه پرسنل؟ وزرا باید پاسخگو باشند.. باید تمامی شرکتها قانونمند رفتار کنند .. ضمنا پرداخت بیمه بطوری هست که مثلا اگر کارشناس 4 تومن حقوق می گیرد آنهم در سخت ترین شرایط، بیمه را حداقل پرداخت می کنند!! باید قوانین سخت گیرانه وضع شود .
3- دولت باید سرمایه گذاری بخش خصوصی را با توجه به میزان رتبه و شرایط و کارآمدی و توانمندی ایجاد کند.. نه اینکه شرکتها و موسساتی را می بینیم که علیرغم نالایقی به بدنه اقتصاد و مردم و امنیت جامعه ضربه می زنند .
عزیزان همه مشکلات ریشه در تحریم اقتصادی و این حرفها نداره.
تبعيض، بي عدالتي، اختلاص و رانت، تضيع حقوق ، عدم شفافيت در اقتصاد و درآمد كشور، عدم پاسخگويي و هزاران مشكل اجتماعي و اقتصادي در كشور بيداد مي كند
چقد جالبه که تابناک عزیز انقد داره در راستای حمایت از کارگران زحمتکش و مستضعفان جامعه مطلب نشر میده. تابی جان احتمالا این خط مشی جدیدت ربطی به اتفاقات کشور نداره؟ البته که شما همیشه همراه و همسو با مردم و مستضعفان بودین :))
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل