بازدید 22817

در بی کفایتی نهاد‌های نظارتی، کرمان موتور می‌تازد

در حالی که با بازگشایی مجدد سایت ثبت سفارش خودرو همه منتظر ارزان شدن خودروهای خارجی بودند، در مورخه 12 دی ماه 1396 کرمان موتور با ابلاغ بخشنامه ای قیمت 6 خودرو را افزایش داد. در این بین قیمت سانتافه با 42 میلیون تومان افزایش به 309 میلیون تومان رسیده است. با تعرفه های جدید قیمت واقعی سانتافه چقدر است؟
کد خبر: ۷۶۱۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰ 04 January 2018

در بی کفایتی نهاد‌های نظارتی کرمان موتور می‌تازددر حالی که با بازگشایی مجدد سایت ثبت سفارش خودرو همه منتظر ارزان شدن خودروهای خارجی بودند، در مورخه 12 دی ماه 1396 کرمان موتور با ابلاغ بخشنامه ای قیمت 6 خودرو را افزایش داد. در این بین قیمت سانتافه با 42 میلیون تومان افزایش به 309 میلیون تومان رسیده است. با تعرفه های جدید قیمت واقعی سانتافه چقدر است؟

به گزارش تابناک اقتصادی، چند روزی است که سایت ثبت سفارش خودرو با شرایط جدید بازگشایی و واردات خودرو خارجی از سر گرفته شده است. در حالی که همگان منتظر کاهش قیمت و ارزان تر شدن خودروهای وارداتی بودند، کرمان موتور بخشنامه ای را ابلاغ نموده است که در آن قیمت 6 خودرو افزایش یافته است. این بخشنامه که توسط خبرگزاری تسنیم رونمایی شده است نشان می دهد که خودروی سانتافه با افزایشی 42 میلیون تومانی نسبت به 11 آذر 1396 به 309 میلیون تومان رسیده است. هیوندای سانتافه کرمان موتور دارای موتور 4 سیلندر به حجم 2400 سی سی و قدرت 192 اسب بخار است. قیمت سانتافه 2017 در آبان 96 از سوی کرمان موتور 249 میلیون و 900 هزار تومان اعلام شد. سپس این خودرو در 7 آذر ماه با افزایشی 10 میلیون تومانی به 259 میلیون و 900 هزار تومان رسید و چهار روز بعد یعنی در 11 آذر ماه به 266 میلیون و 900 هزار تومان افزایش یافت.

 قیمت واقعی سانتافه چقدر است؟

موضوعی که ما را بر آن داشت تا به محاسبه قیمت خودروی سانتافه با شرایط جدید بپردازیم و ببینیم که واقعاً واردات یک خودروی سانتافه چقدر تمام می شود.برای ترخیص کردن یک خودروی وارداتی باید مراحل زیر را طی کرد. ارزش یک خودرو که اصطلاحاَ به آن سیف (CIF) گفته می شود شامل قیمت خرید در بندر کشور مبدا (FOB) به اضافه بیمه به اضافه کرایه حمل (کرایه حمل نیز در حوزه خلیج فارس به مقصد بندرعباس به طور متوسط هر خودرو سواری بین 500 تا 750 دلار آمریکا است) می باشد. ارزش گمرکی سانتافه هم اکنون حدود 29170 دلار می باشد که اگر قیمت دلار را 4 هزار تومان در نظر بگیریم، قیمت ریالی سانتافه حدود 116 میلیون و 680 هزار تومان می شود. 

قیمت واقعی سانتافه چقدر است؟

به این موارد حقوق ورودی خودرو نیز اضافه می شود که از ضرب ارزش CIF در تعرفه گمرکی به دست می آید. برای سانتافه که حجم موتور آن 2400 سی سی است این تعرفه 95 درصد (شایان ذکر است که این تعرفه تا تیرماه 55 درصد بوده است) می باشد. بنابراین 95 درصد ضربدر ارزش CIF می شود حقوق گمرکی خودروی سانتافه. میزان این حقوق گمرکی برای سانتافه 110 میلیون و 846 هزار تومان می شود. پس تا اینجا قیمت سانتافه به حدود 227 میلیون و 562 هزار تومان رسید. بعد از آن باید 1 درصد حقوق ورودی به هلال احمر پرداخت شود که حدود 1 میلیون و 109 هزار تومان می شود و مالیات بر ارزش افزوده نیز که حدود 9 درصد است از جمع حقوق ورودی و ارزش خودرو اخذ می شود که حدود 20 میلیون و 481 هزار تومان می شود. پس با اضافه نمودن این دو هزینه تا اینجا قیمت خودروی سانتافه به 249 میلیون و 152 هزار تومان می رسد. هزینه استاندارد هم معادل 8 در هزار ارزش CIF است که باید پرداخت شود. بنابراین 933 هزار تومان هم هزینه استاندارد پرداخت می شود و قیمت سانتافه به 250 میلیون تومان افزایش می یابد. همچنین جهت پلاک هر خودروی سانتافه ترخیص شده معادل 4 دستگاه خودرو اسقاطی باید از رده خارج شده که هزینه ریالی هر دستگاه دو میلیون و 500 هزار تومان می باشد. بنابراین یک هزینه 10 میلیون تومانی هم اینجا باید اضافه شود و قیمت سانتافه به حدود 260 میلیون تومان می رسد. همچنین بر اساس هزینه های اعلامی ۱۰ درصد از ارزش کالا جهت پلاک‌ گذاری مراکز شماره‌ گذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی) رانندگی اخذ می شود که برای سانتافه حدود 11 میلیون و 670 هزار تومان می شود. به هنگام شماره‌ گذاری هزینه نقل و انتقال دارایی (۳٪) از ارزش آن گرفته می شود که حدود 3 میلیون 500 هزار تومان می شود و عوارض شهرداری نیز به هنگام پلاک بسته به نوع خودرو از ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می باشد. با اضافه نمودن این سه هزینه به قیمت سانتافه، قیمت آن به 275 میلیون و 870 هزار تومان افزایش خواهد یافت. 

با محاسبات بالا کرمان موتور حدود 33 میلیون تومان گران تر خودروی سانتافه را به دست مشتری می رساند. البته این در صورتی است که قیمت دلار 4 هزار تومان برای واردات کرمان موتور محاسبه شود و هزینه پلاک گذاری نیز بر عهده کرمان موتور باشد. 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۳۷
و البته باید رانت واردات خودرو اضافه بشه که در اصل کرمان خودرو روی هر دستگاه سانتافه داره نزدیک به دویست میلیون سود میکنه نه چهار میلیون .
نعمت زاده مچکریم
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
مسیولین تنها به خودروهایی که تعهد تولید تحت لیسانس دارند اجازه ورود و فروش با تعرفه پایین بدهند.
اینگونه هم خودروسازها بدنبال تولید آن خودرو هستند و هم مصرف کننده با قیمت بهتر خودرو بروز شده خریداری میکنه.
میدونید روزی چتد نفر از آلودگی هوا میمیرن ؟ پول این تفاوت قیمت ماشین های خارجی توی جیب کی میره ؟
اقای عزیز دلار گمرک دلار مبادله محاسبه میشه که نرخ این هفته 3600 تومان نه 4000 تومان
كل عوارض رو مبناي دلار ٣٦٠٠ توماني بايد حساب كنيد فقط قيمت خود خودرو با ارز آزاد است.
هزینه گمرکی بر مبنا ارز دولتی (حدود 3500 تومن )محاسبه میشود قیمت خرید هم کمتر از اینها است
عوارض ورودی برای سانتافه 95% است نه 130%
گمرک چقدر درآمد دارد! برای وارد کردن این ماشین 160میلیون تومان هزینه گمرک پرداخت می‌کند. برای هر کالایی که وارد می‌شود درصدی باید پرداخت شود. چقدر واردات وجود دارد! چه رقم بزرگی می‌شود! سپس کالاهای فوق را وارد کننده به عمده فروش می‌فروشد و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌دهد.
عمده فروش به خرده فروش می‌فروشد و 9 درصد مالیات می‌دهد. خرده فروش به مصرف کننده می‌فروشد و 9 درصد مالیات می‌دهد. چه اجناس خارجی و چه اجناس تولید داخل هر چند بار که دست به دست شوند برای هر بار 9 درصد مالیات پرداخت می‌شود. تصور کنید که چه درآمد بزرگی برای دولت ایجاد می‌شود
سلام در متن نویسنده نوشته که تعرفه سانتافه 130 درصد است اما تعرفه این خودرو 95 درصد اعلام شده. با این توصیف کرمان موتور فقط 44 میلیون تومان ناقابل خودرو رو گرون تر میفروشه.
اگر بنده درست میگم لطفا خبر را تصحیح کنید. واقعا هدف از این خبر کذب چیه ؟؟
تابناک عزیز سلام و تشکر از این مقاله
اما یا اطلاعات شما ناقص است یا از کرمان خودرو حمایت مالی برای درج این مقاله دریافت کرده اید که در این صورت ضربه جدی به اعتماد مخاطبان انبوه خود وارد کرده اید.
تعرفه واردات برای خودرو سانتافه از 55درصد به 95 درصد افزایش یافته نه 130 درصد و بهای خودرو را باید با این تعرفه محاسبه کنید
همه این تحلیلها دروغه سانتافه ارزان شده؟؟؟؟؟
لطفا هيجان و ادرس غلط به بازار نديد تعرفه واردات ماشين مزبور ٩٥ درصده طبق ابلاغ رياست جمهوري نه ١٣٥ درصد
روحاني متشكريم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
نه درستش اینه : روحانی مچکریم!
ماشين را سه برابر قيمت جهانيش به خريدار ميفروشن اون وقت مشكل شما اون ٤ ميليونه كه ميشه هزار دلار؟
البته خريدار همچي ماشيني هم من كارمند كه نيستم، بازارييه كه همه اين عوارض و تعرفه و فلان و بيسار ر از من خواهد گرفت
در حالیکه همین خودرو در کشور امارات 36میلیون تومان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
ناشناس عزیز سانتافه در امارات (فول) 98 میلیون تومنه نه 36 میلیون
دوست عزیز کرمان خودرو مدعی تولید این خودرو هستش.!پس تعرفه ها فرق خواهد کرد.
با این چیزی که شما حساب کردین کرمان خودرو یه پولی هم میذاره روش میده دست مشتری
صد رحمت به احمدی‌نژاد که با تمام مخالفتها، تعرفه رو کم کرد. این...، خیلی راحت زیادش کردن. اون هم جوری که تلافی اون چند سال رو هم در بیارن
سوال اصلی اینجاست چرا باید گمرک 130 درصد به سانتافه بخورد؟
در راه رضای خدا کار میکنن همگی. دست همتون درد نکنه که با گرون کردن اجناس به فکر مردم هستین.
مبنای محاسبه سود گمرکی دلار آزاد نیست بلکه نرخ رسمی دلار است! البته برای واردات خودرو دلار بانکی داده نمیشود یعنی ارزش خودرو باید با دلار آزاد حساب شود ولی تعرفه گمرکی بر اساس نرخ رسمی دلار است
خواهشا در انتشار موارد فوق دقت کنید کمپانی فوق با سود کمتر از 80 تا 90 میلیون از این کارها نمیکند اولا قیمت این اتومبیل (سانتافه اسپرت 2400)برای واردات حدود 25000 دلار است ثانیا ارزش گمرکی آن 26450 دلار وتعرفه جدید آن 95 درصدوبرمبنا ارز دولتی(حدود 3600 تومان) محاسبه میگردد و بر مبنا دلار 4300(؟؟؟) (برای خرید)حداکثر 220 میلیون قیمت تمام شده اتومبیل فوق میگردد ولی خوب خرج آقایان حسابی سنگین است در ضمن اتومبیل های موجود نه با دلار فعلی ونه با تعرفه فعلی برای شرکت فوق موجود گردیده وبا توجه به مدل آنها (2017) با توجه به تغییر سال ورود مدلهای 2018 حداقل 5 درصد باید ارزانتر فروخته شوند
متاسفانه تعرفه جديد براي اين حجم موتور ٩٠تا ٩٥ درصد عنوان شده نه ١٣٠ درصد معلوم شد كه ....
بجای اینهمه بحث,همه باهم متحد بشید,خودرو خارجی نخرید تا تعرفه صفر بشه,خودرو داخلی نخرید تا کیفیت بالا بره.استاندارد رعایت بشه.
همین ماشینای کارکرده رو باهاش بسازید یه سال.
مطمئن باشید جواب میده نخریدن.
آقاجان,جزای گرانفروش نخریدن است.
شما با اين محاسبه غلطتون ميخوايد گرون كردن كرمان موتور رو توجيح كنيد !!!!يعني كرمان موتور فقط ١٢ درصد سود ميگيره!!!!!استاد نه قيمت خودرو نه قيمت ارز مبنا رو درست محاسبه نكرديد.وگرنه سود كمپاني بيشتر از ٧٠ ميليونه .لطفا دقت كنيد.
قيمت تك فروشى سانتافه دوبى فول اپشن ، در گرون ترين حالت ٩٢٩٠٠درهم ، چجوري شما ٢٩١٧٠دلار زديد؟؟؟
مثل اينكه شما خواب تشريف داريد!
دلار ده درصد گرون شده بايد هم خودروها و اجناس خارجي گرون بشن.
.... موتور نماد بارز رانت و گران فروشی است.
در اغلب کشورها خودروهای کره ای , ژاپنی را دم قسطی و با قیمت 23 الی 30 هزار دلار می فروشند. همه خودرو سازان وطنی و وارد کنندگان با هزار حقه و حیله خودرو را گران می فروشند.
*
مشکل بزرگ دیگر کرمان موتور بدقولی و تاخیر زیاد در تحویل خودروهای ثبت نامی است.
متاسفانه کسی به این موضوع هم رسیدگی نمی کند
دوستان بنظر بنده نویسنده و تحلیلگر این مطلب از بستگان خود رییس کرمان موتوره.......اره بابا اینا فامیلاشن....
وقتی مردم میخرن و فروش داره بزار 400 میلیون بفروشه!!!!! به ما چه.اگه ناراضی هستین نخرین.
فقط قیمت کارخانه و قیمت بازار ایران رو مقایسه کنید تا حساب دستتون بیاد. این اگه ظلم نیست پس چیه؟؟؟
آقا صدبار گفتم بازهم میگم بهتره این خودروهای لوکس رو که فقط باعث ایجاد عقده و کینه در جامعه میشه ،یا ورودش رو ممنوع کنند یا با قیمتی بسیار بیشتر از قیمت واقعیش به فروش برسونند
پس سود وارد کننده چی؟ صلوات نصیبش بشه؟ وارد کننده چرا باید سرمایه ش رو به خطر بندازه ولی سود نصیبش نشه؟!
ایراد کار افزایش تعرفه های گمرکی و افزایش قیمت ارز است
همین چیزها عامل نارضایتی مردم میشه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان