بازدید 11442
پیمانه اقتصادی؛

از «الزام بانک ها به فروش اموال مازاد» تا «۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون قرمزپوشی شاخص بورس در ایستگاه پایان هفته، سهام آسیایی رکورد زد، ثبات نسبی قیمت نفت در روز چهارشنبه، چین در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین واردکننده گاز جهان است، طلا در بازار جهانی عقب نشست، دلار در بازار آزاد از مرز 4 هزار و 300 تومان عبور کرد، زمان ازسرگیری استفاده از کارت سوخت همچنان در ابهام! فرار مالیاتی ۳.۷ میلیارد دلاری گوگل افشا شد و حمایت کف ۷۲ هزار تومان از «تسه»ها را در بر دارد.
کد خبر: ۷۶۱۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 04 January 2018

از «الزام بانکها به فروش اموال مازاد» تا «۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قرمزپوشی شاخص بورس در ایستگاه پایان هفته، سهام آسیایی رکورد زد، ثبات نسبی قیمت نفت در روز چهارشنبه، چین در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین واردکننده گاز جهان است، طلا در بازار جهانی عقب نشست، دلار در بازار آزاد از مرز 4 هزار و 300 تومان عبور کرد، زمان ازسرگیری استفاده از کارت سوخت همچنان در ابهام! فرار مالیاتی ۳.۷ میلیارد دلاری گوگل افشا شد و حمایت کف ۷۲ هزار تومان از «تسه»ها را در بر دارد.

قرمزپوشی شاخص بورس در ایستگاه پایان هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، سیزدهم دی ماه 96 با کاهش 311 واحدی معادل 0.32 درصد به رقم 95 هزار و 929 واحد رسید. این در حالی است که روز قبل شاخص کل در دقایق پایانی با رشد 33 واحدی مانع از قرمزپوش شدن بورس شده بود. تالار شیشه ای در آخرین روز کاری از دومین هفته زمستان، بر خلاف روز گذشته، شاهد روند نزولی شاخص های منتخب بود؛ بنابراین، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 99 واحدی معادل 0.32 درصد به رقم 30 هزار و 853 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 121 واحدی معادل 0.71 درصد، عدد 17 هزار و 43 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 91 واحدی معادل 0.71 درصد به رقم 12 هزار و 851 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.31 درصد همراه شد و 323 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 102 هزار و 997 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 194 واحد کاهش معادل 0.28 درصد به رقم 68 هزار و 69 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 807 واحد کاهش معادل 0.39 درصد همراه بود و عدد 204 هزار و 654 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس بیشترین پیشروی را در ساعت 09:10 داشت و در سطح 96 هزار و 263 واحد قرار گرفت.

از «الزام بانکها به فروش اموال مازاد» تا «»

الزام بانک ها به فروش اموال مازاد

وزیر اقتصاد با رو به بهبود خواندن شرایط اقتصادی کشور، تورم تک رقمی، کاهش نرخ بیکاری و ایجاد ۶۰۰ هزار شغل جدید را واقعیتی انکار ناشدنی خواند و گفت: برای سال آینده معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال در نظر گرفته شده و علاوه بر آن، منابع ناشی از اصلاح قیمت انرژی نیز در صورت تصویب توسط مجلس، به ما کمک خواهد کرد؛ توجه به تولید و اشتغال، وظایف اضافه ای بر عهده بانک ها جهت ارائه تسهیلات مورد نظر به افراد صلاحیت دار می گذارد که لازم است، نهایت تلاش خودشان را در این ارتباط انجام دهند. وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه ۹۰ درصد بار تأمین مالی کشوربر عهده بانک ها قرار دارد، گفت: این به ویژه در سالی که بحث تولید و اشتغال دارای اولویت ویژه ای است، بار مسئولیت سیستم بانکی و بخصوص بانک های دولتی را بسیار سنگین تر می کند. کرباسیان در ادامه، برخی نقاط آسیب پذیر بانک ها را عبارت از مشکلات ترازنامه بانک ها، منجمد بودن دارایی ها در مقابل سیال بودن بدهی ها و درآمد زایی کم دارایی ها به نسبت تعهدات بدهی های بانک ها عنوان کرد. وی با اشاره به ضرورت واگذاری اموال مازاد و خروج بانک ها از بنگاه داری، اظهار داشت: این موضوع را رئیس جمهور با جدیت دنبال می کنند و همواره این موضوع مورد سؤال ایشان است.

سهام آسیایی رکورد زد

روز چهارشنبه انتشار داده‌های قدرتمند تولید کارخانجات و شرکت‌ها باعث شد امید به رشد متوازن اقتصاد جهان تقویت شود و تحت تاثیر همین مساله، سهام آسیایی رکوردهای تاریخی جدیدی را به ثبت رساند. به نقل از رویترز، فعالیت‌های قدرتمند تجاری به ویژه در اروپا باعث شد که سود اوراق قرضه افزایش یابد و یورو در برابر دلار تضعیف‌شده و به بالاترین رکورد ۳ ساله خود نزدیک شود. شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج ژاپن ام‌اس‌سی‌آی که روز سه‌شنبه با بهترین عملکرد خود از مارچ گذشته، ۱.۴ درصد جهش کرده بود، روز چهارشنبه هم ۰.۴ درصد به ارزش خود افزود. این شاخص با رسیدن به سطح ۵۷۹.۶ واحد هر روز به آرامی به رکورد همیشگی ۵۹۱.۵۰ واحدی خود که در اواخر ۲۰۰۷ به آن دست یافته بود، نزدیک‌تر می‌شود. شاخص سهام شرکت‌های بزرگ چین، سی‌اس‌آی ۳۰۰، برای چهارمین روز کاری متوالی سود کرد. نیکی ژاپن همچنان به علت تعطیلات رسمی این کشور بسته است.

ثبات نسبی قیمت نفت در روز چهارشنبه

روز چهارشنبه قیمت نفت نسبتا ثابت ماند. این در حالی است که اواخر روز سه شنبه، قیمت نفت نسبت به اوایل این روز کاهش یافته بود و به بشکه ای ۶۶.۶۰ دلار رسید. از دلایل ثبات نسبی قیمت نفت در روز جاری، افزایش میزان تولید نفت در آمریکا و روسیه علیرغم ناآرامی های اخیر در ایران عنوان شده است. به نقل از رویترز، روز چهارشنبه قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۱۷ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۶.۷۴ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۱۳ سنتی بشکه ای ۶۰.۵۰ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که دیروز قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت با رسیدن به ۶۰.۷۴ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ تا کنون به نام خود ثبت کرد. این نخستین بار از سال ۲۰۱۴ میلادی بوده که قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در اولین روز سال نو میلادی بشکه ای بیش از ۶۰ دلار معامله می شود.

چین در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین واردکننده گاز جهان است

مبارزه چین با آلودگی هوا سبب شده است این کشور در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین واردکننده گاز جهان قرار گیرد. چین که بزرگترین واردکننده نفت خام و زغال سنگ در جهان است، پس از آمریکا و روسیه، سومین مصرف‌کننده بزرگ گاز طبیعی در جهان به شمار می‌آید. با این همه، به دلیل ناتوانی تولید داخلی در تأمین نیاز این کشور، ناچار است حدود ۴۰ درصد از گاز مورد نیاز خود را وارد کند. اطلاعات کشتیرانی نشان می‌دهد، مجموع واردات گاز چین در سال ۲۰۱۷ میلادی از راه خط لوله و محموله‌های ال‌ان‌جی، از ۶۷ میلیون تن فراتر رفته که حدود یک چهارم بیشتر از سال پیش از آن است. واردات ال ان جی چین در سال گذشته میلادی بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است. با توجه به این که واردات گاز ژاپن در سال گذشته میلادی در مجموع ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده، چین همچنان در این زمینه عقب‌تر از این کشور است. با این همه، در ماه‌های سپتامبر و نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی، واردات گاز چین بیش از ژاپن بوده است. کارشناسان مؤسسه مشاوره وود مکنزی پیش‌بینی می‌‎کنند که با ادامه روند کنونی، در سال ۲۰۱۸ میلادی چین در زمینه واردات گاز از ژاپن سبقت گیرد. /شانا

طلا در بازار جهانی عقب نشست 

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز چهارشنبه بازار سنگاپور ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۱۳۱۲.۷۱ دلار رسید. این فلز ارزشمند اوایل معاملات به ۱۳۲۱.۳۳ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت در سه ماه و نیم گذشته بود. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه تغییر چندانی نداشت و در ۱۳۱۵.۶۰ دلار ایستاد. تحلیلگران اسکاتیا موکاتا در یادداشتی نوشتند: شاخص توان نسبی طلا نشان می‌دهد، این فلز زرد در سطح بیش‌ خرید قرار دارد که ممکن است به فروش کوتاه مدت منجر شود. شاخص توان نسبی ۱۴ روزه طلا روز سه‌شنبه به ۷۵ واحد رسید که بالاترین حد از سپتامبر سال ۲۰۱۷ بود. اگر این شاخص به بالای ۷۰ واحد صعود کند، نشان می‌دهد یک کالا وضعیت بیش خرید پیدا کرده و ممکن است به تصحیح قیمت منجر شود.

دلار در بازار آزاد از مرز 4 هزار و 300 تومان عبور کرد

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 685 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 43 هزار و 391 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 828 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 52 هزار و 523 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 11 هزار و 845 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 242 ریال گران تر فروخته شد. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز چهارشنبه سیزدهم دی ماه با یک ریال کاهش نسبت به روز گذشته ۳۶ هزار و ۵۶ ریال قیمت خورد.

زمان ازسرگیری استفاده از کارت سوخت همچنان در ابهام!

سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با تأکید بر این‌که استفاده از کارت سوخت الزامی خواهد شد، افزود: افرادی که فاقد کارت سوخت هستند باید به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند. زیبا اسماعیلی در جمع خبرنگاران با اشاره به قانون مصوب مجلس گفت: با توجه به این که قانون مصوب مجلس تأکید کرده که سوخت گیری فقط با کارت سوخت امکان‌پذیر است و کارت سوخت جایگاه دار فقط برای موارد ضروری استفاده خواهد شد، مالکان خودروهایی که به هر دلیل فاقد کارت سوخت هستند باید به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت به اخذ کارت اقدام کنند. وی با بیان این‌که برای زمان ازسرگیری استفاده از کارت سوخت زمان مشخصی تعیین نشده است، افزود: افرادی که فاقد کارت سوخت هستند باید برای اخذ این کارت به نمایندگی‌های پلیس+۱۰ مراجعه کنند. /ایسنا

فرار مالیاتی ۳.۷ میلیارد دلاری گوگل افشا شد

بر اساس بررسی های مقامات هلندی که به تازگی در رسانه های این کشور افشا شده، گوگل برای جلوگیری از پرداخت مالیات ۱۵.۹ میلیارد یورو درآمد خود در سال ۲۰۱۶ در خاک اروپا از یک حقه مالیاتی مشهور به ساندویچ هلندی استفاده کرده است. استفاده از این حقه موجب شده که گوگل از پرداخت ۳.۷ میلیارد دلار مالیات به کشورهای اروپایی خلاص شود و این مبلغ را نیز از آن خود کند. حقه یادشده متضمن انتقال درآمد از یکی از شعبات گوگل در ایرلند به شرکتی در هلند بوده که هیچ کارمندی نداشته است. در ادامه این پول به شرکت دیگری در ایرلند بازگردانده شده است و گوگل با همین نقل و انتقالات مالی توانسته جلوی افشای این حجم از درآمد خود را بگیرد. گوگل در سه سال گذشته، مرتب از همین حقه برای ردگم کردن استفاده کرده و بررسی ها نشان می دهد، هر سال درآمد بیشتری را به همین شیوه مخفی کرده و فرار مالیاتی خود را استمرار بخشیده است. به نقل از مهر، مدیران این شرکت با رد هر گونه فرار مالیاتی مدعی هستند که تمامی مالیات های خود را پرداخته اند و از قوانین مالیاتی تمامی کشورهایی که در آنها فعالیت دارند تبعیت می کنند. مقامات هلندی می گویند اگر چه ادعای گوگل از نظر فنی درست است، اما این شرکت و شرکت های مشابه مانند اپل، فیس بوک و مایکروسافت از حفره ها و خلأهای قانونی سوءاستفاده کرده و قانون را دور می زنند و کشورهای اروپایی باید با این وضعیت مقابله کنند.

حمایت کف ۷۲ هزار تومان از «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 8/ 0 درصدی به قیمت 72 هزار و 930 تومان معامله شدند. از ابتدای دی شاهد مسیر نزولی قیمت اوراق تسهیلات مسکن از سطح ۷۴ هزار تومانی هستیم. به صورتی که در روزهای اخیر قیمت برخی اوراق تا کف ۷۱ هزار تومان نیز افت داشتند؛ اما به نظر می‌رسد رشد تدریجی تقاضا حمایت کف ۷۲ هزار تومانی «تسه»ها را تقویت کرده است. روز گذشته معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد سهم مسکن در سبد خانوارهای متوسط ۳۰ تا ۳۳ درصد و برای اقشار ضعیف‌تر ۴۵ درصد است؛ بنابراین پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مانع از رشد قابل توجه تقاضا است. به نقل از دنیای اقتصاد، همچنان برخی کارشناسان، با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و تداوم رکود سمت عرضه، رشد ماه‌های اخیر معاملات و قیمت مسکن در تهران را سیگنال کافی برای بازگشت مسکن به رونق نمی‌دانند.

دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سهم دولت از کل سرمایه‌گذاری بخش مسکن شهری 0.5 تا 3 درصد است که خبر خوشی برای بخش خصوصی به شمار می آید، زیرا این اعداد نشان می دهد که نقش دولت در سرمایه گذاری این بخش کمرنگ شده و تنها وظیفه نظارت و هدایت داشته است. مظاهریان با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری اسفند ماه سال 95 میزان کل خانوارها 24 میلیون نفر ثبت شده و بعد خانواری در شهرها به 3.3 و روستاها به 3.5 نفر کاهش یافته است. حامد مظاهریان تصریح کرد: طبق آمار سال گذشته؛ 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد و تعداد آمار خانه های دوم به 2 میلیون و 100 واحد مسکونی رسیده است. وی یادآور شد: تعداد واحدهای مسکونی 3 میلیون بیشتر از تعداد خانوارها بوده، که این آمار بسیار متفاوت تر از نُرم جهانی است. مظاهریان با بیان اینکه از 2 میلیون واحد مسکونی خالی طی 10 سال آینده یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی با رشد اقتصادی  5.4 درصد وارد بازار می شود، گفت: تا 10 سال آینده  نیمی از این واحدها وارد بازار می شوند و این نشان دهنده افزایش قدرت خانوارها است. /باشگاه خبرنگاران جوان

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
بورس امروز هم به روند سقوطش ادامه داد و به کانال 95 هزار واحد پرتاب شد تا ده روز دیگر وبااعلام تصمیم ترامپ در مورد برجام سقوط بورس و افزایش قیمت ارزشدت خواهد یافت
علی رغم تلاشهای شبانه روزی برای القای عدم افزایش قیمت مسکن به دلایل زیر از چند ماه پیش افزایش قیمت شروع شده ودر سال 97 باشدت بیشتری ادامه خواهد یافت :
1- افزایش شدید قیمت ارز
2- کاهش شدید عرضه و افزایش تقاضای مسکن در 5 سال گذشته
3- افزایش قیمت مصالح ساختمانی و عوارض و هزینه های صدور مجوز ساخت
4- افزایش قیمت نفت
یکی از دلایل اعتراضات اخیر همین موضوع غیر واقعی بودن نرخ تورم است که تاثیر بسیار مهمی در معیشت مردم بخصوص تعیین میزان افزایش حقوق سالانه داردباید با مردم صادق بود
پیش بسوی دلار ۵۰۰۰ تومانی
همه جای دنیا خونه های خالی مالیات دارند و حتی زندان !
چطور در ایران سالهاست حتی مالیات برای اینها در نظر گرفته نمیشه ولی کارمند از همون حقوق ناچیزش مالیات بده ؟!
خونه خالی باید اونقدر مالیات ازش گرفت تا مجبور باشه اجارش بده نه احتکار کنه
بابا ؟؟ این مسئولین مثل این معاون وزیر کار همه پیشگو هستند و در عرصات و هپرات سیر و سولوک میفرمایند >> میگوید تا چند سال دیگر مردم در امدشان خوب خواهد شد این خانه های خالی را خواهند خرید !!! چکنیم ما مردم با این نخبگان عزیز متفکر ؟؟؟؟؟؟!!!
دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور طبق آمارهای موجود قریب 10 میلیون مستاجر وبی خانمان درکشور موجود است اکثر این 2600000 واحد مسکونی متعلق به انبوه سازانیست که نوعا وام از ذولت گرفته ونمیتوانند پس بدهند ویا نمیخواهند پس بدهند دولت میتواند تمام این واحدهای مسکونی را با قیمتی عادلانه ازمالکان آنها بخرد وبا بدهکاران بانکی تسویه حساب کند وبا اولویت مستاجران کم بضاعت وبی بضاعت به آنها بفروشد ووجه آنرا باقسطی در حد اجاره وبدون بهره از آنها بگیرد تا هم مشکل مسکن قشر ضعیف تا حدودی حل شود وهم معماران شروع به ساخت وساز بکنند که از این طریق مشکل بیکاری هم کم شود البته این کار جیگر میخواهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
این خونه ها عموما در جاهای خوب کلانشهرها است و بدرد بی بضاعت و.. نمیخوره ..
مالیات عادلانه تنها راه برطرف کردن خندق طبقاتی است ولی چون آنها که بیشتر دارند نفوذ بیشتری هم دارند این اتفاق نخواهد افتاد. متاسفانه این قضیه یعنی کاهش قدرت اقشار متوسط و نارضایتی این قشر
اخه خونه ای که تو بیابون واسه مردم زدند تو خونه حساب می کنی؟! بیش از 90% از مردم ایران در خانه های بد زندگی می کنند(ایمنی و ....)
دولت به بهانه عدم مداخله در حریم خصوصی مردم ، توجیه می کنه و ثروت مسئولین کلان و ثروتمندان را شناسایی نمی کنه و مالیات نمی گیره . خود دولت فرار مالیاتی خیلی ها را سبب شده. دولت باید از پولدارها مالیات بگیره و صرف رفاه جامعه بکنه .
بنویس والله تو این رکود بازار وگرانی ورشکستگی جلو چشمان خودم میبینم ودر منطقه محروم کشور برج های بزرگ و ساختمانهای به اون عظمتی را رییس شعبه بانک مسکن و صادرات میسازن که راه رفتن خود را بلد نیستن؟!
پنجشنبه ۱۴ دی رفتم صرافی چیزی راکه میدیدم باورنمیکردم مردم هجوم آورده بودندبرای خرید دلاروسکه و از مردم ثبت نام میکردندوبه هرنفربیش از۵۰۰۰ دلارنمیدادند وشرط دیگرهم این بودکه دریک هفته قبل دلارنخریده باشند اکثرصرافی های دیگرهم دلارنمی فروختند ومیگفتندتمام کرده ایم تابحال صف خریددلاروسکه ندیده بودیم که خداروشکر چشممان به جمال آنهم روشن شد!!
الزام فروش اموال مازاد بانک ها یا برنامه ای است که به حراج گذشته شوند مثل خیلی از حراجها که همه می دانند یا با این شتاب ودر این رکودبالاجبارجنین خواهد شد.
خانه در ایران دیگر گران نمی شود به چند دلیل :
۱- رشد جمعیت دیگر مانند سالهای قبل نیست و منفی شده است .
۲- وجود حد اقل ۳ میلیون واحد خالی که با یک نگاه در هر کوچه چند ده تا دیده می شود.
۳- قیمت مسکن در ایران بدون دلیل بسیار بالاست در مقایسه با ترکیه که دارای شرایط یکسان است در استانبول می توان با ۱۰۰ میلیون یک اپارتمان بسیار شیک در منطقه ای متوسط به بالا خریداری کرد اما در تهران با صد میلیون ؟
۴- با وجود خطر زلزله در تهران سرمایه گذاری در مسکن بسیار ریسک بالایی دارد.
۵- خرید ملک مانند پول در چاه ریختن است و فروش ملک براحتی ممکن نیست و پروژه چند ساله است.
۶- القای روانی بالا رفتن قیمت مسکن بتوسط مشاورین محترم املاک و بانکهای متخلفی که سرمایه مردم را در ان ریخته اند انجام می شود و مردم به ان توجه نکنند کافی است یک سری به پردیس ، پرند، منطقه ۲۲ و سایر مناطق بزنید و انبوه خانه های خالی انجا را ببینید.
۷- در تهران الحمدو لله هنوز قحطی زمین نیامده و سیمان و سنگ و اجر خدارو شکر تولید خودمان است، و دلیلی برای گرانی نیست.
چرا باید 10 یال صبر کرد تا ابن 3 میلیون خونه های خالی وارد جرخه استفاده ( اجاره یا فروش بشن) پس فایده دولت حکومت مستضعفان چیه؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر