بازدید 11466
۹

کارون متفاوت

کد خبر: ۷۶۱۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲ 03 January 2018

کارون؛ رودخانه‌ای که روزگاری از آن به عنوان پر آب‌ترین، بزرگ‌ترین و تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور یاد می‌شد، اما امروزه به دلیل تغییر اقلیم، خشکسالی و کاهش بارندگی از یک‌سو اکوسیستم این رودخانه را تحت تأثیر قرار داده و موجب شده است که آب کارون در پایین‌ترین سطح خود قرار گیرد و دخل و تصرف‌ و تخریب‌های انسانی از سوی دیگر، رودخانه کارون، این شریان حیاتی خوزستان را به انواع و اقسام مشکلات دچار می‌کند.

در تازه‌ترین اظهار نظر مسئولان محیط زیستی، کارون توان خودپالایی و جذب آلاینده‌ها را از دست داده است. بر اساس گفته مسئولان، از ۲۳ نقطه ۱۷۰ لوله فاضلاب به این رودخانه تخلیه می‌شود. همچنین تخلیه پساب‌های نیشکر و دیگر فاضلاب‌ها، موجب ورود و افزایش برخی املاح شیمیایی در کارون شده است؛ که افزایش رشد نیزارها را در این رودخانه به دنبال داشته است. نیزارهایی که این روزها جولانگاه معتادان، افراد بی‌خانمان و سگ‌های ولگرد شده‌است.

کاهش سطح آب کارون به اندازه‌ای بوده است که علاوه بر خشکی کامل رودخانه در برخی نقاط، به وجود آمدن جزیره‌های کوچک و بزرگ، تابلوهای تعیین حریم و خطر غرق شدگی که روزگاری در گوشه و کنار کارون و در پارک ساحلی نصب شده بود، امروز با مرز رودخانه فاصله زیادی داشته باشند. این امر عرصه را برای دخل و تصرف در بستر کارون فراهم کرده است. این‌ها تنها بخش کوچکی از دردهای امروز کارون است. درد و زخم‌های که به نظر می‌رسد برای التیام‌بخشی به آن‌ها فرصتی برای وعده مسئولان متولی باقی نگذاشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۹
آب کارون از جلوی چشم شما رد می شود و وارد خلیج فارس می شود!!!!
آفرین به این مدیریت.
راهکار؟
عکس 6 رو دیدید. اون یارو با تور داشت درست در محل ریزش فاظلاب ماهیگیری میکرد. کل کارون که دیگه آبی ندارد. فاضلاب شهرهای مسیر رودخانه هست که به اهواز میرسه.
چند بار بابت کارون اعتراض کردیم ؟ چی شد ؟ چرا کسی صدای کارون رو نمیشنوه ؟
افتضاح است. چرا ما تا اين اندازه خواب هستیم.
سو مدیریت و سدسازی های غیر کارشناسی شاید مهمترین دلیل چالش ابی کشور باشد
از خود پرسیدیده اید چرا ایران هر سال کم بارانتر از سال قبل میشود؟
اگر مردم هرکس یک لیتر آب ازمنزل در کارون بریزد دوباره پر میشود.
اون زباله ها هم حاصل کمبود آب در کارون هست ؟ آیا از آسمان کیسه نایلونی میبارد ؟ هر شخصی به سهم خودش کاری انجام بده . . . . اگر کمبود آب داریم کمبود فرهنگ هم بهش اضافه شده ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار