بازدید 23577
تحلیل یک جامعه شناس از ناآرامی های اخیر؛

همه کسانی که اموال عمومی را تخریب می کنند، ضد انقلاب نیستند / ناآرامی های امروز را پیش بینی کرده بودیم، کسی به آن توجه نکرد!

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش و در رابطه با اینکه اگر این نا آرامی ها در اعتراض به مشکلات اقتصادی است، چرا با تخریب اموال عمومی همراه شد، افزود: در شرایط کنونی، یک موج و یک نگاه تک بعدی به راه افتاده که بنا بر آن، هر فردی که به تخریب اموال عمومی روی می آورد، الزاماً ضد انقلاب و در مقابل حاکمیت است، حال آنکه در اصل جمع زیادی از افراد تخریبگر اموال عمومی اصلاً رویکرد و هدف سیاسی ندارند و اقدامات آنها را باید از منظر تخلیه هیجانات شخصی تفسیر کرد.
کد خبر: ۷۶۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹ 07 January 2018

همه کسانی که اموال عمومی تخریب می کنند، ضد انقلاب نیستند / نا آرامی های امروز را پیش بینی کرده  بودیم، کسی به آن توجه نکرد! در جریان اعتراض های مردمی در بسیاری از شهرهای کشور که در آغاز با نام «نه به گرانی» شکل گرفت و رفته رفته مسیر مسیر آن تغییر کرد، وقایع تأسف باری رخ داد که نتیجه آن خسارت های جانی و مالی فراوانی برای کشور بود. اینکه چرا جامع شناسان کشور پیشتر بروز چنین نا آرامی هایی را پیش بینی نکرده بودند و چرا در جریان این اعتراضات، بسیاری از معترضان به اموال عمومی خسارت وارد کردند، از جمله مسائلی است که یافتن پاسخ برای آن کار زیاد آسانی نیست.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر آنچه در اسناد بالادستی کشور آمده است و مقامات عالی رتبه کشور نیز بر آن تأکید دارند، اعتراض حق قانونی هر شهروند ایرانی است و شهروندان می توانند برای اعلام نارضایتی خود نسبت به مشکلات جامعه اعتراض کنند؛ اقدامی که در جریان اعتراض های اخیر از مسیر اصلی خود منحرف شد و در قالب آن رفتار ساختارشکنانه فراوانی رقم خورد.

در روزهای گذشته و در میان همه افرادی که با دغدغه مشکلات اقتصادی خود به خیابان ها آمدند و یک جریان اعتراضی مسالمت آمیز را دنبال کردند، افرادی نیز با اقدام عملی برای تخریب اموال عمومی کشور و برخی رفتارهای ساختار شکنانه دیگر، این اعتراضات را در مسیری قرار دادند که انتهای آن تضعیف امنیت ملی و خسارت های مالی و جانی فراوان برای شهروندان کشور باشد.

اینکه چرا این نارآرامی های گسترده به ویژه در شهرهای کوچک کشور بروز کرد و برای چند روز امنیت و آرامش شهروندان را به مخاطره انداخت، موضوع مهمی است که انتظار می رفت، پیش از این ها توسط جامعه شناسان و نیز مسئولان ارشد کشور پیش بینی و برای مقابله با آن راهکارهای عملیاتی اتخاذ می شد؛ مسأله مهمی که البته نادیده گرفته شد و تا کار به خسارت های سنگین نکشید، توجه چندانی به آن نکرد.

جدا از مسأله بالا، موضوع مهم دیگر این بود که در جریان این اعتراضات، تعدادی از شهروندان در مناطق مختلفی که در آنها نا آرامی بروز کرد، اقدام به تخریب اموال عمومی کردند و بسیاری از تحلیلگران و رسانه ها نیز عاملان این جریان ها را ضد انقلاب و اغتشاشگر نامیدند.

از نکات جالب دیگری که در شرایط کنونی جامعه دیده می شود و به نگرانی ها نیز دامن می زند، عدم ورود کارشناسان و تحلیلگران مسائل اجتماعی کشور به میدان تفسیر و تحلیل این ماجراست؛ اتفاق مهمی که بسیاری از مردم از جمله مسئولان را در به دست آوردن یک نگاه جامع و دقیق در مورد چرایی بروز این رخدادها و نیز آینده آن سر درگم کرده است.

یکی از اساتید جامعه شناسی کشور که در رابطه با نا آرامی های اجتماعی و ریشه های بروز آن مطالعات فراوانی دارد و البته تأکید داشت نامش محرمانه نزد «تابناک»، بماند در رابطه با چرایی عدم ورود تحلیلگران و کارشناسان مسائل اجتماعی به این موضوع و عدم ارائه یک تحلیل روشن گفت: واقعیت این است که نا آرامی های اخیر کشور متأثر از دلایل مختلفی مثل فساد سازمان یافته، بی عدالتی، تبعیض، فقر، بیکاری و... پیش آمده است و بسیاری از نیروهای ضد انقلاب اسلامی نیز در حال حمایت حداکثری از آن هستند.

این استاد دانشگاه در همین رابطه ادامه داد: شرایطی که به آن اشاره شد، تحلیل و تفسیر دقیق ماجرا را پیچیده کرده است و در جریان این نا آرامی های اجتماعی دلایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به صورت مشترک اثرگذار هستند.

این جامعه شناس، در پاسخ به انتقاد خبرنگار «تابناک»، که پرسید شرایط امروز محصول ماه های اخیر نیست و ریشه های عمیق تری دارد که بر اساس رسالت جامعه شناسان و دانشگاه های کشور باید از پیش در رابطه با آن به مقامات هشدار داده می شد، گفت: شما از کجا می دانید که هشدارهای لازم توسط اساتید جامعه شناسی کشور داده نشده است؟ اگر به پژوهش های دانشگاهی مراجعه کنید، خواهید دید که بارها و بارها نسبت به این مسائل و نا آرامی ها و نیز زمینه های بروز آن تأکید شده است، اما متأسفانه کسانی که در مسند قرار دارند، زیاد به چنین مطالعاتی توجه نمی کنند.

وی در مورد اینکه چرا در شرایط کنونی علاقه چندانی از سوی جامعه شناسان برای تحلیل جریان ها وجود ندارد، گفت: به نظر من، جامعه شناسان هنوز در رابطه با چرایی این جریان به جمع بندی نرسیده اند و منتظرند تا این جریان پایان یابد و بعد روی آن مطالعه کنند.

این جامعه شناس همچنین نگرانی های امنیتی را عامل دیگر سکوت بسیاری از جامعه شناسان در رابطه با این نا آرامی ها دانست و افزود: بسیاری از اساتید جامعه شناسی در شرایط کنونی نگران آن هستند که از تحلیل و تفسیر آنها که در رابطه با شرایط پیش آمده است، برداشت های امنیتی شود و برای آنها مشکلی به وجود آید.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش و در رابطه با اینکه اگر این نا آرامی ها در اعتراض به مشکلات اقتصادی است، چرا با تخریب اموال عمومی همراه شد، افزود: در شرایط کنونی، یک موج و یک نگاه تک بعدی به راه افتاده که بنا بر آن، هر فردی که به تخریب اموال عمومی روی می آورد، الزاماً ضد انقلاب و در مقابل حاکمیت است، حال آنکه در اصل جمع زیادی از افراد تخریبگر اموال عمومی اصلاً رویکرد و هدف سیاسی ندارند و اقدامات آنها را باید از منظر تخلیه هیجانات شخصی تفسیر کرد.

وی در پایان تأکید کرد: البته من منکر این نیستم که اقدام های مخرب این افراد علیه امنیت و اقتصاد کشور است و بعضاً در چارچوب منابع بیگانگان قرار می گیرد، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که افرادی که در این مسیر گام برمی دارند، در بسیاری از موارد به دنبال تخلیه هیجانات خود هستند و اصلاً تفسیر و نگاهی به مسائل سیاسی و خسارت های سیاسی اقدام های خود ندارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۳۸
انتشار یافته: ۷۳
چرا فقط با افراد به قول خودتون نخبه مصاحبه می کنید چرابه بین مردم نمی رویدتا ببینید درد مردم چه است یکه تعدا .... جمع شدین برای ما کارشناسی می کنید مردم مشکل دارند مردم هزار جور بدبختی دارندبا مردم صحبت کنید ببینید مقصر کیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
مگه هر شب نمی بینید که صدا و سیمای میلی به میان
مردم میره و مصاحبه می کنه . منتها اون هائیکه جناح متبوعش می پسنده را پخش می کنه. در واقع به عده ای از مردم توهین و مردم را مقابل هم قرار میده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
حرف شما درست است اما بازهم جمع بندی و نتیجه گیری و پیدا کردن چرایی آن با کارشناسان علم اجتماع و رفتارهای مدنی است.
دورود بر شما
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
دروغگویی برخی مسئولین خصوصا در موضوع نرخ تورم و بعدش بودجه 97 واقعا مردم را منفجر کرد
نظرات خودتون رو به اسم یکی از اساتید دانشگاه غالب میکنید؟ خب اگه واقعا وجود خارجی داره چرا اسمشو سانسور کردید؟؟؟؟
اگه خودشم گفته نگید یه جایی در متن به این نکته اشاره نشده!
ربطی به موضوع نداره، ولی
میگفتن مشکلات الان ادامه زمان احمدینژاده. شکی نیست. ولی دیگه بی‌تدبیری وزیر کشاورزی در موضوع تخم مرغ، به احمدینژاد ربط داره؟
یا مثلا شکست طرح پیشنهادی وزیر بهداشت؟!
یا مثلا وامهایی که دادن برای خرید ماشین؟ مقایسه کنین با وام ازدواج...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
مشکلات امروزنتیجه 5 سال سستی وبی تدبیری دولت نتیجه اقدام وعمل نکردن است ؛نتیجه امید بستن به دشمن است
ناشناس
| Armenia |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
تردیدی نیست که همین تابناک بدجوری از احمدی نژاد هراس و به او کینه دارد
وقتی خودتون در خبرها کار کردید که یک فرمانده سپاه می گوید مردم در شعارهای نماز جمعه فیلترینگ تلگرام را خواستار اند یعنی هنوز هم نمی خواهیم بفهمیم مردم چه کسانی اند!
اینقد مسئله را پیچیده نمایش ندهید. ساده است و می توان آن را در ضرب المثلهایی که طی تجربه تاریخ در بین مردم فرهنگ شده پیدا کرد. بسیار ساده است (دیگی که برای من نجوشد می خواهم که سر سگ در آن بجوشد)
هاه هاه هاه
از تابناک خواهش میکنم نتایج نظر سنجی اخیر در رابطه با کارآمدی نظام را یک بار دیگر به اطلاع عموم و مخصوصا مسئولین بگذارد.با این کار همه چیز برای همه روشن میشود
این جامعه شناس! این استاد! این شخص! اسم نداره این بنده خدا؟
سالهای سال است که یک عده نه ماشین مردم بلکه زندگی مردم را نابود کرده اند از کسی صدایی بلند نشد حالا یک جوان 16 ساله اگر یک جای زباله را آتش زد میشود ضد انقلاب ؟
همه میدونن و کلیپهاشم موجوده که اموال عمومی رو کیا تخریب میکردن و میکنن!
کلا تو کشور ما همه چی ممنوعه اما فقط برای مردم
پاسخ ها
کارگرزاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
در کشور ما همه مردم شدن نامحرم؛ دربرجام اسرائیلیها ریز مذاکرات رو میدونستن ولی مردم ایران تا حالاهم از موارد اون بیخبرند
چرا اول که مردم اعتراض میکنن هیچ تخریبی وجود نداره ؟؟ این سناریو دیگه تکراری شده !!! حتی مصاحبه های صداسیما بعدشم نخ نما شده !
من هم از همین الان نا آرامی های اینده رو پیش بینی میکنم ! نه اقتصاد بهتر خواهد شد نه روابط خارجی نه بودجه بندی نه اختلاس نه قیمت مواد خوراکی و ماشین نه آقا زاده سالاری نه صداسیما !
اموالی برای عموم هم هست مگه؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
اموال عمومی ؟؟ گویا فقط 4 تا سطل زباله شده تخریب اموال عمومی . اما 3000 میلیاردها و بدهی های بانکی و اختلاس های هفتگی و دکل نغتی و بانک زدن داداش این و ....اموال عمومی نیستند
با این حضور گسترده مردمی ضد انقلاب یه بار دیگه مایوس شد. الحمدلله
پاسخ ها
ناشناس
| Armenia |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
ولی به انتقادات جواب درستی داده نشد و سردار جعفری گفت یکی از مدیران سابق دخالت داشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
آقا ضد انقلاب اختلاس گران هستند.
فشارها فوق العاده زیاده . واقعا شرایط از حد تحمل مردم خارج شده . مهندس متخصص تولید نرم افزار هستم با ماهی 6.5 حقوق ساعتی ،ولی الان 200 هزار تومان ته حسابم مانده . از اواسط سال قبل اکثر شرکت ها وارد بحران اقتصادی شدند و توان حقوق پردازی ندارند . 3 تا شرکت عوض کردم بلکه شرایط بهتر بشه .ولی شرکت ها دونه دونه دارند ورشکست میشند . 50 میلیون تومان مطالبات دارم و هیچ کدام توان پرداخت ندارند . این شرایط در تهران برقراره وای به حال کارمندها و کارگرهای شهرستان .
شکایت هم فایده ای نداره . شرکت ها توان پرداخت حق بیمه کارکنان رو هم ندارند چه برسه به حقوق پردازی و پرداخت سنوات .
تو چنین شرایطی چه توقعی از مردم دارند . مشکلات مدنی فراوان ، مشکلات اقتصادی دوچندان ، آلودگی هوا ، خشکسالی . توقع دارند مردم به امید چی زندگی کنند
مشخصه که مردم در نهایت از کوره در میرند و به هرچیزی آسیب میرسونند. بیخود عصبانی ترین مردم دنیا نیستیم .
فرموده اید تخریب اموال عمومی ، پس اموال خصوصی مورد تعرض قرار نگرفته .مردم هم اگرچه با تظاهر کنندگان همراهی نکردند لاکن احساس نا امنی هم نکردند .شاید بتوان تا حدودی رفتار این گروه را که اکثرا نوجوان و جوان بودند توجیه کرد.وقتی بانکها خون مردم را به شیشه کرده اند و سود های نجومی دریافت می کنند و به این هم راضی نبوده و دیر کرد پرداخت نیز میگیرند.شهرداری و دارایی نیز پوست مردم را می کنند ، لذا گروه کمی از مردم برای جبران مافات به بانکها خسارت وارد می کنند.
حرف اگه منطقی باشه همه می پذیرند دیگه نیاز نیست که اینقدر بگی این استاد، این جامعه شناس و .. مردم احمق نیستند
نسل جوان را رها نکنید ، اگر احساس کنند نادیده گرفته شده اند، انرژی خود را درجهت تخریب و نادرست تخلیه میکنند. ایجاد شغل و حمایت از نسل جوان باید در اولویت باشد.نسل جوان ایران تحصیل کرده و اگاهند اگر مورد حمایت قرار بگیرند هرگز ساختارشکنی نمیکنند.
به نظر من اگر همه پشت ولایت فقیه باشیم, ( نه اینکه فقط شعار بدیم و هر کس ساز خود را بزند.) هم اقتصاد و هم بقیه چیزها خوب میشود ولی متاسفانه بعضیها پشت شعارها خودشون را قایم کرده و به رهبری و مردم خیانت میکنند.
چه کسی می گوید کسی هشدار نداده مثلا آقای زیباکلام بارها در مناظرات و نامه نگاریها و نوشته های خود به مسائلی اشاره کرده اند که باور بسیاری از مردم هست ولی کو گوش شنوا؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
آقای محسن رنانی هم چندین بار هشدار داده بوده
تابناك اگر مردي جملات منم ظاهرا كن . حالا كه اين استاده ميگه ما پيش بيني مي كنيم بزار منم بگم ، داداش من شرط موفق و شاد بودن در زندگي يعني داشتن ايمان واقعي همت تلاش صداقت و تصميم گيري درست صدها دو راهي موجود در جلوي روي مان و اقدام و حركت در آن مسير هاي انتخابي درست. حالا جون مادرت اين مردم الاف كه به نظر من بالاي 80 درصدشون از اين مولفه هاييكه گفتم تو زندگي خالي هستند و كيليويي زندگي مي كنند ، حالا عكس العمل نوع فكر و نوع انتخابشون شده اين مشكلاتشون خوب معلومه كه بايد قر بزنن. چقدر بدبختن ، بجاي اينكه خودشونو درست كنن از بيرون خودشون انتظار دارن . نخير عزير من هيچ كس نمي تونه تو را تغيير بده و حالتو و شرايطتو خوب كنه الا خودت.
پس پیشنهاد شما برای تشخیص اغتشاشگر و معترض واقعی چیه؟ پس به نظر شما دستی پشت این اغتشاشات نبوده ؟
چرا ایشون اسم نداره؟؟؟!!!!!!!!
وای بر کشوری که استاد دانشگاهش میترسه نظر بده
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
عالی بود عالی!
اصلا لازم نیست جامعه شناس یا استاد دانشگاه باشی تا پیش بینی کنی فقط کافیه بین مردم باشی که الحمدلله مسئولان ما از صغیر تا کبرشون تا سرکوچه نمیرن منم پیش بینی میکنم حادثه بعدی دیگه اصلا شبیه این نباشه
نگرانی بیشتر مردم اختلاف طبقاتی واختلاسها ست و عدم توجه مسولین وکم شدن اعتماد به رسانه های کشور.
اعتراض به حق مردم رو به اشوب واغتشاش میکشونند از طرف دیگر باز مردم برای دفاع خودشون وارد گود میشن از طرف دیگه نگاه به تحلیلهای مردان سیاسی بکنید باز هم با تمام وقاهت همش سیاسی وهرکی به نفع خودش
دولت هم که کی بود کی بود من نبودم
چرا جامعه شناسان تحلیل نکردند؟ خب کو گوش شنوا و بد تر از نشنیدن کو چشم بینا، با این همه مشکلات اقتصادی اجتماعی و ... یکی مردم را به اشکنه خوری دعوت می کنه دیگری میگوید همه محرمات الهی را انجام بدین خدا می بخشه ولی به گروه ما رای ندادین میرین جهنم، یکی الودگی را نمی تونه حل کنه به دعا کردن دعوت می کنه، فردی را مردم برای شورای شهر انتخاب می کنه و گروهی آن را رد می کنند . در صدا و سیما و نیز بیشتر خطیبان تریبون به دست طوری تجزیه و تحلیل می کنند که به شعور مردم توهین می شود. و هزاران دلیل دیگر ... بنده خدا جامعه شناس چه چیزی و تحلیل کنه ؟ خوب حالا که این اتفاقات افتاده هشدار و تحلیل برای همه مسئولین محترم ، لطفا حل فرمایند تا خدای نکرده دوباره تکرار نشود. مجلس، دولت ، قوه قضاییه و همه مسئولین عزیز بسم الله ، فقط خدایی دیگه شعار ندین ( تحلیل جامعه شناسی : باور مردم آسیب دیده از حرف خسته شده اند ، شعار و حرف های زیبا تحویل ندهید)
آقا این اغتشاش گرا باید تشویق هم بشن!! همه چی به نفع دولت تموم شد! هر چی خسارت زده بودن جبران شد، 100 برابر هم بیشتر برگشت! از ترس بدتر شدن اوضاع ایران، و بحران انرژی، نفت 40 دلاری رسید به 68 دلار، این هم از کسر بودجه، دیگه چی میخواین!! یه کم دیگه ملتو بریزین بیرون، بدهی های خارجیمونم میدیم!!!!!!!!!!
فقط پائولو كانليو با اون تحليلهاي زيباش...
اين استاد، جامعه شناسي شو قوي كنه فعلا...
بيشتر مطالعه كنه تا جامعه ايران رو بهتر بشناسه...
با سلام
آنان که بر اریکه قدرت سوارند باید واقعیتی را که این استاد به درستی بدان اشاره نموده اند باور کنند و اگر به این مسائل بی توجه باشند دیر یا زود آتش خشم مردم دامنگیرشان خواهد شد.
«...واقعیت این است که نا آرامی های اخیر کشور متأثر از دلایل مختلفی مثل فساد سازمان یافته، بی عدالتی، تبعیض، فقر، بیکاری و... پیش آمده است و بسیاری از نیروهای ضد انقلاب اسلامی نیز در حال حمایت حداکثری از آن هستند.»
من در این سی و نه سال فهمیدم و با چشم خودم دیدم که حتی اگه عوامل بیگانه و دشمن هم در اعتراضات و آشوب و تحریک مردم نقشی نداشته باشن، باز هم افرادی در داخل کشور آموزش دیدن و حقوق میگیرن تا در چنین روزهایی تجمعات مسالمت آمیز مردم رو به آشوب و درگیری بکشن تا از این طریق توجیهی برای برخورد با تجمع کنندگان ایجاد بشه.
تا زمانی که احزاب مردمی و با اصالت به وجود نیایند، مردم این این کشور دیگر هیچ وقت قادر نیستن اعتراض و تجمع مسالمت آمیز داشته باشند.
در واقع نمایندگان همه مردم بودن اگه نجومی بگیران ادامه بدن و برخی به فکر جیبشون
باشن و فکر بچهاشون توی اروپا و امریکا دفعه بعد همه میان منکه اخوی دو شهید و رزمنده و
جانباز همستم تا لایک بی دین افسوس که روز حادث کنار مدافعان حقوق حقه مرم
نبودم ولی دفعه بعد اولین نفر م...
با سلام. اینکه ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی را باید در دو دولت نهم و دهم دانست شکی نیست . ولی در دولت روحانی هم اشتباهات کم نبود . از جمله وامهای کلان خرید خودروهای بیکیفیت داخلی که نه در جهت حمایت از مردم بود و نه در دراز مدت مشکلی از مردم را حل نکرد. ( هرچند میدانم منتشر نمیکنید ولی بهر حال باید نظرم را میگفتم)
یا لیتنا کنا معکم....
بیشتر مدیران ما هیچ اعتقادی به نظام اسلامی ما ندارند. مشکل ما اینها هستند که به فکر باند وباندبازی و ضربه به نظام هستند.
باسلام
لطفا بفرمایید چرا در همه تحلیل ها به مشکلات و نواقص قوه های انتخابی که توسط مردم مشخص میشوند میپردازید
آیا قوه ؛جایگاه ، نهادها و سازمانهای انتصابی فاقد اشکال و مبرا از خطا هستند ؟
بعضا بسیاری از مشکلات به همین حوزه هایی برمی گردد که بدلیل ضعف و یا عدم نظارت به جایی پاسخگو نیستند .
تقلیل این همه نارضایتی به تخریب چند وسیله عمومی، گمراه شدن و گمراه کردن است. بسیاری از تجمعات بوده که منجر به هیچ تخریبی هم نشده است. چرا به اصل نارضایتی ناشی از اختلاسهای گسترده، بیکاری، گرانی عنان بریده، عدم پرداخت حقوقها، حبس شدن سپرده های مردم در صندوقها و رفتار صدا وسیما نمی پردازید؟
حکومتیها.. دولتیها مسوولین بخدا خوب ملتی داریم که تاکنون سکوت کرده اند .اخر مگر شما بینا نیستید ؟ فقر . گرانی . بیکاری . اختلاس . تبعیض و از همه مهمتر معضل ازدواج جوانان . او ضد انقلاب نیست او ضد انقلاب نیست او در جامعه ای دیگر نمی تواند بخاطر شرایط مالی ازدواج کند در وضع بسیار اسفباری قرار می گیرد و از ان سو چون نجابت دارد این فشار روحی و روانی را اینگونه تخلیه می کند .بابا بخدا این جوانان گناه دارند . فکری برای انها کنید . بخدا حتی انهایی که دست به تخریب می زنند همه شون ضد انقلاب نیستند. انها بخاطر نجابتشون نمی گویند که ما برای چه اینکار را کردیم از بین بقول خودتان اشوبگران ایا بالاتر از 30سال هم دیدید ؟ اگر هم باشد متوجه می شوید او هم مجرد است. . بیکاری جوانان را حل کنید انها زود ازدواج خواهند کرد و اصلا دیگر فرصت به خیابان امدن را نخواهند داشت چون باید به فکر تامین خانواده باشند . مثل ما مسن ها .
عزیزان فهیم ،و دلسوز مردم ،وکشور ،یک مثال ساده ،که یقینا،برای اکثر افراد پیش آمده است ،، آیا وقتی که بین ،زن ،وشوهر ،دعوا میشود ،و یا بین مادر ،و دختر دعوا ،میشود ،ویا بین پدر ،و پسر ،ویا دختر اختلاف پیش می آید ،وحتی بین خواهر و برادر .، یکی از طرف دعوا ،و اختلاف اقدام به شکستن ،ظروف ،ویا شیشهٔ‌ درب ،و پنجره ،ویا اشیأ منزل میکند ،آنرا میشود ضد خانوادن نامید؟ اینها کوچکترین نمونه ایست که تخریب کنندگان ،ضد حکومت نیستند ،و دبگر اینکه بعد از چهار دهه تکرار مکررات هی میگوییم انقلاب ،این یعنی تداوم آشوب ،و تداوم تخریب ،انقلاب یک حرکتی بود که به تغیر حکومت انجامید ،و تمام شد؟ مگر اینکه بخواهیم باز نظم کنونی ،وحکومت کنونی را تغیر بدهیم که آری میشود گفت انقلاب ،،،،
مردم واقعا از فکر این که اول ماهشان را چطور با این چندرغازها به آخر ماه برسانند خسته اند. با این حقوق ها فقط می توانی زنده بمانی. البته که با کرامت انسانی و احترام انسان نسبت به خودش رابطه مستقیم دارد. شبیه یک زندانی می شوی که فقط حق نفس کشیدن دارد. آقایان مسئولان شش ماه با همین حقوق های بخور و نمیر و در بین مردم زندگی کنند خودشان از خودشان شکایت خواهند کرد. متاسفانه انگار تاریخ در مملکت ما دارد تکرار می شود و طبیعتا قربانی هایش هم مردمند. همین هایی که از شرمندگی خودشان توی خیابان می ریزند.
در هر راهپیمایی و گردهمایی اعتراضی ، با شش دسته روبرو هستیم :

1-عده اندکی همینطوری مریضند و اموال عمومی را تخریب می کنند چه راهپیمایی باشد چه نباشد.
2-عده ای در راهپیمایی اعتراضی وقتی هدف خشونت قرار می گیرند تلافی می کنند در مقابل هیجان و استرس دریافتی از برخورد پلیس را سر اموال عمومی خالی می کنند.
3-عده ای که مخالف گروه معترض (اول) هستند برای تشدید محکومیت گروه اول، سعی در تخریب اموال دارند تا نشان دهند که کار گروه اول است تا در جامعه بواسطه عمل بد، گروه اول تقبیح شوند.
4-عده اندکی دله دزد بدنبال فرصت برای دزدی هستند ،اینها و همینطور عده فرصت طلب . بدنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند وسعی دارند با خشن تر نشان دادن راهپیمایی ، توجه بیگانگان و دشمنان ملت را جلب کنند.
5- هسته اصلی راهپیمایی که سعی دارند حرفشان و اعتراضشان توسط دولت شنیده و دیده شود و از تخریب پرهیز می کنند تا رسالتشان مغبون خشونت نشود.
بهتره خیلی از این مشکلات رو از قضر متوسط و قشر متوسط به پایین و سپس قشر پایین بپرسید
قشر متوسط جامعه ، قشریه که خانوادگی در حال کار کردن هستند ( کار براشون هست) اما زندگشیون به یک ثبات نرسیده و برای خودشون و فرزندانشون صبح تا شب استرس دارند و باز هم انرژی و زمان و پول کم میاورند

قشر متوسط به پایین هم زندگی میکنند اما همیشه در استرس از دست دادن کار و دنبال کار جدید گشتن هستن و کارشون مقطعیه و همیشگی نیست و همیشه ذهن درگیره و خیلی اوقات در برابر زن و بچه هاشون سرشون پایینه و همینکه زندگیشون رو بچرخونن و ماشینی بخرن و یه مسافرت سالانه ای داشته باشن تمام تلاششون رو میکنن

اما قشر پایین و به نوعی قشر ضعیف و فقیر جامعه که تعدادشون هم کم نیست اولا که سر پناه ندارن و همینکه بتونن کرایه خونه و چند لقمه ای نون در بیارن و بخورن باید تمام عمرشون رو بدوند . این قشر تعدادشون کم نیست و در خیلی از شهرهای با درامد پایین زیاد دیده میشوند .

اگر این 3 قشری که توضیح داده شد رو با هم جمع کنید شاید قریب به 70 تا 80% جامعه رو تشکیل میدن ،
یعنی 70 تا 80% جامعه با استرس مواجه هستند . شما در بین مردم و خانواده اونها نیستید تا متوجه بشید که مردم چقدر مشکل دارن

حالا من قشر متوسط به بالای خودمون رو در نظر میگیرم که مثلا خانه خوب دارند و حالا میخوایم ببینیم هزینه تفریحاتشون چطوریه ، برای اینکه این خانواده نسبتا مرفه بخواهد برای یک خودروی مناسب و دارای امنیت کافی هزینه کند باید اقلا 100 میلیون تومن کنار بگذارد تا در خودرویی با استاندارد متوسط جهانی بشینند

شما این آمار رو در آمریکا و اروپا اگر بخواید در نظر بگیرید (البته طبق مشاهداتم ) فکر کنم قشری که براحتی بتوانندسوار بر بی ام و بنز و تویوتا و مزدا و ... بشوند نزدیک به 50 60% شاید 70% جامعه باشد یعنی 70% جامعه توان خرید یک خودرویی رو دارند که در ایران بالای 200 تا 300 میلیون باید براش هزینه کنید ( که این برای قشر ثروتمند جامعه مهیاست حتی قسر متوسط به بالا هم براشون براحتی میسر نیست)

پس همینطوری میبینیم که مردم ما حتی در سطح مرفه هم باشند توان خرید خودرویی مناسب در کلاس و پرستیژ جهانی برای حفظ جانشان و رفاه در هنگام مسافرت رو ندارند.

دولتمردان ما تاکنون سال به سال توان مردم ما رو کاهش دادند و در این زمینه مردم ما سرافکنده تر از سال قبل هستند

این مشکل رو مردم ایجاد نکردند ، این مشکل مشکل مسئولین کشور است که نتوانسته اند اقتصاد کشور را از مشکلات نجات دهند و بدتر هر سال این مشکلات بیشتر هم میشود و در آخرین مورد هم سال 1391 بود که توان خرید مردم به یکباره 60% کاهش پیدا کرد
بالاخره صدای مردم جایی باید اعتراض خود را علنی کنند ،
اگر مملکت و اقتصاد در همین سطح بمونه و در آینده رو به رشد باشه که هیچ
اما اگر از این هم وضعیت معیشتی مردم بدتر شود
قطعا مردم دیگر توان این مشکلات را نخواهند داشت
مردم هم باید فشار تحریم را تحمل کنند ، هم فشار مسئولین را تحمل کند و هم شاهد این باشد که برخی دست به اختلاس بزنند و به ریش ملت هم بخندد ،
ان شا الله اقتصاد بعد این رو به رشد باشد
که من از اقای روحانی رئیس جمهور محترم این توان را دیده ام و مطمئنم اگر ایشان از طرف حاکمان حمایت شوند مشکلات را تا حدودی از دوش مردم بر خواهند داشت

ان شا الله خدا یاور حکومت مردمی و اسلامی واقعی باشد
رفتار اغتشاشگرانی که می خواستند فریاد مردم دیده نشود به نفع بیگانگان و دشمنانه یا ..؟؟؟؟؟ برای شعور مردم مملکتمون احترام قائل شیم.
به نظرمن نه تنها ضد انقلاب نیستند بلکه انقلابی هم هستندچرا افکار ومنش خودتان انقلابی میدانید وبقیه را تفاله وضدانقلاب .
پیش بینی چی مگه رهبر بارها نگفتن اصلح رو انتخاب کنید نه به شعار ونه حزب. خوب اینم نتیجه اش
نرخ دلار به هردلیلی سه الی چهار برابر شد این یعنی 300 در صد تورم که ابتدا شدید و با گذشت زمان تاثیر آن کم شد دولت فعلی برای مقابله با تورم ناشی از بالا رفتن نرخ دلار فرض را بر وجود نقدینگی بالا گذاشت و پول کمی به جامعه بابت طرح های عمرانی تزریق کرد و رکود عجیبی به جامعه تحمیل کرد و اجازه هم نداد ارزش دلار از سه هزار تومان کمتر شود. اگر برجام و وعده های آن نبود این اتفاقات 2 سال پیش اتفاق می افتاد.
داد و فغان از دست شما جماعت خودپسند
خیلی از اشخاص اعم از استاد دانشگاه یا بخشی از روحانیت این روزها را پیش بینی کرده بودند ولی متاسفانه گوش شنوا نیست بعد از جنگ اکثر مسوولین و خانوادهایشان رفتن طرف تجمل گرایی ومردم فقیر را فراموش کردند انباشت مشکلات وعدم پیگیری امور مربوط به قشر جوان جامعه روز به روز بیشتر شد انسان در جامعه ما مسخ شد وارزش آن هم کمتر شد خیلی از افراد جامعه از حقوق طبیعی محرومند د اما مسوولین کمی به خود بیایند وعینک بدبینی را وردآرند و الکاظمین الغیض و العافین علی الناس باشند وکسانی که بر اثر ناراحتی ویا مشکلات دست به عملی زدند عف کنند . دشمن در کمین است و دوستان منتظر .
خطر اعتراضات گسترده معلمان را به مسولین گوشزد کنید. گوشزد کنید که یک معلم با مدرک دکتر با ۲۵ سال سابقه کار، نه مسکن دارد نه ماشین دارد نه حقوق کافی دارد به طوریکه ماهیانه ۲ میلیون دریافتی دارد.
چه اموال عمومی ارزشمندتر از رضایت مردم، شاد و سرزنده بودن ملت و وجود جو اعتماد عمومی در جامعه که ضامن پایدارترین مشروعیت هاست!!؟؟ آیا کسی بفکر حفظ این گوهرهای گرانبهاء بوده و هست!؟
کشور ما دچار تفکر کیهانیسم شده عزیزان
جوانان درصحنه تقريبا سياسى نيستند واحتمالابه خواندن روزنامه وكتاب علاقه اى ندارند تلاش دارند زودتر به كار وپول برسند واز زندكى لذت ببرند چنيين كسانى كارى نميكنند زاندانى شوند وياشورش به پا كنند بخاطر چه كسى كه ان هم معلوم نيست پس اينهايى كه اشوب وفتنه به پا كرده اند حق الزحمه انرا گرفته اند
به نظر من اگر کسی کوچکترین اسیبی به اموال مردم یا اموال عمومی بزند بشر نیست
مشکل اصلی کشور ما فساد سیستماتیک گسترده مسئولین هست.
خواهش میکنم به نظرات بقیه هموطنانم توجه کنید و ببینید که مسئولین هنوز در خوابن.
فساد سازمان یافته، بی عدالتی، تبعیض، فقر، بیکاری و... مردم را به خیابان کشاند
نه اصولگر نه اطلاح طلب
با سلام به نظر من تا تفکر کیهان بر جمع زیادی از مسئولین حاکم باشه و آزادی بعد از بیان نباشه و ازادانه نشود از همه مسئولین انتقاد کرد وضع همینه،
تخریب و وندالیسم اصلاً کار درستی نیست. اما یه سوال: اونایی که 3000 میلیارد، 3000 میلیارد اختلاس و دزدی میکنن، تخریب گر نیستند؟؟؟ اون مدیران نالایقی که بودجه بیت المال رو حیف و میل میکنن، تخریب گر نیستند؟؟؟ اونا هم این پولهای هزاران میلیاردی رو که میشد تبدیل به کارخانه، بیمارستان، مدرسه و تجهیزات صنعتی و غیره بشه رو از بین بردن، پس اونا ابر تخریب گر هستند. پس چرا با اونا برخورد نمیشه؟؟ حتی اسمشون هم اعلام نمیشه.
درود بر شرف این استاد که فهمش مایه مباهات دوستان است و عمق اندیشه اش باعث زوال کج فهمان
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل