بازدید 15227
بررسی پیشنهاد آوانگارد مدیران شهرداری تهران؛

سه اشکال کلیدی و بزرگ که مانع اجرای طرح ترافیک جدید تهران است!

یکی دیگر از اشکالات کلیدی و اساسی ایده جدید، اولویت ندادن به مقوله آلودگی هواست که آمار‌ها حکایت از آن دارد، ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی با ترافیک دارد. اینکه هرچقدر شرایط برای تردد عموم در سطح شهر فراهم شود، آلودگی هوا تشدید خواهد شد و با اجرا شدن طرح جدید و امکان ورود به طرح ترافیک با پرداخت هزینه، هیچ کنترلی روی میزان آلاینده‌هایی که با احتراق سوخت حاصل خواهد آمد، وجود نخواهد داشت
کد خبر: ۷۶۰۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷ 03 January 2018

با احداث پتروشيمي در استان گيلان مشكلي نداريم / وزارت نيرو قرار است 20 سد ديگر در استانمان بسازدحمله به طرح ترافیک فعلی و تأکید بر مزیت‌های طرح جدید؛ این تاکتیکی ا‌ست که مدیران جدید شهر تهران به کار بسته‌اند تا به کمک آن ایده تازه خود را به اجرا نزدیک کنند؛ غافل از آنکه در این مسیر چند اشتباه کلیدی و اساسی مرتکب شده‌اند که می‌تواند کلیت کارشان را زیر سؤال برده و مانع از اجرایش شود.

به گزارش «تابناک»؛ چند روزی است در بحبوحه اخبار فراوانی که از ناآرامی‌ها در بسیاری از نقاط کشور منتشر می‌شود، اخباری در خصوص برچیده شدن طرح ترافیک تهران به چشم می‌آید. خبر‌هایی که جزئیاتی جدید از طرح جایگزین به دست می‌دهند و موجب شده‌اند که ایده طرح ترافیک جدید تا حدود زیادی با اقبال عمومی روبه رو شود.

صحبت درباره ایده‌ای است که قرار است به بی عدالتی‌ها در عرضه طرح ترافیک فعلی به برخی پایان دهد و از این رو بسیار شیرین جلوه می‌کند. اینکه برگزیدن حدود ۱۰۰ هزار خودرو از میان چهار میلیون خودرو و واگذاری مجوز ورود به طرح ترافیک به ایشان ناعادلانه است و برای مقابله با آن، می‌بایست تغییر چارچوب‌های طرح ترافیک و ارائه مجوز ورود به آن به عموم را در دستور کار قرار داد.

مبنایی که پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر آن تأکید دارد و در توضیح ایده‌اش برای جایگزین کردن طرح ترافیک فعلی می‌گوید: «در طرح قدیم ترافیک [منظور طرح فعلی و در حال اجرای ترافیک تهران است!]، عده‌ای یک سال مجوز عبور و مرور به طرح ترافیک را داشتند و این از ایرادات آن است، چرا که این تعداد افراد می‌توانستند هر روز و هر ساعت به طرح ترافیک بیایند و بروند و به نوعی یک طرح تشویقی برایشان بود. از طرفی، طرح ترافیک قدیم [ایضا همان توضیحات]عدالت نداشته است، چرا که ۱۰۰ هزار تن از میان ۴ میلیون خودرو را جدا کرده‌ایم و مجوز به آن‌ها داده‌ایم که در هر ساعتی می‌تواند در شهر با میانگین ۸ ساعت تردد کنند و عده‌ای که کار ضروری هم دارند، باید ۴۰ هزار تومان بپردازند.»

سخنانی که مقدمه ارائه پیشنهاد جایگزین هستند؛ پیشنهادی که پورسیدآقایی به اختصار آن را این گونه شرح می‌دهد: «در طرح جدید ترافیک، هر خودرویی حساب کاربری داشته و مبلغی را افراد شارژ می‌کنند تا هر زمانی که وارد طرح ترافیک می‌شوند، بسته به اینکه چه ساعتی بیایند و بروند، از این حسابشان مبلغ کسر می‌شود. در طرح قدیم ترافیک، مدیریت ترافیک نداشته‌ایم، اما در طرح جدید، اگر فردی در ترافیک صبحگاهی یا عصرگاهی عبور و مرور کند، باید ۳ برابر افراد دیگر عوارض بدهد. در واقع زمان را به سه قسمت اوج صبح، ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر و اوج ترافیک عصر تقسیم‌بندی کرده‌ایم. به این ترتیب برای افرادی که از این سه قسمت در طول روز استفاده می‌کنند تفاوت قائل شده‌ایم و عوارض را هم سه قسمت کرده‌ایم، به این ترتیب مردم می‌توانند زمان سفر خود را مدیریت کنند.»

اکنون اگر به این توضیحات، تقسیم بندی مناطق شهر را بر اساس میزان ترافیک و هزینه‌ای که برای تردد در آن منطقه‌ها تعیین شده (در مناطق مرکزی‌تر و پرترافیک، هزینه بیشتر و در مناطق کم ترافیک‌تر و پیرامونی تر، هزینه کمتر) بیفزاییم، تقریبا تصویر کاملی از ایده مدیران شهرداری برای جایگزینی طرح فعلی ترافیک به دست خواهد آمد که بسیار جالب توجه و حاوی نقاط مثبت فراوان است.

ایده‌ای که هرچند در زمان کوتاهی ساخته و پرداخته شده و تا یکی دو ماه پیش اثری از آن به چشم نمی‌خورد، حالا به سرعت در دست بررسی و آماده سازی برای اجرا قرار گرفته و از این روی، نگرانی‌هایی به وجود آورده است. نگرانی‌هایی از جنس اجرای شتابزده طرحی که ممکن است به مانند طرح فعلی، عمر چندین دهه‌ای بیابد و با ریز و درشت اشکالاتش، مردمی را برای طولانی مدت دچار مشکل و عذاب نماید.

این شتابزدگی را می‌شود از بررسی سخنان مسئولان شهرداری تهران نیز دریافت. آنجا که می‌بینیم هفته گذشته مدیران شهرداری از تلاش شان برای نهایی سازی این طرح خبر می‌دادند و احتمال اجرایی شدن آن در سال آتی را ضعیف ارزیابی می‌کردند و حالا معاون حمل و نقل و ترافیک بر آمادگی شهرداری برای اجرای آن از نخستین ماه سال ۹۷ خبر می‌دهد و حتی تا آنجا پیش رفته که این امر را اتفاقی محتوم می‌داند و طرح فعلی ترافیک تهران را «طرح قدیم» قلمداد می‌کند. انگار نه انگار که دست کم تا این لحظه پلیس راهور تهران بزرگ با این طرح موافقت نکرده و علاوه بر ایشان، شورای ترافیک یا حتی شورای شهر این ایده را بررسی نکرده و رأی به اجرای آن نداده‌اند.

اما آیا ممکن است مقدمات فراهم آمده و این طرح از نیمه فرودین ماه سال ۹۷ اجرایی شود؟ این پرسشی است که بهتر است پیش از کنکاش در خصوص آن، امیدوار باشیم که پاسخش منفی باشد چراکه شواهد حکایت از ندید گرفتن برخی موارد بسیار مهم و کلیدی در این ایده جدید دارد که می‌تواند دورنمای تاریکی برای اجرای آن ترسیم کند؛ اشکالاتی که در ادامه سه مورد مهم‌تر آن‌ها را برخواهیم شمرد و مرور خواهیم کرد؛

۱- چرا «طرح ترافیک»؟

نخستین اشکالی که در طرح جدید به چشم می‌خورد، بی توجهی طراحان آن به خاستگاه و دلیل تولد و اجرای طرح ترافیک است. اینکه ترافیک گره خورده تهران در مناطق مرکزی شهر و در پی آن، مشکلات فراوانی که متوجه زیست کلانشهر آلوده و پایتخت کشورمان شده بود، چند دهه قبل مسئولان را بر آن داشت که تردد خودرو‌های شخصی به مناطق مرکزی شهر را ممنوع کنند. ممنوعیتی به قصد کاهش بار ترافیکی و مقدور ساختن فعالیتِ شهر که به دلایلی می‌بایست استثنا‌هایی در آن لحاظ می‌شد.

استثنا‌هایی که در قالب واگذاری طرح ترافیک متجلی شدند و تاکسی تلفنی ها، برخی مشاغل خاص مانند معدودی از پزشکان و خبرنگاران و...، برخی افراد شاغل در نهاد‌های واقع در مناطق مرکزی و دست آخر، شماری از شهروندان که به هردلیل می‌بایست با خودروی شخصی به محدوده طرح ترافیک وارد شوند و هزینه این ورود را می‌پردازند را شامل شدند. استثنا‌هایی که اگر مشمول ممنوعیت شوند، بهتر است تا اینکه به عموم تسری داده شده و به نام عدالت، همگان مجوز تردد به همه نقاط شهر را به ازای پرداخت وجه و بی توجه به معضلات ترافیکی به دست آورند.

به عبارت بهتر، ظاهرا مدیران جدید شهرداری از تاریخچه و چرایی شکل گیری طرح ترافیک بی اطلاع اند که اگر این گونه نبود، می‌دانستند طرح ترافیک در اصل ایده‌ای برای محدود کردن و کاهش بار ترافیک در مناطق پر ازدحام و گره خورده تهران است، نه فراهم آوردن امتیازی ویژه که آن را به برخی واگذار کنند و در نتیجه، بی عدالتی رخ داده باشد. تاریخچه‌ای که اگر مدنظر قرار گیرد، ایده طرح ترافیک جایگزین به شدت لنگ خواهد زد، چون نمی‌تواند کنترل ترافیک را به دنبال داشته باشد و ممکن است به قفل شدن رفت و آمد در مناطق پرترافیک منجر شود.

۲- عدالت تهرانی یا سراسری؟

نکته بعدی که ظاهرا در طراحی طرح ترافیک جایگزین مورد غفلت واقع شده، دایره شمول عدالت است؛ اینکه معاون شهردار می‌گوید از میان چهار میلیون خودرو، به ۱۰۰ هزار تایشان مجوز ورود به طرح ترافیک داده شده که تأکید دارد عادلانه نیست، باید برچیده شود و جایش طرحی بیاید که به همه آن چهار میلیون خودرو مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک را، البته به ازای پرداخت وجه، می‌دهد. طرحی که اگر خودرو‌های پلاک تهران مشمولش شوند، ناعادلانه و به نوعی اجحاف در حق دیگر هموطنان خواهد بود و اگر به برابری میان ساکنان تهران و اهالی دیگر شهر‌ها برسد، باز دور از عدالت به نظر می‌رسد.

تنها کافی است به این موضوع دقت کنیم که ارائه مجوز ورود به طرح ترافیک برای عموم ایرانیان، چه ترافیک سنگینی متوجه مناطق پرازدحام پایتخت خواهد کرد و یا عدم ارائه این مجوز به اهالی و ساکنان شهر‌هایی غیر از تهران، چه اندازه منطبق بر عدالت است، تا همه چیز دستتان بیاید. عدالتی که در خصوص آمد و شد در پایتخت، نمی‌توان آن را محدود به خودرو‌های موجود در شهر یا استان نمود و اگر این گونه شود، به بی عدالتی در حق اهالی تهران خواهد رسید که سهمشان از مشکلات تهران فراوان است، ولی در ورود به طرح ترافیک هیچ تفاوتی با شهروندان ساکن شهر‌های بعید از تهران ندارند.

اینجاست که بار دیگر طرح ترافیک جدید لنگ می‌زند و نمی‌تواند به این پرسش پاسخ دهد که منظور از عدالت چیست؟ عدالت برای اهالی تهران یا برای عموم ایرانیان؟ آیا در برقرار کردن این عدالت قرار است پلاک انتظامی خودرو‌ها ملاک قرار گیرد و به عموم این گونه القا شود که پلاک تهران بر پلاک دیگر شهر‌ها رجحان دارد، یا منظور مسئولان شهرداری، تنها افزایش شمار افراد مجاز به ورود به طرح ترافیک از ۱۰۰ هزار تن به چهار میلیون تن است؟

۳- ایده ترافیکی منهای آلودگی هوا؟

یکی دیگر از اشکالات کلیدی و اساسی ایده جدید، اولویت ندادن به مقوله آلودگی هواست که آمار‌ها حکایت از آن دارد که ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی با ترافیک دارد. اینکه هرچقدر شرایط برای تردد عموم در سطح شهر فراهم شود، آلودگی هوا تشدید خواهد شد و با اجرا شدن طرح جدید و امکان ورود به طرح ترافیک با پرداخت هزینه، هیچ کنترلی روی میزان آلاینده‌هایی که با احتراق سوخت حاصل خواهد آمد، وجود نخواهد داشت و اصرار بر داشتن معاینه فنی نیز نخواهد توانست تأثیری که مورد نیاز است را به دنبال داشته باشد.

موضوعی که مدیران قبلی شهرداری کوشیدند با طرح کاهش (LEZ) و دسته بندی خودرو‌ها بر اساس میزان آلایندگی، طرح ترافیک را بر مبنای آن بازتعریف کنند، اما چون از مقوله کنترل بار ترافیکی غفلت کرده بودند، ناکام ماندند و مدیران جدید هم به آن بی توجهی نشان داده‌اند و هم بار ترافیکی و اساس اجرای طرح ترافیک فعلی را ندید گرفته اند. بی توجهی بزرگی که با ناعادلانه خواندن طرح ترافیک فعلی، به نوعی مغفول واقع شده، اما کافی است ایده جدید اجرایی شود تا آثار آن متجلی شده و ترافیک و آلودگی هوای تهران را به اوج برساند.

همه این‌ها در حالی است که می‌دانیم اجرای این ایده جدید چه مقدمات مفصلی نیاز دارد که با توجه به زمان کوتاه باقی مانده تا پایان سال، فراهم آوردنشان تا حدودی غیر ممکن به نظر می‌رسد. نکته‌ای که به درستی رئیس پلیس راهور تهران نیز به آن اشاره کرده و گفته: «اگر امسال کارشناسی طرح از نظر پلیس نتیجه بدهد و مراحل دریافت مصوبات آن طی شود، شاید به اجرا برسد، ولی احتمال اجرایی نشدن آن هم با این فرصت کم، زیاد است.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۲
اتفاقا خیلی طرح خوبیه و یکم به ساکنین اون منطقه که بندگان خدا هیچ حقی از اون سهمیه ها نداشتن بها داده شده فکر کنم چون سهمیه رایگان خبرنگاری حذف میشه یکم شاکی شدی تابناک
این طرح فاقد کارشناسی هست و فقط می خواهند کسب در آمد کنند
کارمندانی که فقط صبح می آیند و عصر بر می گردنند باید ساعتی 3600 تومان بدهند.....!!!!
پاسخ ها
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
اقای شهردار باید شش دانگ حواسش به این معاون حمل و نقلش باشد که فاجعه قطار تبریز در شهر تهران تکرار نشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
فقط کسب درآمد است و بس!

وگرنه بایست هزینه کرد مبلغ ورودی به طرح یا جریمه ها تا کنون اعلام می شد که چقدر خرج کاهش آلودگی، ساحت مسیر های کاهنده آلودگی ، فضای سبز منطقه های آلوده و .... می شده!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
باسلام اقای پورسیدی فکر کنم اصلا توجه نکرده است که اکثرا کسانیکه مجوز طرح ترافیک دارند شاید صبح که وارد طرح میشوند میروند داخل یک اداره ودیگر تا بعد از اتممام کار خارج نمیشوند ولی طرح جدید اگراجرا شود فقط شهرداری پول میگیرد ومنطقه حومه شهری هم میشود مثل بقیه خیابانهای تهران حتی شاید شلوغ تر من نمیدانم یکدفعه تصمیم میگیرند طرح 30 ساله تغییربدهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
تازه كل روز ماشين تو پاركينگ اداره اس
فقط صبح و غروب تردد داره و بيشترين ضريب براش محاسبه ميشه
خشایار
| Netherlands |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
کدام کارمندا تا الان طرح داشتن که میامدن و میرفتن؟؟؟
این فقط کاسبی هست که اقایون راه انداختن.یک طرح چند سال باید عمر کنه؟اگر ناکارامد بود باید برداشته بشه دیگه نه اینکه منبع درامد بشه.
با سلام
1- مقام محترم مشخص نمي كند كه از 100 هزار تا چند تا شخصي است چند تا سهميه هيات علمي - سهميه مدير دولتي كه 90 درصد ادارات دولتي در طرح هستند - ايثارگر و معلول - خبرنگار - پزشك وغيره - چند تا شركت يا منزل دارند در طرح-تاكسي هم كه جدا مشخص نمي كنه كه اينها برقرار است يا خير.
2- طرح جديد هم قراره پول بدهند مگه قراره طرح جديد مفتي باشه الان هم براي ساليانه دو ميليون و 300 مي دهند بقيه هم كه طرح ندارند تردد جزئي دارند روزانه يا هفتگي مي خرند
3- خيلي كلي گفتند براي اينهايي كه در طرح هستند تسهيلات مي دهيم
مرد مومن نصف ساكنين توي منطقه طرح ترافيك اگر ماشينشون رو بيارن بيرون منطقه طرح قفل ميشه
مقام محترم احتمالا قبلا طرح نداشته بهش هم نداند داره انتقام ميگيره(((
این ها فقط دنبال پول گرفتن هستند. وقتی قراره یک مبلغی شارژ بشه، در مجموع پول کلانی میشه که پیش پیش گرفته شده.
کسی که این گزارش را نوشته احتمالا خودش یکی از همون صدهزار نفری است که طرح ترافیک دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
بله. خبرنگار دیگه. مگر ندید چقدر این کلمه رو بین این همه شغل تکرار می کنه؟
با سلام
1- بر اساس قانون اساسی افراد در انتخاب محل زندگی و ... آزادند.
2- منزل من در طرح تراقیک واقع شده است. این طرح ترافیک عین بی عدالتی و فقط برای درآمد طراحی شده است.
3- چرا عده ای با پرداخت پول و یا داشتن انواع و اقسام سهمیه های گوناگون باید به طرح ناعادلانه، وارد شوند و مردمی که داخل محدوده هستند نتوانند از ماشین خود استفاده کنند.
4- گفتم که طرح باید عادلانه باشد. اگر میباست به دلایل زیست محیطی محدودیتی قائل شوند باید حداقل برای ساکنان طرح مزیتی قائل شوند.
5- مزیتهایی مثل
- اینکه خروج از طرح کلاً آزاد باشد.
- هر خودرویی که ساکن داخل طرح است در روز یکبار بتواند وارد طرح شود (از روی آدرس سند نیروی انتظامی به راحتی میتوان پی برد).
- هیچگونه فروش طرح وجود نداشته باشد.
- از چند روز قبل از شروع آلودگی هوا بحثهایی مثل زوج و فرد یا محدودیتها اجرایی شود.
- هرجا که پول باشد چشمها بسته شده و فقط پول را می بیننننننند.
این طرح کاملا غیرکارشناسی و موجب افزایش بیشتر ترافیک و الودگی بیشتر هواخواهد شد وهدف اصلی کسب درآمدبیشتر برای شهرداری است.
این طرح رای نمیاره چون آقایونی که میخوان تصویب کنند خودشون از همون سهمیه ای ها هستن
آقایون کارشناس! ما در منزلمان بودیم که طرح ترافیک را در منتطقه ما اجرا کردند! حال تکلیف ما چیه ؟ چرا تسهیلاتی برای ما قرار ندادند.وقتی شیفت شب کاری از خارج شهر خسته و کوفته میخوای بیایی منزلت با طرح ترافیک مواجه میشی! فقط میخوای بری منزل بخوابی ! کجای این طرح منصفانه و کارشناسی هست؟ چرا حق استفاده از وسیله نقلیه را از ما که منزلمان در طرح وافع شده میگیرید ؟ چرا‌تفاوت و تسهیلاتی برای کسانی که منزلشان در طرح هست قائل نشدید؟ روزی یکساعت جهت خروج و ورود به طرح جهت مراجعه به منزل باید در نظر بگیرند.
درسته طرح جدید خیلی الکی وشتابزده است.از طرفی هیچ فکری درمورد موتورسواران که سهم زیادی در آلودگی و هرج ومرج شهر دارند نشده است
برای اداره شهر باید به درآمدهای پایدار رسید و طرح جدید فقط با این هدف طراحی شده است. اما اگر درآمد آن واقعا صرف گسترش حمل و نقل شهری شود می تواند به سایر اهداف هم برسد. طرح جالب است اگر عادلانه اجرا شود و بر اساس مدت زمان استفاده از خیابان و تردد در خیابانها اجرا شود نه فقط ورود و خروج، البته پیاده سازی بر اساس مدت زمان استفاده از خیابانها کار تکنیکی بوده و پیاده سازی آن مشکل است.
چرا نگران هستید ؟ مگه الان میتونید برید تو طرح ترافیک ؟ کسی که نگران گرفتن پول از مردم هست دو تا حالت داره یا خودش طرح ترافیک داره یا نداره اگر نداره با اجرای این طرح هم فرقی به حالش نخواهد داشت و میتونه مثل قبل رفت و آمد کنه پس احتمالا طرح داره ... من چند سال پشت سر هم درخواست طرح ترافیک میدادم یکبار هم نشد که با طرح من موافقت بشه ... چرا همه چیز باید در اختیار عده ای قلیل باشه ؟ حالا یکی اومده یک ایده جدید آورده اگر ایده های قبلی کار آمد بود که الان وضعیت شهر این نبود
طرح ترافیک فعلی یک طرح زورگویانه و ناقض حقوق شهروندی مردم است. اینکه شما هرکجا دلت خواست دوربین بگذاری و پلاک ماشین ها را ثبت کنی و جریمه بگیری و هر روز یک تصمیم خلق الساعه بگیری که از امروز زوج و فرد از درب منازل و بعد پلیس در کمینگاهها بگذارید که مردم را مچ گیری و جریمه کنند. یک روش منسوخ و مربوط به ده ها پیش است. آنچه در مدیریت قبلی شهر تهران تحت عنوان طرح LEZ پس از سالها تبلیغات پیاپی و طرح و جلسات بیرون آمد باز هم تنگ تر کردن عرصه بر مردم و ایجاد محدودیت های بیشتر و اخذ جرائم جدید تر بود و نیز تعویض تابلو های قبلی با نوشته های جدید. آنچه در طرح جدید پیشنهاد شده بسیار بروزتر و با حفظ حرمت و شخصیت مردم است. حالا که مدیریت شهری یک تصمیم انقلابی و سریع برای طرح جدید دارد که با واقعیت زندگی مردم تطبیق دارد. برای ناکام گذاشتن و بی اثر کردن آن تیترها و تحلیل های به ظاهر حق طلبانه شروع شده است.
الان دیگه وجود طرح ترافیک در مرکز شهر توجیحی ندارد...وقتی بیشترین خطوط مترو و اتوبوسراانی در این منطقه به طور نسبی وجود دارد..اما کافیه شما به بالا شهر بروید..خیابان های مثل جردن - شریعتی شمال- همت - صدر- نینایش و...همگی دربیشتر ساعات روز قفل می باشد..
در واقع وجود طرح ترافیک باعث شد که بیشتر شرکت های تجاری و دولتی به مناطق دیگر شمال تهران بروند و الان هر گوشه شهر یک وضعیت ترافیکی بسیار سنگین و با توجه به عدم سازمان دهی خوب اتوبوسرانی - مترو - تاکسی ..
همه کارکنان با ماشین شخصی تردد دارند..در بعضی خیابان های جردن شما در کوچه ها حتی جای پارک پیدا نمی کنید..
واقعا یک نویسنده(منظورم نویسنده این خبر) خیلی بیش از معاون که هیچ کارشناسان این طرح فهم و درک و اطلاعات و حقوق و شعور و .... داره!؟!؟ خوب چرا این باید نویسنده باشه و اون معاون یا طراح!>!>!>>!>>!
البته قصد اولشاید افزایش درآمد شهرداری باشد شخصا از سابقه اجرای طرح ترافیک اطلاع دارم ولی هیچ آماری از شرایطو چگونگی واگذاری طرح های ترافیمدر این سالها در دست نیست والبته باز خوب میدانیم آمارموجودبرای ویترینعمومتزیین شده هستند. اصولا همه دوستان درتهران میدانند چه تعداد یاز همکارانو آشنایان هستند که طرح سالانه گرفته اند و اتفاقا هیچ تفاوت و امتیازی خاص بر آنها نداشتند و فقط با رابطه این امتیاز نصیبشان شده
بنظر میرسد علیرغم وجود مشکلات ساختاری تغییر در همه نوع برنامه و طرح، هر چندسال یکبار خوب و ضروری است و هیچعقل سلیمی ادامه طرح های یکیدو دهه قبل یا همان شیوه را معقول نمیداند.یادان باشد در دنیا فقطتغییر است که تغییر نمیکند.
تابناک عزیز مثل همیشه خوب ببینو درست بنویس...
سلام جای تعجب دارد که بک طرح پیشرفته که خود نیز اقتباس از شهرهایی با مشکلات شبیه تهران است به کلی رد می شود شاید جای داشت نقطه ضعف های پیش بینی شده نقد می شد تا شکل بومی آن مناسب شرایط ما تدوین گردد. به هر حال امیدوارم خبرنگاران که یکی از گروه های استفاده کننده از طرح ترافیک فعلی هستند بی طرفانه گزارش دهند و مفسران بخش مطبوعات نیز بی غرض این اقدام را تفسیر کنند.
به جای مدیریت تردد باید توقف را مدیریت کرد.از4ملیون خودرودرتهران و800هزارتایی که هرروزازحومه وارد می شوند،نزدیک دوملیون شخصی ازصبح تاشب درپارکینگ حاشیه ای آنهم بیشتر درخیابان های اصلی و مسیر حمل و نقل عمومی پارک هستندودرحالیکه کمتراز10% جابجایی19ملیونی تهران را بعهده دارند،بیش از50% معابر را اشغال می کنند!بنابرفرمول جریان F=pr2/8nl اگرشعاعr باحذف پارکینگ حاشیه خیابان اصلی افزایش یابد بالطبع تراکم n خودروها کاهش و جریانFبیشترمی شود.راه حل:
1.خط کشی زرد ناپیوسته لاین راست همه خیابان های اصلی به علامت مسیر حمل و نقل عمومی با جلوگیری از پارکینگ – نه عبوریا مکث – خودروها.
2.خط کشی پارکینگ در فرعی با تعیین پارک بها.
با این طرح مسیرباز، سرعت و ظرفیت حمل ونقل عمومی سه برابر،پارکینگ هزینه بردار،لذا استفاده از خودروتک سرنشین به صرفه نخواهد بود
با سلام
این طرح بسیار غیرکارشناسی و غیرعملی است و مشکلات فراوانی را ایجاد میکند. جناب آقای دکتر نجفی اگر خودرویی فرسوده خارج از محدوده حرکت کند هوا آلوده نمیشود و اگر فقط داخل طرح بیاید هوا را آلوده میکند ؟ ضمنا عمده آلودگی هوا ناشی از موتور سیکلتهای کاربراتوری و خودروهای دیزلی سنگین است برای آنها چه راه کاری دارید ضمن اینکه همه روزه هزاران خودرو با برف شادی و نایلون و پارچه پلاک خود را مخدوش میکنند برای آنها چه راه حلی دارید ؟
طرح ترافیک یعنی هیچ ماشین شخصی در آن تردد نکند . اگر راست میگن اینقدر ناوگان حمل و نقل عمومی مثل تاکسی و اتوبوس را تقویت کنن که هیچ کس حاضر نباشه ماشین بیرون بیاره . مگه کشورهای دیگه چه میکنن آپولو که نمیخواد هوا کنن . البته تاکسی واقعی نه دربستی .پول ندارن ( که دارن) به ماشینای مسافرکش شخصی یه علامت و نشان بدن داخل طرح کار کنن . طرحی مثل اسنپ .
ماشاا... چقدر کارشناس حمل و نقل و ترافیک داریم! همه کارشناس همه نظر بده، همه همه فن حریف، همه برزیل...
بزرگترین ظلم و بی عدالتی این طرح تصمیم گیری افرادی که منازلشان خارج از طرح و عمدتا در بالای شهر بوده برای ساکنین داخل محدوده است که انها را از حقوق قانونی و مسلم خود محروم می کنند.امتیاز خروج از طرح هم عوامفریبی است ، گویا ساکنین طرح بی خانمانند و قصد بازگشت به منازلشان را ندارند.قبلا هم صدهزار نفر می توانستند وارد شوند با این طرح همه چهارمیلیون مالک وسیله با پرداخت پول آزادند که محدوده مرکزی شهر راآلوده و پر ترافیک نمایند چون عدالت اینگونه است!!!
سابقه شهردار در سمتهاي قبلي نشان ميدهد كه فقط دنبال درآمدزائي هست ، اين طرح مغايرت دارد با قانون اساسي و عدالت اجتماعي و بيشك با اضافه شدن تبصره ها استثنا ها هم درست ميشود، مديريت شهري بايد به فكر كاهش سفرها آن هم بنفع مردم قدم بردارد نه با گرفتن عوارض پيش ، پيش
آب رو باید ریخت اونجایی که می سوزه ....
اگر شهر داری دست از معامله با مردم عادی بر دارد همه چیز حل میشود ماشین سوار میشوی باید سبیل شهرداری را چرب کنی دستفروشی میکنی باید به اقایان باج بدهی دو تا نفس اضافه بکشی باید پول بدهی راه درست را انتخاب کنید فروش طرح بیمعنی است در مسیرهای مشخص و پر ترافیک از تاکسی با ظرفیت پنچ نفر استفاده شود و مردم کمی هم پیاده روی کنند و دکه خرید و فروش شهر به شهر وندان بسته شود اگر مدیران واقعا مدیر بودند مردم حالا تو خیا بانها نبودند
اين طرح فقط براي افزايش در امد شهرداري است،نه براي مردم و الودگي هوا....
من محل کارم در محدوده زوج و فرد است و پارکینگ اختصاصی هم دارد . اگر من ساعت 7:30 وارد طرح بشم و ماشینم رو در پارکینگ پارک کنم و بعد ساعت 17 بخوام خارج بشم باید 9 ساعت و نیم هزینه پرداخت کنم ؟؟؟
یا ماشین رو میخواهم برای سرویس بزارم تعمیرگاه ، یکبار که وارد بشم باید ساعتی 3600 تومان هم پرداخت کنم ؟؟
طرح مشکلات اساسی دارد .
ینی چی این طرح؟ ینی پیش پیش از 4 میلیون نفر پول بگیریم بعد باهاش اختلاسو رانت کنیم هر کی خواست بره تو طرح؟
خب اونی که خونش تو طرح افتاده چه گناهی کرده که شما ماشین میفروشین؟ طرف میخواد بره خونش باید پول بده؟ از خونش میاد بیرون باید پول بده؟ واقعا این چه طرحیه؟؟؟ ینی کم کردنه ماشین اینقدر ناشدنیه؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
ماشین شو پارک کنه خارج شهر
هم خونه و هم محل کارم در محدود طرح ترافیک می باشد و هر ساله باید یه پول یا مفت بدم به شهرداری بابت طرح طرافیک ، بهتره این طرح کلان جمع شه، انصافا بخوام رو راست گفته باشم بنده در طول سال بیست بار از ماشینم که پارسال دو میلیون و سیصد هزار تومان بابت طرح ترافیک داده بودم استفاده نکرده ام پس همون بهتر جمع شه اینجوری ما هم مثل بقیه براحتی منزل رو از منطقه 12 جابجا میکنیم و میریم یه جای بهتر این مبلغ طرح ترافیک هم میدیم کرایه ماشین اینجوری نه ماشینمون استهلاک داره نه پول بنزین میدیم هم اینکه یه نفس راحت میکشیم خدا خیرت بده زودتر طرح جدید رو اجرا کن
عرضه درست کردن ناوگان عمومی را ندارن به طرح گیر میدن فرض بر اینکه طرح ترافیک کلا نفروشن آقای نجفی با اتوبوسهای تا خرخره پر یا مترو 15 خرداد با اونهمه ازدهام تشریف میبرید سرکارتون یا خودرو دولتتیون و از طرح ترافیک استثنا میکنید
نقد اساسی براین طرح وارده و قابل اجرا نیست چراکه اگر قرار باشه هرخودرو 3 روز به محدوده زوج و فرد خداحافظ و 3 روز دیگه با پول دوباره بیا یعنی اینکه یهو حدود 3 میلیون خودرو وارد می شن و نتیجه آن میشه الودگی هوا و ترافیک ، یعنی هرکی پول داره بیاد داخل و طرح ویژه مرفهین خواهد بودو عدالت اجتماعی را نحقق نمی کنه ، بسیاری از کارشناسات پلیس و ترافیک با این طرح مخالف هستن ، طراح این طرح اقای پرسید آقایی که که قبلا مدیر عامل راه آهن بوده هیچ تجربه ای در حوزه حمل و نقل نداره و داره این طرح به این بزرگی رو حداکثر تا 15 بهمن تصویب کنه در شورای شهر که میتونه تبعات ترافیکی ناگوار و غیر قابل جبرانی برای پایتخت داشته باشه ، ترافیک پیچیده تهران محل آزمون و خطا نیست وراه آن فقط وفقط حمل ونقل عمومی است .
احتالا مانند راه آهن ،آقای پور سید آقایی برنامه بهم ریختن سیستم حمل ونقل تهران رادارد
سلام
افرادی که از طرح قدیم حمایت میکنند محل زندگیشان خارج از طرح است یا با استفاده ار رانتی مجوز ورود به طرح را دارند
باید در محدوده طرح زندگی کنی تا بفهمی چطور تمام کارهایت مختل میشود
هدف وسیله را توجیه نمی کند .
حکومت حق ندارد برای آسایش 100 میلیون نفر هم که شده حتی یک فرد را از حقوق اساسی و حقوق شهروندی و زندکی کردن بازدارد
همین طرح زوج و فرد یکی از دلایل اصلی بروز ناآرامی در سال 88 بود.
به هر حال ضمن احترام به عقاید دیگران به موافقین طرح قدیم میگویم واقعا زندگی ما در این طرح مختل شده
با تشکر
حداقل یک نظر موافق با طرح هم میگذاشتید منتشر بشه تا طبیعی جلوه کنه خخخخخ
این طرح فقط برای درامد مطرح شده نه رفع مشکل هر که پول دارد وارد طرح بشود و برای بقیه با اینهمه الودگی سرطان ایجاد کند مهم نیست ولی شهرداری در امدش بالا برود شما را به خدا منطقی فکر کنید و خدایی
فقط درد ترافیک تهران افزایش قطار مترو اتوبوس تاکسی نظم وانظباط در سرویس دهی است غیر از این یا باید همان 100 هزار خودرو وارد محدوده طرح ترافیک شوند که بی عدالتی است یا 4 میلون خودرو که فاجعه است پس مشکل نه الودگی هست ونه حل ترافیک بحث فقط پول است راهکار من این است که تمام خودرو های تهران را دسته بندی کنند شماره 11 22 33 44 و ....... وهر روز یکی از این اعداد در شهر تردد کند پولی هم دریافت نشود
ایا شهرهای شلوغی مثل توکیو ژاپن با 13 میلیون جمعیت هم طرح ترافیک دارد؟؟
به جای افزایش 11 برابری تعرفه ورود اتومبیل های هیبریدی، واردات این قبیل خودروها و دیگر خودروهای کم مصرف و دارای مصرف سوخت پایین را کلآ متوقف کنید تا هم از آلودگی خفه شویم و هم شک و شبهاتی هم اگر باقی مانده است، برطرف شود.
این گونه طرح ها امروزه در اکثر شهر های پر جمعیت کشور های توسعه یافته اجرا می شود و نتایج خوبی هم چه از نظر کنترل ترافیک و هم در رابطه با درآمد پایدار برای شهرداری ها داشته است(البته اگر این درآمد ها در رابطه با عارضه ای که در پی خواهند داشت خرج گردد).
ولی در کشور ما مهمتر از استفاده از طرح های به روز ، شفاف سازی ، جلوگیری از رانت و سهمیه های دولتی و غیر دولتی و پایبندی به قانون می باشد. چرا که این کلاف سردرگم تمامی برنامه های مدرن و کارآمد را فلج میکند .
این طرح ها هدفش فقط و فقط درآمدزایی هست و واسه مردم هیچ سودی نداره...
ایرادهای بیشمار این طرح جدید:
*افراد شاغلی که مجبورن صبح بیان سر کار و ماشینشون رو پارک کنن و عصری به سمت خونشون برگردن الکی باید بیشترین هزینه رو پرداخت کنن... در حالی که سهمشون در آلودگی شهر خیلی کمتر از افرادی هست که مدام دارن تو شهر در این زمان حرکت میکنن....
*از اون ور افرادی که کارشون مسافرکشی و آژانس و اسنپ و باربری هست با توجه به پرداخت هزینه ی بیشتر در نهایت کرایه هاشون رو به طور نجومی افزایش میدن و دودش در نهایت میره تو چشم مردم...
*موتورسوارها در این محدوده بیشتر و بیشتر میشن... تازه همین الانشم تعداد موتورسوارا در مرکز شهر وحشتناک زیاده ، با این اوصاف به تعدادشون افزوده خواهد شد...برقی کردن موتورها هم یه طرح خوشبینانه است که سالها طول میکشه اجرایی شدن واقعی اش....
*همین الان که طرح ترافیک و زوج و فرد داره اجرا میشه وضع ترافیک و آلودگی شهرمون اینه... وای به حالی که این محدودیت ها هم برداشته بشه دیگه در اون صورت همین وضع هم بدتر و بدتر خواهد شد...
*ممکنه نتیجه اولیه و فوری این مدل طرح ها ، کاهش اولیه ترافیک باشه برای مردمی که سخته واسشون این میزان هزینه ... اما به مرور که هزینه تاکسی و آژانس و ... بیشتر شد باز همون مردم هم مجبور میشن همین هزینه طرح ترافیک رو پرداخت کنن و مجدد ترافیک بیشتر و بیشتر از قبل خواهد شد...
*این جور طرح ها پیش زمینه ی اولش اینه که حمل و نقل عمومی بهبود پیدا کنه و به اندازه کافی اتوبوس و تاکسی و خطوط مترو وجود داشته باشه تا مردم خودشون تشویق به استفاده نکردن از وسیله شخصی بشن نه اینکه مجبورشون کنیم به این کار اونم با این وضع...
*البته خیلی عجیب نیست.... مسئولان عزیز خودشون با خودرو و راننده شخصی راحت میان سر کار و نیازی به هزینه کردن و نگرانی واسه طرح ترافیک و هزینه های سرسام آور دیگه ندارن و طبیعیه که راحت بشینین پشت میزشون و بگن هزینه این قدر باید باشه و مردم برن با اتوبوس و مترو بیان در حالی که اگر خودشون مجبور بودن شلوغی مترو و اتوبوس ها و مشکلات مردم رو واقعا تحمل و تجربه کنن این جوری نمیومدن طرح پیشنهاد کنن...
*جالبیش اینه که همه این طرح ها هیچ سودی از نظر کم کردن آلودگی و رفع ترافیک شهر و .... نداره و فقط و فقط مردم بیچاره باید هزینه هاشون روز به روز بیشتر بشه...
اساسا مگه کل 4 میلیون خودروی تهران همگی نیاز دارن که بیان توی محدوده طرح ترافیک؟
نیاز به مجوز طرح ترافیک برای افراد زیر هست:
ساکنین منطقه نیاز دائمی
افزاد شاغل منطقه نیاز دائمی
افراد دیگر نیاز مقطعی
دو دسته اول نیاز دائمی دارند به طرح ترافیک که باید توی هر طرحی که ارائه میشه به این افراد توجه بشه... این طرح جدید برای این دو دسته سالی 8 میلیون هزینه بوجود میاره!!! البته همین طرح قبلی هم حدود 2.5 تا 5.5 میلیون هزینه داشت برای کسانی که کل سال رو طرح رو گرفتند...
پس طرح جدید تنها تفاوتش بیشتر شدن هزینه واسه افرادی هست که در تمام سال نیاز به دسترسی به این محدوده دارند...
افرادی هم که هر از چند گاه بسته به کاری که در مرکز شهر دارند نیاز به مجوز دارند چه در طرح قدیم و چه در طرح جدید باز باید پول پرداخت کنند و وارد بشن پس فرقی به حال اونها هم نداره!
نتیجه گیری نهایی اینه که این طرح فقط و فقط دنبال درآمدزایی واسه شهرداری هست...
به حال مردم فرقی نمیکنه و فقط بدتر میشه و هزینه هاشون بیشتر میشه...
البته آلودگی و ترافیک مرکز شهر هم طبعا بیشتر خواهد شد!
به نظرم اصلاح همین طرح فعلی خیلی بهتر هست... افرادی که دائمی نیاز دارند اگر ساکن منطقه هستند باید تخفیف قائل بشن... افراد دیگه هم که نیاز مقطعی دارند طرح رو خریداری میکنند اما نه با این قیمتهای کذایی... که همین شرایط هم تا حدودی داره اجرا میشه... با این تفاوت که به ساکنین طرح زیاد توجهی نشده و تخفیف مناسبی واسشون در نظر گرفنه نشده...
به نظر من طرح قدیم باید جمع شه و حداقل طرح جدید از طرح قدیم بهتره! ۳۰ ساله مردمی که خونشون تو طرح و ترافیک هست که همگی از قشر متوسط و پائین جامعه هستند مشکل رفت و آمد دارن. نه سهمیه ای دارن نه مزایایی، ماشین رو هم قیمت بقیه میخرن، مثل بقیه مالیات و ... میدن ولی از ماشینشون نمیتونن استفاده کنن چون پول ندارن و پائین شهر یا مرکز شهر هستند.
با پارکبان که مشکل جدید هم اضافه کرده بودن که ماشین رو تکون نمیدادی هم کنار خیابان بود باید پول میدادی یا جریمه میشدی
باید علاوه بر نظم دهی ترافیک شهری، علت بتدریج فرسوده ماندن بافتهای مرکز شهر ونیز آلوده شدن فضای شهر را با هم دید و تواما حل کرد
اين طرح زماني خوبه كه:
1- تمام مديران و مسئولان شهرداري و ديگر ادارات عوارض را از جيب خودشان پرداخت نمايند .
2- وسايل نقليه عمومي گسترش يابد .
3 -عوارض فقط براساس زمان ورود و خروج نباشد بلكه ساعات تردد واقعي در سطح معابر در نظر گرفته شود .
4- براي ساكنين و ادارات مستقر در طرح تسهيلات منظور گردد.
5 - ماشينهاي فرسوده اجازه تردد نداشته باشند.
کاملا مشخصه که نویسنده مطلب خودش ساکن خارج محدوده طرح ترافیکه و طرح ترافیک سالانه مجانی هم بهش دادن.
هیچ کس واقعاً به فکر مردم نیست ، هرکسی به نوعی دنبال دکان و دستگاه خودشه
اقا باید از همه تردد های شهری شهر داری پول بگیره و همه ماشینها هم که نمره تهران هستند 100 هزار تومان شارژ را یگان کنند هر کس هم استفاده نکرد سر سال بجاش بلط سینما مترو تاتر بگیره هر موقع هم الودگس زیاد شد پول روزانه را زیاد کنند با این وضع کم کم ترافیک درست میشه الان راهی ندارن یا بنزینا گرون کنند یا طرج را گسترش بدن اگر بنزین گرون کنند روستاها ویرون میشه اگر طرج را گسترش بدن ساکنین طرج اذیت میشن بهتره مکانیزمهایی طراجی بشه کسانی که از ماشین استفاده نمیکنند درامد هم داشته باشن
اگر کمی توجه کنید می بینید که نارضایی عمومی چطور شکل می گیرد.
با پرداخت پول شما می توانید هرجور دلتان خواست در تهران برانید
طرح کاهش دود در مرکز شهر به اسم عدالت اجتماعی (از نوع قابل خریدتوسط افراد متمکن) برباد می رورد.
باسلام
طرح ترافیک حرام است وان سلب مالکیت افرادی است که داخل طرح میباشند
اگر قرار باشد طرحی برای ترافیک باشد بایستی برای همه باشد همه اتوموبیل در ساعتهای معین بیرون نیاورند حتی پزسکان
نه اینکه مرکز شهر محدوده ترافیک باشد خارج ازان نه یک عده اتوموبیل بیرون بیاورند وعدهای هم نتواننو وحتی نتوانند پنچری اتوموبیل خود رانگریرند
در مورد خودروهاي هيبريدي و برقي: دقيقاً اين نشان دهنده آن است كه براي مسولین آلودگي هوا اهميتي ندارد!!! بايد تعرفه خودروهاي هيبريدي و برقي با تعرفه صفر وارد شود نه اينكه 1000 درصد به تعرفه فعلي اضافه گردد!!! هدف مسولین چيست؟؟ !!! واردات اين نوع خودروها به ضرر توليدات داخلي هم نيست چون مشابه داخلي ندارد. چرا نميگذاريد مردم هواي نسبتاً پاك تنفس كنند ؟؟؟
اصلا طرح ترافيك را بردارند نياز طبيعي مردم خودش مشكل ترافيك را حل مي كند.
این طرح شکست خواهد خورد
iاین تاره در خیلی‌ جاهای دنیا اجرا میشود و منطقی‌‌ترین طرح موجود است. اگر درامد حاصله صرف هزینه برای حمل‌و نقل عمومی‌ شود قطعاً هم ترافیک بهبود خواهد یافت و هم وضعیت حملونقل عمومی‌i
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل