بازدید 27282

پیشنهاد نیویورک‌تایمز به ترامپ برای چگونگی حمایت از اعتراضات در ایران

در حالی‌ که روز گذشته اعتراضات در تهران و برخی دیگر از شهرهای کشور ادامه یافت و برخلاف روزهای گذشته با شعارهای تندتری همراه بود، تداوم حمایت‌های مقامات و دولت آمریکا از این اعتراضات با واکنش‌های متفاوتی روبه رو شد. فیلیپ گوردون، دیپلمات سابق آمریکایی در همین خصوص طی یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز، پیشنهاد‌هایی به ترامپ برای حمایت از این اعتراضات داده است.
کد خبر: ۷۶۰۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰ 31 December 2017

سید عبدالحسین طباطبایی نسب-در حالی‌ که روز گذشته اعتراضات در تهران و برخی دیگر از شهرهای کشور ادامه یافت و برخلاف روزهای گذشته با شعارهای تندتری همراه بود، تداوم حمایت‌های مقامات و دولت آمریکا از این اعتراضات با واکنش‌های متفاوتی روبه رو شد. فیلیپ گوردون، دیپلمات سابق آمریکایی در همین خصوص طی یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز، پیشنهاد‌هایی به ترامپ برای حمایت از این اعتراضات داده است.

به گزارش «تابناک»؛ گوردون، دستیار ویژه اوباما در کاخ سفید، از 2013 تا 2015 مطلب خود را با این مسأله آغاز می‌کند: در حالی‌ که اعتراضات و گسترده شدن آن‌ها در ایران هم دولت این کشور و هم تحلیلگران خارجی را متعجب و غافلگیر کرده است، دولت ترامپ و مقامات آن به دنبال این هستند که بدانند چگونه می‌توانند به معترضان در ایران کمک کنند.

گوردون با این مقدمه کوتاه ادامه می‌دهد: «ترامپ قبلاً بیان کرده که ایران مسئول همه مشکلات خاورمیانه است و این کشور را به ترویج نابودی و مرگ و آشوب به سراسر جهان متهم کرده است. رئیس‌جمهور ترامپ هیچ بدش نمی‌آید از این ‌که نشان دهد، رهیافت سخت و خشن او در قبال ایران منجر به ناکارآمدی دولت ایران شده و رهیافت مصالحه جویانه رئیس‌جمهور قبلی به‌کل شکست ‌خورده است.»

گوردون با اعتراف به این‌که او نیز می‌خواهد شاهد تضعیف یا تعدیل دولت یا حتی سقوط آن در ایران باشد، یک پیشنهاد جدی و البته ملتمسانه برای ترامپ دارد: ساکت باش و هیچ کاری نکن!

گوردون بیان می‌کند: «در شب جمعه و البته دوباره در شنبه، ترامپ توییت هایی منتشر کرد و طی آن‌ها از دولت ایران خواست، به حقوق مردم خود احترام بگذارد و هشدار دارد، جهان دارد تماشا می‌کند! این توییت ها کافی‌تر از کافی است. در این مرحله از اعتراضات، ما هیچ ایده کاملی از این‌که همه این‌ها در چه راستایی است و به کجا ختم خواهد شد، نداریم. اما می‌توانیم کاملاً مطمئن باشیم که حمایت عمومی مقامات رده‌بالا در دولت ایالات‌متحده بیش از آن‌که برای اعتراضات سودمند باشد، مضر خواهد بود.»

پیشنهاد نیویورک‌تایمز به ترامپ برای چگونگی حمایت از اعتراضات در ایران

گوردون البته تأکید می‌کند، به این مسأله واقف است که این پیشنهاد، یعنی سکوت و عدم انجام هیچ اقدامی، مخالف با غریزه رئیس‌جمهور آمریکاست، زیرا ایران در کانون دستور کار ترامپ است و هر اتفاق مثبتی که از نظر وی در این راه رخ دهد، باعث خوشحالی اوست.

او اشاره می‌کند، بسیاری از افراد دولت ترامپ مدت‌هاست، اصرار دارند که تغییر رژیم، تنها راه تغییر ایران است و به نمونه‌هایی از حمایت‌های اخیر این دولت و طرفداران آن از جمله بیانیه وزارت خارجه و رکس تیلرسون و همچنین تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه در این خصوص اشاره‌ کرده است. بااین‌حال گوردون یک نکته را تأکید می‌کند: «اگر ایرانیان تصمیم به اعتراض و ساقط کردن دولت خود بگیرند، این امر نتیجه حمایت‌های واشنگتن نخواهد بود.»

گوردون از حمایت ترامپ اظهار نگرانی کرده و در ذکر آن بیان می‌کند: «یکی از دلایل نگرانی از اقدام ترامپ برای حمایت از اعتراضات در ایران این است که این حمایت به مسأله‌ای برای ایمان به او در میان منتقدان اوباما در سال 2009 تبدیل شود و این‌که او فرصت طلایی برای حمایت از ایرانیان در اعتراضات را از دست داد. اما هیچ مشخص نیست که حمایت‌های لفظی آمریکا در آن زمان دقیقاً چه کمکی می‌توانست به اعتراضات بکند، جز آن‌که دولت معترضان را عوامل و نوکران آمریکا نشان دهد و عذری به نیروهای امنیتی برای برخورد خشونت‌بارتر با آن‌ها بدهد.»

گوردون ادامه می‌دهد: «حتی اگر حمایت‌های اوباما به ‌گونه‌ای برای مخالفان ایرانی یاری‌رسان بود، قطعاً حمایت ترامپ هیچ کمکی نخواهد کرد. مردم ایران هر فکری که در مورد نظام و دولت خود بکنند، به‌ هیچ‌ عنوان خواهان کمک از سوی رئیس‌جمهوری که به شکلی بی‌رحمانه مانع از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی از روی کشور آن‌ها و همچنین مانع ورود آن‌ها به آمریکا شده است، نیستند. به علاوه دونالد ترامپ اکنون ایران را تهدید به خاتمه دادن به توافق هسته‌ای می‌کند، بی‌قیدوشرط از مهم‌ترین رقیبان و دشمنان ایران یعنی عربستان سعودی و اسرائیل حمایت می‌کند، و اخیراً اورشلیم (قدس) را پایتخت اسرائیل انتخاب کرده است؛ حرکتی که از سوی همه کشورهای منطقه رد و با آن مخالفت شده است. سیاست‌های ترامپ آمریکا را از شرکایش در دنیا جدا کرده و به ایرانیان دلیلی محکم برای اتحاد علیه او داده است. یک استراتژی هوشمندانه، قطعاً مخالف این سیاست‌ها را پیشنهاد می‌کرد.»

گوردون به موضوعی جالب‌توجه در سخنرانی ماه اکتبر ترامپ اشاره می‌کند و می‌گوید: «تا اندازه‌ای که این اعتراضات در ایران نشان‌دهنده نارضایتی مردم است، به همان اندازه نیز نشان از نفرت آن‌ها از این جمله ترامپ در ماه اکتبر دارد که: توافق هسته‌ای منجر به برداشته شدن فوری فشار اقتصادی داخلی در ایران شد که به‌ واسطه تحریم‌ها رخ‌ داده بود. در واقع بر خلاف تصور ترامپ، اجرای برجام طی دو سال گذشته به همراه برخی گشایش‌های اقتصادی بهانه دولت ایران برای متهم کردن آمریکا به خاطر فشارهای اقتصادی مداوم را از میان می‌برد.»

گوردون در پایان مطلب خود یک نتیجه‌گیری جالب‌ توجه دارد: «اگر ترامپ اقدام به پایان دادن به توافق هسته‌ای کند و تحریم‌ها را بازگرداند، در واقع به مخالفان و معترضان در ایران لطفی نمی‌کند، بلکه آن‌ها را به سمت دولتی سوق می‌دهد که در غیر این صورت از آن متنفر بودند. بهترین راهی که آقای ترامپ می‌تواند به این درخواست و افزایش شانس رسیدن به آن کمک کند، این است که هیچ نگوید و هیچ کاری نکند!»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۶
بدترین چیزی که مردم را خیلی ناراحت می کند این است که مسئولان و صدا و سیما هر کسی را که انتقاد داشته باشد حتی در شهرهای کوچک ضد انقلاب وابسته به خارج و مرفه بی درد خطاب کنند. مرفهان بی درد یا در پارکهای سویس از حریم شخصی خود دفاع می کنند یا از حق خود برای نشستن بر سفره انقلاب و یا از بانکها وام می گیرند ان را پس نمی دهند و صرافی می زنند و به باشگاه فوتبال کمک می کنند و.....
یکی‌ از مراکزی که واقعاً مردم را ناراحت می‌کند و مشکلات کشور و فضای کشور را رادیکالیزه می کند برنامه ها و رویکرد یک سویانه و در واقع لجبازانه صدا و سیما در کشور است. همه جا رسانه ها وظیفه تلطیف و کاهش فشارهای زندگی و اقتصادی از ناحیه ایجاد نشاط و اطمینان در میان مخاطب را دارند ولی صدا و سیما دقیقا از ناحیه تاکید بر سیاستهای از تاریخ گذشته خود و تاکید بر استفاده از همان مجریان و گزارشگرانی را دارد که مردم از دانش و کارکرد انها اصلا رضایت ندارند. مانند ان مجری و گزارشگر فوتبالی که مرئم ترجیح می دهند گزارش او را نشنوند و یا ان گزارشگر نیو یورکی که در قیاس با گزارشگر در ایتالیا مردم اصلا او را شایسته نمی دانند و یا مدیر گروه خبر یک و....البته استانداردهای دوگانه صدا و سیما دیگر واقعا اخرشه.. تاکید و استفاده از تم های غمگین و ناراحت کننده به خصوص در مراسم مذهبی که حتی برخی از انها برای عزاداری نیست و یا نحوه بر خورد با مسایل در دوران انتخابات و یا خوردن پشت سر هم چای! در مجموعه های کره ای و خارجی و قیچی ولی پخش کامل این صحنه ها مراسم چای خوری در بطری! در سریال خانه پوشالی چون در راستای خط فکری سیاسی مسولان صدا و سیما است. خلاصه اگر جایی برای شروع به در نظر گرفتن نظر اکثریت مردم باشه . انجا صدا و سیما است
همانطور که پیشبینی شده بود سقوط تاریخی بورس از امروز یکشنبه 10 دی 1396 شروع شد ! شاخص کل تا ساعت 11 صبح 1800 واحد سقوط کرده است !!!!
مسائل ومشکلات داخلی ما به خودمان مربوط است وبه هیچ کشور خارجی اجازه دخالت نمی دهیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
شما اجازه نمیدهید، ولی با اغتشاش و آشوب این اجازه خود به خود به کسانی داده میشود که از این قضایا به نفع خودشان استفاده کنند
بهترین کار اینه که اقای ترامپ هیچ حرف مفتی نزند . مردم ایران خودشان بلدند سرنوشتشان را تعیین کنند .
ترامپ جون لطفا افاضه نفرمایید.
با حمایت آمریكا از اعتراضات، مسیر اعتراضات تغییر میكنه البته تو افكار عمومی! و بی نتیجه به پایان میرسه!
امیدوارم اعتراضات به نتیجه برسه به طوری كه آمریکا یا منافقین خودشون رو قاطی ماجرا نكنن
ملتی که تو کشورشون اعتراضات صلح آمیز کردن هم به دشمنی و جاسوسی و آمریکا و صهیونیزم ... نسبت داده میشه، رفته رفته چشم به حمایت کشورهای دیگه میدوزن
در بازاریابی فرایندی بنام چرخه عمر محصول است که شامل معرفی ، رشد ، بلوغ و افول است. هر سیستم فکری نیز مشمول این حالت است. در صورت عدم توجه به خواست ملت این اشوب از مرحله معرفی به رشد خواهد رسید وعملا قطبی شدن کامل کشور را در درگیریهای خیابانی برای طولانی مدت شاهدیم. بهرحال غلط یا درست بخش عظیمی از ایرانیان با سیستم فعلی مشکل دارند و عدم پذیرش سیاست اشتی ملی منجر به این وقایع شده است و در صورت نادیده گرفتن خواهد شد.
من به ترامپ‌ یا هر خارجی دیگه کار ندارمم که بخواهد حمایت بکند یا نکند . من شغل می خوام کار می خوام نون می خوام و اینو فریاد می زنم می خوایین پای هر کی دوست دارین بنویسین
باسلام -از وزارت محترم امور خارجه خواهشمندم از طرف تمامي جانبازان وخانواده شهداي جنگ تحميلي از آمريكا به دادگاه لاهه ويا ديگر مراجع ذيصلاح شكايت كند.
چون بسياري از مردم وجوانان ايران با بمب هاي شيمايي اهداي آمريكا به عراق مجروح شده ويا به شهادت رسيدند.
جناب ترامپ (زرد قناري) اگر مي خواهي به مردم ايران كمك كني خسارات ناشي بمب هاي شيميايي كه به صدام اهدا كرديد وباعث آسيب ديدن هزاران نفر از مردم ايران شد را به پردازيد.
مگه نمي خواهي به مردم ايران كمك كني اگه مردي بسمه ا...
اره تا شما هر غلطی خواستید بکنید
خریت از سر و کله سیاست بازان آمریکا می بارد . واقعا اگر دودوزه بازی و دروغ چاشنی رفتارهای اینها نبود جز وحشی ترین و ضعیف تریم ملل تاریخ بودند. هیچ کس در تهران منتظر شما نیست و شما همچنان منفورترین کشور در نزد ایرانیان هستید. من به روحانی رای داده ام و اصلا پشیمان نیستم زیرا احمدی نژاد هزینه های آمریکا در مواجهه با ایران را کاهش داد ولی ایران هرگز لقمه راحتی برای هیچ اجنبی نبوده بنابراین چه حرف بزنید و چه مانند سنگ حرکت نکنید دشمن درجه یک کشور و ملت ما هستید و شعار ما این است شیطان بزرگ مرگت باد . همین که با تجمع دو نفر فکر می کنی ایران دو دستی در اختیار توست از احمق بودنت نشات می گیرد. پس برو به جهنم .
عجب سياست مدار با درايتي است ايشون ، به دليل اينكه هرگونه حمايت آقاي ترامپ از مطالبات بحق مردم توسط مسئولين نظام نتيجه معكوسي براي ايشان به همراه خواهد داشت .
از داحل که فقط توهین میشه به مردم اول با ساخت برنامه های بی سرو ته 9 دی حالا هم ربط دادن اعتراض مردم به داعش و منافقین !!!!
هرگونه دخالتی یا صحبتی از دخالت آمریکا سبب خواهد شد اعتراضات ملت به توطئه آمریکا قلم داد شود....
خورده برده های ایرانی تبار آمریکا ایده های آغشته به آرزوهای ایران بر باد ده خود را به ترامپ تزریق می کنند . ترامپ حرف امثال گوردون را نمی شنود .
اینکه دشمنان یک حاکمیت از معترضین حمایت می کنند یک امر طبیعیه . ما هم از معترضین به ترامپ و اوباما و دولت اسرائیل و بحرین حمایت می کنیم . حتی خیابانهایمان را به اسم معترضین آنها مثل بابی ساندز و حتی بنام خالد اسلامبولی کسی که رئیس جمهور کشور مصر را ترور کرد می گذاریم . انرژی صرف کردن برای اینکه چه کسانی از معترضین حمایت می کنند بیهوده است باید انرژی صرف این کرد که اعتراض به چیست و چه کسانی در داخل با اعمال خود باعث ایجاد حساسیت و از بین رفتن حقوق معترضین شده اند و در صورتی که اعتراض ها ناشی از سو تفاهم است روشنگری کرد و اگر بر حق است احقاق حقوق نمود .
دیگر برای هیچ کس مهم نیست که دیگران چه بگویند مهم فهم و شعور مردم است که برای خود تضمیم میگرند
خدا نکنه که اشتباهی رو که مردم سوریه کردن و دردام تروریست های داعشی افتادن رو ملت ما مرتکب بشن ولی من به شخصه حق اعتراض قانونی رو به مردم میدم .دولت باید درد مردم رو بفهمن همه جوانان بیکار بی انگیزه نه تحولی نه تدبیری کسایی هم که شاغلن شیش ماهی یکبار حقوق دریافت میکنن هروز هم دولت نقشه میکشه که کسری بودجه شو از جیب خالی مردم جبران کنه.واقعا مردم نجیبی دلریم
توطئه ای درکار است
ای کاش یک روز هم برای کم کاری مسولین میذاشتن بیایم شعار بدیم
خستمون کردید
ایا متوجه قدرت گروه سوم سکولار شده اید؟ آیا حاضرید تا قبل از تشدید بحران آنها را به رسمیت شناخته و بعنوان یک حزب سیاسی قانونی مجوز فعالیت و شرکت در انتخابات را بدهید؟
مسئولان ما به جای اینکه صدای ملت وفادار ایران رو بشنوند و به خواسته های بر حق اونها توجه کنند ملت رو عامل دشمن مینامند. ملت هم چاره ای براشون نمیمونه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار