بازدید 13149
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «رشد ۳۰۰ درصدی تولید ناخالص ملی ترکیه و مقایسه با ایران» تا «سمت و سوی طلا و نفت در آخرین روز معاملات سال ۲۰۱۷»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازدهی بورس تهران از ابتدای سال به مرز ۲۷ درصد رسید، دومین هفته نزولی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، افزایش قیمت نفت با کاهش غیر منتظره‌ی تولید نفت آمریکا، خداحافظی مسکو با مسترکارت و ویزاکارت، پایان طلایی برای فلز زرد در سال 2017، افزایش قیمت بنزین و گازوییل در امارات، مذاکره برای واردات گوشت گوساله از بلاروس و افزایش ۶۰۰ درصدی واردات گوشی اپل را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۹۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 30 December 2017

از «رشد ۳۰۰ درصدی تولید ناخالص ملی ترکیه و مقایسه با ایران» تا «سمت و سوی طلا و نفت در آخرین روز معاملات سال ۲۰۱۷»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازدهی بورس تهران از ابتدای سال به مرز ۲۷ درصد رسید، دومین هفته نزولی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، افزایش قیمت نفت با کاهش غیر منتظره‌ی تولید نفت آمریکا، خداحافظی مسکو با مسترکارت و ویزاکارت، پایان طلایی برای فلز زرد در سال 2017، افزایش قیمت بنزین و گازوییل در امارات، مذاکره برای واردات گوشت گوساله از بلاروس و  افزایش ۶۰۰ درصدی واردات گوشی اپل  را در بر دارد.

 

رشد ۳۰۰ درصدی تولید ناخالص ملی ترکیه و مقایسه با ایران

وبسایت اینترنتی روزنامه ینی شفق در گزارشی نوشت: تولید ناخالص ملی ترکیه در 17 سال اخیر با رشد تقریبی 300 درصدی از میزان 273 میلیارد دلار در سال 2000 به حدود 793 میلیارد دلار رسید و این در حالی است که تولید ناخالص ملی کشور همسایه ما ایران در سال 2000 با تولید ناخالص ملی 357 میلیارد دلار پس از 17 سال به رقم 368 میلیارد دلار رسیده است. این رسانه نزدیک به دولت ترکیه با استناد به سخنان رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه افزود: رشد تولید ناخالص ملی ترکیه و دو برابر بودن آن نسبت به ایران نفت خیز دلایل مختلفی دارد که هیچ ارتباطی به نفت، سلاح و یا الماس ندارد بلکه اعتقاد راسخ به توان ملی برای موفقیت علت این توفیق ملی است. ینی شفق در این گزارش به نقل از اردوغان نوشت: 'در حال حاضر همه شاهد وضعیت کشورهای نفت خیز و صاحب سرمایه هستیم و باور داشته باشید که ما خیلی از این کشور ها جلوتر و پیشرفته تر هستیم'. این رسانه با اشاره به گذشته اقتصاد ترکیه اضافه کرد: تولید ناخالص ترکیه در سال 1980 حدود 94.3 میلیارد دلار، در سال 1994 حدود 174.5 میلیارد دلار، در سال 2004 حدود 392.2 میلیارد دلار و در سال 2010 حدود 741.8 میلیارد دلار بوده است. به گزارش ایرنا، دولت ترکیه بر اساس چشم انداز اقتصادی تدوین شده خود قصد دارد تا سال 2023 همزمان با صدمین سالگرد اعلام جمهوریت ترکیه، تولید ناخالص ملی خود را به میزان 2 هزار میلیارد دلار و درآمد سرانه را به 25 هزار دلار برساند.

بازدهی بورس تهران از ابتدای سال به مرز ۲۷ درصد رسید

در مجموع فعالیت پنج روزه بورس تهران در روزهای آغازین زمستان 96، بازار سهام سومین صعود متوالی هفتگی خود را رقم زد و با رشد 2.5 درصدی شاخص کل بورس در هفته نخست دیماه، بازدهی بورس تهران از ابتدای سال به مرز 27 درصد رسید. به این ترتیب، بورس تهران در حال افزایش فاصله خود با سایر رقبا شامل بازار سپرده بانکی، سکه، طلا، ارز و مسکن به لحاظ سود‌آوری در سال جاری است.

از «رشد ۳۰۰ درصدی تولید ناخالص ملی ترکیه و مقایسه با ایران» تا «سمت و سوی طلا و نفت در آخرین روز معاملات سال ۲۰۱۷»

دومین هفته نزولی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 6/ 1 درصدی برای دومین هفته نزولی شدند. کاهش تقاضا قیمت اکثر «تسه»ها را به 73 هزار تومان رساند. با وجود افت تقاضای «تسه»ها در آذر اما گزارش بانک مرکزی از معاملات آذر تهران، رشد 2/ 50 درصدی تعداد معاملات مسکن در آذر امسال نسبت به آذر سال گذشته و رشد ۴/ ۲۰ درصدی را نسبت به آبان نشان داد که بخشی از آن به دلیل رشد تقاضای «خانه‌اولی»ها است. تقویت شتاب رشد قیمت‌ها در تهران، افزایش ۹/ ۱۴ درصدی متوسط قیمت نسبت به آذر سال گذشته را نشان داد. برخی کارشناسان از جمله فرشید پورحاجت، دبیر‌کل کانون انبوه‌سازان، رشد قیمت را ناشی از افزایش فعالیت معامله‌گران در برخی مناطق تهران و رشد قیمت مصالح می‌داند. اما با عدم رونق ساخت و ساز و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان همچنان آمار معاملات را سیگنالی برای خروج مسکن از رکود کافی نمی‌داند.

افزایش قیمت نفت با کاهش غیر منتظره‌ی تولید نفت آمریکا

روز جمعه، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۴۵ سنت افزایش یافت (۰.۷ درصد) و این نفت در بازار بشکه ای ۶۶.۶۱ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۳۷ سنتی (۰.۶ درصد) بشکه ای ۶۰.۲۱ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که اوایل روز گذشته، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت با رسیدن به ۶۰.۳۲ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ تا کنون به نام خود ثبت کرد. این در حالی است که نفت برنت در اوایل هفته ی جاری بشکه ای ۶۷ دلار معامله شد. رسیدن قیمت نفت برنت به این سطح از دو سال و نیم گذشته تا کنون بی سابقه بوده است. لازم به ذکر است که قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت از اوایل سال جاری میلادی به ترتیب ۱۷ و ۱۲ درصد افزایش داشته است. گفته می شود که از دلایل افزایش قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در روز جمعه، کاهش غیر منتظره ی تولید نفت در آمریکا بوده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در هفته ی گذشته تولید روزانه ی  نفت در این کشور با کاهشی ۳۵ هزار بشکه ای نسبت به هفته ی پیش از آن به مجموع ۹ میلیون و ۷۵۴ هزار بشکه رسیده است. همچنین، از دلایل دیگر افزایش قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت انتشار گزارشی توسط موسسه نفت آمریکا عنوان شده که نشان می دهد در هفته ی منتهی به ۲۲ دسامبر موجودی نفت خام آمریکا با کاهشی ۴.۶ میلیون بشکه ای به مجموع ۴۳۱.۹ میلیون بشکه رسیده است.

خداحافظی مسکو با مسترکارت و ویزاکارت

انجمن فین تک روسیه که تحت نظر بانک مرکزی این کشور برای توسعه فناوری های مالی عمل می کند، اعلام کرد که دو سیستم پرداخت ویزا و مستر کارت، از قرار گرفتن در انجمن فین تک روسیه ممنوع شده است. انجمن فین تک روسیه که تحت نظر بانک مرکزی این کشور برای توسعه فناوری های مالی عمل می کند، اعلام کرد که دو سیستم پرداخت ویزا و مستر کارت، از قرار گرفتن در انجمن فین تک روسیه ممنوع شده است. در همین حال سخنگوی انجمن فین تک روسیه گفت: روسیه قصد ندارد به شرکت های خارجی مانند ویزا و مستر کارت، اجازه دسترسی به آخرین فناوری مالی خود را در این کشور دهد و این اقدام، مرتبط با مسائل امنیتی است. ولما اوبایف، رییس شورای پرداخت ملی روسیه گفت: شاید این تصمیم فین تک در ارتباط با حفاظت رمزنگاری و دیگر مسائل امنیتی است. در حال حاضر، روسیه سیستم پرداخت خود با نام «میر» را ارتقاء داده و تمامی کارمندان دولتی و مستمری بگیران روسی موظف به تعویض ویزا کارت، مستر کارت و کارت های بدهی خود به میر کارت ها هستند. جزئیات بیشتر

پایان طلایی برای فلز زرد در سال 2017

روز گذشته قیمت طلا در بازار جهانی به بالاترین رقم یک ماه گذشته رسید و در مسیر ثبت بهترین سال عملکرد از سال 2010 تاکنون قرار گرفت. قیمت طلا طی 12 ماه گذشته بیشتر به علت تضعیف دلار و تقویت جذابیت در اثر بلاتکلیفی سیاسی در جهان افزایش داشته و در مسیر ثبت بهترین سال عملکرد خود از سال 2010 تاکنون قرار گرفته است. هر اونس طلا در پایان روز کاری جمعه، با 10 دلار و 69 سنت افزایش، 1304.81 دلار فروخته شد که بالاترین رقم از 29 نوامبر برابر با 1296.26 به شمار می‌رود. همچنین افزایش چشمگیر شاخص سهام در بازارهای مالی آمریکا نیز مانعی برای ادامه روند صعودی قیمت جهانی طلا نبوده است.روز گذشته قیمت طلا در بازار جهانی به بالاترین رقم یک ماه گذشته رسید و در مسیر ثبت بهترین سال عملکرد از سال 2010 تاکنون قرار گرفت. قیمت طلا طی 12 ماه گذشته بیشتر به علت تضعیف دلار و تقویت جذابیت در اثر بلاتکلیفی سیاسی در جهان افزایش داشته و در مسیر ثبت بهترین سال عملکرد خود از سال 2010 تاکنون قرار گرفته است. هر اونس طلا در پایان روز کاری جمعه، با 10 دلار و 69 سنت افزایش، 1304.81 دلار فروخته شد که بالاترین رقم از 29 نوامبر برابر با 1296.26 به شمار می‌رود. همچنین افزایش چشمگیر شاخص سهام در بازارهای مالی آمریکا نیز مانعی برای ادامه روند صعودی قیمت جهانی طلا نبوده است.

افزایش قیمت بنزین و گازوییل در امارات

وزارت انرژی امارات در گزارشی قیمت سوخت در امارات متحده عربی طی ماه آینده  میلادی (ژانویه ۲۰۱۸)  را اعلام کرد که بر اساس آن قیمت بنزین بیش از ۹ فلس و قیمت گازوئیل نیز بیش از ۱۳ فلس افزایش یافت. براساس این گزارش، طی ماه جاری قیمت هر گالن بنزین سوپر با اکتان ۹۸ با قیمت ۲ درهم و ۲۴ فلس  با افزایش ۹ فلس و هر گالن بنزین خصوصی با اکتان ۹۵ با قیمت ۲ درهم و ۱۲ فلس  با افزایش ۸ فلس به فروش خواهد رسید. هم چنین هر لیتر گازوئیل به ارزش   ۲ درهم  و ۳۳ فلس با ۱۳ فلس طی ماه آینده  به فروش خواهد رسید. به گزارش ایسنا، دولت امارات متحده عربی از اوایل سال جاری میلادی هر ماه قیمت فروش انواع سوخت را براساس هزینه ها و فروش نفت و گاز خود تعیین می کند.

مذاکره برای واردات گوشت گوساله از بلاروس

پایگاه خبری وزارت امور خارجه بلاروس، بلتا اعلام کرد: در جریان ملاقات یوری لازارچیک، سفیر بلاروس در ایران با حسن رکنی، معاون وزیر جهاد کشاورزی ایران در مورد امکان واردات گوشت از بلاروس مذاکراتی صورت گرفت. دو طرف در مورد موضوعات جاری همکاری بلاروس و ایران در زمینه کشاورزی به ویژه چشم‌انداز همکاری متخصصان دامپزشکی و رادیولوژی دو کشور برای صادرات گوشت گوساله بلاروس به ایران بحث و گفتگو کردند. سفیر بلاروس ضمن ابلاغ تبریک لئونید زایاتس، وزیر کشاورزی و مواد غذایی بلاروس به حجتی همتای ایرانی‌اش برای انتصاب دوباره وی به این سمت، ابراز امیدواری کرد: متخصصان دامپزشکی و رادیولوژی ایران به زودی به بلاروس سفر کرده تا از نزدیک شرکت‌های برتر گوشت و محصولات لبنی را بررسی کنند و کیفیت محصولات این کشور را تایید نمایند. حسن رکنی از فعالیت های انجام شده توسط کارگروه بلاروس- ایران برای همکاری در زمینه کشاورزی ابراز رضایت و تایید کرد که به زودی متخصصان ایرانی به این کشور سفر خواهند کرد. به گزارش فارس، پیش از این همین پایگاه خبری به نقل از ایگور بریلو، معاون وزارت کشاورزی و مواد غذایی بلاروس اعلام کرده بود، ایران نسبت به واردات گوشت گوساله از بلاروس ابراز تمایل کرده است.

افزایش ۶۰۰ درصدی واردات گوشی اپل پس از اجرای ریجستری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اجرای طرح ریجستری گوشی های تلفن همراه، گفت:فاز نخست اجرای طرح ریجستری فاز شناخت و پایش بود برای اینکه گوشی هایی که در سطح شبکه موجود هستند شناسایی شوند تا برای زندگی روزمره مردم مشکلی ایجاد نشود که بخواهند به وزارت ارتباطات مراجعه کنند که این فاز با موفقیت به پایان رسید. محمدجواد آذری جهرمی در گفت وگو با خانه ملت، با بیان اینکه فاز دوم اجرای ریجستری تلفن های همراه با برند اپل آغاز شد، افزود: در این فاز تمامی گوشی های برند اپل ریجستری شد و براساس آماری که از گمرک اخذ شده واردات گوشی های اپل نسبت به قبل از اجرای ریجستری 600 درصد رشد کرده است که این حاکی از این است که در مدت 2 الی 3 هفته ای اجرای طرح ، شاخص های ما شاخص های موفق و خوبی بوده است.

حضور نیسان در تالار خودروی توکیو

شرکت خودروسازی نیسان قصد دارد ۱۵ مدل از جدید‌ترین محصولاتش را در تالار خودروی توکیو به نمایش بگذارد. به گزارش نیوزویل، مدل‌ مفهومی «گرند تورینگ» در این رویداد به نمایش گذاشته خواهد شد. نسخه‌ اسپورت لیف جی‌تی ۲۰۱۸، نیسان «نوت ای-پاور»، لیف نیسمو، نیسان سرنا نیسمو و نیسان «ایکس-تریل» نیز در میان این مدل‌ها حضور خواهند داشت. برخی از این خودروها به تازگی رونمایی شده‌اند. جزئیات فنی این مدل‌ها فاش نشده است؛ اما گفته می‌شود اغلب آنها برد مسافتی ۴۰۰ کیلومتری خواهند داشت. تالار خودروی توکیو از ۱۲ تا ۱۴ ژانویه برگزار خواهد شد. نیسان علاوه‌بر افزایش تنوع در سبد محصولات برقی، به تولید شاسی‌بلندهای بزرگ نیز علاقه‌مند است. به نقل از دنیای اقتصاد، در روزهای اخیر شایعاتی مبنی‌بر احتمال بازگشت نیسان اکسترا منتشر شده است. مایکل بونس، قائم‌مقام برنامه‌ریزی نیسان در آمریکا اعلام کرد: «احیای اکسترا یکی از گزینه‌های پیش‌رو است.» جیپ، فورد و تویوتا نیز در سال ۲۰۱۷ با ارائه نسخه‌های جدید، یکی از مدل‌های قدیمی خود را احیا کردند.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴
مسوولان ترکیه در دنیای امروز فکر می کنند و زندگی می کنند
متاسفانه در ایران دلالی حرف اول رو می زنه ، باید به سمتی ایران برود که امور مالی شفاف باشد و امکان دلالی در آن از بین برود آنگاه تولید و رشد اقتصادی معنا پیدا می کنه
40 سال است شاهد هستیم؛ چین رشد می کند. کره جنوبی رشد می کند. ترکیه رشد می کند. مالزی رشد می کند. تایوان و تایلند رشد می کنند. دبی رشد می کند. هند رشد می کند. برزیل رشد می کند و ما همچنان از قافله رشد و توسعه عقب هستیم. تنها دلیل آن بی کفایتی برخی مدیران اقتصادی است!
عملکرد 17 ساله ایران تاسف باره. اگر بازه زمانی رو بیشتر هم بکنیم تاسف بارتر هم میشه. اونوقت می گن مردم امید به آینده داشته باشن!!!!!!!!!!!! با همین فرمون بریم جلو بزودی به سرنوشت ونزولا دچار می شیم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار