بازدید 3682
اقتصاد در گذر زمان

از امضای موافقتنامه آمریکا و انگلیس برای نفت شمال ایران تا انتشار اسناد سری کنفرانس یالتا درباره ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۵۹۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 30 December 2017

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

9 دی 1300، وزارت خارجه امريكا و سفارت انگليس در واشنگتن موافقتنامه ‌اي را امضا كردند كه در آن تأكيد شده بود "هرگاه براي هر يك از دو دولت لازم شد اقدامي درباره امتياز نفت شمال ايران انجام دهند، هيچ‌ يك از طرفين بدون اطلاع ديگري دست به اقدامي نزند".

9 دی 1334، دولت آمریکا بخشی از اسناد سری کنفرانس یالتا درباره ایران را انتشار داد. به موجب یکی از این اسناد، روس ها تعدادی از روزنامه های ایران را با پول اجیر کرده اند تا دولت ایران را به خاطر مخالفت با واگذاری امتیاز نفت شمال کشور به شوروی مورد حمله قرار دهند.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی