بازدید 11555

تکلیف مستأجرهای زلزله‌زده؛ کاش این ابهام تا زلزله بعد پاسخ بیابد!

کافی است، اوضاع مناطق زلزله زده را به یاد آوریم تا دریابیم نه در بحث یاری رسانی به آسیب دیدگان، نه در تأمین امنیت ایشان و کاروان های امدادی و نه در هیچ موضوع دیگری، کارنامه بی عیب و نقصی به چشم نمی‌خورد و حتی حداقل وضعیت مورد قبول نیز به دست نمی‌آمد؛ وضعیتی که هنوز ادامه دارد و با توزیع نشدن کانکس میان بسیاری از مردم زلزله زده و اجبار ایشان به زندگی در کانکس در شب های سرد زمستان، خودنمایی می‌کند.
کد خبر: ۷۵۹۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴ 30 December 2017

یک ماه و نیم از زلزله مخرب غرب کشورمان گذشته، ولی هنوز برخی از اهالی مناطق زلزله زده با شرایطی دست به گریبانند که روزها و هفته نخست با آن دست به گریبان بودند؛ مردمانی که چون ملک و خانه نداشتند، حالا دستشان از دریافت کمک‌های مردمی کوتاه مانده است.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله مشکلاتی که با زلزله ازگله و تخریب سازه‌ها در سرپل ذهاب بروز و نمود یافت، مشخص نبودن شیوه و نحوه کمک رسانی به مردم بود؛ مشکلی کهنه که این بار در سایه بازتاب وسیع زلزله و حواشی آن در دنیای مجازی، بیشتر به چشم می‌آید و خودنمایی می‌کرد.

به رغم آنکه زلزله و حوادث مخرب دیگر با زندگی ایرانیان عجین است و بارها شاهد وقوع آن در نقاط مختلف کشورمان هستیم، زلزله سرپل ذهاب ثابت کرد، هیچ نظم و نظام و قاعده ای در این زمینه تدارک ندیده ایم؛ چه در عرصه یاری رساندن به مردم در ساعات و روزهای اولیه حادثه و در در کمک به ایشان در جبران خسارات و بازسازی زندگی شان.

کافی است، اوضاع مناطق زلزله زده را به یاد آوریم تا دریابیم نه در بحث یاری رسانی به آسیب دیدگان، نه در تأمین امنیت ایشان و کاروان های امدادی و نه در هیچ موضوع دیگری، کارنامه بی عیب و نقصی به چشم نمی‌خورد و حتی حداقل وضعیت مورد قبول نیز به دست نمی‌آمد؛ وضعیتی که هنوز ادامه دارد و با توزیع نشدن کانکس میان بسیاری از مردم زلزله زده و اجبار ایشان به زندگی در کانکس در شب های سرد زمستان، خودنمایی می‌کند.

تکلیف مستاجرهای زلزله‌زده؛ کاش این ابهام تا زلزله بعد پاسخ بیابد!

این در حالی است که برخی از مردمان زلزله زده که مجبورند در چادر شب را به صبح برسانند و روز را به شب پیوند بزنند، مستأجرانی هستند که از دریافت کانکس محروم هستند؛ محرومیتی که البته ریشه در قوانین حقوقی دارد، ولی در عین حال قابل قبول نیست، چون مانع از حمایت از زلزله زدگان و آسیب دیدگان می‌شود.

مشکل از آنجایی آغاز می‌شود که باید کانکس را در محلی قرار داد و این محل، نمی‌تواند زمین دیگران باشد. یعنی نمی‌توان در زمینی که مالک آن کس دیگری است، کانکسی قرار داد که متعلق به مستأجر است و مالک زمین در آن حق و حقوقی ندارد. اتفاقی که اگر رخ دهد، دیر نخواهد بود مشکلات بزرگی بیافریند، چون بنا بر قوانین حتی ممکن است به پیدا شدن حق برای مستأجر و از دست رفتن زمین مالک نیز منجر شود.

بنابراین، برای پیشگیری از وقوع این مشکلات، مسئولان ترجیح داده اند تنها به مالکانی که خانه و زندگی شان در زلزله از دست رفته، کانکس یا کمک هزینه بلاعوض مسکن بپردازند و کمک به مستأجران را به آینده موکول کرده اند. آینده ای که معلوم نیست، کی از راه خواهد رسید و از آن مهم تر، چقدر اصولی و اساسی این مشکل را هدف قرار خواهد داد.

موضوعی که سنجابی، فرماندار سرپل ذهاب در پاسخ به آن می‌گوید: «صبور باشید»، تا ثابت شود که هنوز تا چاره جویی آن راه زیادی مانده است. چاره جویی مشکلی که هر بار زلزله می‌آید و خرابی به بار می‌آورد، گریبان آسیب دیدگان مستأجر را بیش از دیگران می‌گیرد اما تا کنون رفع نشده و ظاهرا قرار نیست در آینده هم رفع شود که اگر این گونه بود، از تکاپوی مجلسیان و دولتمردان برای رفع این مشکل می‌شنیدیم.

تکاپویی که البته جا دارد در دیگر عرصه های حمایت از زلزله زدگان نیز شکل بگیرد؛ چه در تهیه آیین نامه ها و دستور العمل های امدادرسانی و تعیین مسئول در مواقع بروز بحران، تهیه پروتکل هایی که همه را ملزم کند در مواقع زلزله پیش از بحرانی شدن همه چیز پای کار بیایند و مثلا امنیت را تأمین نمایند و دست آخر تهیه و تدارک شیوه نامه کمک به آسیب دیدگان که مستأجرها از جمله ایشان هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
توی سرما و گرما و پس لرزه های پی در پی منتظرشون بذارن که تا چند سال دیگه مسکن مهر و مسکن اجتماعی به سر انجام برسه بلکه توی قرعه کشی بهشون تغلق بگیره
کسی بخواد کاری انجام بده نگاه به شرعیات و قوانین نمیکنه
برو مالک شو که در نظام طبیعت، مستاجر پایمال است
تو حومه شهر و زمین های بی صاحب کانکس ها رو قرار بدید امکانات اولیه زندگی مثل و حمام و دستشویی رو هم براشون فراهم کنید و ازشون تعهد بگیرید هنگامی که شهر دوباره به وضعیت مطلوب مسکونی رسید کانکس ها رو تحویل بدن
واقعا این مسئولین ....
بهتره وقتی کانکس به کسی که زمین داره میدن مجانی ندن و در ازای اون قسمتی از زمینش را برای مثلا دو سال اجاره کنن. از اون طرف کانکس بزارن توی اون زمین و به مدت دو سال به مستاجرها اجاره بدن
تو زمین مردم نمیشه برای مستاجر کانکس گذاشت توی زمینهای شهرداری که میشه
این واقعا خیلی سخته؟!!!!
این که فرمولِ سختی نیست که قابل حل نباشد؟!!! مستاجر در خانه ای بوده که زلزله خرابش کرده و آن خانه هم قبلا مالکی داشته که خانه را به مستاجر اجاره داده است لذا حالا کانکسی به اسم صاحب خانه نصب کنید و همان مستاجر در ادامه ی قراردادش در آن کانکس مستقر گردد.
پاسخ ها
حمید رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
....با زندگی نابود شده چطوری اجاره مسکن بده؟
طرح منجمد کردن مستأجران زلزله زده .
کانکس نمیشد داد ! سوله موقت نمیشد بنا کرد ؟
عزیزان مستاجر آینده خودشون رو در صورت بروز زلزله از الان تصور کنند .
حداقل دولت محترم بهشون کانکس اجاره دهد!
شبیه سومالی و کشورهای بدبخت آفریقایی شدیم.
یعنی فاجعه بار بودن قوانین زمین داری ما اینقدر مشهوده که کانکس برای زلزله زده نمیتونن بذارن
قرارداد اجاره نامه داشته باشه و شورای محله تایید کنه تمومه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر