بازدید 4469
۱

کمک به مردم از همه عبادات بالاتر است

کد خبر: ۷۵۹۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱ 28 December 2017

معاون اول قوه قضاییه در دیدار با روحانیون و نخبگان استان ایلام گفت: اولین دستگاهی که حقوق شهروندی را به عنوان یک دستورالعمل دنبال کرد قوه قضاییه بود که در زمان ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی بخشنامه‌ای در این رابطه ارائه شد و هیئت‌هایی جهت بازدید از زندان‌ها و تحت نظرگاه‌ها و رسیدگی به سایر امور شهروندی تشکیل شد. بنابراین دستگاه قضا همواره ملتزم به رعایت حقوق شهروندی بوده و خواهد بود.

به گزارش میزان، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در دیدار با روحانیون و نخبگان استان ایلام با بیان اینکه همه کسانی که در دستگاه قضایی حضور دارند برای تحقق اهداف اسلامی از منظر قانون درحال خدمت هستند، گفت: امروز جهان تجربه جدیدی به اسم مردم سالاری دینی را در ایران درحال نظاره کردن است و اگر نتوانیم به مسئولیت خود درخدمت رسانی عمل کنیم، مسئول هستیم.

معاون اول قضاییه در دیدار با روحانیون و نخبگان استان ايلام اظهار کرد: در ابتدا لازم است از شما که در جلسه حضور دارید و از مسئولانی که در این دو روز در برنامه‌ها حضور داشتند، تشکر کنم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: در همین جا یک تشکر ویژه هم از همه مردم غیور و عزیز، رزمندگان غیور و مرزداران دلاور بابت مهمان نوازی‌هایی که داشتند، دارم. از همه مسئولان استانی، از نماینده ولی فقیه، استاندار، نیرو‌های نظامی وانتظامی، ارتش و سپاه و همچنین از رئیس کل دادگستری استان ایلام بابت برگزاری این برنامه‌ها تشکر می‌کنم و خدا را شاکرم که توفیق یافتیم در خدمت مردم این استان باشیم.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: علت انتخاب این استان و حضور در جمع این مردم، مختصات و ویژگی‌های خاص این استان است. استانی که در تمام دوران پس از انقلاب تاکنون دارای شاخصه مهم حمایت از ولایت و حضور درصحنه‌های مختلف بوده است.

سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: این استان یکی از ویژگی‌های ارزشمندی که دارد، این است که مردم آن یکپارچه از محبان اهلبیت(ع) هستند و استانی است که درحد جمعیت خود بیشترین ایثارگر، آزاده، جانباز و شهید را به نظام تقدیم کرده است. بطوری که چیزی بیش از ۱۳ هزار جانباز، شهید و آزاده را تقدیم انقلاب کرده است؛ البته این عدد را باید با میزان جمعیت کل استان در دوران جنگ مقایسه کنیم.

وی افزود: استان ایلام استانی است که با کشور عراق مرز بسیار زیادی دارد و مردم آن از اول تاکنون مرزبانان خوبی برای کشور بوده‌اند. بطوریکه در جلسه شب گذشته شورای اداری استان مسئول ذیربط استانی گزارش داد، استان ایلام دارای بالاترین میزان امنیت و کمترین ناامنی‌ها در سطح کشور بوده است؛ لذا تمام تلاش ما در دستگاه قضایی این است که قدردان این استان و مردمش باشیم.

معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: امروز خدمت به این مردم از همه عبادت‌ها بالاتر است. این مردم واقعا مستحق خدمت هستند. ما امروز باید صادقانه به این مردم خدمت کنیم والبته باید شاکر خداوند باشیم که این فرصت خدمت را به ما داده است.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: اگر نتوانیم مشکلات این مردم را کم کنیم یعنی بطور غیر مستقیم ناکارآمدی آن چیزی را که ادعا کرده ایم، نشان داده‌ایم. امروز همه دنیایی که در مقابل انقلاب شما، امام شما، رهبر شما و نظام شما سر تعظیم فرود آورده است، دارد این انقلاب و این خدمت کردن‌ها را مشاهده می‌کند؛ دنیای که تجربه جدیدی به اسم مردم سالاری دینی را در ایران درحال نظاره کردن است و لذا اگر نتوانیم به مسئولیت خود درخدمت رسانی عمل کنیم؛ مسئول هستیم.

وی تصریح کرد: اگر نتوانیم مشکلات را رفع و رجوع کنیم، دنیایی که نظاره گر ماست، از این انقلاب ناامید می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان کرد: باید بدانید که امروز خادمین شما درقوه قضاییه و در رأس آن آیت الله آملی، در جهت تحقق اهداف اسلامی ازمنظر قانون درحال خدمت هستند. الفاظی که مقام معظم رهبری درباره رئیس قوه قضاییه به کار می‌برند، بسیار هوشمندانه است و می‌دانید که ایشان مراقبت می‌کنند که چه سخنانی بگویند و آنچه می‌گویند تبلیغ نیست.

معاون اول قوه قضاییه افزود: همه همکاران قضایی، تمام همت خود را بکار برده اند که با حاکمیت قانون و رعایت قوانین درجهت تحقق اهداف اسلامی از منظر قوه قضاییه، انجام وظیفه کنند.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه تصریح کرد: من نزد پروردگار شهادت می دهم که تمام همت مسئولان دستگاه قضایی آن است که درجهت اهداف نظام اسلامی و مصالح و منافع مردم عمل کنند؛ اما اینکه آیا توانسته ایم به نقطه مطلوب برسیم یا خیر، مطلقاً چنین ادعایی نداریم.

وی در ادامه با اشاره به موضوعاتی که در سخنان سخنرانان مراسم امروز مطرح شد، گفت: در سخنان ریاست دانشگاه ایلام چنین مطرح شد که در نظام جمهوری اسلامی باید عدالت علوی برپا شود. بدون تردید چنین است و اصلا ما برای عدالت قیام کردیم و هدف تمام پیامبران و مصلحان عدالت است؛ اما بیان و ارزشیابی واقعیت‌ها نیز باید همراه با عدالت باشد و چنانچه ما مقدورات را ندیدیم و انتظار ایجاد کردیم، از همین جا انحراف از انصاف و عدالت نمایان می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی در سالهای اخیر درامر برخورد با فساد افزود: همانطور که ریاست دانشگاه ایلام در سخنانشان گفتند مقوله مبارزه با فساد تنها منحصر به قوه قضاییه نیست و باید همه قوا و مردم دراین رابطه کمک کنند. بدون تردید فساد یکی از موانع تحقق عدالت است؛ بنابراین اگر خواهان عدالت هستیم، نه تنها مسئولان بلکه همه مردم باید در مسیر مبارزه با فساد کمک کنند.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: شما نگاه کنید که در این دو الی سه سال اخیر ما با چه کسانی در مسئله فساد برخورد کرده و می کنیم؛. یک زمانی می گفتند چرا فقط با آفتابه دزدها برخورد می شود؟ حال من از شما سوال می کنم که آیا الان قوه قضاییه با آفتابه دزدها برخورد می کند؟ کسانی که اسم و رسم‌های سنگین داشتند و اتهاماتی متوجه آنها بود، قوه قضاییه مطابق با قانون درحدود همان اتهامات به پرونده این افراد رسیدگی کرد. همچنین با کسانی که ثروت‌های بزرگ دارند و می توانند خیلی کارها بکنند، قوه قضاییه در صورت وقوع تخلف و فساد برخورد می کند.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه با اشاره به اقدامات دستگاه قضا در امر برخورد با زمین خواران تصریح کرد: قوه قضاییه تا آخر آبان سال جاری از بیش از 280 هزار هکتار از اراضی رفع تصرف کرد و در حدود 68 هزار هکتار نیز قلع و قمع صورت گرفت.

وی در ادامه ضمن استقبال از پیشنهاد رئیس دانشگاه ایلام مبنی بر کمک پژوهشی دانشگاه به قوه قضاییه، گفت: دانشگاه نه تنها در مسئله پژوهش بلکه پیرامون موضوعات وزمینه های مختلف از جمله تامین نیروی انسانی نیز می تواند به قوه قضاییه کمک کند و ما از دانشگاه و حوزه تقاضا می کنیم به پرورش و انتخاب نیروی انسانی کارآمد در تراز قوه قضاییه جمهوری اسلامی همت گمارند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: حجت الاسلام والمسلمین امینی، روحانی وارسته ای است که در معاونت منابع انسانی قوه قضاییه همه وقت خود را در این جهت ایثار کرده است و ایشان، هم دانشگاه و هم حوزه را به خوبی می‌شناسد و با همت ایشان ومطابق با برنامه پنجم توسعه با وجود همه سخت گیری‌ها، 4 هزار قاضی جذب قوه قضاییه شدند.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه نیز پیش بینی جذب سالانه 800 نیرو در قوه قضاییه شده است که عمده این نیروها نیز از دانشگاه هستند و همچنین اکثر قضات ما نیز از دانشگاه جذب می شوند. بنابر این، این نهاد علمی در امر تأمین نیروی انسانی دستگاه قضایی بسیار می تواند یاری رسان باشد.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه با اشاره به مقوله حقوق شهروندی و احترام و ارزشی که این مقوله دردین مبین اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی دارد اظهار کرد: حقوق شهروندی در زمره مقوله‌هایی است که باید بصورت همه جانبه مورد بررسی قرار گیرد. برای نمونه اگر یک قاچاقچی 100 کیلو هروئین و یا کراک را وارد کشور می کند و زمینه ساز تباهی میلیونها فرد و خانواده می شود، حقوق شهروندی ایجاب می کند که به ظلمی که به این تعداد فرد و خانواده شده رسیدگی کرد؛ اگرچه آن قاچاقچی هم مطابق قانون می تواند از حقوقی برخوردار باشد و یا چنانچه یک فرد شرور بدمستی می کند و امنیت مردم را مختل می کند، اگرچه این فرد نیز مطابق قانون از حقوقی برخوردار است، اما حقوق شهروندی ایجاب می کند که به احوال آن مردمی که در هراس از آن فرد شرور بودند نیز رسیدگی شود.

وی در ادامه با اشاره به موضوع فضای مجازی که در سخنان سخنرانان مراسم امروز مطرح شد، گفت: بدون تردید فناوری های نوین ارتباطی و فضای مجازی برای مردم یک فرصت محسوب می شود؛ اما اگر به دنبال رعایت حقوق شهروندی هستیم، باید به مضرات و فسادهایی که ازناحیه فضای مجازی متوجه مردم می شود نیز توجه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: قوه قضاییه نسبت به ساماندهی و پالایش فضای مجازی و همچنین استفاده بهینه از این فضا نهایت تلاش خود را بکار گرفته است؛ بگونه ای که حتی در برخی مواقع به همین واسطه مورد تهمت نیز قرار گرفته است.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه با اشاره به اهتمام دستگاه قضایی نسبت به امر حقوق شهروندی گفت: اولین دستگاهی که حقوق شهروندی را به عنوان یک دستورالعمل دنبال کرد قوه قضاییه بود که در زمان ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی بخشنامه‌ای در این رابطه ارائه شد و هیئت‌هایی جهت بازدید از زندان‌ها و تحت نظرگاه‌ها و رسیدگی به سایر امور شهروندی تشکیل شد. بنابراین دستگاه قضا همواره ملتزم به رعایت حقوق شهروندی بوده و خواهد بود.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه با اشاره به ضرورت رجوع مردم به کارشناسان و حقوقدانان در امور قضایی و حمایت قوه قضاییه از این موضوع افزود: قطعاً وکلا انسان‌های شریفی هستند و باید زبان مردم باشند؛ اما آن طرف قضیه را هم باید توجه داشت؛ یعنی همانطور که دستگاه قضایی با قاضی متخلف برخورد می‌کند، این انتظار از وکلا که قانون مستقل به خود را دارند نیز وجود دارد که با وکیل متخلف برخورد شود.

وی ادامه داد: در آذرماه ما 63 نفر از کسانی را که در حق مردمِ مراجعه کننده اجحاف می کردند، دستگیر کردیم که در بین آنها سه قاضی و هشت وکیل نیز بود؛ البته اکثر آنها کارچاق‌کن بودند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به سخن نماینده وکلا دراین جمع که معتقد بود هزینه دادرسی درکشور بالا است، گفت: من دراین رابطه نمی‌خواهم مقایسه تطبیقی با سایر کشورها داشته باشم؛ اما قبول دارید که مطابق قانون هر وکیل موظف است قرارداد خود را ضمیمه کند و تحویل دادگاه دهد؛ آیا می دانید چند درصد وکلا این کار را انجام می‌دهند؟ آیا می دانید یک وکیل در پرونده ای 10 میلیارد تومان حق الوکاله دریافت کرده است؟

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه در برخی از موارد رجوع قاضی به کارشناسان و اخذ وکیل ضروری است، گفت: در این جلسه نماینده محترم وکلا اعلام کرد که تقاضا داریم به هزینه دادرسی‌ها توجه شود. من هم خواهش می کنم شما هم روی حق الوکاله‌ها دقت کنید؛ من به وکیلی که در پرونده ای یک میلیارد تومان بصورت نقد دریافت کرده بود و قرار بود مبلغ دیگری را نیز در مراحل بعدی دریافت کند، گفتم برای تنظیم لایحه و حاضر شدن در جلسات دادگاه و پرداختن به دفاع از موکل انصافاً چند ساعت وقت گذاشتید که حق الوکاله شما این مقدار شده است؟

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه با اشاره به مشکلاتی که بعضاً در امر کارشناسی‌ها صورت می‌گیرد، تصریح کرد: قیمت گذاری بر روی یک ساختمان علی القاعده نباید کار دشواری باشد؛ اما در موردی یک کارشناس بر روی یک ساختمان 200 میلیون قیمت می گذارد و کارشناس دیگری بر روی همان ساختمان 1 میلیارد قیمت می گذارد. اینجا آیا تقصیر قاضی است؟ و دراین پرونده باز اعتراض صورت می گیرد و گاهی علت طولانی شدن رسیدگی به برخی پرونده ها ناشی از همین موضوع است که هزینه‌هایی نیز به مردم و دستگاه قضایی وارد می‌کند. بنابراین قطعا باید شأن وکیل چه در دادگاه و دادسرا و چه در صدا و سیما رعایت شود؛ اما عدالت و انصاف اقتضا می کند که ما همه مسائل را با هم ببینیم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به موضوع ساماندهی درامر ارجاع به کارشناسان گفت: من به مرکز فناوری قوه قضاییه اعلام کرده‌ام که سامانه‌ای تعریف شود تا در امر کارشناسی به شکل متناسبی توزیع کار صورت گیرد؛ چرا که این موضوع هم برای مردم و مراجعه کنندگان و هم برای دستگاه قضایی مفید است؛ بعضاً مشاهده می شود که در طول یک ماه به یک کارشناس ده پرونده و به کارشناس دیگری یک پرونده ارجاع می شود که ما درخواست داده‌ایم در این رابطه سامانه‌ای تعریف شود و پرونده‌ها بصورت متناسب توزیع شود.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه با اشاره به ضرورت رعایت انصاف و عدالت در بیان نارسایی‌ها افزود: قطعاً ایراد و اشکال در تمام دستگاه‌ها وجود دارد؛ اما انصاف اقتضاء می کند که کاستی‌ها و نارسایی ها را به همان مقدار که هستند، ببینیم و اعلام کنیم و نه بیشتر.

سخنگوی دستگاه قضا در پایان خاطر نشان کرد: در شرایطی که شیطان و هوای نفس و دشمنان شیطان‌صفتِ خارجی نظیر ترامپ هستند، دیگر انصاف نیست که یک عده‌ با چهره انقلابی‌گری اما به تعبیر حضرت آقا انقلابی‌نمایی و با چهره دفاع از محروم و دفاع از عدالت در لسان و نوشتارشان نهایت بی عدالتی را خرج دهند و خدای ناکرده با دشمن همراهی کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پس فعلا کسی عبادت نمیکنه .............چون کمک که هیچی بعضی با اعمال و رفتار وتصمیمهای غلط دارن تیشه به ریشه میزنند........
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر