بازدید 5244
پاسخ سازمان استاندارد به شبهات توقف ۲۵ خودرو

علت توقف خط تولید هیوندای i10 چیست؟

سازمان ملی استاندارد ایران به واکنش برخی خودروسازان در ارتباط با توقف خط تولید برخی خودروها و نیز شبهات مطرح شده در این خصوص پاسخ داد.
کد خبر: ۷۵۹۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵ 28 December 2017

سازمان ملی استاندارد ایران به واکنش برخی خودروسازان در ارتباط با توقف خط تولید برخی خودروها و نیز شبهات مطرح شده در این خصوص پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، چهارم دی‌ماه امسال بود که سازمان ملی استاندارد تولید ۲۵ خودروی سواری و سنگین جاده‌ای را در اجرای فاز اول استانداردهای اجباری خودرو که از ابتدای دی‌ماه سال جاری کلید می‌خورد متوقف کرد.

اسامی خودروهایی که خط تولیدشان متوقف شد

براین اساس تولید و واردات خودروهای سبک غیراستاندارد از جمله خودروهای MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز، آریو ۱۵۰۰ سی سی، پژو پارس با موتورXUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانه سوز، کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان  X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰ از دستور کار خودروسازان خارج شد.

علاوه بر خودروهای سواری اعلام شده، خودروهای سنگین کشنده نیمه تریلر آکسور مدل ۱۸۴۳ LS، کامیون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل K۱۰۵۱S، کشنده نیمه تیریلر اسکانیا مدل R۴۴۰LA، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدلR۴۶۰LA کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA ۴۲۵۰ کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA۴۱۸۰ و اتوبوس بین شهری درسا با موتور اسکانیا  dc ۱۳۱۰۷ خودروهای سنگینی بودند که از ابتدای آذرماه سال جاری بر اساس مصوبه مربوط به توقف خط  تولید خودروهای غیراستاندارد با توقف خط تولید روبرو شدند.

واکنش برخی خودروسازان به توقف خط تولیدشان

این تصمیم سازمان ملی استاندارد با واکنش برخی شرکت‌های تولیدکننده همراه بود و برخی از مخاطبان ایسنا نیز سوالات متفاوتی را در این زمینه مطرح کردند. در این زمینه بابک صدرایی – مدیر بازاریابی چری، گفت: تولید ام‌وی‌ام ۵۵۰ را خودمان متوقف کرده بودیم. تولید ام‌وی ام ۳۱۵ سدان نیز از یک سال پیش متوقف شده و هم‌اکنون تنها مدل هاچ‌بک این خودرو تولید می‌شود. منظور استاندارد از توقف تولید تیگو ۵ نیز مدل قدیمی این محصول بوده که تولید آن را نیز متوقف کرده بودیم و هم‌اکنون تیگو ۵ جدید فیس‌لیفیت در حال تولید است.

گروه خودروسازی سایپا نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که خودروی سایپا ۱۴۱ از چند سال پیش متوقف شده و سایپا ۱۳۱ و ۱۳۲ دوگانه‌سوز نیز تولید نمی‌شود. مجوز شماره‌گذاری آریو ۱۵۰۰ نیز تا دی ماه ۱۳۹۷ اخذ شده و تولید این خودرو متوقف نشده و ادامه دارد. موضع گروه صنعتی ایران خودرو در این رابطه نیز پیگیری شد و این شرکت اعلام کرد که تولید پژو پارس با موتور XUM از ابتدای امسال متوقف شده است.

یکی از مدیران گروه خودروسازی بهمن نیز اعلام کرد که سه مدل خودرویی که استاندارد توقف تولید آن را اعلام کرده است خطوط تولیدشان قبلا از سوی این شرکت متوقف شده و دیگر تولید نخواهند شد.

پاسخ استاندارد به شبهات

سیدجمال هادیان – سخنگوی سازمان ملی استاندارد ایران – در گفت‌وگو با ایسنا و در ارتباط با واکنش برخی خودروسازان و نیز سوالات مخاطبان در خصوص توقف خط تولید ۲۵ خودرو سواری و سنگین، اظهار کرد: ۲۵ خودروی اعلام شده که با توقف خط تولید روبه‌رو شده‌اند موفق به رعایت الزامات استانداردهای اجباری در زمانبندی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد نشده‌اند.

وی ادامه داد: این ۲۵ مورد یا خودروهایی هستند که خط تولیدشان از قبل متوقف شده یا باید خط تولیدشان از تاریخ اعلام شده متوقف شود، بنابراین این‌که خودرویی از قبل با توقف خط تولید از جانب خودروساز روبه‌رو شده خللی در موضوع ایجاد نمی‌کند و این‌که برای اولین بار بدون اجبار سازمان ملی استاندارد برخی خودروسازان خط تولید برخی خودروهایشان را متوقف کرده‌اند اقدامی پسندیده است.

به گفته سخنگوی سازمان ملی استاندارد ایران خودروهایی که با توقف خط تولید مواجه شدند خودروسازشان زمانبندی تکمیل پرونده در مورد انجام آزمون‌ها و الزامات استاندارد را ارائه نکرده و این بدان معناست که متوجه شدند از انطباق استاندارد برخوردار نخواهند شد.

اتوبوس بین‌شهری درسا

هادیان در مورد توقف خط تولید اتوبوس بین‌شهر درسا با نوع موتور SCANIA DC ۱۳۱۰۷، خاطر نشان کرد: این مدل اتوبوس الزامات استاندارد اجباری را نداشته و به همین دلیل با توقف خط تولید روبه‌رو شده است، اما در مورد تولید این اتوبوس با مدل جدید  DC ۱۳۱۵۸ SCANIA مشکلی وجود ندارد و الزامات استاندارد رعایت شده است.

(T۲X)TIGGO۵

وی همچنین در مورد خودروی TIGGO۵ یادآور شد: مدل T۲X خودروی TIGGO۵  الزامات استاندارد را رعایت نکرده و با توقف خط تولید مواجه شده است، اما دو مدل دیگر TIGGO۵ الزامات را رعایت و مجوز مربوطه را جهت تولید اخذ کردند.

آریو ۱۵۰۰ سی سی

سخنگوی سازمان ملی استاندارد ایران در واکنش به موضع‌گیری سایپا مبنی بر این‌که مجوز شماره‌گذاری آریو ۱۵۰۰ نیز تا دی ماه ۱۳۹۷ اخذ شده و تولید این خودرو متوقف نشده و ادامه دارد، تصریح کرد: چنین مساله‌ای به هیچ وجه صحت ندارد و آریو ۱۵۰۰ شماره‌گذاری نمی‌شود، چرا که پرونده آن تکمیل نشده و الزامات استاندارد را رعایت نکرده است. هرچند دو مدل آریو ۱۶۰۰ سی سی مورد تایید سازمان ملی استاندارد قرار گرفته و تولید آن‌ها ادامه خواهد یافت.

هیوندای i۱۰

هادیان در ادامه این گفت‌وگو و در پاسخ به این‌که بسیاری از مخاطبان علت توقف خط تولید هیوندای i۱۰ را جویا شده‌اند، بیان کرد: خودروساز مربوطه تا ابتدای دی‌ماه سال جاری هیچ‌گونه مراجعه‌ای را جهت اخذ تاییدیه به سازمان ملی استاندارد نداشته و هیچ یک از آزمون‌های مورد نظر را انجام نداده است و قاعدتا زمانی که یک خودروساز جهت اخذ تاییدیه استاندارد سایر مدل‌های خودرویی خود مراجعه کرده و تنها در مورد این مدل خودرو هیچ‌گونه اقدامی نکرده است بنابراین نشان می‌دهد آن‌ها یا توانایی رعایت الزامات مربوطه جهت تطبیق استاندارد نداشته‌اند یا این‌که تصمیم گرفته‌اند خودروی هیوندای i۱۰ با توقف خط تولید مواجه شود.

زمانبندی سه مرحله‌ای برای خودروهای غیراستاندارد

اسفند ماه سال گذشته بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که بر اساس تفاهم‌نامه‌ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که بر اساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان در دستور کار قرار گرفته است.

براساس زمان‌بندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی ماه امسال ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی شود و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه می‌شود و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال آینده (۱۳۹۷)، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد.

طبق این تصمیم اعلام شد که اگر خودرویی نتواند تا ابتدای دی ماه امسال ۶۱ مورد استاندارد تعیین شده را رعایت کند در اولین مرحله از اجرای مصوبه مربوطه با توقف خط تولید روبرو می‌شود. همچنین قرار شد دو مورد استاندارد خودرویی دیگر به این ۶۱ مورد از ابتدای تیر ماه سال آینده اضافه شود که در غیر این صورت خودروهای مربوطه در صورت عدم رعایت ۶۳ مورد استاندارد مربوطه با توقف خط تولید در آن مقطع زمانی روبرو می‌شوند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی