بازدید 10607
۹
پیمانه اقتصادی؛

از «افزایش ۵۰ درصدی تعداد معاملات مسکن در تهران» تا «رشد اقتصادی ۶ درصد بدون‌نفت و ۵.۶ درصد بانفت»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب گرد شاخص کل بورس به کانال 97 هزار واحد، رشد ۳۲ درصدی شاخص بورس آسیا-اقیانوسیه،رشد سه گانه دلار، یورو و درهم در بازار آزاد تهران، سکه طرح جدید تومان گران شد، کاهش ارزش شاخص دلار در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهان، افزایش قیمت مرغ به معنای گرانی نیست، پیش‌بینی ثبات برای طلای سیاه در سال آینده میلادی، خوشبینی عربستان به افزایش ۸۰ درصدی درآمدهای نفتی و واردات ۶ میلیاردی فندک جیبی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۹۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷ 28 December 2017

از «افزایش ۵۰ درصدی تعداد معاملات مسکن در تهران» تا «رشد اقتصادی ۶ درصد بدون‌نفت و ۵.۶ درصد بانفت»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب گرد شاخص کل بورس به کانال 97 هزار واحد، رشد ۳۲ درصدی شاخص بورس آسیا-اقیانوسیه،رشد سه گانه دلار، یورو و درهم در بازار آزاد تهران، سکه طرح جدید تومان گران شد، کاهش ارزش شاخص دلار در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهان، افزایش قیمت مرغ به معنای گرانی نیست، پیش‌بینی ثبات برای طلای سیاه در سال آینده میلادی، خوشبینی عربستان به افزایش ۸۰ درصدی درآمدهای نفتی و واردات ۶ میلیاردی فندک جیبی را در بر دارد.

 

عقب گرد شاخص کل بورس به کانال 97 هزار واحد در ایستگاه پایان هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه ششم دیماه 96 با کاهش 253 واحدی معادل 0.26 درصد به رقم 97 هزار و 899 واحد رسید. این در حالی است که روز سه شنبه نیز شاهد اولین افت شاخص کل بورس در فصل زمستان بودیم. تالار شیشه ای در پنجمین روز کاری هفته، همانند روز قبل شاهد روند نزولی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 81 واحدی معادل 0.26 درصد به رقم 31 هزار و 377 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 54 واحدی معادل 0.30 درصد، عدد 17 هزار و 880 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 41 واحدی معادل 0.30 درصد به رقم 13 هزار و 482 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.42 درصد همراه شد و 447 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 105 هزار و 338 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 374 واحد کاهش معادل 0.54 درصد به رقم 69 هزار و 550 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز قبل با 483 واحد افزایش معادل 0.23 درصد همراه بود و عدد 208 هزار و 420 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین معامله‌گران بورس، با کاهش حجم معاملات نسبت به روز سه شنبه، 887 میلیون و 51 هزار برگه بهادار و سهام را در قالب 116 هزار و 422 نوبت معامله و به ارزش 183 میلیارد و 435 میلیون تومان داد و ستد کردند. 

از «» تا «»

رشد ۳۲ درصدی شاخص بورس آسیا-اقیانوسیه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون

شاخص بورس کشورهای آسیایی در روز چهارشنبه با افزایش روبرو شد. به نقل از رویترز، افزایش بی سابقه قیمت کالا و رسیدن آن به بیشترین سطح خود در چند سال اخیر منجر به حرکت روبه جلو شاخص بورس آسیا و افزایش ارزش ارزها شد.شاخص بورس کشورهای آسیایی در روز چهارشنبه با افزایش روبرو شد. به نقل از رویترز، افزایش بی سابقه قیمت کالا و رسیدن آن به بیشترین سطح خود در چند سال اخیر منجر به حرکت روبه جلو شاخص بورس آسیا و افزایش ارزش ارزها شد. همچنین از دیگر عوامل افزایش شاخص بورس آسیا به بهبود شاخص سهام تامین کننده منطقه ای اپل بر می گردد که در اوایل هفته جاری با ضرر روبرو شده بود و اکنون این روند بر روی بازارهای آسیایی تاثیر گذاشته؛ این در حالی است که در ابتدای هفته جاری میلادی به دلیل کاهش تقاضا برای محصول مدل آیفون ایکس اپل، سهام این شرکت در وال استریت تنزل پیدا کرد. میانگین شاخص بورس آسیا-اقیانوسیه در منطقه خارج از ژاپن ۲ دهم درصد بالا آمد که بیشترین روند صعودی از اواخر ماه گذشته میلادی به بعد محسوب می شود؛ اما همچنان به دلیل تاثیر تعطیلات کریسمس، حجم معاملات پایین است. البته شاخص بورس آسیا-اقیانوسیه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون در حدود ۳۲ درصد رشد داشته است. بورس استرالیا ۲ دهم درصد افزایش داشت که اکنون شاخص آن نزدیک به بالاترین واحد در تقریبا یک دهه اخیر است و سهام سامسونگ هم یک درصد بالا آمد. /ایبنا

افزایش ۵۰ درصدی تعداد معاملات مسکن در تهران

آماری که بانک مرکزی در رابطه با معاملات املاک و مستغلات در پایان آذرماه سال جاری منتشر کرده است، نشان می‌دهد که متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در تهران حدود پنج میلیون تومان بوده که بیانگر افزایش ۴.۱ درصدی نسبت به آبان‌ماه و ۱۴.۹ درصدی در قیاس با آذرماه سال گذشته است. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه به منطقه ۵ با ۲۴.۴ درصد و کمترین میزان رشد به منطقه ۱۶ با ۵.۳ درصد افزایش اختصاص دارد. همچنین عملکرد بازار مسکن تهران در معاملات حاکی از آن است که در آذرماه حدود ۱۷ هزار و ۷۷۶ واحد مسکونی معامله شده که نسبت به آذرماه سال گذشته ۵۰ درصد افزایش دارد. واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۴۸.۸ درصد بیشترین سهم را دارا هستند که در مقایسه با آذرماه سال قبل ۳.۷ درصد کاهش دارد. در مقابل به سهم واحدهای ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شده است.

از «افزایش ۵۰ درصدی تعداد معاملات مسکن در تهران» تا «رشد اقتصادی ۶ درصد بدون‌نفت و ۵.۶ درصد بانفت» 

رشد سه گانه دلار، یورو و درهم در بازار آزاد تهران

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 38 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 756 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 154 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 49 هزار و 998 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد پنجمین روز کاری هفته جاری، 11 هزار و 477 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 18 ریال گران تر فروخته شد. همچنین نرخ هر دلار آمریکا در بانک مرکزی برای روز چهارشنبه ششم دی ماه با ۴۱ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۳۶ هزار و ۳۹ ریال قیمت خورد.

سکه طرح جدید تومان گران شد

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران، قیمت انواع سکه با افزایش مواجه شد. بر این اساس قیمت سکه طرح جدید با ۹ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۹۶ تومان، طرح قدیم با ۶ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۳۷۵ هزار و ۲۸۸ تومان، نیم سکه با ۴ هزار تومان افزایش به ۶۹۰ هزار و ۱۴۴ تومان، ربع سکه با هزار تومان افزایش به ۴۰۸ هزار و ۸۲۰ تومان و سکه یک گرمی با ۲ هزار تومان افزایش به ۲۷۰ هزار و ۸۸۰ تومان رسید.

ارزش شاخص دلار در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهان کاهش پیدا کرد

در بازار جهانی ارز، روز گذشته هر یورو با مقاومت به ۱.۱۸۶۰ دلار رسید و هر دلار به ۱۱۳.۲۶ ین رسید که با کمی تغییر روبرو شد. دلار استرالیا هم به بالاترین سطح خود در ۲ ماه اخیر رسید. بر همین اساس، ارزش شاخص دلار در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهان در طول سال جاری میلادی در حدود ۹ درصد کاهش پیدا کرد و دلار در برابر ین تقریبا ۳ درصد از ارزش خود را در طول سال جاری میلادی از دست داده است.

افزایش قیمت مرغ به معنای گرانی نیست

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی، از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 4 هزار و 800، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 6 هزار و 400 ، توزیع درب واحد های صنفی 6 هزار و 750 و خرده فروشی 7 هزار و 500 تومان است. وی با انتقاد از افزایش سرسام آور قیمت نهاده ها افزود: در سه ماه اخیر، قیمت هر کیلو ذرت با افزایش 45 درصدی از 710 به 1050 تومان و کنجاله سویا از 1300 به 1800 تومان تحویل بنادر افزایش یافت که این امر به شدت قیمت تمام شده مرغدار را بالا برد، چرا که 60 درصد خوراک طیور را ذرت تشکیل می دهد. به گفته یوسفی؛ با توجه به افزایش نرخ نهاده ها، تجدید نظر در قیمت مرغ امری ضروری است. رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی نرخ منطقی هر کیلو مرغ زنده 5 هزار و 500 و مرغ آماده به طبخ را 8 هزار و 500 تا 9 هزار تومان اعلام کرد. وی قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: افزایش نرخ مرغ در روزهای آتی امری ضروری است ، در غیر این صورت صنعت مرغداری تعطیل خواهد شد، چرا که مرغداران با زیان قابل توجهی روبرو هستند. یوسفی در خاتمه گفت: افزایش قیمت مرغ در روزهای آینده به معنای گرانی نیست، بلکه به معنای واقعی نرخ محصول است. /باشگاه خبرنگاران

پیش‌بینی ثبات برای طلای سیاه در سال آینده میلادی

مدیر عامل مؤسسه مشاوره چانتیکو گلوبال گفت: در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی، ما به رشد قیمت نفت خوشبین هستیم؛ می‌دانیم که عربستان همچنان برای خصوصی کردن بخشی از شرکت آرامکو و عرضه عمومی سهام آن در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی تمایل نشان مي‌دهد.مدیر عامل مؤسسه مشاوره چانتیکو گلوبال گفت: در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی، ما به رشد قیمت نفت خوشبین هستیم؛ می‌دانیم که عربستان همچنان برای خصوصی کردن بخشی از شرکت آرامکو و عرضه عمومی سهام آن در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی تمایل نشان مي‌دهد. بر این اساس، عربستان پیش از فروش سهام آرامکو، همچنان برای بالا نگه داشتن قیمت نفت انگیزه خواهد داشت. با این همه، احتمال پایان همکاری روسیه با اوپک، می‌تواند این دیدگاه را به چالش بکشد. ما برای عقب نشینی نسبی قیمت شاخص نفت خام برنت به بازه حدود ۵۸ تا ۶۱ دلار در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی، دلایلی مشاهده می‌کنیم، نخست، در صورت عرضه سهام آرامکو و پس از تکمیل این فرایند، مسئولان عربستان باید دوباره بر مسائل مالی داخلی خود متمرکز شوند. کاهش تولید کنونی اوپک فشارهایی به بودجه عربستان وارد و این کشور را به برداشت از ذخایر ارزی خود وادار کرده است. این جایگاه از نظر مالی ناپایدار است و باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود، دوم، اگرچه به نظر می‌رسد رشد تولید نفت شیل آمریکا کند شده، در قیمت کنونی نفت انگیزه تولیدکنندگان آمریکایی برای تصاحب سهم بیشتر از بازار و سرمایه‌گذاری در افزایش تولید نفت، بالاست. هنگامی که عزم عربستان برای کاهش تولید نفت متزلزل شود، بازار دوباره با سیل عرضه رو به رو خواهد شد. به نظر نمی‌رسد که در سال ۲۰۱۸ میلادی شاهد سقوط شدید قیمت نفت باشیم، زیرا تقاضا به تدریج در این سال افزایش می‌یابد و به طور کلی، به بازار کمک می‌کند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که بازار نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی تقریباً ثابت و قیمت شاخص برنت در پایان این سال ۵۹ دلار باشد. /شانا

خوشبینی عربستان به افزایش ۸۰ درصدی درآمدهای نفتی

عربستان پیش‌بینی کرد که تا سال ۲۰۲۳ میلادی درآمدهای نفتی این کشور ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت.عربستان پیش‌بینی کرد که تا سال ۲۰۲۳ میلادی درآمدهای نفتی این کشور ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت. به گزارش شبکه بلومبرگ، برخی منابع اعلام کردند که در قالب یک برنامه شش ساله برای متوازن کردن بودجه، مسئولان عربستانی پیش بینی می‌کنند که افزایش تولید این کشور و رشد قیمت نفت سبب شود درآمدهای سالانه نفتی این کشور از سطح کنونی ۴۴۰ میلیارد ریال عربستان به حدود ۸۰۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال عربستان (معادل ۲۱۴ میلیارد دلار) برسد. به گفته منابع یاد شده، در این پیش‌بینی فرض شده است که قیمت هر بشکه نفت به ۷۵ دلار می‌رسد و درآمدهای غیر نفتی عربستان نیز با ۳۲ درصد رشد به ۳۳۷ میلیارد ریال عربستان می‌رسند. مسئولان عربستانی همچنین انتظار دارند تولید نفت این کشور در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۱۱ میلیون و ۳۰ هزار بشکه در روز برسد. آنها همچنین پیش‌بینی می‌کنند که تولید نفت عربستان در سال ۲۰۲۰ به ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز برسد. وزارت دارایی عربستان از اظهار نظر درباره این خبر خودداری کرد.

تبدیل شدن هند به پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا

بر اساس رتبه بندی منتشر شده توسط مرکز مطالعات اقتصادی و بازرگانی لندن، انتظار می رود که اقتصاد کشور هند در سال ۲۰۱۸ با پشت سر گذاشتن بریتانیا و فرانسه به رتبه ی پنجم در لیست بزرگترین اقتصاد های دنیا تبدیل گردد و تا سال ۲۰۳۲ به رتبه ی سوم صعود کند. لازم به ذکر است که در حال حاضر هند در رتبه ی هفتم لیست بزرگترین اقتصاد های دنیا قرار دارد. جزئیات بیشتر

واردات فندک جیبی ۶ میلیاردی شد

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی هشت ماهه نخست سال جاری، حاکی از آن است که در این مدت حدود ۳۲۸ تن فندک جیبی و اجزای آن از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم فندک به کشور، یک میلیون و ۴۹۹ هزار و ۳۴۴ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۶ میلیارد و ۱۱۴ میلیون و ۹۶۹ هزار و ۴۴۷ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است فندک‌ها در هشت ماهه نخست سال جاری از کشور‌های اتریش، اسپانیا، امارات متحده عربی، ترکیه، چین، فرانسه و هند وارد ایران شده است. در این میان اولین و بزرگترین صادرکننده فندک به ایران چین با صادرات ۲۲۰ تن در هشت ماهه نخست سال بوده است که درآمد ۵۷۵ هزار و ۵۹۶ دلار درآمد ارزی نصیب خود کرده است. بعد از چین، کشور فرانسه دومین صادرکننده فندک به کشور بوده است که در مدت ذکر شده درآمد ۳۴۳ هزار و ۱۳۹ دلاری را به خود اختصاص داده است. همچنین کشور امارات متحده عربی با صادرات ۶۳ تن فندک به ایران حدود ۱۸۸ هزار و ۶۲۳ دلار درآمد ارزی داشته است. /میزان

رشد اقتصادی ۶ درصد بدون‌نفت و ۵.۶ درصد بانفت

مرکز آمار یران اعلام کرد: ارزش محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در شش ماهه نخست سال ١٣٩٦ به رقم ٣٨٢٢٤٩٠ میلیارد ریال با نفت و ٣٠٥٧٢٢٢ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است. محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در شش ماهه نخست سال ١٣٩٦ به رقم ٣٨٢٢٤٩٠ میلیارد ریال با نفت و ٣٠٥٧٢٢٢ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ٣٦١٨١٨٧ میلیارد ریال و بدون نفت ٢٨٨٤٣٠١ میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ٥,٦ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ٦  درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در شش ماهه نخست سال ١٣٩٦ دارد. نتایج مذکور حاکی از آن است که در بهار و تابستان سال جاری رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ٠,٩، گروه صنعت (شامل: استخراج نفت خام و گاز طبیعی، سایر معادن، صنعت، انرژی و ساختمان) ٤.٤ و گروه خدمات ٧,٢ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد داشته است. محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب ١٥ بخش اصلی متشکل از ٤٢ رشته فعالیت انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری، گروه صنعت شامل زیر بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان می‌باشد و گروه خدمات شامل زیر بخش‌های عمده‌فروشی و خرده فروشی، هتل و رستوران، حمل و نقل و ارتباطات، واسطه‌گری‌های مالی، مستغلات، امور عمومی، آموزش، بهداشت و مددکاری و سایر خدمات است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۹
اقتصاد ما بیمار است و نسخه ای برای آن تجویز نشده
باتوجه به آغاز مسابقه افزایش قیمت هاهرکی الان ملک بخره بردکرده
با این آمارهای دروغ وضع اقتصاد خوب نمیشه, تا زمانی که میعانات گازی و...جزو صادرات غیر نفتی حساب بشه , و یه عده ادمهایی که , سیاه را سفید نشان بدهند , ملت ا خاکشان بر سر است.
جالبه که مرکز امار رشد اقتصادی را ۶ درصد و معاون اول ۹ درصد اعلام میکند
دیگه واقعاشورشودرآوردند سال ۲۰۱۰ قیمت سراتوفول آپشن ۲۰۰۰ سی سی ۴۰ میلیون تومان بودومثلا یک مهندس میتوانست دریکسال قدرت خریدآنراپیداکند حالا همان سراتو شده ۱۷۰ میلیون تومان آیابازهم یک مهندس میتواند دریکسال چنین خودرویی رابخرند؟؟؟!!!!
چه بردی کرده خونه ای که با زلزله 5 ریشتری جرات نمی کنید توش بخابید دوزار نمی ارزه اصلا زندگی تو تهران مقرون به صرفه نیست باید خالی بشه از جمعیت نه هوا داره نه از امکاناتش میشه استفاده کرد. همه چی گرونه و مسخره ملت دلشون خوشه تهران باشند فقط مبارکتون باشه من که سال دیگه میرم پول اجاره خونه رو میشه ذخیره کرد با پول خونه هم میشه یه ویلان خرید تو شهرستان
قیمت مسکن گران شده پس ماگارگران با این گرانی وکرایه بالا بریم بمیریم تورا خدا رحمی بکنید اقای روحانی فکر مردم بیچاره باشید این خیلی بی رحمی ست به ما گارگران وخوش بحال مستکبرین
علی رغم تلاشهای شبانه روزی برخی رسانه هابرای القای عدم افزایش قیمت مسکن به دلایل زیراین جهش قیمت قطعی واجتناب ناپذیراست واز چندماه پیش روندصعودی قیمت هاشروع شده:
۱_افزایش نرخ ارز
۲_ افزایش قیمت حاملهای انرژی وتاثیرآن برافزایش قیمت مصالح ساختمانی
۳_ افزایش نرخ عوارض ومجوزهای صدورپروانه ساخت وساز
۴_ کاهش شدیدساخت وساز وعرضه مسکن
۵_ افزایش قیمت نفت
خوشحال نباشید با این زلزله ها حالا حالا ها کسی خونه نمیخره اونم کجا تهران
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار