بازدید 35217
با عابر بانک فوتبال و یکی از بدهکار کلان بانک سرمایه بیشتر آشنا شوید

حسین هدایتی کیست؟

چند صباحی است که نام حسین هدایتی بسیار در رسانه ها به چشم می خورد. وی که قبلاً در دنیای ورزش و به خصوص فوتبال، به عابر بانک مشهور بود حالا با انتشار فهرست بدهکاران کلان بانک سرمایه بیشتر افکار عمومی را به خود مشغول نموده است و همه به دنبال آن هستند تا ببینند حسین هدایتی کیست و چه جایگاهی را در دنیای اقتصاد ایران دارد؟
کد خبر: ۷۵۹۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 27 December 2017

چند صباحی است که نام حسین هدایتی بسیار در رسانه ها به چشم می خورد. وی که قبلاً در دنیای ورزش و به خصوص فوتبال، به عابر بانک مشهور بود حالا با انتشار فهرست بدهکاران کلان بانک سرمایه بیشتر افکار عمومی را به خود مشغول نموده است و همه به دنبال آن هستند تا ببینند حسین هدایتی کیست و چه جایگاهی را در دنیای اقتصاد ایران دارد؟

به گزارش تابناک اقتصادی، وقتی عقربه های ساعت دقایق ابتدایی روز 5 دی ماه 1396 را نشان می داد، برنامه نود بعد از چند هفته وعده دادن بلاخره پرونده مالکان ثروتمند در فوتبال را باز کرد. شاید بیش از آنکه همگان منتظر شنیدن نام هایی چون مسعود درویش، علی و شهرام شفیع زاده، مهدی پرهام و ... باشند منتظر آن بودند تا برگه های مربوط به حسین هدایتی در این پرونده ورق بخورد. حسین هدایتی کسی است که تا چند سال قبل، همگان او را به عنوان عابر بانک فوتبال ایران می شناختند و به نوعی در برخی مواقع گره گشای ورزش ایران بود. اما چند صباحی است که مردم و رسانه ها به او به چشم تردید می نگرند و این تردید از زمانی آغاز شد که وی بخاطر حضور نامش در پرونده یک فساد مالی بازداشت شد و به زندان رفت و پس از خروج از زندان هم به واسطه انتشار اسامی بدهکاران کلان بانک سرمایه توسط محمود صادقی نماینده مجلس، این تردید بیشتر شد. به راستی او کیست و چه جایگاهی را در دنیای اقتصاد ایران دارد؟

حسین هدایتی کیست؟حسین هدایتی متولد سال 1342 در منطقه دولاب تهران است. پدر وی کارخانه دار بوده و به گفته خودش اولین فعالیت اقتصادی او با سرمایه ای در حدود 13 هزار تومان و یک مغازه ای که پدرش برایش خریداری کرد، آغاز شد. او در این مغازه به تولید واشرها و لولاهای کابینت مشغول بود. بعدها وی به سمت تزئینات پرده روی می آورد و سپس یک سوله 11 هزار متری را در شهرک صنعتی علی آباد خریداری می کند.

نحوه ثروتمند شدن او نیز به زمانی باز می گردد که وی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می کرد. وی در آن زمان عیدی هایی در حد 2500 تومان از سپاه دریافت می نمود و تمام آن پول را صرف خرید سکه، زمین و ... می کرد. با گذشت زمان گویا قیمت برخی از زمین هایی که خریداری نموده بود به چندین میلیارد تومان رسیده و همین باعث ثروتمند شدن او می شود. به عنوان نمونه و به گفته خودش وی زمینی را به قیمت دو میلیارد تومان خریداری نموده و سپس آن زمین را به قیمت سیصد میلیارد تومان به فروش می رساند و یا اینکه زمینی را به قیمت 21 میلیارد تومان خریداری می کند که در سال جاری قیمت آن زمین به 260 میلیارد تومان رسیده است.

وی با به دست آوردن ثروت کم کم به فعالیت های اقتصادی روی می آورد و از دارایی هایی که به او نسبت داده می شود می توان به مالکیت شرکت هلدینگ استیل آذین ایرانیان، صنایع استیل آذین، شرکت خاور آذین، شرکت فجر گالوانیزه سپاهان کاشان، چندین کارخانۀ فولادسازی و ورق، شرکت نایبند بزرگترین شرکت پرورش میگوی ایران  و نیز برج ‌سازی در دبی یا سهام ‌داری بانک خصوصی تات و سهامداری در بازار مبل ایران اشاره کرد. 

مزایای حضور در ورزش و به خصوص دنیای پرطرفدار فوتبال باعث شد تا پای او به این عرصه نیز باز شود. شهرت او بیشتر بخاطر کمک های کلانی است که به یکی از دو تیم پرطرفدار فوتبال پایتخت انجام داده است و همچنین تاسیس باشگاه فوتبالی به نام استیل آذین در دهه 80. باشگاهی که عمر کوتاه مدت چند ساله ای داشت و سپس منحل شد. 

دقیقاً یک سال پیش بود که ورق برای حسین هدایتی برگشت. در تاریخ 15 دی ماه 1395 بود که خبر بازداشت وی در رسانه ها منتشر شد اما همگان بر این باور بودند که این بار نیز به مانند سابق به زودی آزاد خواهد شد. اما گویا این بار پای یک پرونده فساد مالی در میان بود به طوری که مدت بازداشت وی 3 ماهی به طول انجامید و سرانجام در تاریخ 3 اردیبهشت 1396 آزاد شد. 

بعد از آزادی از زندان مدتی در سکوت خبری گذشت اما بعد از چند ماه و با انتشار فهرست بدهکاران کلان بانک سرمایه توسط محمود صادقی نماینده مجلس، دوباره پایش به رسانه ها باز شد. فهرست منتشر شده نشان می داد که حسین هدایتی بین سال های 92 تا 95 حدوداً 7 نوبت وام از بانک سرمایه مجموعاً به مبلغ 1372 میلیارد تومان بدون وثیقه دریافت نموده است. 

حسین هدایتی کیست؟

حسین هدایتی بعد از انتشار این فهرست گفت: نه من و نه هیچ کدام از خانواده یا شرکت های من از بانک سرمایه وامی نگرفته ایم. اما درباره بدهی لیستی که این نماینده منتشر کرده است. این موضوع به پروژه تجاری شهرک صنعتی و میدان صادراتی جنوب کشور مربوط می شود که نیمه کاره مانده بود. من آن ها را خریدم و ده هزار شغل ایجادکرده و بدهی آن ها را پذیرفته ام. این پروژه ها کارآفرینی است و در برابر تسهیلات سه برابر وثیقه دارد. به طور مثال کارخانجاتی از خصوصی سازی شرکت خریداری کردیم که در زمان دولتی بودن به بانک ها بدهکارند و مسوولیت پرداخت این بدهی ها را هم ما پذیرفتیم.

دوشنبه شب محمد حسن نژاد نماینده مجلس نیز در یک ارتباط تلفنی با برنامه 90، توضیحاتی را در مورد چگونگی این وام های اخذ شده از بانک سرمایه توسط شرکت های منسوب به حسین هدایتی ارائه داد. وی گفت هر بانک می تواند تنها 20 درصد از سرمایه ثبتی خود را وام دهد. بانک سرمایه 350 میلیارد تومان سرمایه ثبتی داشته است و تنها می توانسته حداکثر 70 میلیارد تومان وام دهد. 8 شرکت با نام های طراحی پویان پاسارگاد خاورمیانه، ذوب و نورد آرتین، سروش تجارت سیمرغ، عمران تجارت امیر، کوه آوران جیحون، جاویدگشت هیرمند، جاویدگشت آرکا و سیویل سازه پارمیدا که به نوعی با یکدیگر در ارتباط بوده اند با آورده نقدی 35 هزار تومان به ثبت رسیده اند و  توانسته اند 1200 میلیارد تومان وام از بانک سرمایه دریافت نمایند که این خود تخلف است، چرا که حداکثر وامی که بانک سرمایه می توانسته پرداخت نماید 70 میلیارد تومان بوده است. حسن نژاد ادامه داد که وثیقه ای که برای برداشت وام توسط این 8 شرکت گذاشته شده است، پروژه لیان و کارسان در جهرم بوده است که این پروژه متعلق به حسین هدایتی است. از طرفی حسین هدایتی کتبا بدهی ۵ شرکت را برعهده گرفته است و به دلیل پرداخت نکردن معوقات، پول از سوی سهامداران پرداخت می ‌شود. اگر هدایتی مسئولیتی در این شرکت ها نداشته چرا باید بدهی این 5 شرکت را بر عهده بگیرد و چرا باید پروژه لیان و کارسان را به عنوان وثیقه وام های این شرکت ها معرفی کند؟ البته بعد از این صحبت ها حسین هدایتی بر روی خط برنامه نود آمد و تمام این صحبت ها را تکذیب نمود.به هر صورت این گزارش نشان می دهد که جایگاه حسین هدایتی در اقتصاد ایران کجاست و باید منتظر ماند و دید که چه عاقبتی برای وی رقم خواهد خورد. در حال حاضر که اوضاع برای او نامساعد است و تمام اسناد و مدارک گویا بر علیه اوست. 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر