بازدید 9062
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «عبور سکه از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان» تا «فروش ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اموال مازاد بانک ها»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون وعده ای جدید برای بازگشایی سایت ثبت سفارش خودرو، اولین قرمزپوشی زمستانه شاخص کل بورس پس از سه کانال‌شکنی، بانک مرکزی تورم آذرماه را دو رقمی اعلام کرد، دلار بانکی در یک قدمی ۳۶۰۰ تومان، یورو و دلار در بازار معاملات جهانی بی رونق شدند، قیمت طلا با تضعیف ارزش دلار بالا رفت، نرخ بیکاری در ژاپن کاهش یافت و فاینانس نامحدود روسیه به ایران را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۸۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 27 December 2017

از «عبور سکه از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان» تا «فروش ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اموال مازاد بانک ها»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون وعده ای جدید برای بازگشایی سایت ثبت سفارش خودرو، اولین قرمزپوشی زمستانه شاخص کل بورس پس از سه کانال‌شکنی، بانک مرکزی تورم آذرماه را دو رقمی اعلام کرد، دلار بانکی در یک قدمی ۳۶۰۰ تومان، یورو و دلار در بازار معاملات جهانی بی رونق شدند، قیمت طلا با تضعیف ارزش دلار بالا رفت، نرخ بیکاری در ژاپن کاهش یافت و فاینانس نامحدود روسیه به ایران را در بر دارد.

 

وعده ای جدید برای بازگشایی سایت ثبت سفارش خودرو

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ گفت که وزیر صنعت در جلسه دیروز این کمیسیون از باز شدن ثبت سفارش خودروهای خارجی حداکثر تا آخر هفته جاری خبر داده است. ولی‌الله داداشی در توضیح جلسهکمیسیون اصل ۹۰ گفت: به دنبال شکایت تعدادی از نمایندگان مجلس به کمیسیون اصل ۹۰ درباره ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای خارجی و به دنبال آن عدم رقابت خودروهای تولید داخل با خارج، وزیر صنعت در کمیسیون اصل ۹۰ حضور پیدا کرد. وی افزود: نمایندگان معتقد بودند که به دلیل انحصاری بودن تولیدات داخلی توان رقابت وجود ندارد که این باعث رکود در تولیدات داخلی و حتی کاهش ایمنی خودروها شده است. به همین دلیل وزیر صنعت گفت که قرار است ثبت سفارش‌های خودروهای خارجی آغاز شود. به نقل از ایسنا، داداشی اضافه کرد: براساس توضیحات وزیر صنعت بعد از باز شدن ثبت سفارش‌ها واردات خودرو از سر گرفته می‌شود و به دنبال آن تولیدات داخلی می‌توانند با خودروهای خارجی رقابت کرده که نتیجه آن را می‌توان در ارتقاء سطح ایمنی خودروها دید.

اولین قرمزپوشی زمستانه شاخص کل بورس پس از سه کانال‌شکنی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه پنجم دیماه 96 با کاهش 207 واحدی معادل 0.21 درصد به رقم 98 هزار و 150 واحد رسید. این در حالی است که در سه روز ابتدایی فعالیت بورس در دیماه، شاهد جهش های شاخص کل بورس و کانال شکنی های پی در پی برای نماگر بورس تهران بودیم. تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری هفته، بر خلاف روزهای قبل شاهد روند نزولی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 66 واحدی معادل 0.21 درصد به رقم 31 هزار و 457 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 58 واحدی معادل 0.32 درصد، عدد 17 هزار و 934 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 44 واحدی معادل 0.32 درصد به رقم 13 هزار و 523 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور بر خلاف روز قبل با افت 0.61 درصد همراه شد و 653 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 105 هزار و 784 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 634 واحد کاهش معادل 0.90 درصد به رقم 69 هزار و 924 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز قبل با 2129 واحد افزایش معادل 1.03 درصد همراه بود و عدد 207 هزار و 926 واحد را به نمایش گذاشت.

از «عبور سکه از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان» تا «فروش ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اموال مازاد بانک ها» 

عبور سکه از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

روز گذشته سکه تمام بهار آزادی توانست از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عبور کند. در پنجمین روز دی‌ماه، سکه ۵ هزار تومان رشد کرد و به بهای یک میلیون و ۴۰۱ هزار تومان رسید. این بیشترین قیمت سکه در ۱۰ روز گذشته بود؛ آخرین بار فلز گرانبهای داخلی ۲۵ آذرماه در کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار داشت. به گفته فعالان، رشد بهای اونس در بازارهای جهانی مهم‌ترین عاملی بود که به افزایش قیمت فلز گرانبهای داخلی کمک کرد. البته معاملات اونس به‌دلیل تعطیلات کریسمس در برخی از بازارها جریان نداشت، ولی نزدیک‌شدن به محدوده هزار و ۲۸۰ دلار در ابتدای روز موجب شد دیدگاه سکه‌بازان افزایشی‌تر شود. همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۳۷۰ هزار و ۳۲۷ تومان، طرح جدید یک میلیون و ۴۰۲ هزار و ۸۵۹ تومان، نیم سکه ۶۸۴ هزار و ۶۶۳ تومان معامله شد.روز گذشته سکه تمام بهار آزادی توانست از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عبور کند. در پنجمین روز دی‌ماه، سکه ۵ هزار تومان رشد کرد و به بهای یک میلیون و ۴۰۱ هزار تومان رسید. این بیشترین قیمت سکه در ۱۰ روز گذشته بود؛ آخرین بار فلز گرانبهای داخلی ۲۵ آذرماه در کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار داشت. به گفته فعالان، رشد بهای اونس در بازارهای جهانی مهم‌ترین عاملی بود که به افزایش قیمت فلز گرانبهای داخلی کمک کرد. البته معاملات اونس به‌دلیل تعطیلات کریسمس در برخی از بازارها جریان نداشت، ولی نزدیک‌شدن به محدوده هزار و ۲۸۰ دلار در ابتدای روز موجب شد دیدگاه سکه‌بازان افزایشی‌تر شود. همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۳۷۰ هزار و ۳۲۷ تومان، نیم سکه ۶۸۴ هزار و ۶۶۳ تومان، ربع سکه بهار آزادی ۴۰۶ هزار و ۳۹۳ تومان و سکه یک گرمی ۲۶۹ هزار و ۲۶۰ تومان معامله شد.

بانک مرکزی تورم آذرماه را دو رقمی اعلام کرد

نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۵ معادل ۱۰ درصد است.نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۵ معادل ۱۰ درصد است. به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، خلاصه نتايج به‌دست آمده از شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران براساس سال پايه ۱۰۰=۱۳۹۵ به شرح زیر است: شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در آذر‌ماه ۱۳۹۶ به عدد ۱۱۱.۹رسيد که نسبت به ماه قبل ۱.۹ درصد افزايش يافت. شاخص مذکور در آذر‌ماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۰ درصد افزايش داشته است.

دلار آزاد همچنان در فاز احتیاط؛ دلار بانکی در یک قدمی ۳۶۰۰ تومان

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا بدون تغییر قیمت نسبت به میانگین روز قبل، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 718 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با رشد 60 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 49 هزار و 844 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد چهارمین روز کاری در هفته جاری، 11 هزار و 459 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 10 ریال ارزان تر فروخته شد. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای پنجم دی ماه، با ۴۰ ریال افزایش نسبت به روز قبل ۳۵ هزار و ۹۹۸ ریال قیمت خورد.

 از «عبور سکه از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان» تا «فروش ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اموال مازاد بانک ها»

یورو و دلار در بازار معاملات جهانی بی رونق شدند

به دنبال تعطیلی بازارهای مالی جهان به دلیل کریسمس، ارزش دلار در بازار معاملات روز سه شنبه به دلیل حجم پایین داد و ستد با کاهش روبرو شد؛ این در حالی است که بازارهای استرالیا، هنگ کنگ و اروپا تا سه شنبه تعطیل هستند. همچنین هر یورو با یک دهم درصد افت ارزش به ۱.۱۸۶۹ دلار رسید و هر دلار به ۱۱۳.۳۰ ین رسید که حاکی از روند بدون تغییر دلار در برابر پول ژاپن است. به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی به دلیل تعطیل بودن بازارها در حال حاضر پیش بینی روند آنها بعداز بازگشایی سخت است؛ اما باید در مورد واکنش رفتار بازارها در آستانه سال جدید میلادی تامل کرد؛ ضمن اینکه به دلیل تصویب لایحه اصلاح مالیاتی ایالات متحده، انتظار افزایش ارزش شاخص دلار می رود. از سویی بازارهای مالی به افزایش نرخ تورم ژاپن در ماه نوامبر که برای یازدهمین ماه متوالی روند صعودی به خود گرفته و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹ دهم درصد بالا آمده، هنوز واکنش نشان نداده است.همچنین نخست وزیر ژاپن از شرکت های این کشور درخواست کرده تا دستمزدها را در سال جدید میلادی تا ۳ درصد یا بیشتر از آن افزایش دهند که این مطلب تا حدی منجر به خرج شدن دارایی های انباشته شده آنها می شود. به نقل از ایبنا، بر همین اساس شاخص دلار در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهان با کمی کاهش به ۹۳.۲۷۸ واحد رسید و بیت کوین هم با ۱۰.۳ درصد افزایش به ۱۵ هزار و ۳۷۵ دلار و ۸۳ سنت در هر واحد در صرافی بیت استمپ معامله شد.

قیمت طلا با تضعیف ارزش دلار بالا رفت

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه، افزایش یافت و در میان حجم پایین مبادلات به علت تضعیف ارزش دلار، از بالاترین رقم در 3 هفته گذشته بیشتر شد.قیمت طلا در معاملات امروز افزایش یافت و در میان حجم پایین مبادلات به علت تضعیف ارزش دلار، از بالاترین رقم در 3 هفته گذشته بیشتر شد. هر اونس طلا با 4.37 دلار افزایش 1278.53 دلار فروخته شد. بالاترین قیمت طلا یک دسامبر برابر با 1278.14 دلار رقم خورده بود. شاخص دلار که ارزش دلار را در برابر 6 ارز مهم بین‌المللی می‌سنجد، 0.1 درصد کاهش یافت و به 93.286 واحد رسید. بازارهای فروش آتی در روز دوشنبه برای تعطیلات کریسمس بسته بودند. قیمت پالادیوم نیز به علت افزایش تقاضا و پیش‌بینی کمبود در بازار به بالاترین قیمت در 17 سال گذشته رسید. قیمت‌های مصرفی ژاپن برای یازدهمین ماه متوالی و هزینه‌های خانوار در ماه نوامبر افزایش یافت که سبب امید بانک مرکزی این کشور برای رسیدن به هدف تورم 2 درصدی شد. ذخایر گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه گذاری در روز جمعه طلا 0.18 درصد افزایش یافت و از 836.02 تن در روز پنج شنبه به 837.50 تن رسید.

نرخ بیکاری در ژاپن کاهش یافت 

داده‌های دولتی ژاپن نشان می‌دهد نرخ بیکاری ژاپن در ماه نوامبر به ۲.۷ درصد کاهش یافته است و تعداد فرصت‌های شغلی به بالاترین سطح ۴۴ سال اخیر ژاپن رسیده است. داده‌های وزارت کشور ژاپن نشان می‌دهد که نرخ بیکاری (که از لحاظ فصلی معادل‌سازی شده است) از ۲.۸ درصد در ماه اکتبر هم کمتر شد. طبق میانگین پیش‌بینی‌های اقتصاددانان، انتظار می‌رفت که نرخ بیکاری ژاپن در سطح ۲.۸ درصد باقی بماند.داده‌های دولتی ژاپن نشان می‌دهد نرخ بیکاری ژاپن در ماه نوامبر به ۲.۷ درصد کاهش یافته است و تعداد فرصت‌های شغلی به بالاترین سطح ۴۴ سال اخیر ژاپن رسیده است. داده‌های وزارت کشور ژاپن نشان می‌دهد که نرخ بیکاری (که از لحاظ فصلی معادل‌سازی شده است) از ۲.۸ درصد در ماه اکتبر هم کمتر شد. طبق میانگین پیش‌بینی‌های اقتصاددانان، انتظار می‌رفت که نرخ بیکاری ژاپن در سطح ۲.۸ درصد باقی بماند. در ماه نوامبر نسبت تعداد فرصت‌های شغلی به تعداد افراد جویای کار ۱.۵۶ شد که بیشترین میزان از ژانویه ۱۹۷۴ است و با میانگین پیش‌بینی‌ها هم مطابقت داشت. در ماه اکتبر این نسبت ۱.۵۵ بود. به نقل از مهر، داده‌های دولتی در روز سه‌شنبه نشان داد که میزان مصرف خانوارهای ژاپنی در ماه نوامبر نسبت به سال قبل (پس از معادل‌سازی قیمت‌ها) ۱.۷ درصد افزایش یافته است. این مقدار نسبت به میانگین میزان پیش‌بینی شده اقتصاددانان که رشدی ۰.۵ درصدی را تخمین زده بودند، بسیار بیشتر است.

فاینانس نامحدود روسیه به ایران در دوره تحرکات ضدایرانی ترامپ

ششمین دروازه تامین مالی برای ایران از سوی یک کشور دیگر نیز گشوده شد. چهار بانک ایرانی و اگزیم بانک روسیه قرارداد تامین مالی بین‌المللی را در مسکو امضا کردند. پیش از این ایران با بانک‌هایی از کشورهای هند، چین، کره‌جنوبی، دانمارک و اتریش قرارداد فاینانس امضا کرده بود. قرارداد با بانک روسی از نظر میزان تسهیلات بدون محدودیت سقف است. قرارداد روز گذشته، علاوه بر تسهیل مسیر ارائه فاینانس از سوی دیگر بانک‌های بزرگ روسی می‌تواند حامل پیامی مهم در دوره تحرکات ضدایرانی ترامپ باشد. جزئیات بیشتر

بنزین ۱۵۰۰ تومان نمی‌شود!

روز سه شنبه کمیسیون‌های مختلف مجلس مشغول بررسی بخش‌های مربوط به حوزه انرژی از لایحه بودجه ۹۷ بودند که افزایش قیمت حامل‌های انرژی در کمیسیون انرژی و کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با مخالفت جدی روبرو شد. هرچند تصمیم‌نهایی بهارستان‌نشین‌ها درباره قیمت حامل‌های انرژی در جلسه روز شنبه کمیسیون تلفیق شکل خواهد گرفت و بعد در صحن علنی مجلس به رای گذاشته خواهد شد، اما می‌توان گفت با واکنش نمایندگان مردم در مجلس، پرونده افزایش قابل توجه برخی حامل‌ها، ازجمله آن‌چه درباره بنزین ۱۵۰۰ تومانی به گوش می‌رسید بسته شده است. در این خصوص سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفته است که "در جریان رسیدگی به بخش‌های مربوط به حوزه انرژی از لایحه بودجه ۹۷، اعضای کمیسیون انرژی مجلس با تبصره مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کرده و رای به حذف آن دادند." به نقل از ایسنا، همچنین اخبار دریافتی از جلسه کمیسیون برنامه و بودجه حاکی از آن است که اعضای این کمیسیون نیز ضمن مخالفت جدی با افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین، از معاون امور بودجه سازمان برنامه و بودجه دعوت کرده‌اند با حضور در این کمیسیون به دلایل دولت برای ارائه لایحه افزایش قیمت را تشریح کرده و به بررسی تبعات تورمی و اجتماعی آن بپردازد.

فروش ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اموال مازاد بانک ها

وزیر اموراقتصادی و دارایی در جلسه هم‌اندیشی با نمایندگان عضو فراکسیون مستقل ولایی در مجلس شورای اسلامی از فروش معادل ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اموال مازاد بانک ها از جمله بنگاه های در اختیار آنها تا پایان امسال و افزایش این رقم به ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تا خردادماه آینده خبر داد. مسعود کرباسیان افزود: درباره واگذاری بنگاه های متعلق به بانک ها، یک بحث این بود که با توجه به وضعیت بازار و فقدان خریدار با قیمت بالا، آیا باید بانک ها این بنگاه ها را با همین میزان بازدهی ناچیز، تحت تملک نگه دارند یا آنها را بفروشند و پولش را در اقتصاد به گردش در بیاورند؟وی گفت: مطابق وظیفه قانونی، اعتقاد داریم همسو با سیاست های ابلاغ شده اصل ۴۴ قانون اساسی، باید خصوصی سازی شود؛ بنابراین با سرعت بیشتری موضوع فروش اموال مازاد بانک ها را در دستور کار داریم.کرباسیان مصوبه هیات دولت برای واگذاری بیمه آسیا، البرز و دانا را در همین زمینه دانست. جزئیات بیشتر

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
خدایی نکرده در دام روسها نیفتیم! ما که دائماً از آرمانها میگوییم، شعارمان «نه شرقی و نه غربی» بود!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار