بازدید 3079

زلزله‌زدگان کرمانشاه هنوز "سرویس بهداشتی" ندارند

کد خبر: ۷۵۸۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳ 26 December 2017

 

معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن انتقاد نسبت به ضعف مدیریتی در زمان وقوع حوادثی چون زلزله گفت: در تهران زلزله‌ای ۵.۲ ریشتری آمد و همه خیابان‌ها قفل شدند و قاطعانه می‌گویم که اگر اتفاقی افتاده بود، هیچ کس نمی‌توانست در آن زمان کمکی کند.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی در همایش روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش مخاطرات حوادث و بلایای طبیعی که در وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه همکاران حوزه بهداشت ۳۶ ساعت بعد از زلزله کرمانشاه خدمت‌رسانی را آغاز کردند، گفت: ما باید به طور جدی از این حوادث درس بگیریم؛ چرا که آن چه که باعث آسیب می‌شود، تنها زلزله نیست بلکه عدم آمادگی ما در برابر بروز زلزله است.

وی با بیان اینکه در صورت آمادگی در برابر حوادثی چون زلزله، آسیب‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد، افزود: اینکه فقط دعا کنیم تا زلزله نیاید، درست، بلکه باید با مبانی علمی دنیا وضعیت‌مان را انطباق دهیم. تاکنون زلزله‌های متعددی در سطح کشور بروز کرده و آسیب‌های زیادی را در پی داشته است. بنابراین باید تعارفات را کنار بگذاریم و به نواقص‌مان بپردازیم تا یک اتفاق یا حادثه طبیعی کل کشور را تحت تاثیر قرار ندهد. متاسفانه تاکنون آن طور که باید از این حوادث درس نگرفته‌ایم و مهم‌ترین ضعف‌مان هم ضعف مدیریتی است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات مردم کرمانشاه بعد از زلزله اخیر گفت: مردم کرمانشاه هنوز سرویس بهداشتی ندارند و این موضوعی بسیار مهم است. باید پرسید که چه کسی متولی حل این مشکلات است. اگر نتوانیم این مسائل را مدیریت کنیم، وضعیت واقعا بد می‌شود. در تهران زلزله‌ای ۵.۲ ریشتری آمد و همه چیز قفل شد. قاطعانه می‌گویم که اگر در تهران اتفاقی افتاده بود، هیچ کس نمی‌توانست کمکی کند. گاهی می‌ترسیم که شاید با زلزله‌ای در تهران دو تا سه میلیون نفر آسیب ببینند، اما من از شما می‌پرسم که اگر ۵۰ نفر در تهران آسیب ببینند، می‌توانید به آنها خدمت‌رسانی کنید؟

رئیسی با تاکید بر لزوم فرماندهی مناسب در زمان حوادث گفت: سیستم بهداشت و درمان در زلزله کرمانشاه کارش را به خوبی انجام داد و هیچ مصدومی بدون دریافت واکسن از بیمارستان خارج نشد. ما صبح زلزله از طریق سامانه بهداشت همه نیروهای شاغل بهداشتی و درمانی را در منطقه فراخوان زدیم و ۹۸ درصدشان برای حضور اعلام آمادگی کردند. در مرحله بعد همه مادران باردار را از طریق سامانه، شناسایی کرده و به صورت فعال از آنها مراقبت کردیم.

وی با تاکید بر لزوم تصمیم‌گیری و اقدام سریع در زمان بروز حوادث گفت: من بلافاصله بعد از زلزله کرمانشاه به معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این استان زنگ زدم و اعلام کردم هر آنچه را که نیاز دارید، تهیه کنید و ما پولش را برای شما می‌فرستیم اما معاون توسعه دانشگاه اعلام کرد که ابتدا باید تجهیزات وارد انبار شود و سپس پول آن را بدهیم. این کار از نظر اداری درست است، اما در مواقع بحران باید سریع تصمیم بگیریم.

رئیسی با بیان اینکه در زلزله کرمانشاه ۸۴ مرکز بهداشتی تخریب شد، گفت: در این زلزله ۶۲مرکز بهداشت و ۲۲ مرکز جامع سلامت تخریب شدند و در حال حاضر همه واحدهای ما در کانکس ارائه خدمت می‌کنند.

وی با تاکید بر اهمیت ایمنی در مراکز بهداشتی و درمانی گفت: ۹۷ درصد ساختمان‌های روستایی کشور در برابر زلزله مقاومت پایینی دارند و در سیستم شهرسازی هم با چنین مشکلاتی مواجهیم و تراکم‌های نابجا، دسترسی و امدادرسانی را مشکل می‌کند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت آماری را درباره میزان ایمنی مراکز بهداشتی از سال ۹۲ تا ۹۵ ارائه و اظهار کرد: میزان آمادگی عملکردی واحدهای بهداشتی در سال ۹۲، ۲۱ درصد بوده که این میزان در سال ۹۵ به ۳۲ درصد رسیده است. همچنین ایمنی غیرسازه‌ای این واحدها از ۳۱ درصد در سال ۹۲ به ۴۷ درصد در سال ۹۵ رسیده است. در عین حال میزان ایمنی سازه‌ای در واحدهای بهداشتی در سال ۹۲، ۱۴ درصد بوده و در سال ۹۵ به ۲۵ درصد افزایش یافته است. میزان ایمنی کلی مراکز بهداشتی و درمانی نیز در سال ۹۲، ۲۱ درصد و در سال ۹۵، ۲۵ درصد بوده است. سطح ایمنی این واحدها نیز از نمره ۱۰ در سال ۹۲، عدد ۳ و در سال ۹۵ عدد ۴ را به خود اختصاص داده است.

رئیسی با بیان اینکه در زلزله اخیر کرمان نیز ۷ تا ۸ مرکز بهداشتی ما از بین رفت، گفت: میزان آمادگی عملکردی ما نشان می‌دهد که پرسنل ما آموزش لازم را برای ارائه خدمت در شرایط بحران ندیده‌اند. در بین این شاخص‌ها می‌بینیم که دانشگاه‌های علوم پزشکی شاهرود و دزفول بهترین آمادگی را به خود اختصاص داده‌اند؛ به طوری که دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در زلزله کرمانشاه پکیج‌های خانه بهداشت آماده‌ای را که دارای همه داروها و تجهیزات لازم بود، به منطقه ارسال کرد و خوب است چنین پکیج‌هایی را در سراسر کشور داشته باشیم که هزینه آنها هم چندان زیاد نیست و ساخت هر یک پکیج بهداشتی حدود ۲۵ میلیون تومان هزینه برمی‌دارد.

وی با بیان اینکه یکی از اشکالات ما در زلزله کرمانشاه این بود که هشدارهای بهداشتی و اطلاعات مورد نیاز به موقع به EOC نمی‌رسید، گفت: اشکال دوم‌مان این بود که تیم‌های مشترک به منطقه اعزام نکردیم، بلکه هر یک از نیروهای بهداشت و درمان به صورت جداگانه به منطقه اعزام شدند. البته خوشبختانه همه خدمات بهداشتی لازم را ارائه دادیم و حتی واحدهای دندانپزشکی ما نیز در منطقه فعالند و ارائه خدمت می‌کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان