بازدید 2933

چهره‌های سرشناسی که در سال ۲۰۱۷ از دنیا رفتند

سال ۲۰۱۷ نیز سال وداع با شمار زیادی از چهره‌های مشهور سیاسی، فرهنگی و ورزشی بود. برخی در حالی از دنیا رفتند که از مدت‌ها پیش با بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کردند و برخی دیگر نیز با فوت ناگهانی خبرساز شدند.
کد خبر: ۷۵۸۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸ 26 December 2017

سال ۲۰۱۷ نیز سال وداع با شمار زیادی از چهره‌های مشهور سیاسی، فرهنگی و ورزشی بود. برخی در حالی از دنیا رفتند که از مدت‌ها پیش با بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کردند و برخی دیگر نیز با فوت ناگهانی خبرساز شدند.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری دویچه‌وله لیستی از این افراد را منتشر کرده است که بخشی از آن به شرح زیر است:

هلموت کهل (آلمان / سیاستمدار)

هلموت کُهل، صدراعظم پیشین آلمان در سن ۸۷ سالگی درگذشت. او به خاطر دستاورهایش در راه وحدت دو آلمان، به "صدراعظم وحدت" معروف شد. او در سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۸ در رأس دولت این کشور قرار داشت. کهل نه تنها در عرصه سیاسی آلمان که در اروپا نیز نقش فعالی بازی کرد و گام‌های مهمی در راه اتحاد اروپا برداشت. او متعقد بود: «حرکت به سوی اروپای واحد برای ما آلمانی‌ها حیاتی بوده و هر چه بر آن تأکید کنیم، کافی نیست.»

اکبر هاشمی رفسنجانی (ایران / سیاستمدار)

اکبر هاشمی رفسنجانی، روحانی سیاستمدار ایرانی، در آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی درگذشت. او تا قبل از فوتش ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت. هاشمی رفسنجانی نخستین رئیس مجلس شورای اسلامی و چهارمین رئیس جمهور ایران در دو دوره پیاپی میان سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ بود. او یکی از پرنفوذترین شخصیت‌های سیاسی جمهوری اسلامی به شمار می‌رفت.

جلال طالبانی (عراق / سیاستمدار)

جلال طالبانی، رئیس‌جمهور پیشین عراق و دبیرکل حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در سن ۸۴ سالگی از دنیا رفت. او از سال ۲۰۱۲ در پی سکته مغزی در بیمارستانی در آلمان بستری شده و تا زمان مرگش بارها مورد معالجه قرار گرفته بود. طالبانی از آوریل ۲۰۰۵ تا ژوئیه ۲۰۱۴ رئیس‌جمهور عراق بود. گفته می‌شود اجداد پدری جلال طالبانی اصالت ایرانی داشته و از کردهای بوکان بوده‌اند که در دوره صفویه به عراق مهاجرت کردند.

زبیگنیو برژینسکی (آمریکا / سیاستمدار)

 

زبیگنیو برژینسکی، مشاور جیمی کارتر، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سن ۸۹ سالگی در ایالت ویرجینیا از دنیا رفت. او که لهستانی‌تبار بود، شهرت خود را مدیون تلاش‌هایش بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ است که به عنوان مشاور امنیت ملی جیمی کارتر فعالیت می‌کرد.

لیو شیائوبو (چین / نویسنده و فعال حقوق‌بشری)

لیو شیائوبو، برنده جایزه نوبل صلح که پس از تحمل رنجی طولانی از بیماری سرطان کبد، در سن ۶۱ سالگی در بیمارستانی در چین درگذشت. او در بیمارستان نیز تحت نظر مقامات امنیتی چین قرار داشت. شیائوبو در سال ۲۰۰۹ به اتهام "توطئه برای براندازی رژیم" به ۱۱ سال زندان محکوم شده بود. یک سال بعد جایزه نوبل صلح به او تعلق گرفت. به هنگام اعطای این جایزه، صندلی او در اسلو خالی بود.

مریم میرزاخانی (ایران / ریاضی‌دان)

مریم میرزاخانی، نابغه ایرانی ریاضیات در سن چهل سالگی بر اثر ابتلا به سرطان پستان درگذشت. او پس از تحصیل در دانشگاه صنعتی شریف برای ادامه تحصیلات عالی راهی هاروارد شد و پس از آن نیز به عنوان استاد ریاضی در دانشگاه‌های پرینستون و استنفورد فعالیت داشت. میرزاخانی اولین ایرانی و نخستین زن دانشمند جهان بود که "مدال فیلدز" بزرگترین و معتبرترین جایزه ریاضی دنیا را کسب کرد.

جری لوئیس (آمریکا / هنرپیشه)

جری لوئیس، مشهور به "سلطان کمدی"، در سن ۹۱ سالگی در لاس‌وگاس درگذشت. لوئیس نامی آشنا برای فیلم‌دوستان، به ویژه طرفداران فیلم‌های کمدی در سراسر جهان از جمله در ایران بود. او در طی چندین دهه فعالیت هنری در ده‌ها اثر سینمایی نقش‌آفرینی کرد. این کمدین مشهور اگر چه هیچگاه طعم جایزه اسکار را نچشید. در سال ۱۹۹۹ جشنواره فیلم نیز شیر افتخاری این فستیوال را به پاس یک عمر تلاش هنری به جری لوئیس داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر