بازدید 15240
۷

شش پیش‌بینی از سیاست جهان در سال 2018 از دید شبکه خبری الجزیره

تنها چند روز دیگر به پایان سال 2017 میلادی باقی مانده است؛ سالی که تحولات بزرگ و اساسی را در دل خود داشت و اتفاقات تأثیرگذار و مهمی همچون شکست مطلق داعش در سوریه و عراق، ممیز این سال بود. اکنون بارنبی فیلیپس، ستون نویس و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل شبکه خبری الجزیره، در واپسین روزهای این سال، ده پیش‌بینی از سال 2018 کرده که شش مورد آن مستقیم به حوزه سیاست خارجی مربوط است.
کد خبر: ۷۵۸۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴ 26 December 2017

تنها چند روز دیگر به پایان سال 2017 میلادی باقی مانده است؛ سالی که تحولات بزرگ و اساسی را در دل خود داشت و اتفاقات تأثیرگذار و مهمی همچون شکست مطلق داعش در سوریه و عراق، ممیز این سال بود. اکنون بارنبی فیلیپس، ستون نویس و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل شبکه خبری الجزیره، در واپسین روزهای این سال، ده پیش‌بینی از سال 2018 کرده که شش مورد آن مستقیم به حوزه سیاست خارجی مربوط است.

به گزارش «تابناک»؛ فیلیپس در یادداشت خود با نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات سال 2017 از شکست فرانسوا فیون در انتخابات فرانسه تا تضعیف مواضع آنگلا مرکل در آلمان بیان کرده است، می‌خواهد مهم‌ترین رویدادهایی که در سال 2018 دنیای پرآشوب ما را احتمالاً متحول کند، برشمرد.

وی تأکید دارد، این پیش‌بینی‌ها ارتباطی با مواضع سیاسی و دیدگاه‌های شخصی وی ندارد، بلکه اتفاقاتی است که به‌ احتمال‌ زیاد استخوان‌بندی تحولات 2018 را رقم می زند.

1- نخستین پیش‌بینی او در مورد برگزیت و وضعیت بریتانیا در اتحادیه اروپاست و فیلیپس معتقد است که ترزا می سرانجام در سال 2018 همچنان می‌تواند موقعیت شکننده خود به ‌عنوان نخست‌وزیر بریتانیا را حفظ کند. دلیل آن است که حزب محافظه‌کار، فردی بهتر از می برای نخست‌وزیری در اوضاع به‌هم‌ریخته این روزهای انگلستان نمی‌شناسد و ترس از شکست در یک انتخابات به حزب کوربن وجود دارد. در سال 2018 بریتانیا و اتحادیه اروپا بیش از همه در مورد روابط آینده خود گفت وگو خواهند کرد؛ البته به‌شرط آنکه می بتواند شفاف بیان کند که چه نوع روابطی را مدنظر دارد. ترزا می به عقیده فیلیپس باید به شفافیت به مردم بریتانیا بگوید، چه کسی برنده و بازنده خروج از اتحادیه اروپاست و کدام‌یک از وعده‌های رفراندوم خروج، قادر به عملیاتی شدن خواهد بود.

از برگزیت تا زیمباوه؛ شش پیش‌بینی از سیاست جهان در سال 2018

2 – به عقیده فیلیپس، دومین تحول سال 2018 مربوط به انتخابات روسیه است که قابل پیش‌بینی‌ترین انتخابات این سال خواهد بود. انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین به ‌احتمال‌ زیاد قطعی است که معنای آن تثبیت قدرت در دستان پوتین به‌عنوان فرد مسلط روسیه برای شش سال دیگر تا 2024 است. الکسی ناوانلی، رقیب اصلی پوتین به اتهام فساد از شرکت در انتخابات منع شده و به ‌احتمال ‌زیاد مشارکت در انتخابات 2018 روسیه افت محسوسی خواهد داشت اما با این ‌حال پوتین همچنان محبوبیت کافی برای رسیدن مجدد به ریاست جمهوری را دارد.

از برگزیت تا زیمباوه؛ شش پیش‌بینی از سیاست جهان در سال 2018

3 ـ پیش‌بینی سوم فیلیپس با این پرسش آغاز می‌شود که آیا تنش‌های میان ایران و عربستان در سال پیش روی، وارد حوزه یک جنگ تمام‌عیار خواهد شد یا نه؟ پاسخ اولیه او به این پرسش منفی است اما درنهایت این رقابت و تنش را برای مردم سوریه، یمن و لبنان دردسرساز می‌بیند. سؤال دوم او در خصوص خاورمیانه، مربوط به تأثیرات شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل از سوی ترامپ است. به عقیده او این مسأله، منجر به افزایش تنش‌ها در نوار غربی و غزه و دردسرهای مضاعف برای اسرائیل در فلسطین خواهد بود و از سویی منجر به یکپارچگی بیشتر مسلمانان در برابر این موضوع خواهد بود، ولی در پایان برای مردم فلسطین اوضاع تغییر چندانی نخواهد داشت.

از برگزیت تا زیمباوه؛ شش پیش‌بینی از سیاست جهان در سال 2018

4ـ انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در سال 2018 به عقیده فیلیپس، آزمون مهمی برای میزان اقتدار ترامپ خواهد بود. رئیس‌جمهوری که تاکنون نتوانسته است قدرت مدیریت خود در قانون‌گذاری را نشان دهد و از سوی بسیاری از بزرگان و رهبران حزب خود (جمهوری‌خواه) با دشمنی و عداوت طرف است. دموکرات‌ها در انتخابات آلاباما در واپسین روزهای 2017 موفقیت بزرگی کسب کرده‌اند و حرکت خود به سمت تسخیر یکی از دو نهاد کنگره یا مجلس نمایندگان یا هر دوی آن‌ها را با شدت ادامه می‌دهند. هرچند به عقیده فیلیپس، هنوز برای مطرح کردن یک کاندیدای قدرتمند برای رقابت با ترامپ در سال 2020 مشکل دارند.

5 ـ همچنین فیلیپس بر این باور است که ترامپ همچنان در سال 2018 با مشکلات عدیده سیاست خارجی همچون نفوذ هسته‌ای و موشکی کره شمالی روبه رو خواهد بود. فیلیپس می‌گوید که احتمال خارج شدن این موضوع از کنترل و تبدیل آن به یک بحران جدی بسیار بالاست. پیش‌بینی او ادامه وضعیت فعلی به شکلی کاملاً شکننده، آزمایش‌های موشکی بیشتر کره شمالی و توییت های بدتر ترامپ و تحریم‌های بیشتر است. اگر آمریکا و سیاست خارجی این کشور هشیار باشد، زندگی با تهدید هسته‌ای کره شمالی را فرا خواهد گرفت و بر قدرت مسلط خود برای بازدارندگی متکی خواهد ماند؛ هرچند این موضوع چندان ایدآل نیست، می‌تواند از یک جنگ اتمی پیشگیری کند.

از برگزیت تا زیمباوه؛ شش پیش‌بینی از سیاست جهان در سال 2018

6 ـ سقوط رابرت موگابه، یکی از دراماتیک‌ترین و در عین‌ حال خوشحال‌کننده‌ترین اتفاقات سال 2017 برای مردم زیمباوه بوده است. اما حالا سرنوشت مردمی که بیش از بیست سال گذشته را در رنج و مصیبت بوده‌اند چیست؟ آیا قرار است این مردم یک دیکتاتور دیگر را به‌ جای قبلی بنشانند؟ امرسون مانانگاوا قطعاً مدیریت بهتری از موگابه بر اقتصاد زیمباوه خواهد داشت؛ اما دلایل زیادی برای ترس از این امر وجود دارد که او نیز مانند قبلی به یک حاکم مطلق و غیر دموکراتیک تبدیل شود. انتخاب اولیه او برای کابینه‌اش یکی از این دلایل است. انتخابات سال 2018 برای زیمباوه از این ‌جهت بسیار اهمیت دارد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
تموم شد دیگه همه چی تموم شد .داستان پایان یافت.ای روزگار
دیگه وقتشه با امریکا خداحافظی کنیم
تابناک این ششتابو
سال شروع برخوردهای شدیدتر در خاورمیاانه
تمام پیشبینیها مثل این بود كه كسی بگوید اگر 2 لیتر مایع را در ظرفی به گنجایش 1 لیتر بریزیم، بنده پیشبینی می كنم كه 1 لیتر از مایع به بیرون از ظرف ریخته می شود.
از عادات شیخ ما این است.شیره را خورد گفت شیرین است.
اینم شد پیش بینی . یک سری کلی گویی و بدیهیجات
واقعا خسته نباشن
از عجایب شیخ ما چه عجب شیره را خورد و گفت شیرین است

اینا پیش بینی بود؟؟ اینا رو بقال سر کوچمون هم میدونست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر