بازدید 8184

محکومیت میانمار در سازمان ملل

ایران غیبت کرد و در صف حامیان دولت میانمار قرار گرفت/ سوریه، روسیه و چین رای مخالف دادند
کد خبر: ۷۵۸۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۶ 26 December 2017

ایران در رای گیری در سازمان ملل متحد از رای دادن علیه دولت میانمار به دلیل سرکوب اقلیت مسلمان میانماری خودداری کرد و عملا در صف حامیان دولت میانمار قرار گرفت.

به گزارش عصرایران، اکثریت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد به قطعنامه ای رای دادند که علیه اقدامات سرکوب گرایانه دولت میانمار در برابر اقلیت مسلمان این کشور بود اما نماینده دولت ایران تصمیم گرفت با غیبت در جلسه رای گیری، از محکومیت دولت میانمار خودداری کند و در صف حامیان آن قرار بگیرد.

این قطعنامه در روز یکشنبه به وقت محلی با 122 رای مثبت، 10 رای منفی و 24 رای ممتنع در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد.

تابلوی نمایشگر نتیجه رای کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به قطعنامه ضدمیانمار

سوریه، چین، روسیه و کره شمالی، بلاروس، کامبوج، کره شمالی، لائوس، فیلیپین، زیمبابوه و میانمار کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای مخالف و منفی دادند.

نماینده ایران هم به عمد در جلسه رای گیری حاضر نشد و از محکومیت دولت میانمار خودداری کرد. این اتفاق در حالی روی می دهد که مقامات ایرانی بارها در سخنرانی ها و موضع گیری های خود از دولت میانمار به شدت انتقاد کرده بودند.

آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز از جمله موافقان این قطعنامه بودند و به آن رای مثبت دادند.

میانمار کشوری در اردوگاه روسیه و چین است و قبل از این هم مقامات آن گفته بودند که در صورت طرح پیش نویس قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد، از سوی روسیه و چین مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

این قطعنامه خواهان توقف عملیات نظامی دولت میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در این کشور شده است. این قطعنامه همچنین از دبیرکل سازمان ملل متحد می خواهد نماینده ای در امور میانمار معرفی کند.

متن این قطعنامه از سوی سازمان همکاری اسلامی ارائه شده بود.

در این قطعنامه همچنین از دولت میانمار خواسته شده به امدادگران بین المللی اجازه ورود به مناطق درگیری بدهد و بازگشت همه پناهجویان روهینگیا (مسلمانان میانماری) را به کشورشان تضمین کند و به آنها شهروندی بدهد تا از حقوق شهروندی خود برخوردار شوند.

براساس آمارهای بین المللی، تاکنون به دلیل حملات نظامی نیروهای دولتی میانمار، 655 هزار نفر از اقلیت مسلمان (روهینگیا) از منطقه راخین میانمار به سمت کشور همسایه یعنی بنگلادش فرار کرده اند. هزاران نفر از اقلیت مسلمان نیز در حملات ارتش میانمار، کشته شدند. سازمان ملل متحد گفته است که این اقدام به پاکسازی نژادی نزدیک است.

دولت میانمار این اتهامات را رد می کند اما این اقدامات به شدت از سوی جامعه جهانی محکوم شده است گرچه روسیه و چین از دولت میانمار حمایت می کنند.

دولت میانمار قبل از این هم با سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر میانمار به این کشور مخالفت کرده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل