بازدید 5345
گزارش

نمایش‌انتخابات‌فدراسیون‌هاباکارگردانی‌آقای‌معاون روی‌پرده‌ورزش‌ایران/داورزنی تاکجا؟

گرچه بارها وزارت ورزش اعلام کرده نماینده‌ای برای هیچ فدراسیونی ندارد اما نامزدهای انتخاباتی در فدراسیون‌های مختلف مانند بوکس، بسکتبال، چوگان، والیبال، تیراندازی و ... نشان از مهندسی انتخابات در این دوره توسط وزارت ورزش داشته...در جودو کار از مهندسی آرا و چینش گذشت و درخشان به عنوان یکی از هم پیمانان آقای معاون در یک انتخابات بدون مجوز کار را در دست گرفت
کد خبر: ۷۵۸۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳ 24 December 2017

با روی کار آمدن محمدرضا داورزنی به عنوان معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش، دوستان وی همچنان پای ثابت انتخابات فدراسیون‌های مختلف هستند.

به گزارش تابناک ورزشی، نمایش انتخابات فدراسیون های ورزشی این روزها با کارگردانی محمدرضا داورزنی روی پرده است. کسی که حتی در انتخاب اسپانسر دو باشگاه بزرگ دولتی استقلال و پرسپولیس هم دخالت داشته و کار تا جایی پیش رفت که نامش در پرونده دربی دوستانه سرخابی در آلمان با حمایت عجیب و غیرطبیعی از یک شرکت خصوصی، با شائبه انگیزه های مالی سر زبان ها افتاد. 

داورزنی که نزدیک به سه دهه در عرصه مدیریتی ورزش کشور حضوری پررنگ دارد در صندلی معاونت وزارت ورزش به اندازه کل 30سال حاشیه داشته است. این حاشیه ها در زمان ریاست طولانی مدتش در والیبال بدلیل موفقیت نسبی تیم ملی زیرسایه رفت اما حالا در ساختمان سفید خیابان سئول این حواشی فرصت خودنمایی یافته است و عجیب اینکه داورزنی تلاشی برای پنهان کردن آن ندارد. او با چراغ سبز سلطانی فر همه چیز را می چیند و با دلخواه خود رقم می زند.

نگاهی کوتاه به فعالیت 11ماهه این چهره نکات زیادی را به اذهان می‌آورد و مهمترین نکته دوستانی هستند که با حضور داورزنی در وزارت ورزش حضورشان در فدراسیون‌های مختلف پررنگ‌تر شد. حضوری که لابی‌های پشت پرده را عیان‌تر کرد و انتخابات فدراسیون‌ها نیز مهندسی‌تر!

نمایش‌انتخابات‌فدراسیون‌هاباکارگردانی‌آقای‌معاون روی‌پرده‌ورزش‌ایران/داورزنی تاکجا؟

رونمایی از لابی‌های پشت پرده

روز گذشته انتخابات فدراسیون تکواندو در حالی برگزار شد که از چند روز قبل زمزمه‌هایی در خصوص کناره‌گیری محمد پولادگر با دستور وزیر ورزش شنیده می‌شد. به گفته کلانتری یکی از نامزدهای این انتخابات، با درخواست وزیر ورزش شرایط برای حضور وی در انتخابات فراهم شد اما دقیقا روز انتخابات معادله بهم ریخت.کلانتری که قبل از صحبت درباره برنامه‌هایش، درگوشی چند ثانیه‌ای با معاون قهرمانی گفت‌وگو داشت در این باره گفت: به داورزنی گفتم نظرها برگشته است که ایشان هم گفت بله... صحبت های کلانتری آنچه در پس پرده بود را عیان ساخت و ثابت کرد که تحت هر شرایطی در انتخابات چینش و مهندسی آرا اتفاق می افتد و به قول علی دایی هر که لابی اش قوی تر و البته به آقای معاون نزدیکتر باشد، در این چینش و مهندسی برگ برنده را خواهد داشت. 

نگاهی کوتاه به اتفاقات روز گذشته نشان می‌دهد چطور وزارت ورزش برای انتخاب گزینه‌های مدنظر برنامه‌ریزی می‌کند، اگرچه بارها وزارت ورزش اعلام کرده نماینده‌ای برای هیچ فدراسیونی ندارد اما نامزدهای انتخاباتی در فدراسیون‌های مختلف مانند بوکس، بسکتبال، چوگان، والیبال، تیراندازی و ... نشان از مهندسی انتخابات در این دوره داشته است. این داستان البته در همه ادوار انتخابات فدراسیون های ورزشی رواج داشته اما به نظر می‌رسد در دوره فعالیت داورزنی این موضوع عیان‌تر شده و آنچه در پس پرده اتفاق می افتاده، حالا روی پرده اجرا می شود!

چیدمان دوستان معاون در فدراسیون‌های المپیکی

در بسکتبال نصرالله پریچهره که برای سرپرستی فدراسیون انتخاب شده بود روز آخر در حالی فرم ثبت‌نام را پر کرد که با رسانه‌ای شدن این موضوع و انتقادات رسانه ها ورق برگشت و وی اعلام کرد برنامه‌ای برای انتخابات ندارد. جالب اینکه به غیر از پریچهره 24 کاندیدای دیگر برای ریاست این رشته ثبت نام کرده اند که تعداد قابل توجهی از آنها از بدنه وزارت ورزش هستند که به عنوان سیاهی لشکر و کاندیدای پوششی آمده اند تا فضا را برای دوست و یار نزدیک آقای معاون آماده کنند.

مدیر دفتر استعدادیابی و توسعه وزارت ورزش که گزینه موردنظر است و هنوز تاریخ انتخابات و تائید صلاحیت ها نهایی نشده، اقدامات خود را برای رسیدن به این صندلی آغاز کرده؛ از برپایی ضیافت های آنچنانی و وعده های فریبنده گرفته تا لابی های پشت پرده برای گرفتن رای. اتفاقات که البته بدون چراغ سبز مدیر بالادستی قطعا انجام نمی شود. از حالا باید منتظر مصاحبه ها و مداحی های آنچنانی کاندیداهای پوششی در روز انتخابات به نفع گزینه مورد نظر باشیم؛ آنچه پیامی صریح برای اعضای مجمع است که آرای خود را به نفع گزینه مورد نظر به صندوق بریزند.

در بوکس هم شرایط بهتر از این نبود. افشین داوری که پیش از این هم در فدراسیون‌ دوومیدانی فعالیت کرده، یکی از جدی‌ترین نامزدها برای احراز پست ریاست بوکس محسوب می‌شد که ظاهرا پیش از دریافت حکم سرپرستی فدراسیون بوکس شرط کرده بود تنها در شرایطی این سمت را می پذیرد که رئیس آتی فدراسیون باشد و با این پیش شرط او نیز موافقت شده بود اما روز گذشته داورزنی که شرایط را به وفق مراد نمی‌دید و با اظهارات بی پرده کلانتری در منگنه قرار گرفته بود، رسما اعلام کرد داوری برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارد.

فارس در این باره نوشته در جودو کار از مهندسی آرا و چینش گذشت و درخشان به عنوان یکی از هم پیمانان آقای معاون در یک انتخابات بدون مجوز کار را در دست گرفت. در حالیکه با هشدار IOC با توجه به عدم تائید اساسنامه ها برگزاری انتخابات فدراسیون های ورزشی ممنوع اعلام شده بود، وزارت ورزش انتخابات جودو را بدون حضور نماینده کمیته ملی المپیک برگزار کرد و سپس با رایزنی های پشت پرده موفق شد تا پیام تبریک ماریوس ویزر رئیس فدراسیون جهانی جودو را اخذ کند تا به این انتخابات وجاهت قانونی ببخشد.

در چوگان هم در پس حاشیه های کبود و جنجال های فراوان گلنار وکیل گیلانی در عین ناباوری با دستور شخص آقای معاون برکنار شد تا مسئولان در وزارت ورزش گزینه مورد نظر خود را برای این ورزش ملی انتخاب کنند. دختر جوانی که پیش از این با حمایت ایلخانی‌زاده رئیس سابق فدراسیون توانست بر مسند قدرت بنشیند وقتی در ادامه فعالیتش راه را از رئیس سابق و پدرخوانده چوگان جدا کرد، اتفاقی که به مذاق آقای پدرخوانده و رفقای او در هیات رئیسه فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان خوش نیامد و مسئولان وزارت ورزش به راحتی وی را برکنار کردند.

در والیبال هم داورزنی هنوز قدرت را در دست دارد و با بهانه کرسی های آسیایی و جهانی، 10 ماه سرپرست این فدراسیون باقی ماند اگرچه راه را برای احمد ضیایی نایب رئیس خود هموار کرده تا ادامه دهنده راه وی باشد؛ انتخابی که بی گمان تداوم حضور داورزنی در پس پرده در این فدراسیون خواهد بود. این فدراسیون هم در زمان ثبت‌نام از نامزدها حاشیه کم ندارد؛ داورزنی به محمود افشاردوست اجازه ثبت‌نام برای ریاست داده نشد و با اعلام اینکه احراز صلاحیت بهنام محمودی نیامده وی را از گردونه رقابت خارج کرد تا ضیایی بدون رقیب در اندیشه تصاحب صندلی ریاست باشد.

 در تیراندازی هم با وجود اینکه سازمان بازرسی قبل از انتخابات نامه‌ای محرمانه و فوری را به وزارت ورزش ارسال کرد، اما وزارت بدون توجه به این نامه و هشدارها انتخابات را برگزار نمود تا با روی کار آمدن دادگر حاشیه‌های این فدراسیون همچنان ادامه داشته باشد. نامه فدراسیون جهانی به کمیته ملی المپیک در خصوص تعیین تکلیف فدراسیون تیراندازی و عدم پاسخگویی مسئولان یکی از هشدارهای جدی مراجع بین‌المللی به شمار می‌رود که تیراندازی را در گرداب حاشیه ها و بلاتکلیفی غرق کرده.

علاوه بر رشته‌های منهای فوتبال، به نظر می‌رسد معاون قهرمانی در فوتبال هم دست به کار شده و بیکار ننشسته؛ فشار وزارت ورزش برای همکاری با اسپانسر خاص به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باعث شد تا اختلاف نظر بین طاهری و مسئولان وزارت ورزش کلید خورده و به اوج برسد و در نهایت نیز به نظر می‌رسید جدایی بهترین راه حل بود. اگرچه اخیراً پرونده‌های زیادی از تخلفات مدیرعامل سابق پرسپولیس منتشر شده اما با وجود افشای این تخلفات وزارت ورزش که از قبل هم در جریان مسائل پشت پرده بود، هیچ عکس‌العملی در خصوص تخلفات مدیر سرخ‌پوشان نداشت تا اینکه به دلیل همکاری نکردن طاهری با اسپانسر مدنظر مسئولان کار به جدایی بکشد.

نگرانی از بازی‌های آسیایی و کسب نتیجه مطلوب

تخلفات زیاد وزارت ورزش در برگزاری انتخابات و چیدمان‌های مختلف باعث شده تا نگرانی‌ها در امور ورزش بیشتر شود. مسعود سلطانی‌فر نیز به عنوان وزیر ورزش عکس‌العملی درباره تخلفات آشکار معاونش نداشته است.مهندسی کردن انتخابات و به قدرت رساندن یاران دیرین معاون ورزش قهرمانی در این چند وقت اخیر تنها به ورزش کشور لطمه زده که البته نمونه‌های آن را در رشته المپیکی تکواندو در ریو2016 و مسابقات دیگر دیده‌ایم.تابستان سال آینده بازی‌های آسیایی 2018 برگزار می‌شود و باید دید با روندی که وزارت ورزش در پیش گرفته، با دورهمی دوستان و رفقای آقای معاون، چه نتیجه‌ای در این بازی‌ها کسب خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر