بازدید 8778

دست های پشت پرده مانع واردات خودرو

کد خبر: ۷۵۷۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷ 23 December 2017

در شرایطی که به گفته کارشناسان بیش از 75 درصد آلودگی هوا ناشی از خودروها است اما همچنان شاهد مقاومت و سنگ اندازی مسئولان در استفاده از خودروهای هیبریدی هستیم.

به گفته کارشناسان اگرچه امروز دنیا به سمت استفاده از خودروی پاک و سبز تغییر جهت داده، ایران اما همچنان در بخش خودروسازی در مسیر 30 سال قبل طی طریق می کند. بهرام پارسایی عضو کمیسیون اصل نود مجلس با تاکید بر اینکه استفاده از خودروهای استاندارد نخستین راهکار برای کاهش آلودگی هوای پایتخت و سایر کلانشهرها است اما از دست های پشت پرده ای خبر می دهد که ورود و استفاده از خودروهای هیبریدی را سد کرده اند.

موضوعی که مهنار رمضانی نماینده رسمی واردکننده خودروهای هیبریدی هم به آن اشاره کرده و از بلاتکلیفی هزاران دستگاه در گمرگ به دلیل مسدود شدن سامانه ثبت سفارش گله مند است.

همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با انتقاد از بی توجهی مسئولان به حل معضل آلودگی هوا قرار دادن واردات خودروهای پاک در لیست سیاه در شرایطی که سال گذشته ٤٨٠٠ نفر در تهران به دلیل آلودگی جان خود را از دست دادند بازی با جان شهروندان است.

مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز اگرچه بر این باور است که نباید نگاه صرف به واردات خودرو داشت بلکه باید در کنار آن زمینه انتفال تکنولوژی و فناوری روز در صنعت خودرو فراهم شود اما تاکید می کند که بر اساس قانون لایحه هوا ی پاک باید تا زمان فراهم شدن شرایط برای تولید داخل، باید شرایط ورود این گروه از خوردوها به کشور تسهیل شده و در اولویت قرار گیرد.

متن مناظره خبرگزاری خانه ملت درباره تاثیر جایگزینی خوردوهای هیبریدی و تاثیر آن در کاهش آلودگی هوا را که با حضور بهرام پارسایی عضو کمیسیون اصل نود، همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان، مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و مهناز رمضانی نماینده رسمی وارده کننده خوردوهای هیبریدی برگزار شد در ادامه می خوانید.

 خطر آلودگی کمتر از زلزله نیست

خانه ملت: به گفته کارشناسان بیش از 75 درصد آلودگی هوا ناشی خودروهای غیراستاندارد است، در شرایطی که دنیا به سمت استفاده از خودرو پاک و سبز در حرکت است ما همچنان در حال تولید خودروهای بنزینی و دیزلی قدیمی باسطح آلایندگی بالا هستیم. چرا تا امروز در مسیر جایگزین کردن خودروهای هیبریدی حرکت نکردیم چه در بحث تولید و چه در صورت لزوم واردات؟ این در حالی است که آلودگی هوا تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان است.

هاشمی: صنعت خودروسازی ما اعم از بنزینی و گازوئیلی هم به لحاظ نوع و هم میزان مصرف قدیمی و در واقع متعلق به سه دهه پیش است و راندمان پایینی دارد. واقعیت آن است که امروز علت اصلی آلودگی هوا خودروها و سوخت مصرفی آن ها معرفی شده اگرچه در فصل زمستان سوخت منازل در قالب نفت یا گاز عامل تشدید کننده آلودگی است اما عامل اصلی خودروهای بی کیفیتی است که در سطح شهر تردد می کنند.

 نخستین آسیب چنین خودروهایی متوجه شهروندان است به طوریکه طبق آمارها،سال گذشته 4800 نفر در تهران به دلیل آلودگی هواجان خود را از دست دادند؛رقم قابل توجه و تاملی است. هفته گذشته هم در صحن مجلس رئیس کمیسیون بهداشت و درمان نگرانی خود را نسبت به این موضوع اعلام کرد که موضوع آلودگی کمتر از زلزله و سایر بحرانهای متعددی که سلامت جامعه را تهدید می کند نیست. اگر نگوییم آلودگی هوا نخستین عامل تهدید جان شهروندان به ویژه در کلانشهرها نیست به طور قطع دومین عامل است.

مستحضر هستید که طی روزهای اخیر در تهران و کلانشهرها آلودگی به اوج خود رسیده به طوریکه کشور وارد فاز تعطیلی شده و متأسفانه در تهران اعلام می کنند آلودگی روند افزایشی دارد.

وقتی به اذعان کارشناسان محیط زیست و مسئولان، خودروها بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارند چرا در این زمینه کم کاری صورت گرفته است. نگاهی به گذشته صنایع خودرویی کشورمان و مقایسه آن با گذشته کشورهایی که در تراز ما بودند نمی‌گوییم کشورهای توسعه یافته بلکه در حال توسعه، نشان می‌دهد که در حوزه صنایع خودرو عقب هستیم. در کشورهای پیشرفته روی خودروی پاک و سبز سرمایه‌گذاری کرده و نتیجه گرفتند چرا ما نباید در این بخش سرمایه‌گذاری کنیماین در حالی است که آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا نگران کننده است. به نظر می رسد پشت این موضوع یک علت غیرفنی وجود دارد که ربطی به صنایع خودرویی ندارد؛ اگر بگوییم مافیا یا نوعی بداخلاقی است بد نگفته‌ و به بیراهه نرفته‌ایم.

 هاشمی: واردات خودروهای پاک در لیست سیاه

از جنبه پزشکی هشدار می دهم که مردم به صورت جدی در معرض خطر آلودگی هوا هستند، تأکید می‌کنم که از نظر آلودگی هوا در شرایط بحرانی و سختی هستیم؛ثابت شده که ذرات معلق طیف وسیعی از بیماری‌ها که در رأس آن آلرژی است تا بیماری‌های بدخیم و سرطان‌ها را موجب می‌شود. واقعاً مسئولان حوزه صنایع و حوزه بهداشت ودرمان وحوزه های نظارتی باید آستین‌ها را بالا زده و مداخله کنند. سوال من این است که چرا مسئولان و متولیان حوزه صنعت، واردات خودروهایپاک را در لیست سیاه قرار دادند؟ این سوالی است که به عنوان نماینده مردممطرح می‌کنم و علاقمندممسئولان مربوطه در وزارت صنعت پاسخ آن را از طریق رسانه‌ها یا به صورت حضوری در مجلس بدهند.

اشاره شد که چرا خودروهای پاک وارد نمی‌شود. دو نکته وجود دارد. اول اینکه چرا وزارت صنعت تاکنون به صورت جدی موضوع جایگزینی خودروهای هیبریدی به جای بنزینی را پیگیری نکرده است؛ آیا ظرفیت تولید آن در داخل وجود ندارد؟ اگر ظرفیت وجود ندارد چرا اجازه واردات نمی‌دهند. اطلاعات حاکی از آن است که از حدود 6 ماه پیش سامانه ثبت سفارش واردات خودرو مسدود شده است.

مقدسی: متاسفانه تجربه نشان داد که اقدامات مسئولان در برخورد با پدیده آلودگی هوا به تصمیمات زودگذر و مسکن‌وار محدود شده است. قبل از پاسخ به سوال شما، انتظارمان از آقای روحانی و اعضای شورای عالی محیط زیست این است که در خصوص مسائل زیست محیطی تصمیمات شجاعانه بگیرند؛ طبیعی است که برای این امر مخالفت‌هایی در بخش‌هایی وجود داشته باشدبه دلیل اینکه منافع عده ای به خطر خواهد افتاد ولی این انتظار حداقلی است که ما نباید هر سال آن هم در موقع بحران به مسائل زیست محیطی توجه کنیم و بعد از عبور از بحران همه چیز را به بوته فراموشی بسپاریم.

برای جلوگیری از بحث آلایندگی و میزان مرگ ومیر و بیماری‌های خاص ناشی از آنکه به طور مثال در اراک بیماری سرطان و ریوی شایع است اگرچه اقداماتی انجام شده ولی برای اینکه به سرانجام برسد تصمیمیشجاعانه نیاز دارد. یکی از تصمیمات شجاعانه تقویت صنعت خودروسازی کشور است. ما حتماً بایستی از ورود برندهای معروف دنیا استقبال کرده و با مشارکت آنان صنعت خودرو را متحول کنیم. البته در حوزه خودرو با شرکت هایی همچون رنو، سیتروئن و پژو قراردادهایی منعقد شده که تا سال آینده عملیاتی می‌شود اما در بحث خودروهای هیبریدی باید نگاه جدی تری وجود داشته باشد. واقعیت آن است که در دنیای امروز توسعه پایدار بدون توجه به ملاحظات زیست محیطی معنا و مفهوم ندارد.

اخیرا در بازدید از شرکت های تولیدکننده خودروهای هیبریدی در کره و فرانسه، خودروهای برقی را به طور مثال در شرکت رنو مشاهده کردیم که بسیار راحت و با یک بار شارژ 480 کیلومتر تردد می کرد و طرح جدید آنها این بود که حجم باتری را محدود کرده و مسافت را به 800 کیلومتر افزایش دهند. ببینید ما در قانون هوای پاکبه عنوان یک قانون مترقی انواع تمهیدات را بهبود هوای کلانشهرهای کشور اندیشیدیم به طور مثالمشوق‌هایی در حمایت از واردات خودروهای پاک درنظر گرفتیم و انتظارمان از دولت و شورای عالی محیط زیست این است که تصمیمات منسجم و شجاعانه در راستای اجرای این قانون بگیرند.

 مقدسی: برای واردات خودروهای هیبریدی باید امتیازاتی قائل شد

در خصوص واردات خودروهای هیبریدی هم بایدحداقل برای این نوع از خودروها امتیازاتی قائل شدهو شرایط مناسب‌تری را در نظر بگیریم تا فضا تغییر کند. واقعیت این است که امروز خودرو به عنوان یکی از عوامل آلاینده هوا به ویژه در کلانشهر تهران بیشترین درصد را به خود اختصاص داده که می طلبد مسئولان در این زمینه شرایط را برای جایگزینی خودروهای پاک فراهم کنند. البته ما در زمستان با پدیده وارونگی هوا مواجه هستیم که وقتی با آلاینده‌های ناشی از خودروها ترکیب می‌شود شرایط را برای زندگی سخت می کند.
مهدی مقدسی در مناظره خانه ملت با عنوان تاثیر استفاده از خودروهای هیبریدیدر کاهش آلودگی هوا

 باید بررسی کنیم که امروز در کشور چه هزینه‌ای را چه مستقیم و چه غیرمستقیم برای آلودگی هوا پرداخت می کنیم؛هزینه مستقیم آمار مرگ و میر ثبت شده و بیماران قلبی و ریوی هستند که در پی آلودگی هوا به این بیماری‌ها مبتلا شدند وغیرمستقیم بروز عوارضی است که البته افراد نمی‌دانند عامل آن آلودگی هوا بوده است.

بنابراین توصیه بنده این است که در صنعت خودرو باید با برندهای خارجی مشارکت کنیم. کمیسیون صنایع و معادن مجلسهمواره بر این موضوع تاکید داشته و همچنان پیگیری خواهد کرد؛ در این زمینه بارها بر لزوم استفاده ازخودروهای برقی تأکید شده و واردات این نوع از خودروهامعقول است. البته تاکید می کنم ما با واردات صرف موافق نیستیم بلکه بر این باوریم که صنعت خودروسازی داخل همزمان با واردات با برندهای معروف کره ای، فرانسوی و ... مشارکت در ساخت داشته باشد. چطور ما امروز با برخی برندها مثل رنو، سیتروئن و پژو تفاهم نامه امضا کردیم درباره خودروهای هیبریدی هم این روش حتما باید رعایت شده و مد نظر قرار گیرد.

توصیه من به رئیس جمهور،آقای کلانتری و شورای عالی محیط زیست این است کهتصمیم شجاعانه بگیرند؛ اگر برخی به دلیل منافع شخصیقصد انحصارطلبی در بخش خودرو دارند با تصمیم شجاعانه انحصار را شکسته و فضا را تلطیف کنند تا بتوانیم اقدامات اساسی انجام دهیم.

البته در کنار جایگزینی استفاده از خودروهای هیبریدی برای کاهش آلودگی هوا، توجه به راهکارهایی برای رفع آلودگی های ناشی از صنایع آلاینده که کلانشهر اراک به شدت درگیر آن بوده و هزینه های درمان زیادی را به مردم تحمیل می کند، جلوگیری از تشدیدریزگردهای وارداتی و داخلیهم باید مورد توجه قرار گیرد.

 پارسایی: بی توجهی مسئولان به رفع آلودگی هوا تضییع حقوق شهروندی است

خانه ملت: آقای پارسایی شما ایراد را متوجه چه بخشی می دانید. فکر می کنید با توجه به آلودگی نگران کننده ای که سال هاست درگیر آن هستیم چرا تاکنون در مسیر استفاده از خوردوی پاک گامی برداشته نشده، این در حالی است که کشور از آلودگی هوا به شدت در معرض آسیب است؟ اگر توان تولید این نوع از خودرو در کشور وجود ندارد چرا از واردات آن جلوگیری می شود؟

پارسایی: اجازه می خواهم قبل از آغاز صحبتم درباره آلودگی هوا، اشاره می‌کنم به اینکه امروز سالروز پرده‌برداری از منشور حقوق شهروندی توسط آقای روحانی بود ولی در بحث آلودگی در تمامی کلانشهرها به صراحت می‌بینیم که حقوق شهروندی تضییع می‌شود. ببینید بعضی مسائل وجود دارد که غیرقابل پیشگیری است ولی آلودگی هوا به طور قطع یقین قابل پیشگیری، مدیریت و کنترل است.

پارسایی: حمایت های بی حد و حصر و در حد رانت از صنعت خودروسازی

بیشتر از 85 درصد آلودگی کلانشهرها ناشی از خودروها است اما اینکه چرا در بحث خودرو متفاوت از سیاست جهانی و سایر کشورها گام بر می داریم خود اما و اگرهایی دارد. در دنیا رقابت عامل توسعه در هر صنعتیمحسوب می شود کهمتأسفانه در صنعت خودروسازی ما هیچ اثری از آن نیست؛ حمایت‌های بی‌حد و حصر و حتی در حد رانت از صنایع خودروسازی داخلی به این بهانه اینکه عده ای مشغول به کار هستند کیفیت خوردوها را به پایین ترین سطح ممکن رسانده است.

راه‌های متفاوتی وجود دارد که صنعت خودروی ما پیشرفت کند بدون اینکه با مشکل بیکار شدن شاغلان در این بخش مواجه شویم؛ از جمله مباحثی که دوستان اشاره کردند یعنی وارد کردن تکنولوژی صنعت خودرو.ببینید امروز ما در صنعت خودروسازی چهار دهه تجربه داریم اما پیشرفتی نداشتیم این در حالی است که در دنیا به دلیلی رقابت موجود سال به سال و حتی روز به روز مدل خودروها تغییر می‌کند ولی در کشور ما به دلیل انحصار و عدم وجود رقابت، خودروسازان هر خودرویی که خودشان دوست دارند به مردم تحویل می‌دهند در حالی که در دنیا ذائقه مشتری را سنجیده و بر اساس خواست مشتری خودرو عرضه می‌کنند اما در کشور ما به دلیل عدم وجود رقابت و انحصار این حس وجود ندارد که ذائقه مشتریان سنجیده شود.

علاوه بر بحث آلایندگی، خودروهای ما از جهات دیگر هم مشکل دارند؛ یکی اینکه مصرف سوخت بالایی دارند که باعث آلایندگی بیشتر می شوند، دوم اینکه کاتالیزورهایی که باید سوخت را تلطیف کرده و از انتشار ذرات آسیب‌زا جلوگیری کنند اصلا در خودروهای تولید داخل وجود ندارد یعنی به صورت چندگانه باعث تشدید آلودگی هوا به خصوص در کلانشهرها می شوند. با همه این مشکلات ما خودرو را با قیمت چندین برابر بیشتر به مردم تحویل می دهیم در حالیکه قیمت تمام شده این نیست. خودروی گران، بدون کیفیت و با سطح آلایندگی بالا را تنها به این بهانه که عده ای در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند عرضه می کنیم؛ اما به واقع احساس من این است که 80 میلیوننفر جمعیت کشور بار سوء مدیریت یا رانت و منافع اقلیتی را در صنعت خودرو به دوش می‌کشند.
بهرام پارسایی در مناظره خانه ملت با عنوان تاثیر استفاده از خودروهای هیبریدیدر کاهش آلودگی هوا

 پارسایی: ارسال شکایت به کمیسیون اصل نود به دلیل ممانعت از واردات خوردوهای هیبریدی

بحث خودرو در کمیسیون اصل نود هم یکی از پرونده‌های جدی است که مطرح شده و شکایتی از دوستانی واصل شده که قصد ورود خودروهای هیبریدی به کشور دارند اما با موانعی روبرو هستند. به نظر من هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که از واردات خودروهای هیبریدی ممانعت کنیم در زمانی خودمان توان و تکنولوژی تولید آن را نداریم. می‌توانیم همزمان با واردات این خودروها، تکنولوژی آن را هم وارد و کمک کنیم تا صنعت خوردوسازی از وضعیت انحصاری فعلی خارج شود.

صدمات جانی و ناشی از آلودگی هوا که در پی تولید خودروهای بی کیفیت به کشور تحمیل می شود از سوی دوستان برشمرده شد، ای کاش وزارت بهداشت اعلام می کرد که سالانه چقدر هزینه درمان شهروندانی می‌شود که به دلیل آلودگی به بیماری های مختلف دچار می شوند.

آقای پارسایی شما علت این مشکل را در کجا می بینید؟ در حوزه تولید اشاره کردید که ظرفیت لازم در کشور ما وجود ندارد اما در بحث واردات مشکل چیست؟ اشاره به واصل شدن شکایتی در این زمینه به کمیسیون اصل نود کردید، رسیدگی به این شکایت در چه مرحله‌ای است؟

پارسایی: کمیسیون اصل نود به دلیل مشکلات موجود در صنعت خودرو مدتی است که به این حوزه و به خصوص ایمنی خودروها ورود کرده چرا که مشکلات زیادی در این بخش وجود دارد به طوری که بیشترین تلفات جاده‌ای ما اعم از مرگ و میر و مصدومیت به دلیل ناامنی خودروها است. اگرچه اعلام می‌شود که رانندگان مقصر هستند اما اگر همان راننده مقصر خودروی ایمن در اختیار داشته باشد جان سالم به در می‌برد، نمونه بارز و عینی آن هم تصادف دو تن از نمایندگان مجلس دهم بود که شاهد بودیم آقای حسین زاده در ابتدای همین مجلس با خودروی ملی تصادف کرد و با سرعت 100 کیلومتر جان خود را از دست داد ولی آقای هاشم‌زایی تصادفی با شدت چند برابر داشت اما چون با خودرویی ایمن تردد می کرد با اینکه از لحاظ سنی مسن‌ترین فرد مجلس هستند و معمولا افراد مسن مقاومت کمتری دارند امروز سالم و سرحال در خدمت‌شان هستیم.

بنده به یقین رسیدم که دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد که مانع از واردات خوردوهای هیبریدی و ایمن به کشور می شود زیرا منافع اقلیتی به خطر می افتد؛ حتی شما می‌بینید که واردات خودروها را هم انحصاری کردند، در چند ماه گذشته شاهد افزایش سرسام‌آور در قیمت خودروهای خارجی بودیم که جدیدا اثر خود را بر خودروهای داخلی هم گذاشت. عرض کردم در هر چیزی انحصار باشد فسادآور بوده و از توسعه فاصله دارد. ما نه تنها در تولید خودرو انحصار داریم بلکه در واردات آن هم انحصاری به وجود آوردند که البته ما در این زمینه از مسئولان مربوطه توضیح خواستیم و قرار است پاسخ‌هایی به کمیسیون اصل نود داده شود.

 پارسایی: نه تنها در تولید خودرو بلکه در واردات آن هم انحصار داریم

تاکید می کنم که با شعار دادن بنده و سایر مسئولان کار حل نمی‌شود و نیاز به یک اقدام جدی دارد. احساس می‌کنم در صنعت خودروسازی حق الناس می شود یعنی نه تنها حق مردم را از لحاظ گران فروشی تضییع می کنیم بلکه جان آنها را نیز از نظر سلامتی تهدید می کنیم و به عبارتی از جهات مختلف به جامعه 80 میلیونی هزینه تحمیل می کنیم. بدون شک رانت و مافیایی پشت پرده است که مانع تغییرات عمده در این بخش می شود.

 مقدسی: مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون هوای پاک رسالت قانونی خود را به منظور بهبود وضعیت هوای کشور انجام داده اگرچه وظیفه نظارتی آن همچنان باقی است و حتما آن را دنبال می کند اما هم اکنون دولت بهانه ای ندارد که به دلیل خلاء قانونی امکان حمایت از خودروهای پاک را ندارد چون در این قانون مانعی برای واردات خودروهای هیبریدی وجود نداشته و حتی مشوق هایی برای این بخش در نظر گرفتیم به طوریکه سود بازرگانی واردات این خودروها را صفر کردیم بنابراین قانون کامل است.

علاوه بر این، مجلس با تصویب قانون ساماندهی تالاب ها، به بحث ریزگردها توجه کرده بنابراین در این بخش هم خلأ قانونی وجود ندارد و این دولت است که برای کنترل آلودگی باید تصمیم منطقی و شجاعانه گرفته و قانون هوای پاک را به درستی اجرا کند، اگر قانون اجرا شود، در بخش واردات خودروهای هیبریدی هم مشکل حل می شود.

خانم رمضانی شما به عنوان نماینده واردکنندگان خودروهای هیبریدی در این مناظره حضور پیدا کردید، با توجه به اینکه طبق اظهارات نمایندگان در قانون منعی برای واردات خوردوهای هیبریدی وجود ندارد، مشکل اصلی شما در این زمینه چیست؟

رمضانی: مشکل اصلی ما این است که از تیر ماه سال جاری و به مدت 6 ماه است که سایت ثبت سفارش برای واردات خودروهای هیبردی مسدود شده و مشخص نیست که علت مسدود شدن سایت ثبت سفارش چیست؟ بعد از گذشت 6 ماه چرا همچنان امکان ورود خودروهای پاک وجود ندارد، به طوری که هم اکنون هزاران دستگاه خودرو پاک در گمرک بلاتکلیف مانده است. با توجه به آلودگی که در کشور با آن روبرو هستیم و تاکید قانونی مبنی بر حمایت از واردات این نوع از خودروها چرا اجازه واردات داده نمی شود؟ دولت اعلام می کند که تمهیداتی باید از سوی وزارت صنعت اندیشیده شود تا موانع برطرف شود.


مقدسی: بحث کاملا شفاف و روشن است، ما باید چسبندگی و انحصاری که در صنعت خودرو ایجاد شده را حذف کنیم. اگرچه حمایت از صنایع داخلی یک ضرورت است و بنده با واردات صرف موافق نیستم اما بر این باورم که همزمان با واردات بایستی مشارکت با برندهای معروف انجام شده تا امکان انتقال دانش فنی و تکنولوژی روز در صنعت خودروسازی به کشور فراهم شود.

این مشکلات تنها منحصر به بخش خودرو نیست، بلکه ما در حوزه تولید بنزین استاندارد هم با همین مشکل مواجهیم. اگر سازمان محیط زیست وظیفه خود را در زمینه استاندارد سازی به درستی انجام دهد ما در همه حوزه ها از کارخانه های آلاینده گرفته تا تولید بنزین می توانیم با واحدهای آلاینده برخورد کنیم که قانون آن هم موجود است.

موضوع ساماندهی خودرو و آلایندگی هم در قانون هوای پاک وجود دارد، ما اکنون می بینیم که سالانه تعداد زیادی از افراد به دلیل استاندارد و ایمن نبودن خودروهای تولید داخل جان خود را از دست می دهند بنابراین بر این باورم که دولت باید هر چه سریع تر در رابطه با ثبت سفارش خودروهای برقی ورود کرده و حداقل برای آن اولویت قائل شود، در کنار آن همزمان فضای رقابتی را در صنعت خودرو ایجاد کند.

واقعیت آن است که محدود کردن فضا و خارج کردن از فضای رقابتی صنعت خودرو کشورمان را 30 سال عقب نگه داشته این در حالی است که بسیاری از کشورها که از ما عقب تر بوده و زمانی که ما خودروسازی را آغاز کردیم اصلا خودرویی نداشتند امروز از ما جلوتر هستند.

به طور مثال کره که امروز خودروهای قابل قبول در سطح دنیا تولید کرده و مشتریان زیادی دارد همزمان با تولید پیکان در کشور ما کارش را آغاز کرد اما می بینیم که ما امروز همچنان در مراحل اولیه تولید خودروی غیراستاندارد یا باکیفیت پایین هستیم در حالیکه کره بازارهای جهانی را در اختیار گرفته است؛ دلیل آن فراهم نکردن فضای رقابتی در این حوزه است که باید حتما در این زمینه اقدامات جدی در دستور کار قرار گیرد.

ما در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با دعوت از وزیر صنعت پیگیر مشکلات مطروحه خواهیم بود و چنانچه در کمیسیون به نتیجه نرسیم موضوع را در صحن علنی به بحث می گذاریم که مسئولان پاسخ دهند علت ممانعت از واردات خودروهای پاک چیست؟ البته آقای شریعتمداری در صحبت های خود اعلام کردند که موافق این موضوع هستند اما بدنه و افراد دست اندرکار این موضوع خاص باید پاسخگو باشند.

پارسایی: ضمن تایید فرمایشات آقای مقدسی، تاکید می کنم که ما نباید به بهانه حمایت از تولید داخل به مردم فشار بیاوریم. به چه قیمت ما حقوق مردم را تضییع می کنیم؟ آمار تلفات جاده ای سال گذشته 17 هزار کشته و 330 هزار مصدوم بوده، این آمار نزدیک به آمار یک جنگ تمام عیار است. ما به بهانه حمایت از یک صنعت که منافع اقلیت محدودی را تامین می کند مردم را در معرض انواع تهدیدها و خطرها قرار می دهیم که پذیرفتنی نیست.

اینکه در دفاع از صنعت خودروسازی دلایلی همچون حمایت از تولید داخل مطرح می شود، سوال این است که آیا ما هیچ صنعت دیگری در کشور نداریم که مورد حمایت قرار گیرد؟ بنده عضو خانه صنعت و معدن استان فارس هستم، واقعیت این است که حمایت هایی که از صنعت خودرو می شود از هیچ صنعت دیگری در کشور نمی شود، آیا بقیه صنعتگر نیستند؟ آیا بقیه صنایع اشتغالزایی ندارد و تولیدکننده نیستند؟ تردید نکنید که در این بخش رانت مشخصی وجود دارد، یعنی پشت پرده های وحشتناکی وجود دارد که چنین حمایت های بی حد و حصری به این بخش سرازیر شده است.

به یاد دارید که مردم از سر ناچاری و به دلیل عدم نظارت بر کیفیت خودروها و رانت موجود در این بخش مبارزه ای خودجوش را شروع کرده و مدتی از خرید خودروهای ناامن و گران پرهیز کردند اما در نهایت دیدید که دولت بیش از چندصد میلیارد بودجه برای ارائه تسهیلات به مردم اختصاص داد تا مردم خودرو خریداری کنند حال همین مردم برای گرفتن وام ازدواج باید چندین ماه دوندگی داشته باشند.

 پارسایی: صنعت خودرو، صنعتی سودده برای اقلیتی خاص است

شواهد گویای این است که حمایت هایی که از صنعت خودرو می شود بسیاری بیشتر از حد نیاز بوده و به وضوع عرض می کنم که این صنعت، صنعتی سودده برای یک گروه خاص است که به دلیل حمایت های بیش از حد، تنبل و تن پرور بار آمده و از آنجا که هیچ کس با آن رقابت نمی کند همواره حرف اول را می زند. احساس می کنم پشت پرده این حمایت ها بسیار پیچیده است.

شما امروز بحث تسهیل در واردات خودروهای هیبریدی را به دلیل آلاینده نبودن آن ها مطرح می کنید اما بنده عرض می کنم حتی خودروهای غیرهیبریدی وارداتی هم مصرفی نصف مصرف سوخت خودروهای داخلی دارند و به طور حتم ایمن تر هستند. ببینید، بیشترین تلفات جاده ای امروز در کشور ما طبق آمار موجود در کمیسیون اصل 90 ناشی از خودروی پراید است، یعنی 50 درصد مرگ و میرهای جاده ای ناشی از خودروی پراید است. با این تولیدات نه تنها شان مردم را رعایت نمی کنیم بلکه با جان و سلامتی آنان هم بازی می کنیم، شأن مردم ما پراید و سمند است اما شأن مردم در سایر کشورها بنز، بی ام و، ولوو و... در مجلس بسیار جدی هستیم تا جلوی رانت و لابی و حمایت های بی حد و حصر در خودرو را که چندین سال است ریشه دوانده بگیریم تا به این طریق از حق و حقوق مردم دفاع کنیم.

 آقای هاشمی آنچه از سوی نمایندگان در این نشست مطرح می شود، وجود رانتی است که در صنعت خودروسازی وجود دارد که منجر به عقب ماندن کشور در این صنعت شده و تنها سود عده ای خاص را تامین می کند. چرا تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است؟ شاید نقدی هم در این حوزه به مجلس وارد باشد.

هاشمی: واقع مطلب این است که ما در ایران در تمام صنایع عقب هستیم و دلیل آن شاید این باشد که نگاه استراتژیکی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکم بوده نگاه مریضی است که در آن رفتار غیرعلمی و غیرکارشناسی را مکررا شاهد هستیم، مطمئنا اگر به این بخش ها ورود کنیم به پشت پرده ها و لابی های قدرتمندی که شکل می گیرد برمی خوریم. دل نگرانی ما این است که در وزارت صنعت و حوزه خودرو چه می گذرد؟

شاید هم اکنون فرمایش آقای مقدسی که گفتند وزیر صنعت اعلام می کند که من راضی نیستم را بتوان این طور تفسیر کرد، وزیر صنعت موافق واردات خودروهای پاک است اما اجازه واردات داده نمی شود پس با این اوصاف استنباط می شود که وزیر صنعت در این وزارتخانه هیچکاره است! چون موضوع خودرو مسئله بیّن و روشنی است و هر آدم کم سوادی متوجه می شود که اتفاق غیرعادی در این حوزه می افتد. چطور ممکن است که از واردات محصول تاپ، ناب، اثربخش، کم هزینه و به نفع مردم به کشور جلوگیری کنیم؟ با این ممنوعیت قرار است چه عایدی نصیب کشور شود؟

 ما به عنوان نمایندگان مردم در مجلس به طور جد پیگیر این موضوع هستیم البته برای برخورد با خباثت ها باید سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و نهادهای نظارتی مسئول نیز ورود کنند. ما نیز در مجلس از بُعد نظارتی به بررسی موضوع خواهیم پرداخت.

بنده با رویکرد سلامت محور به موضوع استفاده از خودروهای پاک نگاه می کنم زیرا بر این باورم که استفاده از این خودروها تاثیر جدی در بهبود وضعیت هوای کلانشهرهای کشور خواهد داشت. تعطیلی ناشی از آلودگی، مشکلات و هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می کند. امروز در پی تعطیلی ناشی از آلودگی هوا دانش آموزان از فضای درس باز می مانند گروه هایی هم که در محل کار خود حاضر می شوند اعم از اساتید، دانشجویان و... سلامت شان در معرض آسیب جدی است. وزارت صنعت کجای کار است؟ البته ما در بخش معادن هم موضوعاتی داریم که چه رانت ها و اتفاقاتی رخ داده است. واقعا هر بخشی را در این وزارتخانه دست بگذارید، یک فسادی حاکم است، لذا از همین تریبون خطاب به وزیر صنعت اعلام می کنم که برای بهبود اوضاع با دقت، سرعت، علم و کار کارشناسی وارد عمل شود. اینکه صرفاً بگوید من راضی هستم پذیرفتنی نیست. روزی که به من اعلام کردند خودروی پاک جزو اقلامی است که آقای خسروتاج معاون وزیر صنعت اجازه واردات آن را نمی دهد و پشت این قضیه ماجراهایی وجود دارد واقعاً خودم را شماتت کردم که ما چقدر بی اطلاع از وضعیت کشور هستیم و اعتقاد دارم مقداری هم نقد به مجلس گذشته و فعلی وارد است.

مقدسی: ببینید در بررسی مسایل نباید یکسونگری داشته باشیم، واقع امر این است که ما در حوزه صنعت، تکنولوژی قدیمی داریم بنابراین یکی از موضوعاتی که نه تنها در صنعت خودرو بلکه در همه صنایع باید در دستور کار قرار گیرد تغییر استراتژی به سمت و سوی تغییر تکنولوژی و استفاده از فناوری روز دنیا است؛ در این شرایط، هم تولیدات مان استاندارد خواهد شد و هم اینکه در بخش آلایندگی به حداقل ممکن خواهیم رسید.

علاوه بر بکارگیری صنایع سبز، در حوزه حفاظت و احیای منابع طبیعی هم که تاثیر جدی در بهبود هوای کلانشهرهای کشور خواهد داشت باید جدیت بیشتری در اجرای قوانین داشته باشیم، البته در این زمینه دولت مصوباتی داشته، مبالغی هم مشخص و اقداماتی صورت گرفته اما سرعت لازم را ندارد.

به طور کلی عرض من این است که موضوع آلودگی بسته ای است که عوامل متعددی در آن دخیل هستند که باید برای رفع آن همه عوامل از تغییر تکنولوژی تا توجه به ملاحظات زیست محیطی در اجرای پروژه ها را مدنظر قرار دهیم. تاکید می کنم که قانون هوای پاک و همچنین ساماندهی تالاب ها به حد کافی مترقی است، تنها دولت برای اجرای آن ها باید تصمیم شجاعانه بگیرد؛ اگر دولت در اجرای بندهای قانون هوای پاک کوتاهی کند ما با استفاده از وظیفه نظارتی وزرا و مدیران خودروساز را دعوت خواهیم کرد و اگر مانعی وجود داشته باشد از ابزار قانونی مجلس برای اجرای قانون استفاده خواهیم کرد.

پارسایی: کشور ما یکسری داشته ها در راستای حفاظت از محیط زیست و کاهش آلایندگی دارد که ما آنها را رها کرده و به چیزهایی متوسل شده ایم که استعداد و داشته ما نیست. نمونه آن گردشگری و به ویژه صنعت فرش است؛ تا چند سال قبل 80 درصد صادرات فرش دستباف دنیا در اختیار ایران بود ولی اکنون به زیر 20 درصد رسیده است. مسئولان بگویند آیا حمایتی که از صنایع آلاینده خودروسازی انجام می دهند از صنایع پاک و بدون کوچکترین آلایندگی همانند فرش داشته اند؟ آیا صنعت فرش ما بیشتر از صنعت خودرو نمی تواند اشتغالزایی کند؟ در حوزه صنعت فرش امکان اشتغالزایی از داخل خانه های کوچک روستایی تا سطح کلانشهرها وجود دارد اما صنعت خودروسازی به صورت انحصاری تنها در چند شهر اشتغال زایی داشته است، بنابراین به باور و یقین می گویم اگر حمایتی که از صنعت خودرو می کنیم از صنایع دیگر انجام دهیم مشکلات حل خواهد شد. فرش ایران در دنیا شناخته شده است اما امروز فرش چین، هند و پاکستان بازار ایران را در اختیار گرفته چون ما هیچ حمایتی نمی کنیم در نهایت ضرر آن متوجه کل کشور است.

معتقدم برای اشتغالزایی در صنایع دیگر نه تنها هیچ دغدغه ای نداشته بلکه توانمندی هم داریم اما متاسفانه دست هایی پشت پرده است که این حمایت ها و سرمایه ها را در اختیار صنعت خودروسازی قرار می دهد. بانک مرکزی و وزارت صنعت اعلام کنند که چه میزان به کل صنایع گردشگری و چه میزان به صنایع خودروسازی تسهیلات داده شده است؟ حمایت ها غیرقابل مقایسه است این در حالی است که در کل کشور دو شرکت خودروسازی داریم در حالی که صنعت گردشگری در کل کشور فعال است. آمارها نشان می دهد که ما به سمتی می رویم که ضرر و زیان آن به عموم مردم وارد می شود؛ با این حال بر این باوریم که جلوی ضرر را از هر جا بگیریم منفعت است به همین دلیل در مجلس به ویژه در کمیسیون اصل 90 که تبدیل به دیوان شده مصمم هستیم پرونده ها را با سرعت بیشتری رسیدگی کرده و احکام را صادر کنیم که قطعاً جلوی این مسائل را خواهد گرفت.

هاشمی: سالانه 14 هزار میلیارد در تهران صرف رفع آلودگی هوا می شود که هم تراز با بودجه شهرداری تهران است.

رمضانی: مشکل دیگری که در بحث خودروهای پاک و هیبریدی وجود دارد خدمات پس از فروش است؛ مشکلی که وجود دارد این است که خریداران خودروهای پاک مبالغ کلانی هزینه کرده و خودرو خریداری می کنند اما در صورت بروز اشکال با مشکل خدمات پس از فروش مواجهند. در این بخش واقعا چطور می شود مشکل را برطرف کرد؟

مقدسی: این سوال را باید نمایندگان دولت پاسخ دهند، اما ما در مجلس این موضوع را مطالبه می کنیم. بحث این است که متاسفانه واردکنندگان خودرو هم به این موضوع بی توجه بوده اند، علت این است که بسیاری از خودروسازان خودروهای بی کیفیت وارد کرده و خدمات پس از فروش هم ندادند که آسیب جدی به خریداران وارد کرد. به طور قطع واردات خودروها باید در کنار خدمات پس از فروش مدنظر قرار گیرد. در رابطه با خودروهای هیبریدی می توانیم نهضتی شبیه آنچه درخصوص گازسوز کردن خودروها در زمان مرحوم آیت الله هاشمی شروع شد و موفق هم بود در دستور کار قرار دهیم به این معنی که برای استفاده از خودروهای برقی زیرساخت ها را فراهم کنیم یعنی خودروها امکان شارژ در مکان های مختلف را داشته باشند. اگر طرح لازم برای آماده سازی زیرساخت ها با همکاری خودروسازان و وارادکنندگان در دستور کار قرار گیرد می توان به آینده امیدوار بود.

بنابراین پیشنهادم حتی برای خودروهای هیبریدی این است که به صورت محدود وارد شده همزمان دولت مکلف شود با انعقاد قراردادهایی، رقبایی برای صنعت خودروسازی داخلی ایجاد کند و ما در نهایت در مشارکت با برندهای معروف اقدام به تولید کنیم. همانطور که عرض کردم مشوق ها و امتیازات برای این کارها فراهم شده و آماده سازی زیرساخت ها هم پرهزینه نیست، یقیناً هزینه ایجاد محل هایی برای شارژ خودروهای پارک از پمپ بنزین و گاز بسیار کمتر است. /

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان