بازدید 9361
۳
یک بام و دوهوا در سینمای ایران؛

با پروانه نمایش نمی‌توان فیلم ایرانی اکران کرد اما بدون پروانه می‌توان!

با این اوصاف به درست یا غلط اگر قدرت داشته باشید، اساساً سازمان سینمایی کارکرد نظارتی اش را از دست می‌دهد و اگر قدرت نداشته باشید، سازمان سینمایی حتی از مجوزی که برای شما صادر کرده، دفاع نمی‌کند.
کد خبر: ۷۵۷۳۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷ 21 December 2017

با پروانه نمایش نمی‌توان فیلم ایران اکران کرد اما بدون پروانه می‌توان!از اکران فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» به عنوان یک اثر دارای پروانه‌های ساخت و نمایش در شرایطی پس از چندین سال بار دیگر جلوگیری شده که همچنان برخی سامانه‌های VOD، مجموعه‌‌ای از فیلم‌ها و سریال‌های آمریکایی را بدون دریافت پروانه عرضه برای هر سریال و احتمال بدون خرید رایت این آثار از پخش‌کننده‌های بین المللی، در داخل کشور عرضه و از محل عرضه آنها کسب درآمد می‌کنند؛ رویکردی که نشان می‌دهد با پروانه نمایش نمی‌توان فیلم ایران اکران کرد اما بدون پروانه می‌توان!

به گزارش «تابناک»؛ فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان با وجود دریافت چندباره پروانه نمایش و اصلاحات مکرر همچنان اجازه اکران نیافت؛ اتفاقی که با واکنش‌هایی از سوی اهالی سینما همراه شد اما در روزهایی که خانه سینما سکوت در پیش گرفته و در مقابل عملکرد سازمان سینمایی به وظایف صنفی‌اش عمل نمی‌کند، این مجلس بود که ورود کرد و 23 نماینده مجلس به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت این اقدام فراقانونی تذکر دادند.

نکته جالب اینکه ابراهیم داروغه‌زاده معاون سازمان سینمایی که دقیقاً مسئول این امرو است در توییتی واکنش نشان داده و در همراهی با سینماگران، خواست اهالی سینما را اجرای قانون کرده است. در واقع بدین شکل به نظر می‌رسد که مسئولان سازمان سینمایی تصمیم گیرنده نیستند و توان اجرای قانون را ندارند که در این صورت انتظار می‌رود از مسئولیت‌هایش کناره گیری کنند یا کناره گذاشته شوند و مسئولیت به اشخاصی سپرده شود که بتوانند قانون را اجرا کنند و از مجوزهای قانونی که صادر کرده‌اند دفاع کنند.

با پروانه نمایش نمی‌توان فیلم ایرانی اکران کرد اما بدون پروانه می‌توان!

از سوی دیگر اما در همین فضای سینما اتفاق جالبی رخ داده و یکی از سامانه‌های VOD که در گذشته بنابر گفته مسئولان سازمان سینمایی به شکل غیرقانونی و بدون کسب مجوز اقدام به پخش و فروش سریال «بازی تاج و تخت / Game of Thrones» نموده بود و در نهایت پس از پیگیری مکرر رسانه‌ها و اعلام سازمان سینمایی مجبور به حذف این سریال شد، اقدام به عرضه یک مجموعه گسترده از سریال‌های آمریکایی کرده که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود.

روند قانونی دریافت مجوز برای یک سریال خارجی در ایران بدین ترتیب است؛

1- خرید رایت سریال برای محدوده جغرافیایی ایران
2- اصلاح و دوبله سریال
3- ارائه قسمت به قسمت این سریال به همراه سند خرید رایت ایران به سازمان سینمایی
4- صدور پروانه توزیع یا انتشار آنلاین برای هر قسمت از سوی سازمان سینمایی

چندی پیش، مهدي يزدانی، دبير ستاد صيانت و مبارزه با تكثير و عرضه غيرمجاز آثار سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اينكه ستاد صيانت از محصولات فرهنگي- هنري، مرجع شكايت از سايت تايني موويز بوده است، گفته بود: «ستاد صيانت و مبارزه با تكثير و عرضه غيرمجاز آثار سينمايي و سمعي و بصري، چه به صورت فيزيكي و چه در فضاي مجازي، با همكاري پليس فتا و قوه قضائيه با هرگونه عرضه غيرقانوني محصولات فرهنگي برخورد مي‌كند.» اما ظاهراً این برخوردها مشمول حال سامانه‌های VOD که مجوز‌شان را از مؤسسه رسانه‌های تصویری با مدیرعاملی یزدانی دریافت نکرده‌اند، نمی‌شود!

حسین پارسایی، مدیرکل شبکه نمایش خانگی سازمان سینمایی پیش از این گفته بود: «سریال «بازی تاج و تخت» مجوز ندارد، رایت آن هم خریداری نشده است و اساسا این سریال و آثار مشابه علاوه بر محتوای نامناسب با توجه به قوانین کپی رایت نیز غیرقابل خریداری برای عرضه در ایران هستند. هیچ سایتی از جمله سایت فیلمیو، مجاز به عرضه این اثر و یا استفاده تبلیغاتی از سریال و آثار مشابه نیست و هیچ مجوزی هم از سوی دفتر نمایش خانگی سازمان سینمایی برای این منظور صادر نشده؛ بنابراین، بارگذاری این قبیل آثار تخلف آشکار است.»

«تابناک» کوشید از طریق حسین پارسایی پیگیری کند که آیا در دوره مسئولیت او در اداره کل نمایش خانگی سازمان سینمایی مجوزی برای عرضه این سریال‌ها صادر کرده و جزئیاتی در این زمینه کسب کند اما پارسایی حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد. از سوی دیگر، کوچک‌ترین تحرکی از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مواجهه با اقدام برخی VODها مشهود نیست. با این اوصاف به درست یا غلط اگر قدرت داشته باشید، اساساً سازمان سینمایی کارکرد نظارتی اش را از دست می‌دهد و اگر قدرت نداشته باشید، سازمان سینمایی حتی از مجوزی که برای شما صادر کرده، دفاع نمی‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
سلام بزرگوار شما از همه بهتر می دونید چرا فیلمی مثل عصبانی نیستم پخش نمی شود چون افرادی که پشتشون به قدرت فوق قانون گرمه هرکاری که دوستداران انجام می دهند پس خواهش می کنم مردم را چیز فهم نفرمائید متشکرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
تابناک هم همین رو نوشته. زورت برسه در چنین فضایی فیلمت اکران میشه و حتی بدون مجوز فیلم آمریکایی پخش میکنی. زورت هم نرسه، فیلمت با مجوز هم پخش نمیشه
مسول ضعیف؛معاون ناتوان؛مدیرکل بی اراده۰۰۰ وضعیت سینما وبالطبع مملکت ازاین بهترنمیشود!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار