بازدید 28573

چه کسانی در سال ۹۷ یارانه نقدی دریافت می‌کنند؟

یارانه نقدی، از دید مسئولین داستان پرغصه ای برای جمهوری اسلامی است که به تازگی وارد هفتمین سال خود شده است. بارها مسئولین در سال های اخیر تصمیم گرفته اند که تعدادی را از قطار پرداخت یارانه های نقدی پیاده کنند اما هر بار بنا به دلایلی پا پس کشیده اند. سال آینده گویا بحث حذف یارانه نقدی 32 تا 34 میلیون نفر جدی است. حال چه کسانی در سال 97 یارانه نقدی دریافت می کنند؟
کد خبر: ۷۵۶۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 20 December 2017

یارانه نقدی، از دید مسئولین داستان پرغصه ای برای جمهوری اسلامی است که به تازگی وارد هفتمین سال خود شده است. بارها مسئولین در سال های اخیر تصمیم گرفته اند که تعدادی را از قطار پرداخت یارانه های نقدی پیاده کنند اما هر بار بنا به دلایلی پا پس کشیده اند. سال آینده گویا بحث حذف یارانه نقدی 32 تا 34 میلیون نفر جدی است. حال چه کسانی در سال 97 یارانه نقدی دریافت می کنند؟

به گزارش تابناک اقتصادی، در سال 1387 مطابق با بررسی های صورت گرفته مشخص شد که تقریباً 70 درصد از جمعیت کشور تنها می توانند حدود 30 درصد از یارانه های پرداختی در کالاهای مختلف را مصرف کنند و 30 درصد باقیمانده جمعیت هم 70 درصد از این یارانه ها را مصرف می کنند. با این وضعیت دولت نهم تصمیم گرفت که سر و سامانی به این اوضاع بدهد و به همین منظور در دی ماه سال 1387 محمود احمدی نژاد رئیس دولت نهم لایحه هدفمندی یارانه ها را به مجلس برد. پس از ماه ها چالش بر سر این لایحه، سرانجام یک سال بعد یعنی در دی ماه 1388 مجلس آن را به تصویب رساند و در اردیبهشت 1389 طرح هدفمندی یارانه ها در سه استان ایلام، گیلان و خراسان شمالی به صورت آزمایشی به اجرا درآمد. درست 7 ماه بعد از اجرای آزمایشی، در آذر ماه 1389 این طرح به صورت جامع در کل کشور اجرا شد.

مطابق با قانون هدفمندی یارانه ها، باید یارانه 16 قلم کالا شامل بنزین، گازوئیل، گاز مایع، گاز طبیعی، نفت کوره، نفت سفید، برنج، روغن، قند و شکر، شیر، گندم، آب، برق، خدمات پستی، خدمات هوایی و خدمات زمینی طی 5 سال (با آغاز از سال 1389) به تدریج حذف و به قیمت های جهانی عرضه می شد. مقرر شد که 50 درصد از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها به صورت نقدی (45500 تومان هر نفر) و غیرنقدی (سبد کالا) به مردم، 20 درصد به دولت و 30 درصد به تولید پرداخت شود.

با اجرای طرح، مشخص شد که هزینه های حاصل از هدفمندی یارانه ها از درآمدهای آن پیشی گرفته است و ادامه این روند دولت را با مشکلاتی مواجه می کرد. بعد از سر کار آمدن دولت یازدهم، مسئولین این دولت از شب پرداخت یارانه ها به شب مصیبت دولت و یا از یارانه ها به داستان پرغصه جمهوری اسلامی یاد می کردند. به هر صورت از سال 94 (آخرین سال اجرای هدفمندی یارانه ها طبق قانون) تصمیم گرفته شد که اقشار پردرآمد شناسایی و عده ای حذف شوند. ملاک های مختلفی نیز از سوی مجلس و دولت برای شناسایی افراد پردرآمد در نظر گرفته شد (نقل آن ها از حوصله این متن خارج است) اما هر بار بنا به دلایلی دولت از حذف این افراد سرباز زد. نهایتاً کار به جایی رسید که دولت تصمیم گرفت با کاهش منابع پرداختی برای یارانه نقدی از 42 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال 96 به 23 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 97 عزم خود را برای حذف اقشار پردرآمد در سال آینده جزم کند. با کاهش منابع یارانه پرداختی به 23 هزار میلیارد تومان، عملاً 32 تا 34 میلیون نفر از قطار پرداخت یارانه پیاده خواهند شد. سئوالی که مطرح است این است که یارانه بگیران سال آینده چه کسانی هستند؟

طبق اظهارات مسئولین هم اکنون حدود 75 میلیون نفر از ایرانیان یارانه دریافت می کنند. با حذف 32 تا 34 میلیون نفر از یارانه بگیران در سال آینده حدود 41 تا 43 میلیون نفر یارانه بگیر باقی خواهد ماند. طبق گفته محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، رویکرد دولت پرداخت یارانه به گروه‌ های تحت پوشش نهادهای حمایتی به همراه عشایر و روستاییان و گروه‌ های کم ‌درآمد و نیازمند خواهد بود. بنابراین 41 تا 43 میلیون نفر یارانه بگیر در سال 97 از گروه های زیر می باشند:

 چه کسانی در سال ۹۷ یارانه نقدی دریافت می‌کنند؟

طبق گفته مسئولین کسانی که یارانه آن ها در سال آینده حذف می شود در صورت تمایل به دریافت یارانه می توانند به نهادهای حمایتی خاص چون کمیته امداد یا بهزیستی مراجعه کنند و در این نهادها ثبت نام نمایند!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵۹
انتشار یافته: ۲۷
درود بر احمدی نژاد
پاسخ ها
مخاطب تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
خوبه والا ، نه که توی این هفت سال همه چیز مردم رو روبه راه کردن الان دیگه مردم رو غلطکن یارانه میخان چکار ؟
طلبه ای که پول خمس و زکات میگیره و پول خوابگاه نمیده و شهریه دانشگاه نداره باید یارانه بگیره! آنوقت دانشجو که صد جور خرج داره نگیره.
چرا باید خادمان و قالیبافان یارانه بگیرند؟!
طلاب حتما جزو اقشار آسیب پذیر هستند!!!!!!!!
اگر این جدول عملی شود ستم به ملت است الان خیلی از اقشاری که در این لیست اشاره شده اوضاع مالی اونها از بعضی مردم عادی خیلی بهتر است
بسیار عالی . یارانه یعنی گدا پروری . دلیلی ندارد به جز اقشار خاص همه یارانه دریافت کنند .
پس بیکارا چی؟
ممنون آقای ریسس جمهور من و شوهر کارگرم با در امد ماهانه 1 میلیون و پانصد و مستاجر در شهر تهران کاملا آگاه شدم که جزو قشر مرفه جامعه هستیم خوشحالم که به شما رای ندادم اما در حق رای که همسرم به شما دا خیانت کردید
وقتی یک عدد تخم مرغ 700 تومان است ، پرداختن روزی 1500 تومان به هر ایرانی معادل قیمت 2 تخم مرغ است! شاید هم مقصر مرغها هستند که به زبان خوش تخم نمی کنند!
برای این چندرغاز غاز پول که چندین برابرش را از مردم گرفتند چقدر منت می ذارن و دلیل می‌آورند.
تو این مملکت تبعیض بسیار است مثلا من کارمند قبل از اینکه حقوقم را بدهند مالیات آنرا کم کرده و پرداخت می کنند ولی بعضی از ارگانها مالیات نمی دهند مثل کارکنان لشکری تازه حقوقشان هم از ما بالاتر است . آنها یارانه میگیرند ولی برخی کارکنان دولت حتی با درآمد کم یارانه شان قطع شده و خیلی موارد
واقعا این عدالت است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کارگران تامین اجتماعی مگه میشه نگیرن و اون موقع طلاب یگیرن
چرا دولت میخواد از جیب مردم اشتغال برای جوانان ایجاد کند
پس کارگران چی
تفاوت طلاب با دانش آموزان و دانشجویان در چیست؟
ظلم آشکار در حق کارگران
از این بدتر هم میشه .
بنده از دولت محترم تدبیر و امید خواهش میکنم دستش را از جیب مردم بیرون بکشد کمک کردن یارانه پیش کش
قیمت های برگرودنوید به سال 88 یارانه ها رو قطع کنید تنها راهش همینه وگرنه قطع کردن یارانه ها مساوی است با گرون کردن اجناس
چیزی نمیتوان گفتت جر اینکه ماهم خدایی داریم ...
کارگران تامین اجتماعی چرا???
واقعا کارگران هیچ.وقت جز هیچی حساب نمیشن
قیمتهارابه روال سابق برگردانید وبعدا یارانه ملت راحذف کنید ۰
خانواده هایی که یارانه دریافت می کنند نباید هیچ پولی بابت آب و برق و گاز و تلفن پرداخت کنند به این خانواده ها و افراد از لحاظ مالی و جسمی و روحی به شدت فشار مرگباری رو تحمل می کنند پس باید هر چه زودتر جلوی این فشارهای افتضاح شدید را گرفت
شوهر من هم ایثارگر است و حقوق ماهی 1 میلیون و 700 میگیره چرا یارانه مان قطع شده به کجا مراجعه کنیم و چگونه پیگیری کنیم
چرایارانه من 5ساله قطع شده همه جارفتم امامیگن سایت بسته حتی سبدکالا هم نگرفتم مگه من جز این ملت نیستم زنی تنهابدونه درامداز دولت فقط خودم پرستاری کارمیکنم تاخرج حودم دربیاد دولت هیچ حمایتی ازمن نکرده رسیدگی کنید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار