بازدید 7894
پیمانه اقتصادی؛

از «گرانی دلار در جدال عرضه و تقاضا» تا «انتقاد عسگراولادی از وعده ۵ ساله سیف»

این پیمانه تیترهایی همچون تلکه تجار ایرانی در بازار روسیه، کاهش نرخ سود وام‌های بانکی تا اواسط دیماه، سبزپوشی شاخص کل بورس با شتران و خودرو، بزرگترین بودجه تاریخ عربستان به دستور سلمان بن عبدالعزیز، تخم‌مرغ ۴۰ درصد گران شد، صرافی‌ها مجاز به معامله بیت‌ کوین نیستند، پیوستن پاکستان به جرگه ی دور زنندگان دلار و حبس بازه‌ای «تسه»ها  را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۶۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸ 20 December 2017

از «گرانی دلار در جدال عرضه و تقاضا» تا «انتقاد عسگراولادی از وعده ۵ ساله سیف»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون تلکه تجار ایرانی در بازار روسیه، کاهش نرخ سود وام‌های بانکی تا اواسط دیماه، سبزپوشی شاخص کل بورس با شتران و خودرو، بزرگترین بودجه تاریخ عربستان به دستور سلمان بن عبدالعزیز، تخم‌مرغ ۴۰ درصد گران شد، صرافی‌ها مجاز به معامله بیت‌ کوین نیستند، پیوستن پاکستان به جرگه ی دور زنندگان دلار و حبس بازه‌ای «تسه»ها  را در بر دارد.

تجار ایرانی را در بازار روسیه تلکه می‌کنند

رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه رقابت مخرب در کشورهای سی. آی. اس در کشورهای پیشرفته به چشم نمی خورد، گفت: ما بازار کشورهای آسیای میانه را با برنامه ریزی به دست نیاورده ایم و دری به تخته خورده است و صادرات صورت گرفته است، بنابراین تجار حرفه ای در این بازارها حضور ندارند، این در حالی است که بازار روسیه و آسیای مرکزی، یکی از پرریسک ترین بازارهایی است که پیش روی تجار ایرانی قرار گرفته است. شافعی تصریح کرد: میزان تلکه ای که از تجار ایرانی در این بازارها می شود، به نحوی است که جمع جبری را برای فروش کالا در این بازار منفی می کند، پس یکسری اقدامات باید از سوی فعالان اقتصادی صورت گیرد. موضوع موافقت نامه تجارت ترجیحی نیز باید تقویت شود، چراکه ایران با هیچ یک از همسایگان، موافقت نامه تجارت ترجیحی مثبت نداریم و به تازگی در مورد روسیه اتفاقاتی رخ داده است.

کاهش نرخ سود وام‌های بانکی تا اواسط دیماه

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: هدف از کاهش نرخ سود سپرده ها در حوزه فعالیت های اقتصادی این بود که بتوان کاهش نرخ تامین مالی را در اقتصاد کشور صورت داد، بر این اساس اگر قرار بود که نرخ سود سپرده‌ها کاهش یابد، ولی نرخ وام‌های بانکی برای فعالان اقتصادی، توده‌های مردم و مجموعه فعالیت‌های اقتصادی، کاهش نیابد، کاهش نرخ سود سپرده هم دلیلی نداشت. محمدرضا پورابراهیمی افزود: متناسب با نرخ سود سپرده ها، کاهش نرخ سود وام نیز باید صورت گیرد، این در حالی است که اکنون بانکها از نرخ سود سپرده ها عدول می کنند که این به دلیل ضعف سیستم نظارتی بانک مرکزی است و در مورد تسهیلات نیز این نرخ باید کاهش یابد. بانک مرکزی نیز باید برای هر دو بخش پاسخگو باشد و البته خروجی این است که تا اواسط یا اواخر دیماه، آنچه که به عنوان مصوبات مرتبط با نرخ سود سپرده ها است عملیاتی شود. /مهر

گرانی دلار در جدال عرضه و تقاضا

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 113 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 793 ریال فروخته شد. روز گذشته شاهد رشد تقاضا در نیمه اول معاملات بودیم ولی در ادامه افزایش عرضه، نرخ دلار را در مسیر نزولی قرار داد و در نهایت میانگین قیمت فروش دلار در پایان روز، نشان از رشد نسبت به روز دوشنبه داشت. هر یورو نیز با افزایش قیمت 78 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 49 هزار و 684 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 11 هزار و 468 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 14 ریال گران تر فروخته شد. همچنین در بانک مرکزی، هر دلار آمریکا با 51 ریال رشد 35,750 ریال قیمت خورد.

شاخص کل بورس با شتران و خودرو دوباره سبزپوش شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه 28 آذرماه 96 با افزایش 113 واحدی معادل 0.12 درصد به رقم 95 هزار و 590 واحد رسید. نماگر بورس پیش از این در روز دوشنبه 27 آذرماه 96 با کاهش 123 واحدی معادل 0.13 درصد در سطح 95 هزار و 477 واحد قرار گرفته بود. بر این اساس تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری هفته، برخلاف روز قبل، شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 36 واحدی به رقم 30 هزار و 637 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 71 واحدی، عدد 17 هزار و 884 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 54 واحدی به رقم 13 هزار و 485 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد 0.30 درصد همراه شد و 313 واحد افزایش را رقم زد به سطح 103 هزار و 486 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 105 واحد افزایش به رقم 68 هزار و 146 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 106 واحد افزایش همراه بود و عدد 202 هزار و 256 واحد را به نمایش گذاشت. نماد شتران (پالايش نفت تهران)، نماد خودرو (ايران‌ خودرو)، نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، نماد کچاد (معدني‌وصنعتي‌چادرملو)، نماد وغدیر (سرمايه‌گذاري‌غدير(هلدينگ‌)، نماد شیران (س. صنايع‌شيميايي‌ايران)، نماد وبملت (بانك ملت)، نماد شسپا (نفت سپاهان) و نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر) بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند. 

از «» تا «انتقاد عسگراولادی از وعده ۵ ساله سیف»

سهام آسیایی در معاملات بازارهای جهانی بالا رفت

روز سه‌شنبه پس از این که سهام وال‌استریت در معاملات شب قبل با خوش‌بینی نسبت به این‌که قانون‌گذاران آمریکایی این هفته لایحه مالیاتی را تصویب می‌کنند، به اوج خود رسید و رکورد زد، سهام آسیایی رشد کردند. خوشبینی به برگزیت هم باعث شد شاخص فوتسی ۰.۰۵ درصد بالاتر باز شود، داکس آلمان ۰.۲۶ درصد رشد کرد و کاک فرانسه تبادلات خود را باتغییری اندک آغاز کرد. سهام استرالیا ۰.۵۵ درصد به ارزش خود افزودند؛ هانگ‌سنگ از هنگ‌کنگ ۰.۸ درصد رشد کرد و ارزش سهام شانگهای ۰.۶ درصد بالا رفت. نیکی ژاپن بر خلاف همه حرکت‌ قیمت‌ها ۰.۱۵ درصد افت کرد. بازارهای جهانی در هفته‌های اخیر با رشد دیدگاه‌های مثبت نسبت به توانایی رییس‌جمهور ترامپ برای به نتیجه رساندن سیاست‌گذاری شاخص خود، تقویت شده‌اند. این لایحه، نرخ مالیات شرکت‌ها را از ۳۵ درصد فعلی به ۲۱ درصد کاهش خواهد داد و سرمایه‌گذاران بر این بارند که این باعث تقویت بازخرید سهام و توزیع سود بیشتر توسط شرکت‌ها خواهد شد.

افزایش قیمت نفت با افزایش تولید نفت شل و توقف فعالیت خط صادراتی فورتیس

روز سه شنبه قیمت نفت افزایش یافت. این در حالی است که اواخر روز دوشنبه، قیمت نفت کاهشی نسبی یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۴۱ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری، توقف صادرات نفت خام از خط لوله ی نفتی فورتیس بریتانیا و ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید نفت اوپک عنوان شده است. این در حالی است که افزایش میزان تولیدات نفت خام آمریکا از افزایش بی رویه ی قیمت نفت خام جلوگیری کرده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۱۴ سنت افزایش یافت (۰.۲ درصد) و این نفت در بازار بشکه ای ۶۳.۵۵ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۱۷ سنت افزایش (۰.۳ درصد) بشکه ای ۵۷.۳۳ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که نفت برنت در هفته های گذشته بشکه ای ۶۵.۷۰ دلار معامله شده بود. رسیدن قیمت نفت برنت به این سطح از دو سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است. همچنین، از روز جمعه ی هفته ی گذشته، قیمت نفت ما بین ۶۳ تا ۶۳.۹۱ دلار در هر بشکه در نوسان بوده است.

بزرگترین بودجه تاریخ عربستان به دستور سلمان بن عبدالعزیز

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی عصر دیروز (سه شنبه) بودجه سال 2018 این کشور را در شورای وزیران اعلام کرد. به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، ملک سلمان با بیان اینکه بودجه جدید، بزرگترین بودجه تاریخ عربستان محسوب می‌شود؛ مدعی شد که تا میزان 50 درصد از اتکا به نفت در بودجه‌بندی اجتناب شده است. به نوشته روزنامه عکاظ، میزان در آمد عربستان 783 میلیارد ریال سعودی (208 میلیارد دلار) و هزینه‌های این کشور 978 میلیارد ریال سعودی (260 میلیارد دلار) برآورد شده است که با این حساب بودجه سال 2018 عربستان سعودی 195 میلیارد ریال سعودی (52 میلیارد دلار) کسری دارد. (اعداد رند شده است). در همین حال به گزارش روزنامه الکترونیکی عاجل، بودجه نظامی سال آتی میلادی عربستان، 210 میلیارد ریال سعودی (56 میلیارد دلار) است که این بودجه نظامی شامل تجهیزات، سلاح، ذخایر تسلیحاتی و تاسیسات حمایت از ارتش خواهد بود. منابع سعودی همچنین مدعی شده‌اند که در بودجه بندی سال 2018 به مقدار قابل توجهی از اتکا به نفت اجتناب شده و و درآمدهای غیر نفتی 256 میلیارد ریال سعودی (68 ملیارد دلار) خواهد بود. /فارس

بانک مرکزی: تخم‌مرغ ۴۰ درصد گران شد

براساس اعلام بانک مرکزی، در هفته منتهی به بیست و چهارم آذرماه متوسط قیمت متوسط خرده فروشی لبنیات 6.3 درصد، تخم مرغ 40.4 درصد، برنج 2 درصد، حبوب 5.2 درصد، میوه‌های تازه 26.4 درصد، سبزی‌های تازه 44.5 درصد، گوشت قرمز 15.2 درصد، گوشت مرغ 7.2 درصد، چای 19.5 درصد و روغن نباتی 2.2 درصد نسبت به هفته مشابه سال گذشته افزایش داشت. همچنین متوسط قیمت قند و شکر 12.9 درصد در دوره زمانی یاد شده کاهش داشته است. جزئیات بیشتر

حبس بازه‌ای «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 2/ 0 درصدی همراه شدند. از ابتدای آذر کاهش تدریجی تقاضا، حبس بازه‌ای اوراق در سطح ۷۴ تا ۷۶ هزار تومان را رقم زده است. با وجود رشد تدریجی تقاضا، اما آمار معاملات مسکن همچنان به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مسکن اشاره دارد. به صورتی که آمار معاملات مهر در تهران نشان می‌دهد ۷/ ۶۹ درصد از کل معاملات به واحدهای زیر ۴۹۰ میلیون تومان اختصاص یافت. بنابراین، کارشناسان معتقدند با توجه به کشش پایین مسکن (تغییرات قابل توجه تقاضا با تغییر قیمت) قیمت مسکن توان رشد بالاتر از نرخ تورم را تا پایان سال نخواهد داشت. اما رشد تدریجی تقاضا، چشم‌انداز قرار گرفتن بازار مسکن در فاز پیش‌رونق را تقویت کرده است. همچنان رشد تدریجی قیمت مصالح و نهاده‌های تولید می‌تواند در سال آینده شتاب رشد قیمت مسکن را بیشتر کند.

صرافی‌ها مجاز به معامله بیت‌ کوین نیستند

رئیس کانون صرافان ایرانیان در پاسخ به این سوال که آیا در صرافی‌ها معاملات ارزی به صورت الکترونیکی و در فضای مجازی انجام می‌شود، چرا که شنیده‌ها حاکی است برخی صرافان مبادرت به خرید و فروش بین کوین می‌کنند، اظهارداشت: خیر، در صرافی‌ها این معاملات به الکترونیکی و در فضای مجازی انجام نمی‌شود و دستورالعمل اجرایی تاسیس ، فعالیت و نظارت بر صرافی ها که به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است، چنین مجوزی را به صرافی‌ها نداده است. سعید مجتهدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در واکنش به این نکته که بانک مرکزی تاکنون معامله ارزهای مجازی را غیرقانونی اعلام نکرده است، گفت: در دستورالعمل صرافی‌ها معاملات غیرفیزیکی که خرید و فروش‌های مجازی را شامل می‌شود، غیرقانونی دانسته شده است و از آن منظر صرافان نمی‌توانند ارزهای الکترونیکی را معامله کنند. اساسا باید برای پدیده‌های نوظهور قانونی تدوین شود تا امکان معامله آن به وجود بیاید زیرا در صورت عدم وجود قانون، امکان سوء استفاده و کلاه‌برداری وجود خواهد داشت. رئیس کانون صرافان در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون گزارشی در زمینه معامله ارزهای مجازی به کانون رسیده است، بیان کرد: خیر، تاکنون گزارشی به ما نرسیده است و این را هم تاکید می‌کنم که صرافان در شرایط کنونی فقط مجاز به خرید و فروش ارز و سکه‌ های بانکی صرفا در چارچوب دستورالعمل مذکور هستند.

پیوستن پاکستان به جرگه ی دور زنندگان دلار

پس از آغاز اجرای رسمی توافق بلند مدت کریدور اقتصادی چین-پاکستان، وزیر داخلی پاکستان به خبرنگاران گفته است که '' در حال بررسی استفاده از یوآن به جای دلار در مبادلات تجاری بین پاکستان و چین هستیم''. در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ که حدود یک دهه پس از امضای قرارداد تجارت آزاد بین پاکستان و چین بود، ارزش کل مبادلات تجاری دو جانبه بین این دو کشور به ۱۳.۸ میلیارد دلار رسید. به گفته ی اقبال، پاکستان در مبادلات داخلی خود همچنان از روپیه استفاده خواهد کرد.

انتقاد عسگراولادی از وعده ۵ ساله سیف

روز گذشته اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه از عدم اعتماد بین تجار و فعالان اقتصادی ایران و روسیه سخن گفت. به اعتقاد این فعال اقتصادی اولین مسئله در ارتباط با روسیه مشکل صدور روادید است. موضوع بعدی گرفتاری‌های بانکی و مسئله سوم مسائل مالی است. از آنجایی که پول دو کشور متزلزل است، تاجر تکلیف خود را نمی‌داند. از طرفی همچنان ارزش دلار در ایران تک‌نرخی نشده و در نتیجه بازرگان نمی‌تواند برای درازمدت خود برنامه‌ریزی کند. او درباره روابط بانکی و کارگزاری ایران و روسیه نیز بیان کرد: روابط ما هنوز مناسب نیست. پول ما و روسیه هر دو متزلزل است و تاجر نمی‌داند تکلیفش چیست. وی با انتقاد از تک‌نرخی نشدن ارز، بیان کرد: رئیس کل بانک مرکزی ۵ سال است می‌گوید ارز را تک‌نرخی می‌کند ولی چه زمانی و به چه نرخی؛ کسی نمی‌داند. از سوی دیگر بانک مرکزی نمی‌تواند نرخ واقعی ریال در برابر روبل را بگوید.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل