بازدید 2450
خانه سینما 3 در راه است

سینماگران صاحب خانه جدید می‌شوند

نخستین مکان برای پیگیری مطالبات جامعه اصناف سینما ایران با عنوان «خانه سینما یک» که پیش‌تر متعلق به ایران فیلم بود در خیابان سمنان واقع است. خانه ای نوستالژیک برای سینماگران ایران که در اواخر دولت دهم با حاشیه هایی از جمله تعطیلی چند ماهه همراه شده بود.
کد خبر: ۷۵۶۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴ 18 December 2017

سینماگران سال‌هاست که صاحب دو خانه در خیابان‌های وصال و سمنان هستند که از طریق این دو مکان برنامه‌های صنفی خود را پیگیری می کنند اما حالا چند صباحی‌ست که زمزمه های تاسیس خانه جدید برای صنف هنر هفتم ایران در حوالی خیابان لاله‌زار به گوش می سرد.

به گزارش ایسکانیوز، نخستین مکان برای پیگیری مطالبات جامعه اصناف سینما ایران با عنوان «خانه سینما یک» که پیش‌تر متعلق به ایران فیلم بود در خیابان سمنان واقع است. خانه ای نوستالژیک برای سینماگران ایران که در اواخر دولت دهم با حاشیه هایی از جمله تعطیلی چند ماهه همراه شده بود.

علاوه بر این خانه مکان دیگری در خیابان وصال شیرازی تحت عنوان «خانه سینما دو» نیز در اختیار سینماگران است که هر کدام برخی از فعالیت‌های این صنف را پیگیری می کنند.علاوه بر این خانه مکان دیگری در خیابان وصال شیرازی تحت عنوان «خانه سینما دو» نیز در اختیار سینماگران است که هر کدام برخی از فعالیت‌های این صنف را پیگیری می کنند.


حالا چند وقتی است که زمزمه های تاسیس خانه جدید برای صنف هنر هفتم به گوش رسیده است و سوال اینجاست که این خانه کجا و برای چه تاسیس خواهد شد؟
بر اساس شنیده ها خبرنگار ایسکانیوز، ساختمان شماره 3 در خیابان لاله زار نو، کوچه پیرنیا واقع شده است که سال ها پیش در خرداد 1377 به عنوان ساختمان موزه سینما افتتاح شد.


این موزه چهار سال بعد یعنی سال 1381 به مکان فعلی واقع در باغ فردوس نقل مکان کرد. از سال 81 به بعد هم ساختمان واقع در لاله زار نو بلا استفاده رها شد تا اینکه شنیده‌ شده به منظور استفاده سینماگران این ساختمان در حال بازسازی است.


ظاهرا قرار است این ساختمان محل فعالیت پخش کننده ها و تهیه کنندگان سینما باشد. به نظر می رسد که این اتفاق در ادامه سیاست جواد شمقدری نخستین رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم است که تصمیم گرفت عوامل کارفرمایی سینما مانند تهیه کننده، سینمادار و پخش کننده ها را از کارگردانان، بازیگران، فیلمنامه نویسان و سایر عناصر تاثیرگذار در سینما جدا کند.


خانه سینما سال ۱۳۶۸ و در پس مصوبه مجلس مبنی بر اختصاص ۲٪ از درآمد فروش سینما جهت بهبود وضعیت رفاهی و صنفی شاغلان سینما تأسیس شد. سه سال بعد هیئت مؤسس خانه سینما با حضور مدیران دولتی راه‌اندازی شد.


فخرالدین انوار (معاون سینمایی وقت وزارت ارشاد)، سید محمد بهشتی (مدیرعامل وقت بنیاد سینمایی فارابی) و محمد مهدی حیدریان (مدیرکل نظارت و ارزشیابی). اولین هیئت مدیره انتخابی در سال ۱۳۷۲ با حضور ۱۹ صنف مختلف تشکیل شد.


خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای ایران، فعالیت خود را از سال ۱۳۷۲ آغاز کرد. در این سال اعضای هیئت مدیره که از سوی مدیران وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شده بودند مسوولیت تأسیس این نهاد صنفی را برعهده داشتند.


از زمان آغاز فعالیت خانه سینما به عنوان محل تجمع صنوف مختلف سینمایی، تا زمان اعلام تأسیس آن چهار سال طول کشید و این زمان شامل عضو گیری از اعضای صنف‌های مختلف سینما و معرفی بیش تر این نهاد به آن‌ها بود. به همین دلیل تاریخ فعالیت رسمی خانه سینما فروردین ۱۳۷۲ و زمان ثبت آن در ادارهٔ ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری تهران مهر ماه ۱۳۷۲ ذکر شده‌است.


از جمله اهداف اصلی تشکیل خانه سینما حفظ و صیانت از حقوق مادی و معنوی دست اندرکاران حرفه‌ای تولید، توزیع و نمایش هنر/ صنعت سینما و همچنین ایجاد امنیت شغلی و تأمین اجتماعی و ارتقای سطح آموزشی و حرفه‌ای دست اندرکاران سینمای جمهوری اسلامی ایران است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر