بازدید 8443
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «افت دلار در مقابل جهش شاخص بورس» تا «دو رقیب جدی بانک‌ها در سال ۲۰۱۸»

این پیمانه تیترهایی همچون احتمال افزایش قیمت جهانی طلا تا 1700 دلار در سال آینده، قیمت انواع سکه با کاهش مواجه شد، تمایل هندی‌ها برای سرمایه‎گذاری در ساخت مخازن ذخیره‎سازی نفت ایران، علاقه‌مندی قطر به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت عراق، ۸۰ درصد موبایل‎های بازار رجیستری نشده‌اند، سرمایه گذاری خارجی در پاکستان ۵۷ درصد رشد کرد، جهت‌گیری دولت در افزایش تعرفه واردات خودرو اشتباه است و حرکت آرام «تسه»ها را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۶۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱ 18 December 2017

از «افت دلار در مقابل جهش شاخص بورس» تا «دو رقیب جدی بانک‌ها در سال ۲۰۱۸»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون احتمال افزایش قیمت جهانی طلا تا 1700 دلار در سال آینده، قیمت انواع سکه با کاهش مواجه شد، تمایل هندی‌ها برای سرمایه‎گذاری در ساخت مخازن ذخیره‎سازی نفت ایران، علاقه‌مندی قطر به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت عراق، ۸۰ درصد موبایل‎های بازار رجیستری نشده‌اند، سرمایه گذاری خارجی در پاکستان ۵۷ درصد رشد کرد، جهت‌گیری دولت در افزایش تعرفه واردات خودرو اشتباه است و حرکت آرام «تسه»ها را در بر دارد.

 

شاخص کل بورس قله‌ای دیگر را فتح کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه 26 آذرماه 96 با افزایش 994 واحدی معادل 1.05 درصد به رقم 95 هزار و 600 واحد رسید. خوش‌بینی‌ها به عوامل بنیادین با حرکت قیمت جهانی کالاها بالاتر از کف‌های پیشین، رشد نرخ دلار و حرکت نقدینگی به سمت بازار سهام، رشد 4664 واحدی (5.13 درصدی) شاخص را در 8 روز معاملاتی اخیر رقم زد. تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته، همانند روزهای قبل گذشته، شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 318 واحدی به رقم 30 هزار و 640 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 11 واحدی، عدد 17 هزار و 835 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 8 واحدی به رقم 13 هزار و 448 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد 0.90 درصد همراه شد و 920 واحد افزایش را رقم زد به سطح 103 هزار و 119 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 627 واحد افزایش به رقم 68 هزار و 206 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 2535 واحد افزایش همراه بود و عدد 202 هزار و 2 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «افت دلار در مقابل جهش شاخص بورس» تا «دو رقیب جدی بانک‌ها در سال ۲۰۱۸» 

افت 117 ریالی دلار آمریکا در بازار آزاد ارز

در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با کاهش 117 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 766 ریال رسید. یکی از مهم ترین دلایل، عرضه سنگین ارز تا ساعات میانی معاملات بود. هر یورو نیز با افت 166 ریالی همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 49 هزار و 640 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در دومین روز هفته، 11 هزار و 474 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، 21 ریال ارزان تر فروخته شد. همچنین در بانک مرکزی هر دلار آمریکا 35,659 ریال قیمت گذاری شد.

احتمال افزایش قیمت جهانی طلا تا 1700 دلار در سال آینده

وینس لانسی تحلیلگر برجسته بازارهای بین المللی گفت: نوسانات قیمت طلا در سه روز اخیر پس از نشست فدرال رزرو آمریکا نشان می دهد که قیمت این فلز زرد طی سال 2018 میلادی نیز روندی صعودی خواهد داشت.وینس لانسی تحلیلگر برجسته بازارهای بین المللی تاکید کرد: نوسانات قیمت طلا در سه روز اخیر پس از نشست فدرال رزرو آمریکا نشان می دهد که قیمت این فلز زرد طی سال 2018 میلادی نیز روندی صعودی خواهد داشت. وی افزود: روند قیمت طلا در 3 روز اخیر نشان می دهد که قیمت طلا حتی پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا نیز رشد خواهد داشت. این تحلیلگر ارشد اقتصادی گفت: به نظر من قیمت جهانی طلا می تواند طی سال آینده تا 1700 دلار در هر اونس افزایش یابد که این رقم 450 دلار بیشتر از قیمت فعلی است. وی اظهار داشت: روز چهارشنبه میزان مبادلات در بازار طلا 10 هزار مورد افزایش یافته است. این مساله بسیار غیر عادی است. افزایش مبادلات طلا پس از نشست فدرال رزرو و افزایش نرخ بهره به شدت غیرعادی است ولی این اتفاق نشان می دهد که روند قیمت طلا در سال آینده نیز صعودی خواهد بود. لانسی افزود: به نظر من قیمت طلا در کوتاه مدت بین 1250 تا 1275 دلار تثبیت خواهد شد. اگر طلا بتواند سطح مقاومتی 1275 دلاری را بشکند به زودی تا سطح 1300 دلار افزایش خواهد یافت. به نقل از سایت طلا، قیمت طلا در هفته گذشته برای نخستین بار در یک ماه اخیر با افزایش روبرو شده است. هنوز نگرانی های زیادی نسبت به تصویب نهایی طرح اصلاحات مالیاتی دولت آمریکا وجود دارد.

قیمت انواع سکه با کاهش مواجه شد

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار آزاد تهران، قیمت انواع سکه با کاهش مواجه بود؛ به نحوی که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با هفت هزار تومان کاهش به یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۸۰۶ تومان، طرح قدیم یک میلیون و ۳۶۰ هزار و ۷۸۸ تومان، نیم سکه با کاهش سه هزار تومانی به ۶۹۳ هزار و ۴۰۱ تومان، ربع سکه با هزار تومان کاهش به ۳۹۸ هزار و ۲۳۰ تومان و سکه یک گرمی با ۵۰۰ تومان کاهش به ۲۶۶ هزار و ۱۵۴ تومان رسید. /مهر

تمایل هندی‌ها برای سرمایه‎گذاری در ساخت مخازن ذخیره‎سازی نفت ایران

شرکت هندی آی‌ام‌سی فعال در حوزه ساخت و مدیریت مخازن ذخیره‎سازی و پایانه صادرات مواد نفتی، علاقه‌مندی خود برای سرمایه گذاری در این حوزه را اعلام کرد. شرکت هندی آی‌ام‌سی فعال در حوزه ساخت و مدیریت مخازن ذخیره‎سازی و پایانه صادرات مواد نفتی، علاقه‌مندی خود برای سرمایه گذاری در این حوزه را اعلام کرد. به گزارش شانا، آشوانی رائو، مدیرعامل این شرکت هندی در نشست با مدیرعامل و برخی مدیران و رؤسای شرکت پایانه‎‏های نفتی ایران گفت: صنعت نفت ایران برای جذب سرمایه در حوزه‎های بالادستی و پایین دستی جایگاه ویژه‎ای در بازارهای جهانی دارد و در این میان حوزه صادرات نفت خام، ال‎ان‎جی و محصولات پتروشیمی از جذابیت بیشتری برخوردار است. وی با بیان این‎که پس از برجام، صنعت نفت ایران در کانون توجه جهانی به ویژه توجه شرکت‎های بزرگ نفتی دنیا برای سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف، تولید و توسعه و انتقال فناوری قرار گرفت، ادامه داد: ظرفیت‎های خوبی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران وجود دارد. رائو از سرمایه‎گذاری در حوزه ساخت و مدیریت مخازن ذخیره‎سازی در مناطق عملیاتی جنوب ایران استقبال کرد.

علاقه‌مندی قطر به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت عراق

وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: شرکت قطر پترولیوم به سرمایه گذاری در بخش انرژی عراق علاقه نشان داده است. وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: شرکت قطر پترولیوم به سرمایه گذاری در بخش انرژی عراق علاقه نشان داده است. در این بیانیه آمده است که قطر پترولیوم برای مشارکت در طرح‌های گاز طبیعی، استخراج، پالایش و زیرساخت‌های پتروشیمی اظهار تمایل کرده است. عراق از شرکت‌های خارجی برای شرکت در مناقصه‌هایی به منظور اکتشاف و توسعه ذخایر نفت و گاز این کشور در بلوک‌های جدید این کشور دعوت کرده است. این عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به دنبال افزایش ظرفیت تولید خود است.

۸۰ درصد موبایل‎های بازار رجیستری نشده‌اند

رئیس اتاق اصناف ایران: هنوز برندهای پرفروش گوشی تلفن همراه با سهم ۸۰درصدی از بازار در طرح رجیستری قرار نگرفته است. به گزارش تسنیم، علی فاضلی با اشاره به اینکه طرح رجیستری از برندهای دارای سهم محدود در بازار شروع شده است افزود: بقیه برندهای موجود در بازار که بخش اعظمی را به خود اختصاص داده است باید هرچه سریعتر در این طرح قرار بگیرند. وی با یادآوری نوسانات ارز و حذف ارز مبادله‌ای از گوشی تلفن همراه گفت: این رویه بر قیمت ارائه گوشی تلفن همراه بر مشتری اثر گذاشته است. رئیس اتاق اصناف ایران با بیان گله‌مندی صنف گوشی تلفن همراه از مورد توجه قرار نگرفتن برای اجرای طرح رجیستری ادامه داد: 400 هزار بنگاه صنفی عرضه‌کننده گوشی تلفن همراه ظرفیت بزرگی است که در اجرای درست این طرح باید مورد توجه قرار گیرد. فاضلی گفت: شکایات صنف گوشی تلفن همراه به بخش‌های مختلف مجلس ارائه شده است که برای بررسی و رفع آن، جلسه امروز با رئیس کمیسیون اصل 90 برگزار شده است.

سرمایه گذاری خارجی در پاکستان ۵۷ درصد رشد کرد

بانک مرکزی پاکستان اعلام کرد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور در ۵ ماه نخست سال جاری مالی پاکستان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۵۷.۲ درصد رشد به یک میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلار رسیده است که در این بین چینی ها بعنوان منبع کلیدی سرمایه گذاری خارجی در پاکستان عمل کرده اند.بانک مرکزی پاکستان اعلام کرد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور در ۵ ماه نخست سال جاری مالی پاکستان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۵۷.۲ درصد رشد به یک میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلار رسیده است که در این بین چینی ها بعنوان منبع کلیدی سرمایه گذاری خارجی در پاکستان عمل کرده اند. بانک مرکزی پاکستان اعلام کرد، سرمایه گذاری چینی ها در ۵ ماه نخست سال مالی این کشور که بین ماه جولای و نوامبر سال جاری میلادی است به ۸۳۷.۴ میلیون دلار افزایش پیدا کرده؛ این در حالی است که این رقم برای مدت مشابه سال قبل ۲۱۷.۳ میلیون دلار ثبت شده است. همچنین در ماه نوامبر سال جاری میلادی میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در پاکستان به ۲۰۶.۷ میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸.۳ درصد افزایش نشان می دهد.

حرکت آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 8/ 0درصدی به قیمت 74 هزار و 322 تومان معامله شدند. از ابتدای آذر شاهد حرکت کم‌نوسان «تسه»ها هستیم. میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن در آذر در سطح 74 هزار و 719 تومان قرار گرفته است. به این ترتیب با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 7/ 21 درصد قرار گرفته است. رشد تدریجی تقاضای مسکن در کنار تنوع در وام‌های ارائه‌شده، صندوق یکم بانک مسکن مانع از تشدید نوسانات قیمت «تسه»ها در تابستان و همچنین در پاییز شد؛ بنابراین از ابتدای پاییز حبس بازه‌ای قیمت اوراق در سطح ۷۴ تا ۷۸ هزار تومان را شاهد هستیم. رشد ۷/ ۷ درصدی تعداد معاملات مسکن از ابتدای سال و رشد بیش از ۱۰ درصد قیمت مسکن در بازه مزبور، خوش‌بینی‌ها به خروج مسکن از رکود را تقویت کرده است.

جهت‌گیری دولت در افزایش تعرفه واردات خودرو اشتباه است

رییس سازمان راهداری با بیان این‌که یکی از ابعاد مهم ایمنی در جاده‌ها کیفیت خودروهاست، اظهار کرد: این که به جای افزایش قیمت سوخت تعرفه خودرو بالا رود، قطعا اتفاق اشتباهی است. در حال حاضر اصلی‌ترین عامل آلودگی تهران خودروهای فعلی هستند و حتی ماشین‌هایی که در جاده امکان تردد آنها را فراهم نمی‌کنیم نیز در تهران رفت و آمد دارند. این در حالی است که می‌توان با کاهش تعرفه واردات خودرو بخشی از این مشکلات را حل کرد. کشاورزیان با اشاره به این‌که بالابردن تعرفه خودرو برای دلالان سودآوری می‌کند، بیان کرد: وقتی عوارض بالا رود آنها که پیش از این ثبت نام کرده‌اند با سود بسیار بالایی شرایط بازار را برهم می‌زنند، اما اگر واردات تسهیل شود خودروسازان داخلی نیز خود را با آن تطبیق خواهند داد و کیفیت خودروهای داخلی نیز قابل رقابت خواهد شد. وی ادامه داد: ما در نهایت باید این سوال را پاسخ دهیم که آیا باید تمام خانوارها با هر سطح درآمدی خودرو داشته باشند یا خیر. این که ما یک خودرو با قیمت پایین و کیفیت بد تولید کنیم، قطعا به نفع مردم نیست این در حالی است که می‌توان با افزایش نسبی قیمت‌ها و بهبود کیفیت شرایط را برای استفاده از خودروهای ایمن فراهم آورد. /ایسنا

دو رقیب جدی بانک‌ها در سال ۲۰۱۸

هرمن گرف مدیر عامل اسبربانک روسیه گفت: گوگل و آمازون دو شرکت غول فناوری جهان در سال آینده به دلیل منافع خود در حوزه خدمات مالی، به رقبای بانک ها تبدیل خواهند شد. گرف گفت: موضوع رقابت کردن با آنها نیست، بلکه این دو شرکت در حال رقابت کردن هستند. معتقد هستم که در سال های آینده گوگل و آمازون به پلت فورم های ما بطور کامل دسترسی خواهند داشت. به نقل از مهر، مدیر عامل اسبربانک تصریح کرد: باید بطور مساوی با همان میزانی که این دو شرکت خود را مجهز به فناوری می کنند. ما هم خود را مجهز به فناوری کنیم. پیش بینی می شود در سال های پیش رو، سازمان های مالی متعددی از این دو شرکت بزرگ فناوری جهان دیده شود. هرمن گرف گفت: سال ۲۰۱۸ میلادی نقطه عطفی برای گوگل و آمازون تلقی می شود و منافع این دو شرکت در بخش خدمات مالی مشخص خواهد شد. وی در ادامه اظهار داشت: آمازون و گوگل گام به گام در حال ورود به عرصه صنعت مالی هستند و این سناریو مشخص است، هر چند که تا الان این موضوع را رد کرده اند. مدیر عامل اسبربانک در پایان گفت: اگر بانک ها توانایی رقابت کردن با گوگل و آمازون را نداشته باشند. در این صورت آنها پیروز رقابت خواهند بود. بنابراین راهبرد ما دفاع کردن نیست؛ بلکه حمله می کنیم. در حال حاضر اسبربانک بعنوان بزرگ ترین بانک روسیه است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
همه می دونند این شاخص الکی هست و نهایتا با بلوک زنی به اینجا رسیده افت دلار هم برای اینه مردم ارزشون رو بفروشون دولتیها باز دلار رو گرون کنند.
درمورد افت دلار وجهش بورس عجولانه قضاوت نکنید و برای قضاوت نهایی تا 15 ژانویه دندان روی جگر بگذارید !!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر