بازدید 3895
۴

دریافت ۴۲ درصد قیمت تمام شده آب از مردم

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه ۴۲ درصد قیمت تمام شده آب از مردم دریافت می‌شود گفت:سرانه مصرف آب سرانه معقولی نیست و نسبت به کشورهایی که منابع آب بیشتر و سرانه بالایی دارند، عملاً مصرف آب بیشتری داریم.
کد خبر: ۷۵۶۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶ 17 December 2017

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه ۴۲ درصد قیمت تمام شده آب از مردم دریافت می‌شود گفت:سرانه مصرف آب سرانه معقولی نیست و نسبت به کشورهایی که منابع آب بیشتر و سرانه بالایی دارند، عملاً مصرف آب بیشتری داریم.

به گزارش فارس، شاهین پاک‌روح با اشاره به اینکه در تابستان امسال تعداد شهرهای دارای تنش آبی نسبت به سال گذشته کاهش داشت و به 289 شهر رسیده بود، گفت: با مجموعه اقداماتی که از لحاظ سخت‌افزاری و حتی نرم‌افزاری و مدیریت مصرف انجام شد، تعداد شهرهای دارای تنش به 289 شهر رسیده است.


معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور ادامه داد: در پیک مصرف اگر مجموع تولید و توزیع آب با هم برابر باشد، هر اتفاقی می‌تواند معادلات آب را به هم بزند، بنابراین وقتی مصرف آب افزایش می‌یابد، به همین دلیل برخی از شهرها با وضعیت سر به سر مواجه شده و حتی با کمبود آب مواجه می‌شوند.


پاک‌روح با تأکید بر اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، گفت: کشور با کمبود بارش روبه‌روست، به طوری که در سال جاری نسبت به سال آبی گذشته، میزان بارندگی 4.5 درصد کاهش داشته است، پس در این صورت است که خشکسالی از یک پدیده به یک واقعیت تبدیل می‌شود. اساساً رژیم بارندگی در ایران تغییر پیدا کرده است و برف‌ها به باران تغییر یافته و میزان بارندگی رو به کاهش است.


معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: متوسط بارندگی در کشور 250 میلیمتر است، اما در سال آبی گذشته این عدد به 230 میلیمتر رسیده است که هر سال رو به کاهش است.
وی با تأکید بر اینکه منابع آبی کشور محدود است، گفت: براساس اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب، سرانه تجدیدپذیر آب در ایران به 1300 مترمکعب رسیده است و این نشان می‌دهد که سرانه آب به ازای هر نفر به چه میزان است، حال با این وضعیت که میزان بارندگی کاهش داشته، این سرانه مصرف بسیار بالاست و باید کاهش یابد.

پاک‌روح با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم میزان مصرف آب از منابع تجدیدپذیر را کاهش دهیم، گفت: مصرف آب شرب در کشور معادل 7 درصد است که البته این عدد ناچیزی است، چرا که عمده مصرف آب در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد، پس برای اینکه بتوانیم برنامه مصرف آب را با اقلیم کشور متناسب کنیم، بهترین روش، مدیریت تقاضا است که نیازمند اجرای برنامه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است.


پاک‌روح خاطرنشان کرد: امروز براساس اطلاعات و آماری که دراختیار ماست، سرانه مصرف آب سرانه معقولی نیست و نسبت به کشورهایی که منابع آب بیشتر و سرانه بالایی دارند، عملاً مصرف آب بیشتری داریم.
وی ادامه داد: در کشور به طور متوسط در شبانه‌روز به ازای هر نفر 160 لیتر آب مصرف می‌کنیم، اما در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی که سرانه آب تجدیدپذیر آنها 2200 لیتر است، می‌بینیم در کشور برزیل سرانه مصرف آب 112 لیتر به ازای هر نفر و در کشور انگلیس سرانه مصرف آب به ازای هر نفر 153 لیتر است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور با تأکید بر اینکه باید با کارگیری صنایع و ابزارهای قانونی تعاملی در راستای ایجاد توسعه پایدار با نگرش بر موضوعات اقلیمی ایجاد کنیم، گفت: باید با بازسازی شبکه آب (سخت‌افزاری) و جلوگیری از هدرروی آب در شبکه‌های توزیع به این هدف مهم برسیم.
پاک‌روح ادامه داد: در حال حاضر تلفات واقعی آب در شبکه‌های توزیع 17.5 درصد است و این در حالی است که اگر بخواهیم سالانه نیم تا یک درصد از تلفات آب را کاهش دهیم، نیازمند 1500 میلیارد تومان اعتبار است.

وی با اشاره به اینکه با انجام برنامه‌ریزی‌های متعدد موفق شدیم تجهیزاتی را که آب‌بر هستند مجهز به برچسب‌های استاندارد کنیم، گفت: باید بپذیریم که مثل گذشته بارندگی نداریم و منابع آب تجدیدپذیر و منابع آب دراختیار کاهش یافته‌اند، بنابراین لازم است که خود را به سمت مصارف بهینه هدایت کنیم، به همین منظور اولین همایش ملی مدیریت مصرف و هدررفت آب با مشارکت آبفای کشور، دانشگاه شهید بهشتی و انجمن آبفای ایران 28 و 29 آذرماه با حضور اساتید دانشگاه‌ها برگزار خواهد شد.

پاک‌روح ادامه داد: تلاش ما این است که با هم‌اندیشی و تبادل اطلاعات و تجارب بین‌المللی و داخلی، انتقال مباحث تئوری و مفهومی، موضوع مدیریت مصرف و هدررفت آب برای اجرا در کل کشور را عملیاتی کنیم.
وی افزود: به همین منظور از مهندسان ایرانی و مهندسان مشاوران اروپایی و وزارت علوم آلمان درخواست همکاری و تعامل شده است، چرا که ما به دنبال اهدافی برای تاب‌آوری در صنعت آبفای کشور هستیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید آیا از سوی شرکت آب و فاضلاب کشور پیشنهاد جدیدی برای افزایش تعرفه آب به دولت ارائه شده است، گفت: اگر قرار باشد قیمت آب افزایش یابد، این پیشنهاد باید از سوی شرکت آب و فاضلاب به وزارت نیرو و سپس دولت ارائه شود، اما فعلاً برنامه‌ای برای افزایش قیمت آب وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که پرسید در حال حاضر قیمت فروش آب با قیمت تمام شده آب چه فاصله‌ای دارد، گفت: در حال حاضر متوسط قیمت فروش آب به ازای هر مترمکعب 420 تومان است، در حالی که قیمت تمام شده آب به طور متوسط برای شرکت‌های آب و فاضلاب 1000 تومان تمام می‌شود، سیاست دولت یک سیاست حمایتی و دادن سوبسید به آب است.


پاک‌روح ادامه داد: آنالیز و چارچوب پیشنهادات خود را مدام به وزارت نیرو و دولت ارائه کرده و با آنها در تعامل هستیم،بنابراین در موضوع اقتصاد آب چارچوبی وجود دارد تا برای اقشار غیرمرفه و یا معمولی به لحاظ درآمد، حداقل‌ها در رعایت بهداشت صورت گیرد.

وی تأکید کرد: به هر حال 42 درصد بهای تمام شده آب از مردم به شکل فروش آب دریافت می‌شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز در خصوص برگزاری اولین همایش ملی مدیریت مصرف و هدررفت آب گفت: در حال حاضر آب قابل دسترس در کشور محدود است و روز به روز هم کاهش می‌یابد.
وی افزود: از سوی دیگر، با افزایش جمعیت و زیاد بودن سرانه مصرف در کشور مواجه هستیم و به سمتی در حال حرکت هستیم که باید بین تقاضا و آب قابل دسترس، بالانس ایجاد کنیم، در حالی که در تابستان همواره شاهد به هم خوردن تقاضا و آب قابل دسترس هستیم، پس راهی جز مدیریت مصرف نداریم.

تابش با اشاره به اینکه امروزه احتیاج به هزینه و اعتبار زیادی است تا مصرف آب در بُعد فنی کاهش یابد، گفت: الگوی مصرف آب در کشور چند برابر کشورهای دیگر است، پس باید آموزش و فرهنگسازی در کشور نهادینه شود تا مردم بدانند چگونه می‌توانند از آب بهینه استفاده کنند.


وی تأکید کرد: باید سازنده‌ها را به این سمت سوق دهیم ابزاری را تولید کنند که مصرف آب کمتری داشته باشد.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه قیمت آب در ایران ارزان است، گفت: متأسفانه قوانین محکمی برای برخورد با مشترکان پرمصرف نداریم و وقتی یک مشترک آب بیش از حد مجاز مصرف می‌کند، قادر به قطع آب شرب آنها نیستیم.


وی با اشاره به اینکه تلفات آب در شبکه توزیع زیر 15 درصد است، گفت: محورهای همایش، مدیریت مصرف آب، هدررفت واقعی در شبکه‌های توزیع آب، هدررفت ظاهری در شبکه‌های توزیع آب و مصارف مجاز بدون درآمد است که به شکل میزگرد در این همایش مطرح و بر روی آب بحث خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۴
درکشورکم آبی مثل ایران فروش ارزان آب هیچ توجیهی ندارد.تجدیدپذیری منابع آبی بسته به عواملی است که تاحدودزیادی خارج ازدست انسان است.ایران اکنون یکی ازبحرانیترین کشورها درزمینه آب است.پس دولت بایدتدابیرجدی برای این مسئله بیندیشد که یکی از انها افزایش قیمت است
لطفا قبض آب منزل خود را در پنج سال و ده سال گذشته بررسی کنید و قبض های فعلی را ، بعد در مورد درصد آب تمام شده بگویید
قیمت تامین آب دراین حدی که شما می گویید نیست هزینه
های شما خیلی زیاد است.
این قیمت آبی که می گویید 42 درصدش از مردم دریافت می شود ! وقتی هزینه تمام شده بر اثر نبود مدیریت مناسب ، تحریم، دستگاههای فرسوده و... می باشد چرا این گران تصفیه کردن رو مردم باید بپردازن؟
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی