بازدید 38319

جنگی که با فرمان احمدی نژاد در «بحر آسمان» شروع شد، همچنان ادامه دارد!

صدور مجوز معدنکاوی در مناطق بکر و دست نخورده «بحرآسمان» در جنوب استان کرم ـ که در سال های آخر دولت دهم و با دستور مستقیم رئیس جمهور سابق رقم خورد ـ اکنون به کلافی سر در گم تبدیل شده که راهکار اطمینان بخشی برای خروج از آن وجود ندارد؛ مسأله مهمی که اگر توجه ویژه دستگاه های نظارتی به آن معطوف نشود، به زودی جان صدها هزار شهروند کرمانی را به شدت تهدید خواهد کرد.
کد خبر: ۷۵۶۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸ 18 December 2017

جنگی که با فرمان احمدی نژاد در «بحرآسمان» شروع شد، همچنان ادامه دارد!صدور مجوز معدنکاوی در مناطق بکر و دست نخورده «بحرآسمان» در جنوب استان کرم ـ که در سال های آخر دولت دهم و با دستور مستقیم رئیس جمهور سابق رقم خورد ـ اکنون به کلافی سر در گم تبدیل شده که راهکار اطمینان بخشی برای خروج از آن وجود ندارد؛ مسأله مهمی که اگر توجه ویژه دستگاه های نظارتی به آن معطوف نشود، به زودی جان صدها هزار شهروند کرمانی را به شدت تهدید خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»؛ تنش و درگیری بر سر بهره برداری از معادن مناطق بالادستی سد جیرفت و «بحر آسمان» از آنجایی آغاز شد که مقامات ارشد دولت دهم بدون توجه به اهمیت زیست محیطی این منطقه و در میان سکوت مسئولان سازمان محیط زیست، به بخش خصوصی، مجوز معدنکاوی در این منطقه را دادند و این تصمیم بنا به دلایل فراوان، مورد اعتراض مردم و دوستداران محیط زیست قرار گرفت.

به فاصله کوتاهی از زمان صدور مجوز معدنکاوی در مناطق بالادستی سد جیرفت ـ که به لحاظ زیست محیطی، بسیار غنی و به نوعی ذخیرگاه محسوب می شود ـ این منطقه در سال 89 توسط سازمان محیط زیست به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت و از این زمان به بعد، اختلاف ها برای نوع بهره برداری و اکتشاف معادن شدت گرفت.

از جمله این معادن، معدن سنگ آهنی واقع در منطقه «بحر آسمان» است که کار اکتشافی روی آن صورت گرفته بود و در منطقه‌ای بکر و حفاظت شده در ارتفاعات استان کرمان ـ که جز میزبانی گونه‌های ‌گیاهی و جانوری، به دلیل آنکه سرچشمه‌های آب برخی رود‌ها در منطقه از آنجا نشأت می‌گیرد ـ هم بکر و هم بسیار با ارزش است.

در همه این سال ها که از سال های آخر دولت دهم تا اوایل دولت دوازدهم را در بر می گیرد، این مجوزهای صادر شده به محل و بهانه ای برای اعتراض های مردمی و دوستداران محیط زیست به فعالیت های معدنکاوی و رقابت و اختلاف نظرهای دولتی در سطوح مختلف اداری و بین نهادهای مختلف شد.

جدا از اهالی بومی منطقه و دوستداران محیط زیست، مقامات ارشد وزارت نیرو و سازمان محیط زیست از یک سو به شدت با فعالیت های صنعتی و اقتصادی در این مناطق بکر مخالفت می کنند و از سوی دیگر، مقامات ارشد وزارت صنعت و معدن و استانداری کرمان، منعی برای چنین فعالیتی نمی بینند و اتفاقاً برخی مقامات استانی مثل استاندار به نتیجه رسیدن فعالیت های معدنکاوی را راهکاری برای توسعه استان می دانند.

از جمله گونه‌های ارزشمندی که با آغاز فعالیت های معدنکاوی حیاتشان به شدت تهدید می شود، می توان به خرس یقه دار، یوز ایرانی و درختان ارزشمند ارس اشاره کرد که علاوه بر این گونه ها به دلیل جریان قابل توجه آب در این منطقه، حیات گونه های آبزی نیز به خطر افتاده است.

همزمان با آغاز فعالیت های معدنکاوی و در فرایند بهره برداری از معادن، قطع و حذف صدها گونه گیاهی نادر، تصرف قلمرو زندگی گونه های نادر جانوری، افزایش فرسایش خاک و بالا رفتن احتمال بروز سیل، از نگرانی هایی است که همچنان ذهن و خاطر اهالی منطقه را مکدر کرده است.

با این حال، نابودی گونه های جانوری، گیاهی و آبزی در بحر آسمان، اولویت دوم اعتراض های مردمی است و مسأله مهم تر از آن به مخاطره افتادن حیات صدها هزار شهروندی است که در پایین دست سد جیرفت و در مسیر رود هلیل رود زندگی می کنند؛ موضوع مهمی که به دلیل قرارگیری معادن در بطن سرچشمه های رود هلیل رود و سد جیرفت اهمیت دوچندان پیدا می کند، چون این فعالیت ها از یک سو به آلودگی آب و از سویی نیز به کور شدن سرچشمه های منابع آب سد جیرفت منجر خواهد شد.

به رغم اعتراضات چند ساله و درگیری ها که به آن اشاره شد، اصرارهایی که از سوی معدنکاوان وجود دارد و موافقت های صریحی که مقامات ارشد وزات صنعت و معدن با آنها کرده اند، هنوز پابرجاست و این موضوع به استمرار جنگی کمک می کند که در سال های آخر دولت دهم، رئیس جمهور وقت بدون لحاظ کردن الزام های زیست محیطی به شکل گیری اش کمک کرد؛ دستوری که در آن حداقل دو ماده قانونی یعنی اصل ۴۵ قانون بهسازی آب و ماده ۳ قانون بهسازی و حفاظت از محیط زیست مورد ملاحظه قرار نگرفت.

هم اکنون بهره برداران اقتصادی منطقه با این توجیه که فعالیت های آنها دارای مجوزهای قانونی است و پیش از اینکه بحر آسمان به منطقه حفاظت شده تبدیل شود، آغاز شده است، اقدامات خود را ادامه می دهند و مخالفت های سازمان محیط زیست و وزارت نیرو نیز که هم راستا با اعتراضات مردمی جریان یافته است، به نتیجه مشخصی نمی رسد.

در شرایط کنونی، به نظر بهترین راهی که می توان برای پایان این جنگ متصور شد، رسیدن سازمان و نهادهای مختلف درگیر در این مسأله مهم به یک نقطه اشتراک واحد است؛ نطقه اشتراکی که در آن کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست مبتنی بر حساسیت های دقیق علمی و دانش روز بر فرایند معدنکاوی و برداشت از معادن نظارت کرده و بهره برداران نیز تلاش کنند با رعایت الزام های زیست محیطی مصالح زیست محیطی منطقه مثل جلوگیری از نابودی گونه های گیاهی و جانوری و آلودگی زیست محیطی را در دستور کار قرار دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۳۳
من طرفدار احمدی نژادم
اما این حرف شما را قبول دارم
در دوران او زاینده رود خشکید
و تمام مناطق بکر ایران توسط بهره بردارن مورد تعرض قرار گرفت
دولت فعلی هم نمیدونه و یا نمیخاد کاری بکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
مثبت دادم ولی طرفدار احمدی نژاد هیچوقت نبودم
حسنی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
زاینده رود زمان خاتمی و خانم ابتکار خشکید. ضمنا من طرفدار خاتمی هستم اما باید حرف حق زد
تابناک گرامی مشکل و چالش احمدی نژاد بهرحال با چانه زنی و نصیحت و روال قانونی درست خواهد شد اما چیزی که حل نخواهد شد جایگاه تکریم و دل مردم هست واردات بی رویه برنج و عدم اقبال مردم از کشت برنج تقاضای معقول بر جلوی واردات برنج را جوابش چطور گفتند از این سبوس ها بهش بدین بخوره میدونید در شمال ما این یک توهین هست سبوس ها را به حیوانات جهت تولید شیر میدهند از مردم چه کسی عذر خواهی میکند
البته دیگر همه می دانند کسانی که در امر استخراج معادن هستند به کجاها متصلند!عجب بخور بخوری شده در این مملکت!کلا هر کی هر کی شده!
حدود 12سال قبل پایین تر از این معدن آهن که در ارتفاع بیش از 300متر هست سازمان زمین شناسی نمونه برداری هایی برای طلا انجام داد که جواب آنالیزها خیلی خوب بود در چند مرحله وحتی در آن زمان محدوده طلا را اینجانب برای سازمان زمین شناسی به ثبت هم رساندم و آنجا ذخیره طلای بسیار خوبی هم دارد و کمی پایین تر که اندیس مس خیلی خوبی دارد اما از همه اینها ارزشمند تر گونه های جنگلی ،گیاهی و جانوری و طبیعت بکر وزیبای آن هست که چون جاده هم الحمدلله خراب هست ودر زمستان غیر قابل گذر ازدسترس عموم دور است.امیدوارم مردم متحد باشند وقدر طبیعت بکرشان را بدانندهمه این معادن ارزش قطع یک درخت ارژن را هم ندارند حتی ارزش گل آلود شدن یک روز رودخانه را
دستکاری محیط زیست طبیعی به هر دلیلی که باشد ستاره مرگ آدمیان را رقم می زند. دنیا را برای زندگی تنگ تر و تنگ تر می کند. بهره برداری از طبیعت فقط مادی نیست. کسی که در فضای کوه و دشت و بیابان سیر می کند نفس می کشد و لذت می برد او هم در حال بهره برداری است. زمین را بیش از این برای زیستن تخریب نکنیم.
آفرین محمود !!! چه کار ها که نکردی با دستور مستقیمت .
1825 روز است که بلااستثنا هر روز حداقل 5 خبر علیه دکتر احمدی نژاد می نویسید، هر کاری هم بکنید نمیتوانید محبت آن مرد الهی را از قلب و جان مردم ایران بیرون کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
جهنمی که این مرد الهی توش نباشه بهتر از بهشتیه که این مرد الهی توشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
نابود گر
تا دیروز که ایشان باهمه خوب بودند شخصیتی رهایی و آزادی بخشش ملل و مدیر جهانی خوانده می شدندکسی نمی گفت داره خراب کاری می کنه حالا امروز که باهم زدن به تاروپو هم دارند میگند احمدی نژاد مدیریت بلد نبود همه روزنامه و رسانه ها دارند ازش بد میگند
نه تنها طبیعت و اکوسیستم را مفت از بین میبرند بلکه پشیزی از ان هم مردم نیازمند ممنطقه نمیرسد فقط الودگی و نابودی طبیعت حاصل خواهد بود .
حامیان احمدی نژاد !. برای اداره کشور باید برنامه داشت کلی گویی ذهنی و آرمانگرایی پیشرفت اقتصادی و سیاسی ایجاد نخواهد کرد آرمانگرای ذاتا بد نیست اما چه آرمانی باشد من آرزو دارم مردم در رفاه و سلامت باشند اما چگونه امکان پذیر هست برای رسیدن به اهداف باید برنامه داشت برنامه منسوخ شده پوپولیستی 100سال پیش جواب نمیدهد آیا کسانی که در فکر تزریق پول در جامعه بودند نمیدانستند این پول مثل سم به اقتصاد ضربه میزند وباعث رشد نقدینگی خواهد شد و دوباره چگونه باید پولهای تزریقی را جمع آوری کرد جز با گران کردن اجناس و قطع یارانه ها خواهد بود طبق قانون اساسی مردم در بحث عدالت اجتماعی در بخش بهداشت و درمان و آموزش و پرورش فقیر و غنی نمیشاسد دقیقا تیم احمدی نژاد همین دو مقوله بالا را رها سازی کرده بود .چالش های اقتصادی و سیاسی و بین المللی که احمدی نژاد درست کرد به این زودیها التیام نمی یابد دادن یارانه آسان بود اما حذف آن سخت تر هست چون مردم عادت کردند ساختمان و پل و بیمارستان که بد ساخته شده باشد تخریبش سخت تر هست فقط میگویند شهامت ایشان زیاد بود این شهامت نیست بی تدبیری هست مثل کسی که نداند اگر شنا بلد نباشد غرق میشود روز شب به همه حمله لفظی میکند اما خداییش یکبار شده اشکالات خودش را هم بگوید خیر . اشکال از زبان ایشان هست مردم جامعه آزمایشگاه نیستند که هر ایده ای را آزمایش کرد اگر خراب شد باید مسولیت را بپذیرد و جبران خسارت کند هر طرحی را ابتدا در سطح کوچکی اجرا میکنند و اگر جواب داد به کل کشور تعمیم میدهند نه کل کشور
صدا و سیما کجایی ؟ از نور چشمیت دفاع کن . کافی بود روحانی این کار را می کرد صدا و سیما گوش فلک را کر می کرد
آقای احمدی نژاد شما حرف مردم را میزنید اما برای برای مردم نیست دغدغه چیزهای دیگری داری صداقت در گفتار و رفتارت را ثابت کنی باید بگی در دوران صدارت جنابعالی هیچ اشکالی نبود ؟ تمام این گرفتاریها از سنگی که از ندانم کاری تو زندگی شهروندان ایرانی انداختی حاصل تفکر تو وتیم فکری شما هست عوض عذر خواهی از ملت طلبکار هم هستی ؟ بخدا خجالت آور هست در آمریکا و کشورهای دیگر رییس جمهور شکست خورده دیگر حرف نمیزند چون شکست را پذیرفت رقیب ترامپ با اختلاف بنج میلیون رای الکترا کمتر بود ولی دیگر در سیاست فعلی دولت مستقر دخالت نمیکند چرا ؟چون اقتضای سیاست چنین هست مگر در دروس دانشگاهی درس سیاسی گنجانده نشده ؟
اين محمود كدام محمود است ؟

همانه كه Xبا ضربدر اشتباه گرفته بود ؟
بهتره یه گزارش هم راجع به کوه شاهوار شاهرود و معدن بوکسیت و تردد روزانه 100 کامیون که از اونجا استخراج میشه و تمام کوه،آب ، حیات رو ازبین برده و مجوزش از سال 91 شروع شده(دوران پرفتوح احمدی نزاد) تهیه کنید.ممنون
اگر دست به مفسدها بزنید همهٔ امور کشور را میخوابنند ،؟ که این یک نمونه است ،که سیاست واحدی در کشور وجود ندارد؟ و هر ارگان ،ونهادی فقط منافع خود را میبیند ،وبه راهکار میانه ،هم راضی نیست ؟ خوب چه کسی مسول است که قدرت ،تنظیم بین ارگانها ،و بخشهای صنعتی ،تولیدی را داشته باشد؟ ،،
چرا غير علمي صحبت ميکنيد؟ يعني دوستان معتقدند که نبايد به سراغ استخراج معادن کشور برويم؟ پس صنعت و به دنبال آن اقتصاد و اشتغال را از چه محلي تأمين و توسعه دهيم؟ آنچه که مهم است اينست که در بهره‌برداري از معادن مانند هر پروژه ديگري بايد ضوابط زيست‌محيطي رعايت گردد تا کمترين خسارت به محيط زيست وارد گردد. اينکه الان در استخراج معادن و خيلي پروژه‌هاي ديگر مسائل زيست محيطي رعايت نميشود مشکل صدور پروانه آنها نيست بلکه نظارت بر بهره‌برداري تعطيل شده و يا با رشوه گرفتن نديد گرفته ميشود.
به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، یک منبع آگاه گفت: رئیس سابق بانک ملی کرمان به اتهام تضییع حقوق بیت المال ظهر روز گذشته 26 آذرماه درکرمان بازداشت شد.
احمدی نژاد یه سفره ای باز کرده که همه ازش استفاده میکنن
احمدی نژاد سالم ترین انسان در طی این سال ها بوده و مشکلات بی اساس هم برای خراب کردن ایشان مطرح میکنند
خوب چرا حالا میگی
چرا ۹ سال پیش نمی گفتی
حالا که داره باهاتون کل کل می کنه بد شد
با نام خدا .

با سلام وتحیات .

ما از سایت محترم تابناک انتظار داریم در موارد نقد مسایل سیاسی کشور بی طرف باشد و حق و حقیقت را بنگارد .

همان طور که از حضرت پیامبر (ص ) سوال نمودند نشانه کامل دین چیست ؟

آن بزرگوار فرمودند : گفتار به حق و کردار به صدق .

هر انسانی و حتی رئیس جمهور نیز باید آن را در دستور کار خود قرار دهد .
اگه کار بدی هست چرا دولت فعلی باطل نمیکنه سیاسی کاری بسه دیگه هر کار بدی هست میندازید گردن احمدی نژاد بسه دیگه درود بر احمدی نژاد ضد فساد و رانت
زاینده رود در زمان خاتمی خشکید . نه در زمان احمدی نژاد .دروغگویی هم حدی دارد.
بیچاره ملتی که محتاج قهرمان باشد
بسه این همه سیاسی کاری .....اگه اشتباه بوده چرا بعد از 5 سال باطل نشده
درود بر احمدی نژاد ضد فساد و رانت
پس از چند صد سال هنوز آثار حمله و ویرانی مغول در فرهنگ ما وجود دارد بعد شما انتظار دارید پس از تنها 5 سال آثار سیاست احمدی نژاد ها از بین رفته باشد....
بابا به خدا الان میزند زلزله بم و کرمانشاه هم تقصیر احمدی نژاد !!!بابا زاینده رود زمان خاتمی تغیر مسیر داد چی میگید
از محمود اقا سالم تر نداریم بی خود به او گیر ندهید مردم تو را می شناسند
با سلام.
از این که سایت تابناک اطلاع رسانی کرد ممنویم
حادثه ای بدتر از گتوند اتفاق نیفتد و جان هزاران نفر از مردم جیرفت و عنبرآباد با سمی شدن آب سد جیرفت به فلزات سنگین مس و اهن و ..در خطر است. مستندات کاملا گویای این موضوع هست. انشالله مسئولین اقدام کنند که مدیران رده پایین قانون را دور نزنند. ممنون از اداره آب استان کرمان و دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. که به حق اطلاع رسانی کردند.
زنده باد ایران
یک ضرب المثل انگلیسی می گوید عقل ربطی به تحصیلات ندارد. واقعا علت برخی کارها را می شود با این ضرب المثل درک کرد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر