بازدید 20841
از بودجه سال ۹۷؛

ساعتی ۱۱.۵ میلیون تومان برای رفع بوی اطراف فرودگاه امام!

پاسخی که در قالب یک ردیف بودجه ذیل «جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه» در لایحه بودجه سال 97، با اعتبار یک هزار میلیارد ریال گنجانده شده است؛ به عبارتی، 100 میلیارد تومان بودجه برای رفع بوی نامساعد[؟!] اطراف فرودگاه، آن هم در شرایطی که هنوز منشأ این بو مشخص نشده و به همین قرینه، نسخه رفع بو نامشخص و هزینه های مرتب بر آن، نامعلوم است.
کد خبر: ۷۵۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶ 17 December 2017
موافق گرفتن عوارض از خودروهاي شخصي در بزرگراه هاي تهران هستم/ بايد مطلوبيت سفر با خودروهاي شخصي را كاهش دهيمویترین زشتی که سال هاست از کشورمان پیش روی گردشگران خارجی قرار داده‌ایم، قرار است رفع شود. آن هم با هزینه‌ای بسیار گزاف و در حالی که هنوز کلیت ماجرا حاوی ابهامات فراوانی‌ است!
 

به گزارش «تابناک»؛ بوی بسیار تند و زننده، از نوع نامطبوع و مهوع؛ این نخستین چیزی است که گردشگران خارجی در مسیر فرودگاه امام(ره) به تهران با آن روبه رو می‌شوند؛ وضعیتی که اگر بگوییم برای خودمان تا حد زیادی پذیرفته شده است، سخنی به اغراق نگفته‌ایم، چون اگر غیر از این بود، طی سال های متمادی دست کم یک بار خواستار رفع این بو از مقامات شده بودیم.

وضعیتی که جمعیت بزرگی از مردم کشورمان با آن مواجه شده‌اند؛ چه آنهایی که گذرشان به سمت فرودگاه بین المللی واقع در جنوب تهران افتاده که قرار است به برکت آن، هاب هوایی منطقه شویم و چه انبوه مسافران اتوبان تهران-قم که از این مسیر برای تردد میان پایتخت و بسیاری از شهرهای مرکزی و جنوبی کشور استفاده کرده‌اند.

بوی زننده و غیرقابل تحملی که در مسافت طولانی از مسیر به مشام می‌رسد و آدمیزاد توان نفس نکشیدن برای عبور آن را ندارد که اگر داشت، بزرگترین حبس نفس جمعی در جهان به ناممان به ثبت رسیده بود و کاندیدای بی رقیب ثبت این عنوان در کتاب رکوردهای جهانی گینس بودیم.

اما علت این بوی نامطبوع چیست؟ این بزرگترین پرسشی است که می‌توان در این باره پرسید و از مشخص نشدن پاسخ آن، متعجب شد. پرسشی که دو سال پیش مدیرکل محیط زیست استان تهران به آن پاسخی داد که در نوع خود بسیار عجیب بود، اما در نهایت، مشخص نمی‌کرد که چرا مسیر چندین کیلومتری مابین عوارضی اتوبان تهران-قم تا فرودگاه، تا این اندازه بودار و مهوع است.

آن روز حیدرزاده گفت: «پیشتر گفته شده بود منشأ این بو گاوداری‌های فعال در این محدوده هستند. ما از این گاوداری‌ها بازدید و حتی فعالیت چند گاوداری را متوقف کردیم اما بوی بد هنوز ادامه داشت. بعد گفتند ممکن است منشأ این بوی بد رودخانه‌ای باشد که اتفاقا فاضلاب مراکز صنعتی این منطقه به آن سرازیر می‌شود. به‌ همین‌ دلیل پس از بررسی به صنایعی برخوردیم که صنایع آلوده و شیمیایی خود را به این رودخانه سرازیر می‌کردند. متأسفانه پس از پلمپ‌ این مجموعه‌های صنعتی متخلف باز هم این بوی بد ادامه داشت. احتمالا این بوی بد تلفیقی از چند منشأ با هم است که اتفاقا ماندگاری بالایی هم دارد. پیگیری‌های ما بیش از شش ماه است، ادامه دارد و در این مدت به دنبال منشأ این بوی بد هستیم اما هنوز نتوانسته‌ایم آن را پیدا کنیم.»

بدین ترتیب مشخص شد بوی بدی که در آن جغرافیای خاص نفس کشیدن را دشوار می‌کند، سر منشأ خیرهایی هم واقع شده اما هنوز منشأ آن پیدا نیست؛ بویی که به برکتش چند گاوداری آلاینده تعطیل شده، جلوی سرازیر کردن فاضلاب های صنعتی به رودخانه گرفته شده و در کل، توجه محیط زیست استان را به بخشی از استان معطوف کرده اما همچنان جاری است تا کم کاری ها و قانون شکنی های بیشتری را یادآور شود.

این در حالی است که به باور برخی کارشناسان، منشأ این بوی مهوع، دفن زباله‌های تهران در کهریزک، چند کیلومتر آن سوتر از مسیر فرودگاه است. باوری که بر اساس آن، این بو از فرورفتن شیرابه‌های بسیار آسیب زا به زمین به مرور زمان به وجود آمده و لاجرم رفع آن نیز به سادگی و در زمان کوتاه ممکن نخواهد بود.

اظهارنظرهای مختلفی که چیزی بیشتر از حدس و گمان نیستند و از این روی، به پیچیدن نسخه‌ای برای رفع این بو منجر نمی‌شود؛ اما مگر می‌شود این بوی نامطبوع را ندید گرفت و برای رفع این آفت که به مسیر ورود اغلب گردشگران خارجی به ایران سنجاق شده، کاری نکرد؟ این پرسشی است که ظاهرا دولتمردان برایش پاسخ گرانی داده‌اند.

پاسخی که در قالب یک ردیف بودجه ذیل «جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه» در لایحه بودجه سال 97، با اعتبار یک هزار میلیارد ریال گنجانده شده است. به عبارتی 100 میلیارد تومان بودجه برای رفع بوی نامساعد[؟!] اطراف فرودگاه امام خمینی(ره)، آن هم در شرایطی که هنوز منشا این بو مشخص نشده و به همین قرینه، نسخه رفع بو نامشخص و هزینه های مرتب بر آن، نامعلوم است.

ابهاماتی کلیدی که بی توجه به آنها، قرار است روزانه مبلغی بالغ بر 270 میلیون تومان در مسیر رفع بو از مسیر فرودگاه هزینه شود؛ مبلغی که تقسیم آن بر 24 ساعتِ شبانه روز، به عدد بیش از 11 میلیون تومان برای هر ساعت می‌رسیم که به نظر برای استخدام جمعیتی بزرگ و گشتن وجب به وجب زمین‌های اطراف فرودگاه برای یافتن منشأ بو کافی باشد؛ اما اینکه چگونه و به دست چه کسی قرار است به رفع بو منجر شود، پرسشی است که پاسخ به آن را باید به آینده موکول کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۴۸
حتی در جاده ساوه که کلی با فرودگاه فاصله داره وقتی به نزدیکی رباط کریم(همان محدوده فرودگاه) میرسید این بو حس میشه
ما چقدر بدبختیم ، حیف آن نون گندم برای ما مسئولین واقعا حیف
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
حیف اکسیژن
هاهاها.... واقعا كه! عريض و طويل و اساتيد و دكتر مهندس هاي وطني متوجه مشكل بو نيستند!اين بو از تاسيسات بازيافت كهريزك مي آيد كه در اثر draft effect،در اطراف فرودگاه به سطح زمين مي رسد.شخصا چه در آمريكا چه حتي خاورميانه پروژه اينچنيني داشتم و مشكل به راحتي حل شد. ١٠ سال پيش هم طي يك سفر به ايران، وقتي در فرودگاه اين مشكل را ديدم، از روي نقشه توپوگرافي منطقه متوجه مشكل شدم و از تاسيسات كهريزك هم بازديد كردم و به مسوولان وقت و آقايان دكتر آبكي! مجموعه شهرداري راه حل هم دادم، ولي ظاهرا كسي در ايران دنبال حل مشكلات نيست، قرار است چرخ مجددا توسط آقايان اختراع گردد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
خيلي اشتباه كردي راه حل دادي
دانشمندان جوان وطن (هيچ وقت پير نمي شن) بزودي اين مشكل رو حل مي كنند مثل بقيه مشكلات
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
بر اساس پیشنهاد دکتر آبکی ها قرار است چند نفر استخدام کنند که افشانه خوشبو کننده بدهند دستشان تا هوای منطقه را خوشبو کنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
به دکتر های ما توهین نکن ! دانشگاه آزاد کلی پول گرفته تا یک مدرک بده دست اینها .
خب کمتر برین دستشویی
اگر این بو ناشی از زباله های شهر تهران ، بهتره که به فکر بهره وری از زباله های تهران باشیم و اگر دولت با کمبود بودجه مواجهه، اجازه بده بخش خصوصی وارد بشه، و از این زباله ها برای تولید برق، کود و حتی انرژی گرمایی استفاده بشه، ( متاسفانه برای راه اندازی یک طرح زیست محیطی تقریبا معادل با هزینه این طرح، باید صرف پرداخت عوارض، شیرینی، رشوه و ... بشه و در نهایت به سود کارآفرین نیست که این هزینه های نابجا رو پرداخت کنه، بد نیست این رشوه بگیران حق الزحمه شون رو بعد از راه اندازی طرح بگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
آقای قالیباف برق تولید می کرد قبلاً !!!
رفع بوی بد که جای خود دارد.اما مهمتر از آن فضای کوچک راهرو خروج مسافران تا چک پاسپورت، تعداد کم و فضای بسیار نا مساعد سقف کوتاه صف طولانی برای چک پاسپورت ، سرویس توالت بسیار نا مناسب می باشد که لازم است اصلاح شود.فعلا تا مشخص شدت منشا بو ، این بودجه صرف اصلاح فضای فرودگاه شود
من هم به کرات از رانندگان تاکسی فرودگاه امام شنیده ام که علت بوی بد زباله های دفن شده در کهریزک است . برای همین این بوی بد ماندگار شده چراکه گازهای متصاعد شده از تجزیه زباله های زیر زمین مثل واحدهای تولیدی و گاوداری های اطراف نیستند که بشود پلمب یا منتقل یا اصلاحشون کرد . کاری است حداقل از نظر من غیر ممکن .
اگر دولت در برنامه های سالش نگذارد میگویید دولتِ بی مسئولیت. و اگر هم بگذارد دنبال دزد می گردید. این چه فرهنگی است که ما داریم.
چه شركتهاى بزرگى براى سرمايه گذارى دربازيافت زباله ازخارج آمدندورفتند، متاسفانه ريسك بالابودچون بادعوض شدن مسئول همه چى مى رفت روهوا.....
صنعت كشتى سازى مون هم همينطور، اومدن بندر گفتن از صفرتاصدش رو انجام مى ديم سودآورش مى كنيم ، گفتند نه كاربيارين ماخودمون انجام مى ديم!!
كلا برخلاف اسمشون مديران آويزون اصلا هم آويزون نيستند بلكه باتركيلى از كامپوزيت وجوش پلاسماواپوكسى چسبيدن به ميزاشون، خدايش اين نوع اتصال رو ثبت اختراع كنندبه نام ايران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
ما رکورد زدیم !
فرودگاهي كه بدون دستشويي در زمان اصلاح طلبان و با عجله افتتاح شد و هيچكس نفهميد چرا دستشويي و سرويس بهداشتي برايش نساخته بودند طوريكه مسئولان افتتاح كننده از سرويس بهداشتي هواپيما و سرويس بهداشتي كارگران پينانگار سازنده استفاده كردند و گندش الان دراومده !!!
خوب خبر مرگشون اول قضییه بو رو حل میکردن بعد اونجا فرودگاه میساختن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
بی ادب :))))))
شهرداری تهران در زمان قالیباف که 12 سال طول کشید هیچ مشکلی نداشت؟! که الان هر روز یک خبر از شهرداری میذارید؟! پروژه پیمانکاری بهتون نمیدن اینجوری حمله می کنید؟؟!! این بو رو 12 سال تحمل کردید چون جیب هاتون پر میشد. بوی انسان های کثیف بدتر از بوی زباله است...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
ایشالله، حتما.!!
اگر بوی بد مسیر را نمیتوانید درست کنید این توالت های فرودگاه که باعث ابرو ریزی است که میشود درست کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
بحث فقط سرویس بهداشتیش هم نیست بدبختی...

مشکلاتش یکی و دوتا نیست که از همه چیش مشکل هست

راهش که وقتی میرسی به ورودی زده 2 کیلومتر بعد همون مسیر رو باید برگردی بری تا برسی به یه سوله به اسم فرودگاه

پارکینگش که یکیو بستن یکیو گذاشتن بره بیابون

سالنش که نمیشه نفس کشید

جای نشستنش که تناسبی نداره

ورودی هاش

جای نگه داشتن برای پیاده یا سوار شدن مسافرش که همرو کردن تاکسی و پلیس گذاشتن دو ثانیه ای جریمه میکنه

خلاصه همش مشکله به اسمش میاد...
برای چی حل بشه
با این تخصیص بودجه و اشتغالی که ایجاد خواهد کرد
واقعا فرودگاه امام بعنوان فرودگاه بین المللی پایتخت باعث خجالت
چرا تقسیم بر 24.

هر روزکاری 8 ساعت. ماه 176 ساعت و سال 2112 ساعت میشه.

بنابر این ساعتی حدود 47 میلیون تومان هزینه انجام کار خواهد بود.
برای رفعِ بویِ بد نِسواک بزنید لطفا
این بوی بد اگر باعث آبروریزی و ناراحتی هست در عوض باعث شده ب که برای مثلاً رای رفع این معضل، یه عده الکی بگردن و مفت بخورن و به ریش همه بخندن.
گندشو درآوردین. چرا باید پولها اینجوری خورده بشه؟؟؟
در کل هر پروژه ای در ایران انجام میشه یه جاییش بوداره حالا یکی اینجوری بوش درمیاد یکیش سالها بعد بعضیام قبلش مشکل از بوئه نه مسئولان
زیاد نگران نباشید. ظاهراً مسئولین هم عقیده و هم رای هستند. در فرودگاه شیراز هم بلافاصله بعد از ورود هر مسافر آنچنان دماغش را پر از بوی گند می کنند که وقتی وارد شهر می شود دیگر نمی تواند بوی گنده کاریهای برخی ها را استشمام کند. این یک قانون کلی است. وگرنه چه دلیلی داشت که فرودگاه جدید تهران را در منطقه فعلی بسازنند که بیشتر به قم !!!!!!!!!!!!!!!!! نزدیک است تا به تهران .
مدیران یه شرکت فرانسوی که تو صنعت فاضلاب،تصفیه و آب شیرین کن فعالیت دارد چند سال پیش به شرکت ما اومدند و فعالیت شون را معرفی کردند. باورکردنی نیست که ما چقدر در جا زده ایم. تصفیه خانه هایی اجرا کرده بودند وسط مجتمع های مسکونی بدون کمترین بو و آزار و اذیت که آب تصفیه شده حتی قابل شرب بود.
تابناک جان خودت به مدیران شهری تهران اطلاع بده کل فاضلاب تهران را بدن دست این بندگان خوب خدا، اطمینان دارم چند تا رودخانه آب شرب از فاضلاب تهران احیا می کنند.
سر منشأ بوی فرودگاه امام خمینی که کاری نداره!
راه حل کاملا ایرانی و بومی !!!مشکل با بودجه 97 اینه
تعدادی تاکسی با شیشه پلمپ بخرند درون هرکدام شیشه عطرمرغوب کنار دریچه کولر و بخاری ماشین نصب کنند با راه اندازی کولرو یا بخاری بوی عطر در فضا منتشر و ضمن ایجاد حال معنوی برای مسافرین از شر بوی نامطبوع راحت میشوند
بو نمياد مشكل از بيني شماست!!!
خواهشمند است از دو دکتر گرانقدر(دکتتتتر نوبخت و دکتتتتر کرباسیان) تقاضا کنم یک ردیف بودجه برای اصلاح و تاسیس مستراح فرودگاه امام در سالن ورودی پروازها زیر پله برقی در نظر بگیرند ...
اولین تصویر از کشورمان در جلوی دیدگان سرمایه گذاران دعوت شده خارجی همین دستشویی است که از لحاظ معماری و نظافت هم ردیف توالت پمپ بنزین نسا در جاده چالوس است ... واقعا مدیر داره این فرودگاه ؟ از کجا اومده که این توالت براش اوکی هست ؟
به خدا قسم یه گل ریزان تابناک بزاره برای آبروی کشورم خودم حاضرم خرجش و بدم ...
باسلام
اگر از تاکسی های فرودگاه بپرسید اونها میدونن منشا بو کجاست
بوی حاصل از مزارع گل کلم هستش که از اواسط پاییز تا اواسط زمستان (فصل محصول و برداشت گل کلم) در فضا حس میشود.
این همانجاست که برای تجمعات و اعتراض ها و راهپیمایی های مسالمت آمیز توسط فرمانداری پیشنهاد شود
مثل محلی نظیر «هاید پارک» لندن که تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح، آزاد است
هاب هوایی رو خوب اومدی! توالت فرودگاه و درست کنن هاب شدن پیشکش!
پیشنهاد می کنم گیاهان بیابانی ان منطقه را هم بررسی کنند .
سالهاست که منتظرم روزی از یک خبر گزاری ، حداقل یک خبر خوش بشنوم . اما حیف ‌که هر چی می شنویم یا از دزدی و اختلاسه ، یا از فقر و بدبختییه ، یا حماقت مسئولا نمونه و یا .....
بعد می گن چرا ایرانیا اعصاب درست و حسابی ندارند و زود اکشن می گیرن .
یک میلیارد بدهید منشا بو را تحویل بدهیم
این بوی نامطبوع مربوط به زباله های کهریزک است که تا شعاع کیلومترها از کهریزیک به مشام می رسه، حالا توی فرودگاه چهار تا مسافر میان و میرن اما
توی شهر کرمانشاه در 10 کیلومتری شرق کرمانشاه منطقه درود فرامان یک کارخانه بازیافت زباله زدن که سالهای سال بوی نامطبوع زباله هاش نیمه شرقی شهر کرمانشاه را آزار می ده و هیچکی هم پاسخگو نیست. همین مهرماه امسال 6 نفر از بوی نامطبوع راهی بیمارستان شده و بعدش مسولین به فکر این افتادن این بو از کجاست؟؟؟؟؟؟؟
بوی گند زباله یا هرچیزی در مقابل بوی گند دایمی که 10 دوازده ساله مشام ملت را مدام میازارد چیز مهمی نیست. به فکر این بوی گند باید بود که معلوم نیست امراضش چه بر سر نسل بعد خواهد آورد.
به واسطه شغلم تاکنون 25 کشور جهان رو دیدیم , نه فقط اروپا و آمریکا بلکه نپال و هند و کامبوج و سریلانکا و .... بدون شک کثیف ترین , زشت ترین , بی برنامه ترین و .....فرودگاه جهان همین فرودگاه است ... حداقل اسم حضرت امام رو از روش بردارید ؟؟ بدانید و آگاه باشید فاز جدید رو نیز همون پیمانکار و همون تیم قبلی زشت تر از فاز اول می خواهند بسازند :
- لوکیشن ایراد دارد وقتی مترو و دسترسی آسان ندارد , وقتی کنار زباله دان است , وقتی امکانات اقامتی و رفاهی درست به غیر از یک هتل که آن هم Novotel خرجش داد ندارد .
- 3 پرواز هم زمان صف ورودی رو تا خط تاکسی های بیرون درب طولانی میکند .
سوار و پیاده شدن جلوی درب رو یادشون رفتن مهندسسسسسسین خلاق و جوان مملکت در نظر بگیرن
-وقتی میرسی ایران از یک سالن با عرض 2 متر وارد میشی که یادشون رفته بود براش Moving Walk بزارن و بعد از ساخت گذاشتن خوردن به درز ژوئن ساختمان بخ جای زیر زمین ادوات رو روی زمین نصب کردن شده یک زائده تو راهرو ..خوب دو پرواز هم زمان بشینه که این راهرو همه له میشن ؟
-وارد پاس کنترل یعنی تنها جاییکه مدتی باید ایستاد میشی ارتفاع سقف میشه 2.3 متر !!!!
جاهای دیگه فرودگاه 10 متره !!!!!!!!!!!
- توالت قسمت ورودی از بو و کثافت در ساخت و طراحی و نگهداری بی نظیره حتی پست تر از کاتماندو که مردم برق هم 4 ساعت در روز دارن چه برسه به مهندس و ساختمان
- کارمندان بی تربیت و بو گندو و غربتی ....

اصن فرودگاه نیست .. باب جمع کنید بساط خودکفایی رو ... اسمش رو بزارید دورریز سرمایه کشور

این فرودگاه رو بکوبید تمام ... بعد می خواین با دوبی رقابت کنید ؟؟؟
رفع بوی نامطبوع توالت و دستشوئی خود فرودگاه واجب تره!! بارها مردم تذکر داده اند، ولی کو اقدام!
4 تا مهندس واقعی از المان بیارین و بیخودی اینقدر هزینه نکنید
خوب منشا اون رو یکباره پیدا کنن و موضوع رو حل کنند. یا شاید بعضی ها میخوان بنام بوی بد از اعتباربودجه ، خدای ناکرده سواستفاده بکنند.
منشاء و تشخیص و شناسائی بو نیاز به یک کار مطالعاتی و آزمایشگاهی و تخصصی دارد چنین تخصصی در دانشکده های بهداشت ، رشته مهندسی بهداشت محیط هست که می توانند منشاء بو را شناسائی نمایند
نمی‌دونم دلیل این بو همین منطقه باشه ولی یه بار از جاده ورامین رفتیم به کمربندی دوم تهران از شرق به غرب که آخرش میخوره به کهریزک و باقرشهر .همه چیز پیش تا اینکه ناگهان بوی بسیار بسیار بد و شدید تر از راه فرودگاه امام به مشاممون رسید وقتی به اطراف نگاه کردم دیدم که کلی زباله اطراف جاده هست و بعضیاشون هم انگار داشتن میسوختن خیلی بوش بد بود نمی‌دونم دلیل اینه یا چیز دیگه ای فقط بگم که ساعت ۵ صبح از اونجا رد شدیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان