بازدید 4691
۷

در ۸ سال اخیر واردات از چین چند شغل را نابود کرده است؟

اقتصاد کشور ما در چند سال اخیر گرفتار معضلات و مشکلات گوناگونی شده است. یکی از شدیدترین مشکلات شاید مسئله بیکاری باشد. بیکاری که بیشتر گریبان قشر تحصیل کرده، جوانان و زنان را گرفته است. در این بین واردات از سایر کشورها نیز همچنان ادامه دارد. طبق آمار هر ده هزار دلار واردات از چین یک شغل را نابود می کند. در چند سال اخیر چند شغل در کشورمان نابود شده است؟
کد خبر: ۷۵۵۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹ 16 December 2017

اقتصاد کشور ما در چند سال اخیر گرفتار معضلات و مشکلات گوناگونی شده است. یکی از شدیدترین مشکلات شاید مسئله بیکاری باشد. بیکاری که بیشتر گریبان قشر تحصیل کرده، جوانان و زنان را گرفته است. در این بین واردات از سایر کشورها نیز همچنان ادامه دارد. طبق آمار هر ده هزار دلار واردات از چین یک شغل را نابود می کند. در چند سال اخیر چند شغل در کشورمان نابود شده است؟

به گزارش تابناک اقتصادی، اقتصاد کشور ما در چند سال اخیر گرفتار مشکلات و معضلات بسیاری شده است. اگر از کارشناسان اقتصادی بخواهید ده مشکل پیش روی اقتصاد ایران را نام ببرند قطعاً مشکل بیکاری یکی از سه مشکل اول اقتصاد ایران در فهرست این کارشناسان خواهد بود. مشکلی که بیشتر گریبان قشر تحصیل کرده، جوانان و زنان را گرفته است و اگر برای رفع آن چاره ای جدی اندیشیده نشود قطعاً به یک بحران تبدیل خواهد شد.

در این بین هنگامی که دولت یازدهم سکان هدایت قوه مجریه را در دست گرفت اعلام کرد که این مشکل را حل خواهد کرد و حسن روحانی بارها با متهم کردن دولت قبل به عدم ایجاد شغل، آن ها را مورد انتقادات جدی قرار داده است. همچنین وی در صحبت های خود با کنایه به دولت قبل گفت: دولت قبل شغل ایجاد کرد اما برای چینی ها و کره ای ها.

گزارش های سازمان جهانی کار نشان می دهند که به ازای هر ده هزار دلار واردات از کشور چین، یک شغل در کشور واردکننده نابود می شود. با استناد به این موضوع و آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران می خواهیم ببینم که در 8 سال اخیر چقدر شغل در کشور ما نابود شده است و این نابودی شغل در کدام دولت بیشتر بوده است؟

نمودار زیر ارزش واردات کالا از کشور چین در 8 سال اخیر (88 تا 95) را نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود میزان واردات از کشور چین در چهار سال دولت دهم و دو سال اول دولت یازدهم روند صعودی داشته است. در سال 94، واردات از کشور چین در مقایسه با سال قبل یعنی سال 93 حدود 2.3 میلیارد دلار کاهش داشته است اما دوباره از سال 95 این روند شروع به افزایش نموده است.

آنچه از نمودار پیداست میزان واردات از کشور چین در دوران دولت یازدهم بیشتر از دولت دهم بوده است. در دولت دهم کل حجم واردات از کشور چین 26 میلیارد و 273 میلیون دلار بوده است که این میزان در دولت یازدهم به 43 میلیارد و 748 میلیون دلار افزایش یافته است.

در ۸ سال اخیر واردات از چین چند شغل را نابود کرده است؟ 

در جدول زیر میزان نابودی شغل با واردات از چین در 8 سال اخیر نشان داده شده است. در دولت دهم با واردات از کشور چین در حدود 2 میلیون و 627 هزار و 487 شغل نابود شده است و در دولت یازدهم این میزان به 4 میلیون و 374 هزار و 899 شغل رسیده است. بنابراین دولت یازدهم اولاً بیشتر نسبت به دولت دهم برای چینی ها اشتغال ایجاد کرده است و ثانیا با واردات از چین بیشتر باعث نابودی شغل در داخل کشور شده است. در مجموع در دو دولت قبل حدود 7 میلیون شغل با واردات از کشور چین نابود شده اند. این در حالی است که طبق آمار مرکز آمار ایران پیرامون نیروی کار، تعداد بیکاران در سال 95 حدود 3 میلیون و 203 هزار و 398 نفر بوده است.

به ازای هر ده هزار دلار واردات از چین یک شغل در کشور وارد کننده نابود می شود

سال

1388

1389

1390

1391

1392

1393

1394

1395

شغل نابود شده در سال

484630

580392

744321

818144

978676

1273274

1047663

1075286

شغل نابود شده در دولت

2627487

4374899

 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۷
احسنت
تحلیل بسیار زیبایی بود...
این آمار علمی نیست
فقط یک بعد قضیه بررسی شده
تحقیقتون باید تمرکز بر نوع واردات نوع شغل از بین رفته
وجود تکنولوژی مشابه در داخل
ورشکستگی کارخانه ها از دولت قبل تاکنون
تحریمها و چندین موضوع دیگه بشه
که ننوشتید
واردات بي رويه به هيچ وجه قابل پذيرش نيست چيني ها واقعا با تلاش و برنامه پيش رفتن در صورتيكه ما درجا زديم در بازار جهاني جز خام فروشي نقشي نداريم.
تازه اجازه برگزاری نمایشگاه چین رو هم می دن!!
و کاش به این گزارش اضافه می کردید افرادی راکه به صورت انحصاری کالای چینی وارد می کنند و اساسا موضوع تغییر دولتها واسشون هیچ مانعی ایجاد نمی کنه و سرسوزنی هم علقه ای به توسعه کشور و شرایط اقتصادی ایران ندارند
کشور دوست و برادر چین ! این هم از نتایج تحریم ایران است !
باسلام چند نفر را ثروتمند کرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل