بازدید 8708

یک اصل معطل‌مانده قانون اساسی با پیشنهاد فرماندار تهران اجرا می‌شود؟!

جدای از اینکه پیشنهاد فرهادی را ایجاد محلی نظیر «هاید پارک» لندن بدانیم و آن را «یک ایده فریبکارانه انگلیسی» و یا «به سخره گرفتن آزادی» بخوانیم، در نظر گرفتن محلی برای تجمعات اعتراضی و راهپیمایی های مسالمت آمیز علاوه بر اینکه می تواند به اجرای قانون اساسی و قوانین جانبی که پیرامون این موضوع تعریف شده، بینجامد، از مشکلات حاشیه ای هم جلوگیری خواهد کرد.
کد خبر: ۷۵۵۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸ 16 December 2017

بر اساس اصل 27 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است». لذا طبق این اصل صریح قانون اساسی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی از آزادی های مشروعی است که سال ها قبل و در جریان تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شده است.

به گزراش «تابناک»؛ همچنین اصل نهم قانون اساسی تصریح دارد، «در جمهوری اسلامی ایران، آزادی و استقلال و وحدت و تمامیت اراضی کشور از یکدیگر تفکیک ناپذیرند و حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد ملت است. هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی، به استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و تمامیت ارضی ایران کمترین خدشه‏ای وارد کند و هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادیهای مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند.» بنابراین برگزاری هر نوع تجمع و راهپیمایی اعتراضی باید مسالمت آمیز باشد و موجب اخلال در نظم عمومی نشود.

یک اصل معطل‌مانده قانون اساسی با پیشنهاد فرماندار تهران اجرا می‌شود؟!

از طرفی هم مطابق با بخشی از اصل نهم قانون اساسی در صورت حفظ شرایط لازم در راهپیمایی ها و تجمعات اعتراضی، هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی های مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند.» زیرا آزادی اجتماعات و تظاهرات یکی از مظاهر دموکراسی است که مردم می توانند از طریق آن حرف خود را بدون واسطه به گوش زمامداران برسانند.

همچنین تبصره ۲ ماده 6 قانون احزاب، مقرر می دارد که «برگزاری راهپیمایی‌ها با اطلاع وزارت کشور بدون حمل سلاح در صورتی که به تشخیص کمیسیون ماده ۱۰ مخل به مبانی اسلام نباشد‌ و نیز تشکیل اجتماعات در میادین و پارک های عمومی با کسب مجوز از وزارت کشور آزاد است.»

در تبصره ماده 30 این آیین نامه نیز آمده شده، این تقاضا باید یک هفته پیش از برگزاری تظاهرات یا تجمع کتبأ و حضوری توسط نماینده رسمی به وزارت کشور تسلیم شود که طبق ماده 32 همین آیین نامه (12) باید هنگام تسلیم تقاضا موارد زیر با ارایه مدارک دقیق ذکر شود؛

الف) موضوع راهپیمایی یا اجتماع و هدف از برگزاری آن،
ب)تاریخ برگزاری و ساعات آغاز و پایان آن،
پ)مسیر راهپیمایی و ابتدا و انتهای آن،
ت)محل سخنرانی و قرائت قطعنامه،
ث)مشخصات کامل مسئولین اجرایی و انتظامی مراسسم با معرفی نامه کتبی از گروه،
ج)سخنرانی و موضوع سخنرانی،
چ)شعارهای راهپیمایی،
ح)یک نسخه از قطعنامه تهیه شده.

اینها همه مقدمات قانونی است که در قوانین موضوعه جمهوری اسلامی به صراحت مورد اشاره قرار گرفته و حق مردم و مسئولان را در قبال یکدیگر مشخص کرده است. حالا «عیسی فرهادی» فرماندار تهران پیشنهاد کرده است، «محلی را برای تجمعات مردم در تهران تعیین کنیم تا هر که خواست اعتراض کند به آنجا برود و مسئولان هم آنجا در جمع مردم حاضر شوند.»

به نظر می رسد، برگزاری تجمعات اعتراضی سپرده گذاران مؤسسات مالی و اعتباری غیر مجاز که طی یکی دو سال و به ویژه در ماه های اخیر روزی نیست که یک نمونه آن را در یکی از خیابان های تهران یا حتی برخی شهرستان ها نبینیم، از مهمترین دلایلی باشد که فرماندار تهران پیشنهاد مذکور را ارائه کند.

هرچند فرهادی در خصوص پیشنهادش توضیح بیشتری نداده، بسیاری از کارشناسان سیاسی و رسانه ها پس از طرح این مسأله از سوی فرماندار تهران، آن را به معنای تشکیل و یا اختصاص محلی برای تجمعات و اعتراضات نظیر «هایدپارک» لندن خوانده اند. این نقطه از شهر لندن محلی است که تریبون و فرصت لازم را در اختیار معترضان و منتقدان قرار می دهد تا نقطه نظرات خود را بیان کرده و اعتراض خود را عنوان کنند.

این ایده فرماندار تهران برای اختصاص محلی در پایتخت به منظور برگزاری تجمعات اعتراضی با موافقت و مخالفت چهره های سیاسی چپ و راست مواجه شده است. برخی آن را گرته برداری از یک ایده فریبکارانه انگلیسی خوانده اند و برخی هم بعید دانسته اند که شرایط برای در نظر گرفتن چنین مکانی در تهران مهیا شود. عده ای هم آن را به سخره گرفتن آزادی نامیده اند.

از آنجا که در قوانین نقصی از این لحاظ وجود ندارد و پیش بینی های لازم برای برگزاری تجمعات اعتراض آمیز شده است؛ طبیعی است که وقتی مردم و جامعه در تحقق حقوق و آزادی های عمومی، احساس اخلال یا کاستی کنند، بتوانند حقوق خود را از طریق برگزاری تجمعات اعتراضی مسالمت آمیز پیگیر شوند.

اینکه مردم و جامعه بتوانند با ایجاد یک ائتلاف همگانی در راستای دفاع از منافع، حقوق اساسی خود و تحقق خواسته های به حقشان با توسل به قدرت اجتماعی، هیأت حاکمه و افکار عمومی را متوجه خواسته های خویش سازند، از مواهبی است که هم در اسناد بین المللی، هم در شرع و هم در قانون اساسی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شده است. لذا کانالیزه کردن آن از موضوعاتی است که می تواند به اجرای بهتر قانون هم بینجامد.

طبیعی است که فرماندار تهران از جایگاه مسئول برقراري و حفظ نظم و امنيت (شهرستان) و پيش بيني و پيشگيري کننده از معضلات امنيتي (شهرستان) که در شرح وظایف فرماندار هر شهر به صراحت اشاره شده، می تواند نسبت به تعيين و تدوين اولويت ها و سياست هاي امنيتي و تعيين حدود وظايف و اختيارات امنيتي كليه ادارات شهرستان در چارچوب وظايف قانوني آنها اقدام کند که پیشنهاد مذکور را نیز می توان در این راستا ارزیابی کرد.

بدون شک برپایی راهمپیمایی و تجمعات اعتراضی در گوشه و کار شهر و محل هایی نظیر مقابل ساختمان مجلس، نهاد ریاست جمهوری، بانک مرکزی و ... علاوه بر اینکه ممکن است با سوء استفاده برخی و ایجاد مشکلات و ناهنجارهایی مواجه شود که اصل تجمع و اعتراض را زیر سؤال ببرد، چهره زشتی را در شهر ایجاد می کند و مشکلات دیگری در کنار خود ایجاد خواهد کرد.

جدا از اینکه پیشنهاد فرهادی را ایجاد محلی نظیر «هاید پارک» لندن بدانیم و آن را «یک ایده فریبکارانه انگلیسی» و یا «به سخره گرفتن آزادی» بخوانیم، در نظر گرفتن محلی برای تجمعات اعتراضی و راهپیمایی های مسالمت آمیز علاوه بر اینکه می تواند به اجرای قانون اساسی و قوانین جانبی که پیرامون این موضوع تعریف شده، بینجامد، از مشکلات حاشیه ای هم جلوگیری خواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۰
دمش گرم اینهمه اعتراضات صنفی داریم که نمیشه انگ سیاسی زد پهش
در مسکو سه تا میدان منظور شده برای این کارها. البته قوانین اعتراض ها در میدان های مورد نظر در تبلو بیاید.
کل قانون اساسیمون معطل مانده کدومش به درستی اجرا شد؟؟؟ اینم ترفندیه جهت داشتن سوپاپ اطمینان برای اعتراضات
الان مشکلی برای اعتراض وجود نداره فقط کسی به داد معترض نمی رسه. مورد دیگه اینکه الان همه مقامات مملکت هم معترض هستند. حتی دزدها و کلاهبردارا و رانتخورا هم معترضند پس باید کل کشور را به معترضین اختصاص داد. مملکتی ساختیم بخدا. دستمون درد نکنه.
اصلا ایده خوبی نیست مردم باید ازادی داشته باشن که محل تجمع خودشون رو انتخاب کنن و این ایده یک فریب هستش
در این سال ها بقدری اشتباهات و بی تدبیری ها مدیران ما داشتند که دیگر جرات ندارند خود را در معرض قضاوت و پاسخگویی مردم قرار دهند دوست دارن سرشان را زیر برف کنند و فکر کنند همه چی خیلی خوبه
یعنی برید از جلوی چشام خفه شید یه جا درست کردیم برین همونجا داد بزنین ولی من نبینمتون :)
((مطابق با بخشی از اصل نهم قانون اساسی در صورت حفظ شرایط لازم در راهپیمایی ها و تجمعات اعتراضی، هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادیهای مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند))

جلل خالق....!
یکی از اصلی ترین اهداف انقلاب ما که خیلی خون دادیم ازادی بود که الحمدولله رسیدیم........
آزادی در یک کشور وقتی معنای واقعی خود را می یابد که "رسانه" هایش قادر به نشر حقایق و نظرات مردمانشا ن باشند .
اصول قانون اساسی تدوین شده در سال ۵۸ که توسط افرادی انقلابی ،و،وطن پرست ،و مردم باور بود ،یکی از مترقی ترین قانون اساسی منطقه ،وجهان به نظر میرسید اما بعدا افراد تنگ نظر ،و کوته بین ،در بازنگری ،آنرا محدودتر کردند اما اصول اولیهٔ مترقی بودن آن حفظ گردید ؟ لیکن ،نمایندگان ،که گزینشی شدند با مصوبات خود ،در آیین نامه ها ،ودیگر قوانین ،دایرهٔ آزادی ،وحقوق مردم را تنگتر کردند ،و راه را برای ایجاد فساد ،و رانتخواری ،واختلاسها ،و دزدیها ،و ،وامهای چند صد میلیاردی بدون وثیقه ،فراهم نمودند ،وتا جایی دایره را تنگ نمودند که پایه گذاران نظام جمهوری اسلامی را محدود ،ومحصور نمودند ،وبگونه ای عمل کردند که فساد در کشور نهادینه گردیده است ،وبرای خروج از این وضعیت ،به یک انقلاب آنهم توسط مسولین اول مملکت لازم است ؟ ،، والا مختص نمودن یک مکان برای تجمع ،دردی را دوا نمیکند ؟ این بیماری به جراحی ،آنهم یک جراحی مهم نیاز دارد ،،،
دوربينها با اسکن قوي يادتون نره.
ماده قانون اساسی بصورت درشت در تابلو ها نوشته شود و کار فرهنگی مدتی زمان می برد.
مشکلات حاشیه ای یعنی اینکه جامعه از اعتراضات با خبر نشود.فکر میکنید مردم اجازه اعتراض دارند؟ اگر گاهگاهی اعتراض کوچکی هم روی میدهد می خواهید آن را از چشم عموم پنهان کنید.
بجای ساخت هاید پارک بهتره مشکلات مردم رو برطرف کنید مردم ایران در سال 1396 برای ساخت هاید پارک رای نداده اند که مردم به شما رای دادند تا مشکلات شان حل شود
میدان اعتراض های مدنی برای همه افراد باشد . البته مسولان باید تا حداقل امکان رسیدگی بکنند و به فرد اطمینان دهند . اتحادیه ها نقش بزرگی دارند . کشور ما نباید ترسی داشته باشد چون مردم با نظام هستند و کسی هم حرفی می زند قصد توهین ندارد. کشور های پیشرفته حتی هند و روسیه چنین مکانهایی دارند.
سلام برادران چرا با احساسات حرف میزنید. قانون اساسی را چه کسانی نوشتند بخاطر جو روانی بعد از انقلاب نوشتن بعضی از اصول قانون اساسی از سر ناچاری بوده شما حرفهای یکی از علمای گرامی که در تدوین قانون اساسی نقش داشتند را سرچ کنید گفته از سر ناچار و فشار سیاسی و اجتماعی بعد از انقلاب گنجانده شده خوب بروید از همین آقایان در حیات هستند بپرسید دوم دوم آیا مردم که در رفراندم شرکت کردند همین جوانان تحصیل کرده هستند که مو را از ماست جدا میکنند ؟ وسوم اینکه اینچیزی از بزرگان ما شنیدیم انقلاب کردند که اعتراضی داشتند با راهپیمایی بگویند دمکراسی همین هست موفق باشید
پیشنهاد بیهوده ای داده در حقیقت نظر شخصی ایشان هست همه چیز دولتی بود حالا محل اجتماعات قانونی برای رسیدن به مطالبات حقوقی هم جای دولتی مشخص کنند این یعنی مردم سالاری را هنوز نفهمیده پس بیزحمت ابلاغ بفرمایید در تمام شهرها یه جای را برای راهپیمایی انتخابات کنید فکر این همه زمین در شهرها را کردین؟ من نظرم این هست حرف که مالیات نداره و کارشناسی نیست
مصلی های نماز جمعه را در شهر ها بگذارند برای همین امور که مخنصات ساخت و ساز و کار انها هم باین موضوعات میخورد !!!
لابد اعتراضشون باید مجاز تشخیص داده بشه بعدشم خدا میدونه تا کی مواظبشونن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر