بازدید 2841
اقتصاد در گذر زمان

از گزارش مصدق و یارانش به کمیسیون نفت مجلس تا تهدید نفتی دولت پاناما توسط ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.  
کد خبر: ۷۵۵۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 16 December 2017

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

25 آذر 1329، دکترمحمد مصدق و ده تن از یارانش به ‌عنوان اعضای کمیسیون نفت گزارش خود را به مجلس دادند و پیشنهاد کردند که قرارداد سال ۱۹۳۳ ایران و انگلستان لغو و صنعت نفت ایران ملی و در دست دولت قرار گیرد و درآمد این ثروت ملی صرف عمران، پیشرفت کشور و ارتقای سطح زندگانی ایرانیان (نه پرداخت حقوق کارمندان و هزینه ‌های جاری دولت) شود. در پی اعلام این طرح و از روز بعد تشکیل اجتماعات و ایراد نطق ‌ها و انتشار مقالات به پشتیبانی از آن آغاز شد. سی ‌ام آذرماه ده‌ ها هزارتن و عمدتا جوانان در میدان بهارستان گرد هم آمدند و خواستار ملی شدن صنعت نفت شدند.

25 آذر 1347، اعلام شد که نظام نوین آموزش و پرورش کشور قطعی شده است. با اجرای این نظام تحصیلات عمومی که شامل دو دوره شش ساله بود به سه دوره تبدیل شد: ابتدایی ۵ سال، راهنمایی ۳ سال و متوسطه ۴ سال. قبلا و در سال ۱۳۴۵ هدف و برنامه‌ های این نظام به ‌صورت یک کتابچه برای اصحاب ‌نظر ارسال شده بود تا نظر خود را به کمیسیون مربوطه بفرستند. هادی هدایتی و منوچهر تسلیمی (وزیر مربوط و معاون او) مبتکر نظام تازه آموزش و پرورش کشور بودند. هدف از دوره راهنمایی تحصیلی کشف استعداد نوجوانان و شکوفا ساختن آنها و هدایتشان به دوره متوسطه بود که قرار بود چند رشته داشته باشد.

25 آذر 1357، وزارت نفت ايران اعلام كرد با پذيرش شاه توسط دولت پاناما، ايران صادرات نفت به آن كشور را قطع خواهد كرد.

 

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل