بازدید 4009
گزارش

استفاده‌کی‌روش ازتکنولوژی‌مدرن‌دوربین6بعدی برای‌بازی‌باپرتغال‌واسپانیا

کد خبر: ۷۵۵۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱ 15 December 2017

فناوري شگفت‌انگيزي كه با تلاش سرمربي تيم‌ملي، امكان تقابل بازيكنان ايران را با ستارگان جهان فراهم مي‌كند بزودی به خدمت تیم ملی ایران در خواهد آمد.

به گزارش تابناک ورزشی، پيشرفت تكنولوژي، بسياري از اتفاقات را در دنياي كنوني تحت تاثير خود قرار داده، زندگي روزمره ما سرشار از استفاده‌هاي متعدد از فناوري‌هاي نوين است. تركيب تكنولوژي و فوتبال نيز از مدتي قبل كليد خورده، هرچند كه پيش از اين سپ بلاتر، رييس پيشين فيفا تمايلي به ورود تكنولوژي به فوتبال نداشت اما جياني اينفانتينو، مقاومتي براي آميخته شدن فناوري با فوتبال نشان نمي‌دهد. پس از چشم الكترونيكي و كمك داور ويديويي، حال نوبت دوربين‌هاي 6 بعدي رسيده است؛ دوربين‌هايي كه قرار است كارلوس كي‌روش نيز از آن‌ها براي شبيه‌سازي ديدار مقابل پرتغال و اسپانيا استفاده كند. گفته مي‌شود با توجه به ارتباطات ضعيف فدراسيون ايران با كشورهاي بزرگ و از آنجايي‌كه ایران شانس انجام بازی با تيم‌های بزرگ را ندارد،کی روش و دستیارانش قصد دارند با استفاده از عینک‌های 6بعدی، بازیکنان تیم‌ملی را در فضای مجازی، مقابل ستاره‌های اسپانیا و پرتغال قرار دهند. این نرم‌افزار به بازیکنان اجازه می‌دهد تا دست كم در دنیای غیرواقعی شانس قرارگرفتن در مقابل این ستاره‌ها را به دست بیاورند و برای جام‌جهانی آماده‌تر شوند.

استفاده‌کی‌روش ازتکنولوژی‌مدرن‌دوربین6بعدی برای‌بازی‌باپرتغال‌واسپانیا

اطلاعات زيادي از اين تكنولوژي در فضاي مجازي وجود ندارد. بسياري از كارشناسان معتقدند اين فناوري به صورت محرمانه استفاده مي‌شود زيرا ممكن است در مصارف نظامي نيز از آن استفاده شود. يكي از كارشناسان فوتبالي كه تمايلي به افشاي نامش نداشت، در اين باره به «قانون» گفت: «استفاده از فناوري دوربين 6 بعدي، جزو تكنولوژي‌هاي هاي تك (High Tech) محسوب مي‌شود و مي‌توانم به صورت قطعي بگويم كه اين دوربين‌ها و عينك‌ها را به ايران نمي‌فروشند. در واقع در جهان فقط دو باشگاه منچستريونايتد و بايرن‌مونيخ ،توانايي مالي خريد اين تكنولوژي را داشتند؛ گران بودن در كنار محرمانه بودن استفاده از فناوري دوربين 6 بعدي، دلايلي هستند كه مي‌توانم به يقين بگويم ايران اجازه استفاده از اين تكنولوژي را نخواهد داشت. فراموش نكنيد كه باشگاهي مثل منچسترسيتي نيز، توانايي خريد اين فناوري را كسب نكرده است».

منچستر؛ پيشگام در VR

باشگاه منچستريونايتد در بخشي از گزارش خود درباره اين تكنولوژي نوشته است: ابزار VR (واقعيت مجازي) در آكادمي باشگاه براي آموزش به بازيكنان جوان براي مرور تاكتيك‌ها و تقويت تصميم‌گيري در دقايق حساس استفاده مي‌شود. اين دستگاه كه از كمپاني مي هيپا (Mi Hiepa) خريداري شده، حركت پا و تنفس بازيكنان جوان را بررسي مي‌كند و براساس آن، استعداد بازيكنان را به مربيان معرفي كرده و برنامه تمرين اختصاصي طراحي مي‌كند.
اندي اچز، مدير فني در بخش ورزشي شركت مي‌هپا در اين‌باره به روزنامه «سان» گفته است:«اين محصول براي توسعه و تركيب فوتبال و تكنولوژي استفاده مي‌شود. با استفاده از اين فناوري شما مي‌توانيد با بازيكنان بزرگ مقابله كنيد و روش‌هاي بازي آن‌ها را بياموزيد». او در ادامه بيان كرد: «اميدواريم با همكاري باشگاه منچستريونايتد، بتوانيم اين محصول مفيد را به جهان عرضه كنيم؛ هرچند كه محدوديت‌هايي براي استفاده از آن نيز وجود دارد».

 توني استرودويك، مدير اجرايي باشگاه منچستريونايتد در اين باره گفته است: «در باشگاه منچستريونايتد ما از اين فناوري براي آموزش تاكتيك‌هاي جديد استفاده مي‌كنيم. هدف ما از به كارگيري فناوري واقعيت مجازي، بهبود توانايي‌هاي فردي در تمرينات و در شرايط ايزوله (آزمايشگاهي) است تا از مصدوميت‌ها جلوگيري شود».

 واقعيت مجازي‌هاي آماتور

 به احتمال فراوان در پارك‌ها يا مقابل برخي سينماها، با افرادي برخورد كرده‌ايد كه عينك‌هاي واقعيت مجازي را به چشم زده‌اند و در حال تخليه هيجان خود هستند. آن‌ها در عينك‌هايي كه تركيبي از تصوير و صدا هستند، فيلم‌هايي را تماشا مي‌كنند كه به صورت سه بعدي ضبط يا با استفاده از نرم‌افزارهاي گرافيكي ساخته شده‌اند. اين عينك‌ها نمونه آماتورگونه فناوري VR يا Virtual Reality هستند. تصور كنيد بازيكنان تيم‌ملي فوتبال با همين نوع عينك‌ها قرار است در تمرينات حاضر شوند. آن‌ها در عينك‌هايي كه به همين منظور طراحي شده‌اند، ستارگان دنيا را ملاقات مي‌كنند. از آن‌ها دريبل مي‌خورند، تكل مي‌زنند و مقابله مي‌كنند. به اين ترتيب سبك بازي ستارگان دنيا را لمس مي‌كنند و مي‌توانند در جام‌جهاني بدرخشند.

 فينال جام‌جهاني در ورزشگاه آزادي!

 علاوه بر استفاده از دوربين 6 بعدي براي تمرين كردن، مدت‌هاست كه برخي شركت‌هاي صوتي و تصويري در تلاش هستند تا رقابت‌هاي مهمي مثل جام‌جهاني را به صورت چند بعدي براي هواداران به نمايش بگذارند. تصور كنيد در ورزشگاه آزادي نشسته‌ايد و ديدار فينال جام‌جهاني را تماشا مي‌كنيد. اين اتفاق به طور دقيق همان كاري است كه شركت‌هاي معتبر جهان، سعي در رسيده به آن دارند. دنياي مجازي جديد، تركيبي از دنياي واقعي و دنياي مجازي است. واقعيت مجازي به ساده‌ترين زبان، دنيايي است مجازي اما تمام فاكتورهاي دنياي حقيقي را نيز داراست. كاربر مي‌تواند با استفاده از اين فناوري در دنياي مجازي غوطه‌ور شود و حالاتي را تجربه كند كه در دنياي حقيقي، هزينه‌بر است. نگراني از گسترش اين تكنولوژي سبب شده تا بسياري از مسئولان امنيتي جهان، نگران سوءاستفاده باشند. به عنوان مثال احتمال كاربرد واقعيت مجازي در تمرين راهبرد‌هاي جنگي، عمليات تروريستي و خرابكارانه از جمله دلايلي‌محسوب‌مي‌شود كه گسترش اين تكنولوژي را محدود كرده است اما نبايد فراموش كرد كه همه كاربران، روزي به اين تكنولوژي دست پيدا خواهند كرد. تاريخ نشان داده كه هيچ‌گاه يك تكنولوژي به صورت محرمانه عرضه نمي‌شود و به مرور زمان، همه گير خواهد شد. كارلوس كي‌روش در كنار باشگاه‌هاي بايرن مونيخ و منچستريونايتد از جمله نخستين افرادي هستند كه از اين فناوري براي پرورش و شناسايي استعداد بازيكنان استفاده خواهند كرد. اتفاقي كه بدون شك، تجربه شگفت‌انگيزي براي بازيكنان تيم‌ملي محسوب مي‌شود. پيشرفت علمي فوتبال علاوه بر تلاش و همكاري مسئولان فدراسيون و سرمربي تيم‌ملي، نيازمند استفاده از فناوري نيز هست. در شرايط فعلي، هزينه كردن براي گسترش فوتبال ايران مي‌تواند سبب شود كه در آينده از آسيا فراتر برويم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار