بازدید 22933
ادامه گفت وگوها درباره بودجه نهادها؛

وقتی در میان مقامات، سید حسن خمینی نخستین گام را برای شفافیت مالی برمی دارد!

در آن زمان فشارهای زیادی از سوی مسئولان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام به سایت تابناک وارد شد تا آن گزارش خبری از خروجی سایت برداشته شود و حتی به اصلاح نکاتی که آنان معتقد بودند سیاسی کاری شده، هم اکتفا نکردند و خواستار حذف کامل مطلب از خروجی سایت شدند. در همان زمان بودجه بنیاد سعدی تحت مدیریت آقای حداد عادل هم در ادامه همان سلسله گزارش ها منتشر شد که همان زمان شخص آقای حداد عادل نیز چنین رویه ای در اعمال فشار مطلب بر سایت اتخاذ کرد.
کد خبر: ۷۵۵۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶ 13 December 2017

دومین سال از دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی، زمانی که لایحه بودجه کل کشور منتشر شد، مشخص شد که بودجه برخی نهادها افزایش قابل توجهی داشته است؛ از جمله این نهادها بودجه مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام بود که تابناک در آن زمان نقدی این باره نوشت.

به گزارش «تابناک»؛ در آن زمان فشارهای زیادی از سوی مسئولان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام به سایت تابناک وارد شد تا آن گزارش خبری از خروجی سایت برداشته شود و حتی به اصلاح نکاتی که آنان معتقد بودند سیاسی کاری شده هم اکتفا نکردند و خواستار حذف کامل مطلب از خروجی سایت شدند؛ فشارهایی که در نهایت کار ساز شد و در نهایت شد آنچه نباید می شد! البته در همان زمان بودجه بنیاد سعدی تحت مدیریت آقای حداد عادل هم در ادامه همان سلسله گزارش های منتشر شد که همان زمان شخص آقای حداد عادل نیز چنین رویه ای در اعمال فشار بر سایت را اتخاذ کرد.

بر اساس این گزارش، آن روزها گذشت تا به سال 1396 رسیدیم، جایی که کثرت رسانه های اجتماعی، مطلبی را از نگاه نقادانه مردم، دور نگه نمی دارد. در همین فصل ارائه لایحه بودجه، افراد مختلف با هر نوع رسانه ای که در اختیارشان هست، برخی از بودجه ها را مورد بررسی نقادانه قرار داده اند و در این باره پرسشگری هایی داشته اند تا شاید بتوانند در فرایند تصویب بودجه توسط مجلس شورای اسلامی تأثیرگذار باشند. در سال جاری بودجه مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام، مجددا در رسانه ها برجسته شد و برخی به انحای مختلف به آن پرداختند و حتی یکی از اهالی رسانه مدعی شد که می تواند با 5 درصد بودجه پرتال امام، آن را اداره کند که البته سخن نابجا و سر بی اطلاعی از نوع محتوا و هدف گذاری است که برای پرتال، در نظر گرفته شده است.

به هر حال فارغ از این ادعاها، سید حسن خمینی، این روزها بر خلاف، چند سال گذشته به جای فشار برای حذف مطالب نقادانه، رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرده و در پاسخ به این شبهات، اعلام کرده است که او هم از شفافیت و پاسخگویی، استقبال می کند و وعده هم داده که در روزهای آینده همکاران او در مؤسسه برای روشن شدن افکار عمومی، توضیحات مستندی ارائه خواهند کرد.

وی در مطلبی که در این باره منتشر کرده گفته است: «این چند سطر را می‌خواستم همان موقع بنویسم ولی به ذهنم رسید پس از آنکه فضا اندکی آرامش یافت این مطلب را با شما در میان بگذارم. نخست؛ اینکه آنچه به مجموعه ما تعلق می گیرد در منظر همه شماست، یک گام بلند به جلوست. هر چه بیشتر شفافیت صورت پذیرد سلامت بیشتر می شود و اینکه نقدها و تخطئه های دوستان امکان بازگویی می یابد پدیده ای مبارک است.

ممکن است چند نفری مرا بنوازند ولی شک نداشته باشیم که این مسیر به سلامت سیستم می انجامد و امثال من را نیز از خطا و خطر مصون می دارد. مسئولیت محتاج نظارت یکایک مردم است و به همین جهت حتی اگر تلخی هم کردید، امیدوارم نرنجم و دیگران هم نرنجند. دوم آنکه هفته آینده دوستان دست اندرکار در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، به صورت جزیی، بخش های مختلف مربوطه را توضیح می دهند. یقین دارم مردمی که دلسوزانه و خیرخواهانه موضوع را تعقیب می کنند، به راحتی می فهمند که توضیحات مذکور صحیح است یا نیست. دوستی به من پیشنهاد کرده بود، با ٥ درصد؜ بودجه، سایت مؤسسه را مدیریت کند. از ایشان می خواهم حتما پس از اطلاع از جزییات آنچه در مجموعه پرتال در حال انجام است، نظر خود را به من بدهند.

مطمئن باشید، اگر در بخشی زیاده روی شده باشد جلوی آن را خواهیم گرفت. بخش آخر که از گفتنش لذت نمی برم آنکه، لازم است دوستان عزیز بدانید من و اعضای بیت امام، اکنون از مؤسسه و حرم امام حقوق نگرفته ایم و ریالی از این بودجه جز در مسیر اهداف عمومی خرج نمی شود و ذره ای از آن به مصرف شخصی نمی رسد و دولت های مختلف و نهادهای نظارتی با سلایق متفاوت همواره بر مصرف این بودجه ها نظارت داشته اند. ممکن است کسی با اختصاص بودجه ای به یکی از حوزه های مختلف موافق نباشد، ولی مطمئن باشید هزینه شخصی در این میان وجود ندارد. امید است پاسخ دوستان در این موضوع راهگشا باشد».

شاید اگر تولیت محترم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، از همان سال، چنین رویه ای در پیش می گرفت و به جای اعمال فشار به حذف گزارش انتقادی، همین گونه شفافیت به خرج می داد، امروز دیگر بودجه آن نهاد مورد ابهام افکار عمومی نبود. اکنون هم همه منتظرند که توضیحات ضروری مسئولان مؤسسه و همه نهادهای دیگر که مردم ابهام در مورد بودجه هایشان دارند، منتشر شود، اولین چراغ را سید حسن خمینی روشن کرده است، به امید روشن شدن چراغ های دیگر در جهت شفافیت!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی