بازدید 2834

هیچ‌ گور دسته‌جمعی در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد

کد خبر: ۷۵۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹ 13 December 2017

پس از گذشت چند روز از حادثه زلزله کرمانشاه، فیلمی در خصوص دفن دست جمعی اجساد در یکی از روستاهای این استان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؛ فیلمی که نه تنها دردی از مردم زلزله‌زده دوا نکرد، بلکه به نمکی بر روی زخم‌ آن‌ها تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، خبرهای کذب و بازی با احساسات مردم جامعه یکی از موضوعاتی است که هر از چند گاهی پس از وقوع حوادث طبیعی و غیر طبیعی در کشور توسط عده‌ای از افراد سودجو ساخته، منتشر شده و دست به دست در میان افراد جامعه می‌چرخد.

حادثه زلزله کرمانشاه نیز مانند سایر حوادث از شایعه پراکنی‌های برخی از افراد در امان نماند و طی روزهای گذشته برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خبری منتشر کردند که دل هم‌وطنان را به درد آورد. خبری مبنی بر به خاک سپاری دسته جمعی اهالی یک روستای زلزله‌زده که در زلزله کرمانشاه جان خود را از دست داده‌اند.

در این خبرهای غیر موثق نقل شده بود، اهالی روستای کوییک به علت غیاب امدادرسان‌ها، مجبور شدند با بیل مکانیکی روستا، گودالی حفر و درگذشتگان خود را داخل گودال به خاک بسپارند.

این خبر دردناک از سوی برخی افراد با قصد تشویش اذهان عمومی و بازی با احساسات مردم منتشر شد و در حال حاضر فیلم‌های مختلفی نیز از قبرستان روستا در حال انتشار است.

تحریک عواطف مردم

فیلمی که تهیه کننده آن به دروغ و با سو استفاده از وضعیت بحرانی مردم دست به تحریک احساسات عمومی با هدف خاص و جمع‌آوری کمک مالی زده است. در این فیلم فرد مصاحبه شونده که یکی از روستاییان است به دلیل تألم روحی و فشار روحی ناشی از این حادثه غم‌انگیز مفهوم گور دسته‌جمعی را به درستی متوجه نمی‌شوند و با گمان اینکه سوال کننده منظورش این است که همه افراد فوت شده در همین محدوده دفن شده‌اند، صحبت او را تایید می‌کند. سوال کننده هم با سو استفاده از همین موضوع سعی در داغ کردن سوژه و تحریک عواطف مردم می‌کند. 

حال باید دید انتشار مطالب صرفا برای جذب مخاطب و از طریق پخش اخبار و گزارش نادرست که توسط مسئولان نیز تکذیب شده است، کاری اخلاقی و درست است؟

هیچ گونه گور دست جمعی وجود ندارد

استاندار کرمانشاه موضوع گورهای دسته‌جمعی در مناطق زلزله‌زده را تکذیب کرد و گفت: مردم کرمانشاه و ایران بر‌اساس سنت اسلام، اموات خود را با احترام بعد از مراحل شرعی تدفین می‌کنند.

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه با تکذیب شایعات مطرح شده در مورد تدفین دسته‌جمعی زلزله‌زدگان در منطقه کوئیک اظهار داشت: چنین چیزی اصلا صحت ندارد و هیچ‌گونه گور دسته‌جمعی در هیچ منطقه‌ای از استان کرمانشاه وجود ندارد.

استاندار کرمانشاه با انتقاد از برخی شایعات مطرح شده گفت: از رسانه‌ها انتظار داریم، اخلاق را رعایت کرده و از شایعه‌پردازی که سبب ضربه‌زدن به مردم می‌شود خودداری کنند.

موضوع مطرح شده شایعه‌ای بیش نیست

بهنام سعیدی، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور درباره خاکسپاری دسته جمعی ١٢٧ تن از جان باختگان زلزله در روستای کوییک توضیح داد: مردم به این شایعات توجه نکنند این موضوعی که در فضای مجازی از سوی دو تن مطرح و نقل و قول شده صحت ندارد.

وی با اشاره به برخی شایعات مبنی بر خاکسپاری دسته جمعی در روستای کوئیک افزود: اینکه می‌گویند این ١٢٧ تن به صورت دسته جمعی خاکسپاری شدند و جزء آمار پزشک قانونی نیست را تکذیب می‌کنیم.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: آمار جان باختگان و مصدومان زلزله استان کرمانشاه که پزشک قانونی و مدیریت بحران اعلام می‌کند آماری دقیق و موثق است.

شایعه گورهای دسته جمعی توهین به ماست

اظهارات امام جمعه روستاهای کوییک که مسئول دفن اجساد در شب حادثه بوده است اما گویای مسایل دیگری است.

ملا عظیم آزادی می گوید ظاهر این قبرها نشان می دهد که قبرهای دسته جمعی نیستند بلکه چند قبر در کنار هم تشکیل یک قطعه خانوادگی را داده اند.

او که قبر خواهر و خواهر زاده اش را هم نشان می دهد می گوید: شایعه گورهای دسته جمعی توهین به ماست. ما طبق مذهب و فقه خودمان و با کمک مسئولین اجساد را دفن کرده ایم.

انتشار شایعات نمکی بر روی زخم مردم زلزله زده

باید توجه داشت که انتشار چنین شایعاتی، به امنیت اجتماعی و سلامت روان افراد مربوط می‌شوند، نه تنها خواب آسوده را از چشم بسیاری از مردم جامعه می‌ربایند بلکه نمکی بر زخم‌های مردم زلزله‌زده خواهد بود. مردمی که به دلیل از دست دادن جان عزیزان و تخریب منازلشان درحال حاضر با سختی‌ و مشقت‌های زیادی مواجه هستند.

انتشار چنین اخباری توسط برخی رسانه‌ها باعث ایجاد تنش و نا آرامی در جامعه می‌شوند؛ تنش‌هایی که گاهی رفع آن و بازگرداندن آرامش و امنیت به افکار عمومی برای نهادهای مربوطه هزینه‌های گزافی در پی خواهد داشت. در اینجا لازم است که تهیه کننده این مطلب که با انتشار نادرست و پخش این شایعه باعث ناراحتی اهالی این روستا و مردم زلزله زده شده است، عذرخواهی کند و با اصلاح این مورد نمک روی زخم آنها نباشد.

مردم نیز با هوشیاری باید اخبار را صرفا از طریق رسانه‌های معتبر پیگیری کنند و به مطالبی این چنین که صرفا در فضای مجازی و بدون هیچگونه اعتباری منتشر می‌شود، اعتماد نکنند و به اینگونه موارد دامن نزنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر