بازدید 5465

هنوز سفری ازسوی ایران و عربستان انجام نشده

کد خبر: ۷۵۴۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵ 13 December 2017

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد که علی‌رغم صدور روادید برای دو هیأت فنی ایران و عربستان به منظور بازدید از اماکن دیپلماتیک دو کشور، ولی هنوز هیچ سفری در این زمینه انجام نشده است.

به گزارش فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان و خبر رادیو درباره آخرین تحولات در مناسبات تهران و اتاوا و وضعیت آینده روابط بیان کرد: در ادامه سیاست تعامل گسترده با جهان که از شعائر نظام است و سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به درخواست و علاقه‌ای که دولت کانادا برای برقراری مجدد رابطه با ایران داشت، از مدت‌ها پیش تماس‌هایی بین دو کشور برقرار شد از جمله بین وزرای خارجه چه در سازمان ملل و چه به صورت تلفنی و همچنین هیأت‌های کارشناسی نیز بین دو کشور مبادله شد.

*برگزاری نشست کارشناسی با طرف کانادایی در آینده نه چندان دور

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: تصورم این است که در آینده نه چندان دور مجدداً نشست کارشناسی با طرف کانادایی خواهیم داشت و گام نخست که همان تشکیل دفتر حفاظت منافع است را برای ارائه خدمات کنسولی به شهروندان ایرانی در کانادا و به صورت متقابل به آنها در تهران دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: فکر می‌کنیم با توجه به تحولات بین‌المللی در جهان امروز و با واقع بینی که بیش از گذشته در دولت فعلی کانادا نسبت به مسائل منطقه وجود دارد، می‌توان گام‌هایی را برداشت.

قاسمی اضافه کرد: امیدواریم با درک دقیق‌تری که دولت کانادا می‌تواند در شرایط کنونی از منطقه غرب آسیا و نقش موثر ایران در مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در مجموعه منطقه داشته باشد و با توجه به ویژگی‌هایی که در کانادا وجود دارد و حضور موثر و وسیع ایرانیان در جامعه کانادا به عنوان یک جامعه بسیار خوشنام، تحصیلکرده و فرهیخته بتوانیم گام‌های بیشتری را در تعامل طرفین با هم برداریم.

* هنوز تبادلی بین هیأت‌های ایران و عربستان صورت نگرفته

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر هیأت‌های کنسولی ایران و عربستان نیز بیان کرد: قرار بود یک هیأت فنی برای بازدید از اماکن دیپلماتیک عربستان به تهران و مشهد اعزام شود و متقابلا همزمان یا در همان ایام هیأت ایرانی برای بازدید از اماکن ما در جده و ریاض به عربستان سفر کند. در مراحلی پیش از ایام حج ویزاها توسط طرفین برای دو هیأت صادر شد، ولی هنوز این کار صورت نگرفته و این رفت و آمد در این سطح و برای این منظور انجام نشده است.

* تکرار مجدد خطاهای فاحش آمریکا در منطقه

به گزارش فارس، بهرام قاسمی در خصوص اقدامات و پیگیری‌های ایران در پی تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به بیت‌المقدس خاطرنشان کرد: با توجه به شعائر جمهوری اسلامی ایران و نگاهی که جمهوری اسلامی و مردم ایران از گذشته دور و حتی مردم منطقه، جهان اسلام و جهان عرب نسبت به بحث اشغالگری رژیم صهیونیستی و قدس شریف داشتند، قطعا این یک مسئله بسیار حساس، مهم و جدی برای ما است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما این اقدام را ادامه و تکرار مجدد خطاهای فاحشی می‌دانیم که آمریکا در این منطقه انجام داده و هنوز هم گرفتار خطاهای قبلی خودش است و قطعا این موضوع دامنگیر آمریکا در این منطقه از جهان و شاید بخش عمده‌ای از جهان خواهد شد.

وی گفت: آنگونه که دولت‌های اسلامی و دول دیگر جهان درخواست کرده‌اند، آمریکا باید از این نگاه و حرکت خودش دست بردارد. جمهوری اسلامی ایران با توجه به مجموعه شرایط و با حساسیت زیادی این موضوع را در دستورکار دارد و طراحی‌ها و صحبت‌هایی انجام شده است.

قاسمی بیان کرد: ما به اقداماتی که در حد متعارف بتوانیم انجام دهیم، با توجه به حمایتی که همواره از مردم مظلوم فلسطین داشتیم، ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به حضور رئیس جمهور کشورمان در اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول خاطرنشان کرد: بعد از اجلاس استانبول و احتمالا مذاکرات حاشیه‌ای که می‌تواند در آنجا بین مقامات ما و دیگر کشورها انجام شود، گام به گام اقداماتمان را دنبال کرده و اعلام خواهیم کرد.

* دریافت گزارش‌های اولیه از چگونگی حادثه ماکو

قاسمی همچنین درباره حادثه تیراندازی در ماکو که به شهادت یکی از مرزبانان ایرانی و مجروح شدن 4 نفر دیگر منجر شد، با اشاره به پیگیری‌های انجام شده و حسن نیتی که دولت ترکیه در این خصوص انجام داد، عنوان کرد: جا دارد از تلاش‌های دولت ترکیه در این زمینه برای امدادرسانی و کمک رسانی به مجروحان حادثه که سریعا آنها را با هلیکوپتر به نزدیک‌ترین بیمارستان‌ها رساندند، تشکر کنم.

وی با اشاره به تماس فوری وزیر کشور و دیگر مقامات ترکیه با سفارت ایران در آنکارا و دیگر سرکنسولگری‌های جمهوی اسلامی در ترکیه و همچنین تماس وزیر خارجه ترکیه با ظریف و توضیحات و تسلیت چاووش اوغلو و قول پیگیری این موضوع توسط وزیر خارجه ترکیه، بیان کرد: این مسئله را در دستورکار داریم و دنبال می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تیم بررسی و تحقیق کننده ما که متشکل از ارگان‌های نظامی و غیرنظامی هستند، در حال بررسی این موضوع هستند و گزارش‌های اولیه‌ای را درباره چگونگی حادثه دریافت کردیم که در اختیار مقامات ذیربط و وزارت کشور قرار گرفته و در حال بررسی و پیگیری هستند و اگر لازم باشد در زمان مقتضی دیدگاه خود را اعلام خواهند کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر