بازدید 12075

آمار عجیب فرار مغزها از ایران در یک سال

کد خبر: ۷۵۴۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴ 12 December 2017

 

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: خروج ۱۸۰ هزار نفر از دانش‌آموختگان کشور در سال ۱۳۹۴ و مهاجرت به دیگر کشورها از جمله کانادا برابر است با مجموع درآمد نفت که فاجعه‌ای برای کشور است.

جمهوری اسلامی نوشت: قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی همدان پدیده فرار مغزها از کشور را فاجعه‌بار دانست.

دکتر رشید حیدری مقدم در هیجدهمین جشنواره پژوهش و فن‌آوری این دانشگاه و در جمع اساتید و پژوهشگران گفت: خروج ۱۸۰ هزار نفر از دانش‌آموختگان کشور در سال ۱۳۹۴ و مهاجرت به دیگر کشورها از جمله کانادا برابر است با مجموع درآمد نفت که فاجعه‌ای برای کشور است.

وی افزود: بدترین اتفاق در پدیده فرار مغزها فرار ژن از کشور است که به احتمال زیاد کشور در دهه آینده با پدیده پایین آمدن آی‌کیو یا فکر خلاق و نوآور مواجه خواهد شد.

این فرد مسئول با تاکید بر اینکه نیازمند تغییر نگاه در روند فعالیت دانشگاه‌ها هستم، گفت: باید فرصت‌ها را تشخیص دهیم و دانشگاه‌ها را به سوی خلق ثروت از علم سوق دهیم. در غیر این‌ صورت علاوه‌ بر مشکل‌دار شدن وضعیت آموزش عالی و دانشگاهی، جایگاه اول علمی کشور در منطقه را به ترکیه و عربستان واگذار خواهیم کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۲۲
وقتی به من تحصیلکرده معادل کارگر صفر مک دونالد حقوق میدی بعد هم خرج زندگیم رو با دلار برام حساب میکنی, چرا نرم؟
شما را به خدا کار ایجاد کنید شما را به هرچه مقدسات دارید کار ایجاد کنید. صرف گسترش علم و همگانی کردن علم اگرچه خوبه ولی اگر در مقابل ایجاد کار که در کشور ما هم این اتفاق افتاده به صورت سرطانی رشد کنه باعث نابودی ساختارهای اجتماعی می شه. نه ازدواج، نه تولد و نه امید خواهید دید. صرفا فرار از وضعیت چه به صورت پناه بردن به اعتیاد و چه به صورت پناهنده شدن به هر سراب دیگر....
تنها راهش اینه که دولت با مطالبه هزینه تحصیلی این افراد در ایران با احتساب عامل تورم و جریمه مانع خروج این افراد از کشور بشه.
کار خوبی می کنند، مگه آدم چقدر می خواد زنده بمونه که حسرت همه چیز به دلش باشه، تو کانادا هم تحصیل، هر کار و هم تفریح دارند، اونقدر نظامند هستند که برای همه چیز ملت خودشون فکر می کنند، اینجا بمونند از صبح تا شب باید دنبال فقط یک لقمه نون باشند بدون هیچ تفریح و آینده ای روشن.
چیز عجیبی نیست به خدا اگه شرایط داشتم یک ثانیه دیگه اینجا نمی موندم
باحذف کنکور این چرخه تکمیل میشه ، دیگه بارعلمی دانشگاه ها ومراکز علمی افت می کنه.
سلام

دکترای ریاضیات دارم. موندم و الان هیات علمی هستم. ای کاش میرفتم.
چرا.........چرا

کی می خواد ایران آباد باشه.
لابد طرح ظالمانه وبی منطق شش برابر شدن عوارض خروج از کشور هم برای جلوگیری از فرارمغزها تصویب شده !!!!
آی کیوی ایرانی های باقیمانده در کشور همین الان هم بشدت پایین آمده تبلورش را میشود در رانندگی مردم دید
با سلام، البته بنده با یک نگاه به مهاجران ایرانی که غالبا به کانادا امده تند با نظر معاون محترم دانشگاه موافق نیستم. برادر توی این چند سال همان سیر خروج نخبه ها مثل قبل بوده و هیج تغییری نکرده، فقط شمار زیادی فارغ التحصیلان درجه دو و سه بهشون اضافه شده که قبلا چون نمیتونستند پذیرش تحصیلی بگیرن و بیان یا سطح زبانشون پایین بود و دولت کانادا تعداد کمتری میگرفت لذا شانس اینها فقط از طریق فامیلی و غیره بود. اینها خروجشون نه تنها ضرر نداره بلکه سودش اینه که پست های که توی این سالها گرفته بودند ازاد میشه و به بچه های باهوشتری که در این شرایط دنبال کار میکردند تا تجربه کسب کنند میرسه. در ضمن اینها سودی نداشتند جز کارکرد و اشتباهات منفی برای سیستم گاها حضورشون در برخی جاها ضرر میرسوند. حقوق بالایی میگرفتند و جلوی پیشرفت رو هم گرفته بودند. اینجا هم که اومدن یا به راحتی جذب کار مناسب نمیشن یا سالها طول میکشه تا به حداقل استاندارد اینها برسن. علاوه بر این خیلی از پرونده های مهاجرت قدیمی بودن که حالا جواب گرفتند و اصلا این افراد در حال باز نشسته شدن بودند. در هر حال این مساله باعث سود ایرانه به شرطیکه موقع خروج از سرمایشون مالیات بالایی مثل اینجا بگیرن تا جبران خروج ارض هم بشه. در ضمن خیلی ها با خرید ملک یا سرمایه گذاری اومدن یا بچه هاشون رو گذاشتن اینجا و از ایران پول کلان میفرستند که این بیش از اولی اقتصاد ایران را فلج کرده و قیمت دلار رو هی مقبره بالا. لذا مثل کل دنیا موقع خروج سرمایه باید مالیات پنجاه شصت درصدی بگیرن تا این مساله برطرف شه والا فاجعه پیش میاد. والا فرار اشخاص معمولی همش سوده و جا برای جوانهای جویای کار و تجربه باز میکنه، اصلا ژنشون هم ببرن که به اندازه یک دلاری که میبرم نمی ارزه.
ایشالله سال بعد من هم میرم. آمین
به عنوان فردی که دارای مدرک دکترا (نویسنده چند کتاب علمی در ایران) هست و در حال حاضر خارج از ایران، متاسفانه دانشگاه های در ایران به دنبال زیاد کردن پابلیکیشنهای بی ارزش و غیر کاربردی خود هستند که عملا به درد هیچ چیزی نمی خورند. خلق ثروت در دانشگاه ها با این وضعیت اسفبار بعید به نظر میرسه و احتمال بسیار پایینی وجود داره که با این شیوه بتوانند به هیچگونه موفقیت واقعی که به تولید ثروت منجر شود دست یابند. امیدوارم سیاستهای خود را عوض کنند و افراد شایسته و با علم روز را در پست های مختلف فارغ از دیدگاه های سیاسی بگمارند و بطور همزمان سعی در بهبود روابط خود با تمامی کشورهای دنیا بنمایند تا شاهد رشد ایران در طی یک بازه 5 الی ده ساله باشند.
یکی مثل من هم که فعلا نرفته چون نتونسته پدر و مادر مسنش رو راضی به رفتن کنه و خودش رو راضی نکرده که اونها رو تنها بزاره. دعا کنید خانواده من هم سر عقل بیان.
پسر منفارغ اتحصيل شريف امسال با بورس دولت امريكا مهاجرت كرد خوب اگر ميموند چه كار ميتونست بكنه با اين زد وبندهاي بازار كسب وكار وتحصيل تكميلي واخر چه ميشد بنابر اين جام زهر را نوشيدم وجاوه رفتنش را دادم
مشکل در سیستم اجتماعی است که باعث فرار از کشور میشود امروزه هرکسی یا خودش میخواهد برود یا بچه هایش را میخواهد بفرستد اونور آب چون اینده امیدوار کننده ای دیده نمیشود
"فرار ژن"
از این عبارت خجالت بکشید
همین کلمات باعث شد بعضیها ادعای ژن برتری کنند
خودتون باعث فرار مغزهایید
مهم نيس .ژن خوب زياد داريم..و ايضا" رجل چند شغله....
با این حال و روزی که زنان حق ورود به استادیوم را ندارند و مردان حق دیدن کنسرت را خوب هنوز بقیه هستند
وقتی بیکاری و بدبختی بیداد میکنه منم بعد سربازی میرم
پذیرش گرفتن از دانشگاهای اروپایی مثل آب خوردنه مهم بابا پولدار داشتنه ( البته حساب افراد واقعا با سواد که بورس کامل از دانشگاه مقصد میگیرند جداست )

همین چند وقت پیش دوستم با معدل ۱۲/۵ از دانشگاه آزاد میبد تونست از یکی از دانشگاهای خوب هلند پذیرش بگیره ولی خودش گفت یه فوق لیسانس بالای ۱۰۰ میلیون به پول خودمون درمیاد
سال 1375 در رشته مهندسی عمران فارغ التحصیل شدم. اصلا نمیگم راه رو درست رفتم یا اشتباه. در 11 استان کشور در 12 پروژه ملی کار کردم از مهندس اجرائی بگیر تا سرپرست کارگاه . الان بعد از 20 سال بیکار شدم.
روزی نیست که به خودم لعنت نفرستم که چرا وقتی 18 سالم بود مهاجرت نکردم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار