بازدید 7639
۲
حذف یارانه 34 میلیون نفر در سال آینده کلید خورد

پایان قصه پرغصه؟

اعداد و ارقام مربوط به یارانه ها در لایحه بودجه سال 97 نشان می دهد که گویا قرار است داستان پرغصه جمهوری اسلامی در سال آینده به پایان خود نزدیک شود. میزان منابع پرداخت یارانه نقدی از 42 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال 96 به 23 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 97 رسیده است و این یعنی دولت باید در سال آینده 34 میلیون نفر را از فهرست یارانه بگیران حذف کند. آیا این کار انجام می شود؟
کد خبر: ۷۵۴۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷ 16 December 2017

اعداد و ارقام مربوط به یارانه ها در لایحه بودجه سال 97 نشان می دهد که گویا قرار است داستان پرغصه جمهوری اسلامی در سال آینده به پایان خود نزدیک شود. میزان منابع پرداخت یارانه نقدی از 42 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال 96 به 23 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 97 رسیده است و این یعنی دولت باید در سال آینده 34 میلیون نفر را از فهرست یارانه بگیران حذف کند. آیا این کار انجام می شود؟

به گزارش تابناک اقتصادی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مورخه 10 خرداد 1394 در جلسه سراسری فرمانداران با اشاره به این‌که یارانه‌ ها از داستان‌ های پر غصه جمهوری اسلامی است، گفت: یارانه ‌ها همچون بندهایی به دست و پای نظام است.

مجلس در بودجه سال جاری تصمیم گرفت که به نوعی به این داستان پرغصه پایان دهد. به همین منظور در قانون بودجه سال 96 مجلس با کاهش میزان منابع پرداخت یارانه های نقدی سعی نمود تا بندها را از دست و پای دولت و نظام جدا کند و از این طریق تعداد یارانه بگیران را از 75 میلیون نفر به 61 میلیون نفر کاهش دهد. اما در عمل و با گذشت 9 ماه از سال، هیچ اتفاقی رخ نداده است چرا که به گفته اسحاق جهانگیری دولت قادر نیست که اقشار پردرآمد را شناسایی نماید. البته شناسایی اقشار پردرآمد آن قدرها هم که معاون اول رئیس جمهور عنوان نموده مشکل نیست چرا که به گفته عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کل کشور هم اکنون هستند مدیرانی که حقوق آن ها بیش از 18 میلیون تومان می باشد و یارانه نیز دریافت می کنند. به هر حال یا به دلیل عدم توانایی دولت در شناسایی اقشار پردرآمد و یا به دلیل اینکه انتخابات ریاست جمهوری در سال جاری برگزار می شد دولت عزم جدی در حذف این 14 میلیون نفر یارانه بگیر نداشته و ترجیح داد داستان پرغصه را با دست درازی به منابع عمومی خود ادامه دهد.

اما گویا در سال 97 قرار است اتفاق دیگری رخ دهد چرا که در لایحه بودجه سال آینده میزان منابع پرداختی برای یارانه های نقدی به شدت کاهش یافته و از 42 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال 96 به 23 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 97 رسیده است. این کاهش 19 هزار میلیارد تومانی برابر است با حذف 34 میلیون نفر یارانه بگیر در سال آینده.

برای حذف کم هزینه این 34 میلیون نفر هم دولت توپ را در زمین یارانه بگیران انداخته است و این بار را از روی دوش خود به نوعی برداشته است.

حسن روحانی رئیس جمهور در روز ارائه لایحه بودجه به مجلس قبل از این که وارد بحث یارانه ها بشود صحبت هایی را راجع به حداقل استاندارد برای زندگی مردم مطرح نمود که کارشناسان معتقدند احتمالاً این صحبت ها به موضوع حذف یارانه مربوط شود. وی گفت: در سال آینده باید حداقل زندگی مردم و استاندارد حداقل را برای زندگی مردم تعیین کنیم. این چیزی است که در سال 97 اعلام خواهیم کرد. این را در یکی دو استان به شکل پایلوت اجرا خواهیم کرد. استانداردی را برای حداقل زندگی تعیین می کنیم. اعلام می کنیم هرکسی زندگیش پایین تر از این استاندارد است اعلام کند و می تواند در یک سازمان حمایتی ثبت نام کند و ما نظام تامین اجتماعی سال آینده را به صورت گسترده آغاز خواهیم کرد. می خواهیم تمام اقشار ضعیف جامعه از حداقل زندگی استاندارد برخوردار شوند. اینکار از بودجه 97 شروع می شود. ما از نمایندگان می خواهیم در بحث یارانه اصلاحات لازم به دست شما و با کمک دولت انجام شود.

حالا باید دید که بلاخره دولت دست به این جراحی بزرگ در بحث یارانه ها خواهد زد یا به مانند سال جاری دیگر مسائل جانبی را به حذف یارانه بگیران ترجیح می دهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
با قطع یارانه ها غصه دولت تمام و غصه ملت شروع می شود!!!!!!
پرداخت یارانه نقدی از اولم اشتباه بود .ماهی 45 تومن مشکلی ازکسی حل نمیکند ولی با این 300 تریلیون تومانی که پرداخت شد میشد هزاران کارمفید انجام داد.مثلا با یک دهم این مبلغ میشد کل جاده ها را بزرگراه کرد تا سالانه 20 هزارنفر کشته نشوند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل