بازدید 11922

برش‌های بزرگ از کیک چند تریلیونی بودجه فرهنگی به کدام نهادها می‌رسد؟

بخش فرهنگی «تابناک»، «رقم عملیاتی شده اعتبارات» مجموعه‌هایی که برش‌های بزرگ تری از کیک چند تریلیونی بودجه فرهنگی را در سال‌های 1393، 1394 و 1395 زیر ذره بین و در کنار «رقم برآورد سال 1396» و «رقم درج شده در لایحه بودجه سال 1397» قرار داد و دقیق ترین ارزیابی را درباره سهم واقعی این مجموعه‌ها از بودجه، میزان افزایش و مجموع دریافتی در این سال‌ها انجام داد.
کد خبر: ۷۵۴۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴ 11 December 2017

برش‌های بزرگ از کیک چند تریلیونی بودجه فرهنگی به کدام نهادها می‌رسد؟با اعلام رقم بودجه و با نگاهی به رقم عملیاتی شده بودجه در سال‌های گذشته، اکنون می‌توان دریافت که کدام نهادها برش‌های بزرگ‌تری از کیک بودجه را به خود اختصاص داده‌اند؛ مجموعه‌هایی که روند صعودی اعتباراتشان در سال‌های اخیر استمرار داشته، ولی برخی از آنها رشد اعتباراتشان نسبت به دیگر نهادها در چندین سال اخیر، رشد بسیار سریع‌تری داشته و به شکل ویژه مورد توجه قرار گرفته‌اند.

به گزارش «تابناک»؛ حسن روحانی، رئیس جمهور، صبح روز پیشین با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه سال 1397 را تقدیم خانه ملت کرد. در بودجه سال آتی نیز همچون سال‌های پیشین شاهد افزایش محسوس بودجه فرهنگی هستیم، اما بر خلاف تعابیر که تاکنون مطرح شده، نه ساختار بودجه ریزی فرهنگی تغییر جدی داشته و نه مکانیسمی برای ارزیابی کیفیت هزینه کرد اعتبارات فرهنگی به ویژه توسط نهادهای غیردولتی در نظر گرفته شده و در واقع همان مسیری که تاکنون وجود داشت، در سال آینده نیز استمرار خواهد یافت.

کیک بودجه فرهنگی مجموعاً رقمی معادل چند تریلیون تومان و این چند تریلیون تومان میان ده‌ها نهاد از جمله شماری از مجموعه‌های غیردولتی توزیع می‌شود که سازوکاری برای ارزیابی عملکرد و افزایش و کاهش اعتبارات این نهادها که در قالب کمک پرداخت می‌شود، نه در این دولت و نه در دولت‌های پیشین عرضه نشده است. بدین ترتیب، مجموعه‌ای از نهادها رقم‌هایی از چندصد میلیون تا چند میلیارد تومان را به خود اختصاص می‌دهند.

در این میان نهادهایی هستند که سهم بیشتری از اعتبارات را از آن خود می‌کند. در ارزیابی‌هایی که از لایجه بودجه سال 1396 تاکنون رخ داده، عمدتاً به ردیف بودجه تعیین شده در سال‌های پیشین برای مقایسه ارجاع داده شده است، حال آنکه عمدتاً این ارقام عملیاتی نمی‌شود و رقم‌های تخصیص یافته از بودجه مصوب هر دستگاه دولتی یا مجموعه غیردولتی در اغلب اوقات به مراتب کمتر رقم مصوب مندرج در لایحه بودجه است.

بخش فرهنگی «تابناک»، «رقم عملیاتی شده اعتبارات» مجموعه‌هایی که برش‌های بزرگ تری از کیک چند تریلیونی بودجه فرهنگی را در سال‌های 1393، 1394 و 1395 زیر ذره بین قرار داد و در کنار «رقم برآورد سال 1396» و «رقم درج شده در لایحه بودجه سال 1397» قرار داد و دقیق ترین ارزیابی را درباره سهم واقعی این مجموعه‌ها از بودجه، میزان افزایش و مجموع دریافتی در این سال‌ها انجام داد.

به نظر می‌رسد دولتمردان به واسطه حواشی قابل پیش بینی، اراده‌ای برای سازماندهی بودجه فرهنگی و تقسیم کیک بودجه فرهنگی میان دستگاه‌ها بر اساس نحوه عملکردشان در سال‌های پیشین ندارند و بعید است تا انتهای دولت روحانی نیز شاهد تحول جدی در نحوه بوجه ریزی فرهنگی باشیم. با جزئیات بودجه در اینوگرافی‌های تابناک بیشتر آشنا شوید. ذکر این نکته ضروری است که در این بودجه صرفاً بر اعتبارات هزینه‌ای تمرکز شده و اعتبارات تملک دارایی به دلیل عدم دسترسی به سوابق کامل در سال‌های پیشین و عدم امکان مقایسه، لحاظ نشده است.

برای مشاهده اینوگرافی در ابعاد واقعی روی تصاویر کلیک کنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۶
گزارش عملکرد از آمار بودجه تخصیصی اهمیت بیشتری دارد.انشالله روزی برسد بگویند این بودجه را خرج چه مواردی کردند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
کاش که خرج کار فرهنگی بشه و نه جیب مدیران و نهایتا ارائه یک آمار و گزارش از کارها یشان در عرصه فرهنگ.
بعد اونوقت اینا چی می کنند واسه فرهنگ!!!!
اینهمه نهادهای عریض و طویل فرهنگی بودجه دارن بعد گشت راه میندازن کجای راه و اشتباه رفتیم کجااااااااا اشتباه کردیم
این بودجه برای آقازاده ها و نورچشمی ها و صاحبان ژن های خوب و برتر است!!!!! وگرنه امثال من که از سال 90 از برخی دستگاه های فرهنگی طلب داریم هیچ وقت بودجه نیست!
تا کی این پول ها به اسم کار فرهنگی به هدر خواهد رفت ؟ همش حرف حرف حرف
وقتی بحث مشکلات فرهنگی میشه همه یقه وزارت ارشاد رو میگیرن. ولی با نگاهی به درصد سهم ارگان ها میبینیم صدا و سیما و مرکز تبلیغات اسلامی نزدیک هفتاااااااد درصد کل بودجه فرهنگی کشور رو در اختیار دارند.
بودجه هایی که داره تقسیم میشه ولی فرهنگ مردم داره بر میگرده به عقب.جشنواره های و همایشهای الکی که هیچ باز خوردی نداره.
بجز وزارت ارشاد ، بقیه ارگانها و سازمانها نباید بودجه ای از بیت المال دریافت کنند . آنها باید بودجه خود را از طریق فعالیت های فرهنگی تبلیغاتی که مورد اقبال عموم واقع میشوند تامین کنند .
واقعا چند تریلیون تومان بودجه فرهنگی لحاظ می شود و فرهنگ ما این است؟
بد نیست ارزیابی از عملکرد بر اساس بودجه ها بشه. آیا این بودجه ها زیر نظر نهادهای نظارتی هزینه می شود یا پول تو جیبی انهاست؟
بهتر نیست این بودجه ها به طور هدفمند در جهت بهبود وضعیت اجتماعی واقتصادی مردم صرف شود تا شاهد بهبود فرهنگ نیز باشیم
بودجه فقط باید به جای اختصاص داده شود که دیوان محاسبات بتواند از انها پاسخ بخواهد.قانون یعنی هر نهادی بودجه می گیرد باید پاسخگو باشد
بودجه فرهنگی لازمه وایکاش کشوردرامدداشت چندبرابرش میکردند ولی دراین برهه که مردم زیرفشاراقتصادی اه درون میکنندخون بیرون میارن چه لزومی داره بودجه های میلیاردی اختصاص یابدایا گیرندگان بودجه به اشغال گردان وکودکان کاریه نیم نگاهی میکنند
آیا مجلس می تواند از این نهادها که میلیاردی بودجه می برند توضیح بخواهد مجلسی که به فرمایش امام ره باید در راس امور باشد؟
دولتی ها بلدن دست توجیب ماملت بکنند. منتهاتست می زنن اگه خیلی اعتراض بشه تکذیب می کنندبعدتدریجی می برن بالا نمونه اش قیمت نان الان کنسل کردن ولی عملادربودجه سال بعدکلی یارانه نون روکم کردن. کاهش سرعت باافزایش جرایم رانندگی که البته الان تکذیب می کنند-عوارض خروجی تصاعدی!!! که کلاتودنیااستثتایی است......

آره تنهاجایی که هیج عواقبی برای کسی نداره دست کردن درجیب ملته اونم به بهانه های گوناگون ودردآور مثلا می رن خوشگذرونی بزارعوارض بدن!!! که اینجوری قشرمحروم روباخودشون همراه کنندکه شماکه نمی ری ...بزارپوست ایناروبکنیم....خبرندارن که دوروزدیگه همون نون وقوت لایموت روهم گران خواهندکرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان