بازدید 12511
علی مطهری در جمع دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی؛

درباره حصر در مقامات عالیه نرمش ایجاد شده است/ برخی در دفاع از رهبری، کاسه داغ‌تر از آش هستند/ در ماجرای ستار بهشتی، آقای وزیر حاضر به عذر خواهی نشد/ نمی‌توانم بگویم پامنبری‌های موسوی خوئینی‌ها پدرم را شهید کردند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره حصر، اظهار کرد: اصل مسأله حصر در شرایط اضطراری در حوزه وظایف شورای عالی امنیت ملی است. در شرایطی که آشوبی شده برای اینکه فضا را آرام کنند، ممکن است رهبران آن جریان را مدتی از اطرافیانشان دور کنند تا محدودیت ایجاد کنند و آرامش برگردد.
کد خبر: ۷۵۴۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹ 11 December 2017

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه نرمشی در مقامات عالیه در مسأله حصر به وجود آمده است، گفت: برای آقای کروبی چهار دیدار گذاشتند و درباره آقای موسوی هم اقداماتی در حال انجام است؛ اما از ما خواستند زیاد شلوغ نکنیم ما هم گوش می‌دهیم، ولی این مسأله تا مدت محدودی است که ببینیم چطور می‌شود، ان‌شاءالله به نتیجه برسد.

به گزارش «تابناک»؛ علی مطهری در جمع دانشجویان دانشگاه خواجه‌ نصیرالدین طوسی اظهار کرد: یکی از سران قوا می‌گفت، حصر مجازات نیست. من به ایشان گفتم، اگر نیست جنابعالی هم ده روز در همین شرایط باشید. اینکه کسی در خانه‌ای باشد که همه اتاق‌هایش دوربین و شنود دارد واقعا سخت است و باعث افسردگی می‌شود.

کسی نمی‌تواند بگوید حصر مجازات نیست

وی افزود: کسی نمی‌تواند بگوید حصر مجازات نیست. اینها هر دو هفته یک بار بچه‌هایشان را می‌بینند و قبل از این هم روزنامه و تلویزیون نداشتند که بعدا اضافه شد. این موضوع باید حل شود و من معتقدم بی‌جهت منشأ اختلاف شده است البته ما فعلا به این موضوع امیدواریم.

درباره حصر در مقامات عالیه نرمشی ایجاد شده است/ برخی در دفاع از رهبری کاسه داغ‌تر از آش هستند/ در ماجرای ستار بهشتی آقای وزیر حاضر به عذر خواهی نشد/ نمی‌توانم بگویم پامنبری‌های موسوی خوئینی‌ها پدرم را شهید کردند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره حصر، اظهار کرد: اصل مسأله حصر در شرایط اضطراری در حوزه وظایف شورای عالی امنیت ملی است. در شرایطی که آشوبی شده برای اینکه فضا را آرام کنند ممکن است، رهبران آن جریان را مدتی از اطرافیانشان دور کنند تا محدودیت ایجاد کنند و آرامش برگردد.

شورای عالی امنیت ملی پس از بازگشت آرامش نمی‌تواند مجازات تعیین کند

وی ابراز عقیده کرد: بحث ما این بوده که پس از بازگشت آرامش ادامه حصر در حیطه اختیار شورا نیست و شورا نمی‌تواند مجازات تعیین کند.

مطهری با بیان اینکه تعیین مجازات کار قوه قضاییه است،‌ گفت: باید دادگاه علنی صالح تشکیل شود و همه حرف‌هایشان را بزنند البته نهایتا همه باید تابع باشیم و هر چه حکم بود بپذیریم؛ اما ادامه حصر در این شرایط خلاف اصول 32 تا 37 قانون اساسی است.

روایت مطهری از ایجاد گشایش‌هایی درباره حصر موسوی و کروبی

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: در چند ماه با پیگیری‌هایی که داشتیم، به جایی رسیدیم که نرمشی در مقامات عالیه در مسأله حصر به وجود آمده و اراده‌ای برای حل پیدا شده است. برای آقای کروبی چهار دیدار گذاشتند و درباره آقای موسوی هم اقداماتی در حال انجام است؛ اما از ما خواستند زیاد شلوغ نکنیم، ما هم گوش می‌دهیم، اما این مسأله تا مدت محدودی است که ببینیم چطور می‌شود، ان‌شاءالله به نتیجه برسد؛ اما اگر شرایط ادامه پیدا کند باید وارد شویم.

مطهری در ادامه اضافه کرد: برخی می‌گویند اگر محصورین یک تعظیم و عذرخواهی کنند تمام است. اگر موضوع با عذرخواهی تمام است من معنی این رفتارها را نمی‌فهم.

متأسفانه در برخی موارد رفتار گذشتگان بهتر از ما بود

وی در پاسخ به پرسش دانشجوی دیگری درباره وضعیت دانشجویان ستاره‌دار، گفت: ما با این کار مخالفیم. اینکه دانشجویی درباره مسائل 88 چیزی گفته و زمانی که می‌خواهد در مقطع کارشناسی ارشد ثبت‌نام کند این امکان را پیدا نمی‌کند درست نیست. البته مواردی بوده که به ما مراجعه کردند، بعضی از آنان مشکل‌شان حل شده، ولی در مورد بعضی دیگر هم سخت‌گیری می‌کنند. متأسفانه در برخی جاها رفتار گذشتگان بهتر از ما بود. شهید مطهری شب 15 خرداد علیه رژیم شاه سخنرانی کرد، ایشان را بازداشت کردند، اما ایشان از تدریس در دانشگاه محروم نشد.

مطهری افزود: ما باید دیدمان را عوض کنیم، نمی‌شود همه یک جور حرف بزنند. می‌پرسیم چرا فلان دانشجو را ستاره‌دار کردید می‌گویند در نشریه‌ دانشجویی‌اش علیه رهبری حرف زده است، حال آنکه رهبری بارها اعلام کردند، ممکن است افرادی نظر مخالف من داشته باشند. متأسفانه یک عده کاسه‌های داغ‌تر از آش هستند.

توصیه مطهری به رئیس‌جمهور برای اجرای قانون اساسی

وی در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگری که می‌گفت تا به حال چه اقدام عملی انجام دادید، گفت: زور ما همین‌قدر می‌رسد. شاید اگر همین حرف‌ها گفته نمی‌شد همین میزان پیشرفت هم حاصل نمی‌شد اما در جایی دیگر هم زورمان نمی‌رسد، شاید زور رییس‌جمهور هم نرسد البته به نظر من رئیس‌جمهور بهتر از اینها می‌تواند عمل کند. ایشان مجری قانون اساسی است و رای مردم را پشت سر خود دارد، باید در جایی اخطار و تذکر بدهد. صرف کنایه فایده‌ای ندارد. باید بگوید اخطار می‌دهم که فلان اصل قانون اساسی را زیر پا گذاشته‌اید.

نایب رئیس مجلس در پاسخ به پرسش یکی دیگر از دانشجویان که می‌گفت، چرا هیچ یک از مسئولین نظام از حضرت آقا انتقاد نمی‌کنند، گفت: روسای قوا وقتی با مقام رهبری جلسه دارند، اظهارنظر می‌کنند و ممکن است با نظر رهبری مخالفت کنند. این طور نیست که صرفا دستور باشد و آنها اجرا کنند اما اینها را آشکارا در رسانه‌ها نمی‌گویند.

تا اقتصاد دولتی باشد همین وضعیت فشل و سنگین را شاهد خواهیم بود

وی درباره موضوع اشتغال نیز گفت: اشتغال مشکل عمومی کشور است و قدری از آن به فشارهایی برمی‌گردد که در چند سال اخیر وجود داشته است. به هر حال، تحریم‌ها مؤثر بوده است. در سال 92 قیمت نفت کاهش شدیدی پیدا کرد و خیلی از پروژه‌های عمرانی تعطیل شد و خیلی‌ها بیکار شدند. در داخل حکومت هم نوعی دوگانگی وجود داشت. در حال حاضر حل مشکل اشتغال جز از طریق سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست. بخش خصوصی باید وارد عمل شود البته بخش خصوصی ما قدرتمند و فعال نیست اما تا زمانی که اقتصاد از حالت دولتی خارج نشود همین وضعیت فشل و سنگین را در حوزه اقتصاد شاهد خواهیم بود.

مطهری در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگری که نسبت به وضع موجود انتقاد کرد، گفت: در جاهایی واقعا افراط، تندروی و ظلم می‌شود و من این را قبول دارم؛ مخصوصا بعد از سال 88 فضا خیلی تند شد و کارهای غیرضروری انجام گرفت و برخی حسیاست‌های بی‌جا را شاهد بودیم. برای حفظ نظام محدودیت در مطبوعات و دانشگاه‌ها اعمال شد و کارهای خشنی مثل قتل ستار بهشتی اتفاق افتاد.

وزیر کشور وقت در ماجرای ستاد بهشتی حاضر به عذرخواهی نشد

وی اضافه کرد: ستار بهشتی کارگری بود که در وبلاگ‌هایش چیزهایی می‌نوشت. او را گرفتند و برخی ماموران با او بدرفتاری کردند تا نهایتا این جوان از دنیا رفت. ما در مجلس موضوع را دنبال کردیم، پلیس فتا می‌گفت وبلاگ این فرد در روز هشت بازدیدکننده داشته است. اینکه بگوییم با این کار از نظام دفاع کردیم کار غلطی است. در آن زمان وزیر کشور به صحن علنی مجلس آمد، ما به او گفتیم اقلا عذرخواهی کنید، گاهی ماموران کارهایی می‌کنند که مقامات راضی نیستند ولی مهم نوع برخورد با این موضوع است. متأسفانه آقای وزیر حاضر به عذرخواهی نبود. این کارها غلط است، ما نمی‌توانیم برای دفاع از نظام این کارها را انجام دهیم.

مطهری ادامه داد: البته نگاه دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی تغییر کرده، ما هم باید حرفمان را بزنیم تا شرایط اصلاح شود. باید مقوله حفظ نظام را برای خیلی‌ها توضیح دهیم. نمی‌شود برای حفظ نظام از هر وسیله‌ای استفاده کرد.

شوخی انقلابی مطهری برای اصلاح امور

نماینده مردم در تهران در ادامه با بیان اینکه غلبه ظلم، فساد اخلاق،‌ ترک امر به معروف و نهی از منکر و تفرقه و تشتت موجب انقراض اجتماعات می‌شود، تصریح کرد: ما باید به دنبال اصلاح باشیم و امیدمان را از دست ندهیم. باید نقاط مثبت را هم ببینیم و آثار انقلاب در دنیای اسلام و کل دنیا را بررسی کنیم (به مزاح) ‌فعلا برای انقلاب زود است، هر وقت لازم بود کاری می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان که پرسید برادر شما گفته بود پدر ما را پا منبری‌های آقای موسوی خوئینی‌ها کشتند، با بیان اینکه من مسئول صحبت اقوامم نیستم، گفت: در ماه‌های منتهی به انقلاب آقای موسوی خوئینی‌ها مثل برخی روحانیون گرایشی به افکار مارکسیستی پیدا کرده بود و تفسیری هم در مسجد نیاوران داشت. شاید برخی اعضای گروه فرقان در آن جلسات حضور پیدا می‌کردند البته این موضوع را نمی‌دانم ولی یادم می‌آید پدر ما از این موضوع نگران بود و رهبر انقلاب هم در زمان ریاست‌جمهوریشان به من گفت که شهید مطهری از آقای موسوی خوئینی‌ها بابت تفسیرها ناراحت بودند اما اینکه بگوییم کسانی که شهید مطهری را شهید کردند در این جلسات بودند نمی‌توان چنین ادعایی کرد.

نایب رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنرانی خود در جمع دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر با گرامیداشت یاد شهدای دانشجو، اظهار کرد: اهمیت حرکت دانشجویان در این بود که در شرایط خفقان جرقه‌ای در تاریکی،‌ نوری در ظلمت و صدایی در سکوت ایجاد کردند که حاکی از بینش قوی، شجاعت و فداکاری آنها بود، مثال اعلای آن حادثه کربلاست که امام حسین (ع) حس می‌کند پوسته‌ای از اسلام مانده با اینکه ظواهر آن وجود دارد اما می‌فهمد که باید قیام کند و این قیام ارزش پیدا می‌کند. حرکت دانشجویان هم در مراتب پایین‌تر چنین ویژگی داشته است، آنها در شرایط خفقان اعتراض کردند.

حکومت‌ها همیشه نیازمند نقد هستند

وی با طرح این که آیا جنبش دانشجویی بعد از انقلاب هم لازم است وجود داشته باشد، گفت: ما همیشه محتاج به جنبش دانشجویی هستیم زیرا قدرت همیشه نیازمند نقد است. هر جا قدرت متمرکز شود و نظارت و نقد وجود نداشته باشد موجب فساد می‌شود، حکومت‌ها همیشه نیازمند نقد هستند.

مطهری با بیان اینکه دموکراسی در نوع برخورد حکومت‌ها با مخالفان‌شان مشخص می‌شود، تصریح کرد: بزرگترین دشمن حضرت امیرالمومنین، خوارج بودند. آنها مزاحم ایشان می‌شدند و در زمان منبر ایشان فریاد، انتقاد و توهین می‌کردند اما حضرت امیر اجازه تعرض اصحاب به آنها را نمی‌دادند. هیچ وقت آنها را زندانی نکردند، شلاق نزدند و حقوق آنها را از بیت‌المال قطع نکردند تا اینکه آنها سلاح به دست گرفتند و ناامنی ایجاد کردند. در آن زمان حضرت امیر با آنها جنگید.

هر مسئولی در هر جایگاهی نیاز به نقد دارد

وی یادآور شد: شهید مطهری می‌گوید هر مقام غیرمسئولی اگر در جایگاه غیرقابل انتقاد قرار گیرد هم خودش به خطر می‌افتد و هم جامعه را به خطر می‌اندازد. در این رابطه ایشان تشبیه جالبی می‌کنند، می‌گویند در اسلام دستوری داریم که زن و مرد بیگانه در خلوت واقع نشوند و اروپایی‌ها همین دغدغه‌ را برای در خلوت واقع شدن قدرت دارند در حالیکه اولین خطر فردی و دومین خطر اجتماعی است. روش عملی ما در قسمت اول خوب و گاهی در حد افراط است، ولی در مسأله دوم یعنی در خلوت قرار ندادن قدرت عملکرد خوبی نداریم و در واقع ما و اروپائیان در این زمینه معکوس عمل می‌کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه تسلط بر موضوعات، رعایت انصاف و خیرخواهی را از آداب نقد عنوان و خاطرنشان کرد: در واقع نقد حد وسط تملق و چاپلوسی از یک سو و تخریب و لجن‌مالی از سوی دیگر است. جنبش دانشجویی باید شرایط نقد را در خود ایجاد کند.

وی ادامه داد: قشر دانشجو نقاط ضعف و قوتی دارد از جمله نقاط قوتش این است که بار زندگی هنوز روی دوشش نیست، فراقت خوبی دارد، فطرت الهی و حق‌طلبی و عدالت‌خواهی در او زنده است و در مقابل ظلم عکس‌العمل نشان می‌دهد اما نقطه ضعفش این است که ممکن است احساسات بر عقل غلبه پیدا کند، برای اهداف اجتماعی و سیاسی ابزار واقع شود و در برخی موارد علم ناقص داشته باشد. دانشجویان باید در این زمینه مراقبت کنند و به رسالت خود عمل کنند. همراهی دانشجویان و دانشگاه‌ها در نهضت سال 56 که منتهی به پیروزی انقلاب شد بسیار کارساز بود و اگر نبود شاید مثل قیام 15 خرداد به شکست می‌انجامید.

متأسفانه دانشجویان غیر از 16 آذر آنچنان فعالیتی ندارند

مطهری تأکید کرد: دانشجویان باید در ادامه حرکت انقلاب هر جا نقصی وجود دارد، بیان کنند؛ البته گاهی فضای ارعاب ایجاد می‌شود و دانشجو از ترس کمیته انضباطی جرات نمی‌کند وارد برخی موضوعات شود؛ اما اگر انتقاد با رعایت ادب باشد باید فضا باز باشد، چون هدف خیرخواهی است. متأسفانه الان آنچنان فعالیتی دیده نمی‌شود و تنها در همین یک هفته 16 آذر برخی تحرکات دیده می‌شود.

نایب رئیس مجلس همچنین با اشاره به سیره پیامبر و ضرورت توجه به آن، یادآور شد: برخی اصول در زندگی پیامبر اصول ثابتی بوده مثلا ایشان اهل مشورت بود با اینکه وحی به او نازل می‌شد؛ اما در مدیریت جامعه با اصحاب خود مشورت می‌کرد، هم برای اینکه به اصحاب و یارانش شخصیت داده باشد و هم اینکه به آنها بیاموزد برای اداره جامعه باید اهل مشورت باشید و استبداد رای نداشته باشید.

حتی برای تبلیغ دین نباید از ابزار نامقدس استفاده کرد

وی افزود: یکی دیگر از چیزهایی که از زندگی ایشان می‌شود، درس گرفت، کیفیت استخدام وسیله است. اینکه آیا می‌شود برای تبلیغ یک مسأله مقدس مثل دین از یک ابزار نامقدس استفاده کرد؟ مواردی در تاریخ در این زمینه وجود داشته که می‌خواستند برای تبلیغ دین از وسیله‌ای مثل دروغ استفاده کنند، در حالی که طبق آموزه‌های اسلام و پیامبر برای هدف مقدس نمی‌شود از وسیله نامقدس استفاده کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۲
فرزند خلفِ پدر.
موضوع حصر منفعتش این است که عمده فکر دانشجو را مشغول کرده.... آقا یا خانم دانشجو مشکلات فراتر از حصر را مطرح کنید.... خود به اصطلاح محصورین اینقدر پیگیر نیستند
دوصد گفته چون نیم کردار نیست؟
انقلاب مسير درست را طى مى كند بنا براين ملاك درست بودن مسير را مردم تعيين مى كنند چون حكومتها براى اداره امور روز مره مردم است و با دين فرق ميكند
از فرزندانمان که در سنین زیر ۲۵ سال هستند واقعا چقدر توقع داریم که همه کارها وانتخابهایش بی نقص باشد با دانشجویان هم قدری ملاطفت وگذشت مورد انتظار است واگر دراین سنین حرفی زدند صلاح نیست اینده اش خراب شود بزرگتری ریش سفیدی بخشش اینها ارزشهای قوی در فرهنگ و عرف ماست .
اگر می خواهند در حصر عدالت رعایت شود باید سلطان محمود هم حصر شود چون آتش بیار معرکه ایشان بود و حقش را اصولگراها خوردنو
وقتی از رفع حصر صحبت میشه باید از فتنه هم بگی تا مخاطبین بتونند قضاوت کنند که حصر مجازات مناسبی بوده یا نه
حال آدم به هم ميخوره اينقدر صحبت از كلمه حصر ميشه فراموش نكنيد كه همه اين ملت در حصر زندگي ميكنند حلا چه مشد حسين باشد يا مشد حسن
اقای مطهری چرا خودتو میکشی رفع حصر چه سودی برا شما داره . کشور ما اینقدر مشکلات داره بیکاری . تورم . فساد و ... شما بفکر رفع حصر کسی هستید که کشور رو به آشوب کشیدند . اگه شهید مطهری الان زنده بودند مسیر نادرستی که شما طی میکنید قبول میکردند . بجای این حرفها بفکر مردم باشید نه انتقام گیری .
ما از شما نمایندگآن میخواهیم که بر حسب وظیفه در تمام امور دخالت کرده و با ارایه راه حلهای مناسب، از گرفتاریهای مردم کم کنید. عمل کنید. فقط به حرف اکتفا نکنید. از رد صلاحیت نترسید. شما باید در مقابل خدآوند متعال و مردم تاییدیه داشته باشید.
درود بر مطهری نماینده شریف مجلس.
اقای مطهری باید می شد وزیر حصر نه نمایند مردم مثل اینکه بنده خدا چیز دیگر بلد نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان