بازدید 4913

بررسی امکان خروج از قرارداد کاهش تولید اوپک پیش از ماه ژوئن سال آینده

به گفته ی وزیر نفت کویت، اوپک و کشورهای هم پیمانی که عضو این نهاد نیستند پیش از ماه ژوئن سال آتی میلادی در خصوص راهبردی مناسب برای خروج از قرارداد کاهش تولید نفت اوپک بحث و بررسی خواهند کرد.
کد خبر: ۷۵۴۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 11 December 2017

به گفته ی وزیر نفت  کویت، اوپک و کشورهای هم پیمانی که عضو این نهاد نیستند پیش از ماه ژوئن سال آتی میلادی در خصوص راهبردی مناسب برای خروج از قرارداد کاهش تولید نفت اوپک بحث و بررسی خواهند کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، به گفته ی وزیر نفت کویت، '' هنوز هم هر چند ماه یک بار کمیته ای  نظارتی  بین وزرا تشکیل می گردد، و قرار است که در خصوص امکان خروج از قرارداد کاهش تولید نفت اوپک پیش از ماه ژوئن مطالعاتی انجام پذیرد''. 

بررسی امکان خروج از قرارداد کاهش تولید اوپک پیش از ماه ژوئن سال آینده 

باید خاطر نشان سازیم که سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. تصمیم این کشورها موجب شده که قیمت نفت برنت از بشکه ای ۲۷ دلار در ماه ژانویه ی سال ۲۰۱۶ به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه برسد. این نکته قابل ذکر است که تنها  از ماه ژوئن سال جاری قیمت نفت به میزان ۴۰ درصد افزایش داشته است. گزارش ها حاکی از آن است که در ماه نوامبر، اوپک عرضه ی نفت خام را به میزان ۳۰۰،۰۰۰ بشکه در روز کاهش داده است. میزان تولید نفت توسط اوپک در ماه نوامبر، کمترین مقدار عرضه ی نفت در بازار از ماه می سال جاری تا کنون توسط این نهاد بوده است.

در روز ۳۰ ام نوامبر، اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال آتی میلادی تولید نفت را کاهش دهند. با توجه به نگرانی های مطرح شده توسط روسیه در خصوص افزایش شدید و غیر منتظره ی قیمت نفت، و همچنین امکان استخراج بیشتر نفت شل توسط آمریکا با کاهش تولید نفت اوپک، اوپک و کشورهای خارج از این نهاد توافق کردند که امکان خروج از این قرارداد در صورت افزایش چشمگیر تقاضا و بالارفتن بی رویه ی قیمت نفت وجود داشته باشد. گفته می شود که روسیه برای متعادل سازی بودجه ی خود نیاز به کم بودن قیمت نفت دارد. از سویی دیگر، عربستان سعودی با قراردادن سهام شرکت آرامکو در بازار بورس در سال آینده از بالا رفتن قیمت نفت بسیار سود خواهد برد.

این در حالی است که الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه اخیرا بیان داشته که هنوز برای صحبت کردن در مورد خروج از قرارداد کاهش تولید نفت خیلی زود است و هرگونه خروج از این توافق باید به شکل تدریجی صورت پذیرد. به گفنه ی نوواک، روند خروج از قرارداد کاهش تولید اوپک بسته به آنکه میزان تقاضا چقدر باشد و تعادل در بازار تا چه حدی محقق شده باشد ممکن است بین ۳ تا ۶ ماه طول بکشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها