بازدید 23588

باور‌های غلط پیرامون بنزین سوپر

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که بنزین سوپر برای خودرو آن‌ها بهتر است و انرژی بیشتری تولید می‌کند، اما این یک باور کاملا غلط است.
کد خبر: ۷۵۴۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۰ 11 December 2017

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که بنزین سوپر برای خودرو آن‌ها بهتر است و انرژی بیشتری تولید می‌کند، اما این یک باور کاملا غلط است.

 

به گزارش میزان، بسیاری از صاحبان خودرو (به خصوص خودروهای لوکس) بر این باورند که باید حتما از بنزین سوپر برای خودروهای خود استفاده کنند اما این یک باور غلط است.

بهترین و مطمئن‌ترین راه خواندن دفترچه راهنمای خودرو است که در آن نوع بنزین مورد نیاز خودرو ذکر شده است. درست است که بسیاری از خودروهای لوکس امروزی از بنزین سوپر استفاده می‌کنند اما برخی از آن‌ها باید بنزین معمولی مصرف کنند. برای مثال برخی از خودروهای لوکس شرکت جنرال موتورز و فورد مانند لینکن MKS 2009 و کادیلاک STS لزوما باید از بنزین معمولی استفاده کنند.

نکته دیگر این که تفاوت بنزین سوپر و معمولی در تفاوت عدد اکتان آن‌ها است. بنزین معمولی دارای عدد اوکتان 87 و بنزین سوپر معمولا دارای عدد اکتان 92 هستند.

بر خلاف باور عمومی، بنزین سوپر نه انرژی بیشتری نسبت به بنزین معمولی تولید می‌کند و نه باعث کارکرد بهتر و تمیز کردن پیشرانه خودرو می‌شود. بنزین سوپر لزوما بهتر از بنزین معمولی نیست و در خودروهایی که با نوع معمولی کار می‌کنند، سوپر در بلند مدت می‌تواند صدمات جدی به موتور وارد کند.

بنزین سوپر معمولا سوخت مصرفی اکثر خودروهای گران قیمت است که پیشرانه‌ آن‌ها قدرتمند و نیازمند بنزین با عدد اوکتان بالاتر است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۱
اگر بنزین سوپر بهتر نیست چرا گرانتر از بنزین معمولی غالب مردم می کردید؟
واقعا این مثالی که زدید خیلی به درد میخورد . . . . اصلا خودرو آمریکایی وارد میشه که نگران بنزینش باشیم ؟ همینجوری یه مطلب رو مینویسید که ستون خبر ها رو پر کرده باشید ؟ بهتره یه مطلب رو با توضیح بیشتر و مطابق با خودرو های موجود تو ایران منتشر کنید
برخلاف باور خیلی ها بنزین سوپر در دمای بالاتری نسبت به بنزین معمولی مشتعل می شود و بنزین سوپر فرارتر از معمولی نیست. وبه همین خاطر در موتورهای با ضریب انبساط بالا جهت جلوگیری از خود اشتعالی استفاده می شود.استفاده از بنزین سوپر در موتور معمولی کمتر به موتور صدمه می زند تا استفاده از بنزین معمولی در موتوری که برای سوپر طراحی شده است در این حالت موتور دچار دیتونیشن یا ضربه های انفجاری می شود.
لطفا هر موتوری را با بنزین مناسب آن استفاده کنید.
تا حدودی این مقاله درست است اما در ایران بنزین معمولی برخی پمپ بنزین ها عموما کیفیت خوبی ندارد بنا بر این مردم به تجربه دریافته اند که بنزین سوپر عملکرد بهتری دارد در مقام مقایسه بنزین معمولی باکیفیت و بنزین سوپر چندان تقاوتی روی اکثر خودرو های ایرانی موجود ندارند ولی روی برخی خودرو ها این تفاوت چشمگیر است به عنوان مثال در سمند های بنزینی با موتور اي اف هفت اگر از بنزین سوپر استفاده شود سرعت و قدرت موتور بطور شاخصی متفاوت میشود بگونه ای که سنگینی سمند هنگام حرکت احساس نمیشود و مصرف هم کاهش میابد بخصوص در جاده اما در موتور های xum 7 انواع پزو و برخی سمند ها هردو نوع بنزین عملکردشان مشابه به نظر میرسد شاید با تجیهزات ازمایشگاهی بتوان تفاوتی را مشخص نمود اما طوری نیست که راننده انرا احساس کند در مورد انواع پراید هم تفاوت خاصی مشهود نیست ولی در برخی مدل های 141 استفاده از بنزین سوپر سبب میشود تا امپر اب کمی بالاتر از حد معمول خود قرار گیرد شاید گرمای بیشتری تولید میکند و سیستم خنک کاری این مدل از خودرو توان دفع انرا ندارد اینها البته تجربه شخصی از رانندگی با این خودرو هاست به شخصه تحقیق علمی در این باره را جایی پیدا نکردم .
خودت فهمیدی چی گفتی؟!!!!!
برچسب نصب شده در کارخانه روی خودرو ( ایران خودرو ) بصورت غیر مستقیم لزوم استفاده از بنزین سوپر را میگوید. به این نوشته توجه کنید.

صرفا بنزین با اکتان 92 استفاده شود.
با زبان بی زبانی میگه فقط سوپر بزن اونم برا سمند و دنا و ...
همچنین از خودروهای امریکایی نام میبرید که انگار اینجا 50 در صد ماشینها امریکایی است نه جانم اینجا ایران و80 در صد ماشینهای تولیدی خارج از رده وتولید ان به 25 سال قبل بر میگردد که هنوز در ایران تولید میشود وبه اصطلاح مال عصر بنی هندل است مثل پراید پژو نیسان ابی پیکان و...
اکتان 87 برای معمولی و 92 برای سوپر از استاندارد آفریقا هم پایین تره. استاندارد گرید الف جهانی 95 برای معمولی و 97 یا 98 برای بنزین سوپره. به مردم تورو بخدا اطلاعات غلط ندید. بعنوان مثال بی ام دبلیو سری 5 به بالا هم توصیه اش بنزین اکتان 95 برای مصرفه که در اروپا و کشورهای پیشرفته دیگر بنرین معمولی محسوب میشه. ولی با اکتان 95 نه 87 !!!
آخه این ماشینهایی که اسم بردید که اصلا اجازه ورود به ایران و ندارن ویک مقدار به اصل موضوع توجه کنید
محمدرضاجان سلام. از شما که اطلاعات فنی خوبی داری بعیده که مثل بسیاری از افراد غیرمطلع که تعدادشونم متاسفانه کم نیست, خودروی "ب ام و " رو "بی ام دبلیو " تلفظ کنی!! عزیزم همانطور که میدونی این خودرو آلمانیه و در زبان آلمانی حرف بی و دبلیو وجود نداره بلکه در زبان آلمانی تلفظ حرف B بصورت بِ و تلفظ حرف W بصورت وِ درسته. پس نام این خودروی مشهور بِ ام وِ هستش.
سالها پیش مجله ماشین از طریق یکی از آزمایشگاها که بنزین سوپر ایرانی را آزمایش کرده بود نوشته بود که اکتان بنزین سوپر ایرانی به ۷۰ هم نمی‌رسد یعنی در حد بنزین معمولی هم نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر