بازدید 7972

پيام صالحي به آمريکايي ها ازطريق وزيرخارجه انگليس

کد خبر: ۷۵۴۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷ 10 December 2017

معاون حقوقي و امور بين الملل و سخنگوي سازمان انرژي اتمي تاکيد کرد: وزير خارجه انگليس در ديدار امروز با آقاي صالحي اين پيام را دريافت کرد که نمي شود برجام را بدون بهره مندي ايران از منافع آن ادامه داد و طبعا اين پيام از طريق آقاي جانسون بايد به نحوي به آمريکاييها منتقل شود.

بهروز کمالوندي در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري صداوسيما با تبيين اهميت مذاکرات وزير خارجه انگليس با رئيس سازمان انرژي اتمي گفت : ديدار امروز اين ارزيابي را به ما مي دهد که انگليسي ها به اين جمع بندي رسيده اند که نقش جمهوري اسلامي ايران در منطقه ، بارز است و بدون ايران مسائل منطقه قابل حل و فصل نيست .


وي افزود : در ادبيات آقاي جانسون کاملا مشخص بود که براي حل و فصل مسائل منطقه بايد جمهوري اسلامي ايران را به عنوان عاملي اصلي در موضوعات مختلف در نظر گرفت که اين بسيار مهم است همچنين اينکه برجام موضوعي بين المللي شده است و همه از آن حمايت مي کنند و صرفا گروهي کوچک در آمريکا ممکن است ديدگاههايشان خلاف کل اين جريان جهاني باشد .


کمالوندي با تاکيد بر انتقال اين پيام به آمريکاييها که ادامه برجام بدون بهره مندي ايران از مزاياي آن شدني نيست تصريح کرد : بويژه موضوع اصلي در اين خصوص تعاملات بانکي است زيرا در حوزه هاي ديگر مشکلي نداريم و در اين حوزه بايد تلاش کنند و شايد قدم نخستش اين باشد که از رويه اي که بانکهاي بزرگ را از همکاري با ما مي ترسانند بايد دست بردارند .


معاون سازمان انرژي اتمي درباره علت ديدار وزير خارجه انگليس با رئيس اين سازمان برغم تناسب نداشتن مقام اين دو شخصيت گفت : سابقه اين ديدارها به حضور آقاي صالحي در انجمن جهاني هسته اي باز مي گردد که مقرش در لندن است و در حاشيه آن سفر ديدارهايي نيز در محل اقامتش داشت .


وي افزود : آقاي صالحي چند ماه قبل نيز در سفري ديگر به لندن با آقاي جانسون ديدار داشت ، گرچه او وزير خارجه است اما گفتگوهاي هسته اي بويژه در خصوص برجام مد نظر وزارت خارجه انگليس و شخص آقاي جانسون است ضمن اينکه موضوعات هسته اي مربوط به ما نيز به نحوي از طريق وزارت خارجه پوشش داده مي شود و سازمان مستقل ديگري ندارد بلکه مشاوري تحت نظر وزير امور خارجه اين مسائل را پيگيري مي کند .


کمالوندي گفت : موضوعات هسته اي مذاکرات دو شخصيت ، در اين چند جلسه مربوط به برجام بوده است و آقاي جانسون در ديدار قبلي نيز اشاره کرد که مايل است براي تقويت برجام تلاش کند . در سياستي هم که تا کنون اعلام کرده اند در پي تقويت توافق هسته اي بوده اند و حداقل در سياست هاي اعلامي شان اينطور است .


وي افزود: امروز نيز در باره اين مسائل صحبت شد و بحث عمده در خصوص برجام بود و او به ديدارهايي که در آمريکا و با شخصيت هاي مختلف داشته است اشاره کرد و برداشت ما از صحبت هاي آقاي جانسون اين است که اگر آقاي ترامپ همچنان در پي آن باشد که برجام را کنار بگذارد قطعا با کار بسيار دشواري مواجه است .


سخنگوي سازمان انرژي اتمي تاکيد کرد : ادامه اجراي برجام و همزماني آن با اعمال تحريم ها شدني نيست و آقاي صالحي نيز در جلسه امروز با آقاي جانسون دوباره اين موضوع را يادآوري کرد .
کمالوندي گفت : نکته مهمي که آقاي جانسون در جلسه امروز اشاره کرد اين بود که در ديدارهايي که با شخصيت هاي مختلف آمريکايي داشته است تقريبا اجماعي نسبي بر اين واقعيت وجود دارد که برجام به عنوان دستاورد مهم سياسي بين المللي بايد حفظ شود .
وي افزود : اگر اينها را کنار هم بگذاريم مفهومش اين است که آقاي ترامپ کار بسيار سختي را در پيش دارد ، به طور خلاصه موضوع اصلي جلسه امروز برجام بود و آقاي صالحي به دقت مسائل مرتبط با توافق هسته اي و پايبندي کشورمان به اجراي تعهدات برجامي را مطرح و تصريح کرد که طرف مقابل تعهداتش را در حوزه هاي مختلف اقتصادي به نحو شايسته اجرا نکرده است .


معاون سازمان انرژي اتمي اضافه کرد :آقاي صالحي خطاب به آقاي جانسون تاکيد کرد که طرف مقابل بايد براي بهره مندي کشورمان از برجام تلاش کند .


کمالوندي گفت : در ديدار امروز همچنين درباره همکاريهاي هسته اي بويژه در زمينه هاي مرتبط با حوزه هاي صنعتي ، پزشکي و کشاورزي گفتگو شد زيرا با توجه به اينکه سالهاي بسياري با انگليسي ها بويژه در حوزه هسته اي ارتباط نداشته ايم در ابتداي همکاريها هستيم و اين گونه ارتباطات و تماس ميان مقامات دو کشور زمينه تقويت همکاريها را فراهم مي آورد .


وي افزود: در نشست امروز آقاي صالحي نيز پرسش هايي درباره همکاريهاي دو کشور پس از خروج انگليس از اتحاديه اروپا داشت که مطرح کرد و نيز در خصوص " پروژه ايتر" و مسائل مرتبط با "طرح جت " که طرح همکاريهاي هسته اي است گفتگو شد .
کمالوندي همچنين گفت : از موضوعات مهم ديگر که در نشست امروز مطرح شد مسائل منطقه اي بود که آقاي جانسون ديدگاههايش را مطرح کرد و آقاي صالحي نيز با توجه به تجربيات خوبي که از دوره مسئوليتش در وزارت خارجه و سابقه اقامتش در عربستان به عنوان معاون او آي سي (oic) (سازمان همکاريهاي اسلامي) دارد ، تجربياتش را منتقل کرد .


وي افزود : آقاي صالحي به رويدادهاي يمن اشاره کرد و اظهار داشت متاسفانه سعودي ها روش و سياست هاي غلطي را عليه اين کشور در پيش گرفته اند و در بخش ديگري از گفتگوهاي دو جانبه درباره مسائل سوريه و عراق تبادل نظر شد .
معاون سازمان انرژي اتمي تاکيد کرد : آنچه اهميت دارد اين است که طرف انگليسي متوجه شد که بايد متناسب با نقش و جايگاه کشورمان ملاحظات جمهوري اسلامي ايران مد نظر قرار گيرد و اين واقعيت را مي شود از نوع مذاکرات و مطالبي که مطرح شد حس کرد .


کمالوندي اينگونه تبادل نظرها را به نفع همه دانست و افزود : در اين گونه نشست ها دو طرف با ديدگاههاي يکديگر آشنا مي شوند و اگر بخواهيم ارتباطات و همکاريهايي بويژه در حوزه هسته اي بالاخص در حوزه گداخت و پزشکي هسته اي داشته باشيم مستلزم آن است که اين گونه ارتباطات و رفت و آمدها ادامه داشته باشد که ديدار امروز از اين منظر هم اهميت داشت .

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان