بازدید 2199

آغاز دور جدید گفتگوهای منامه با محوریت تروریسم

گفتگوهای منامه از روز جمعه با حضور رهبران، دیپلمات‌ها و کارشناسان مسایل امنیتی حدود ۲۰ کشور جهان درباره تروریسم و تهدیدات امنیتی در منطقه آغاز شد.
کد خبر: ۷۵۳۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹ 09 December 2017

گفتگوهای منامه از روز جمعه با حضور رهبران، دیپلمات‌ها و کارشناسان مسایل امنیتی حدود ۲۰ کشور جهان درباره تروریسم و تهدیدات امنیتی در منطقه آغاز شد.

به گزارش تابناک، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، سیزدهمین دور گفتگوهای منامه عصر جمعه در پایتخت بحرین آغاز شد و شرکت کنندگان در این نشست درباره خطرات تروریسم و افراط‌گرایی برای منطقه خاورمیانه و جهان و نیز امنیت منطقه و چالش‌های پیش روی کشورهای منطقه بحث و گفتگو کردند.

گفتگوی منامه با مشارکت ترکی فیصل، رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی "ملک فیصل"، ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق و ینی وحید، رئیس مرکز وحید در اندونزی آغاز شد.

وزیر خارجه عراق در جریان این گفتگوها تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر را تصمیمی "جسارت‌آمیز" توصیف کرد و گفت: این تصمیم نامناسب واکنش‌هایی را به دنبال دارد.

الجعفری پیامدهای تصمیم ترامپ بر کشور عراق را بعید ندانست.

این گفتگو در بخش‌هایی دچار تنش شد به ویژه زمانی که سوالات متوالی از نقش ایران در منطقه و نقش حشد شعبی در عراق مطرح شد و جعفری چندین بار تاکید کرد که او به عنوان یک عرب و یک عراقی به عرب بودن خود افتخار می‌کند و برای دفاع از ایران و یا "توجیه" کارهایش در این گفتگو حضور نیافته است.

وی در ادامه ایران را قربانی تروریسم توصیف کرده و گفت: نقش ایران در عراق سازنده است.

ترکی فیصل در این خصوص با ادعای "دخالت ایران در امور کشورهای منطقه و حمایت از گروه‌های تروریستی" تاکید کرد: "نقش ایران در منطقه قابل مشاهده است و همانگونه که آمریکا درباره ایران اعلام کرد، ایران کشوری حامی تروریسم است و حمایتش از حوثی‌ها (نیروهای انصارالله) و بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) را نمی‌توان پنهان کرد"!

وزیر خارجه عراق در ادامه خلاصه‌ای از دستاوردهای کشورش در مبارزه با داعش را بیان داشته و گفت: پیروزی که حاصل شد نه فقط برای عراق بلکه برای همه بود و پیروزی که رویای آن را داشتیم محقق شد.

الجعفری در پاسخ به این سوال که پس از پاکسازی عراق داعشی‌ها به کجا رفتند، گفت: ماموریت ما در عراق این نیست که داعشی‌ها را تعقیب کنیم و بینیم که به کدام کشور می‌روند، مهم آن است که ما آنها را شکست دادیم و از آنها رهایی یافتیم.

وی با تقدیر از ترکیب اجتماعی عراق آن را یکی از عوامل شکست تروریسم در این کشور دانست و گفت: کارهای پس از پاکسازی عراق به اقدامی جهانی همانند طرح مارشال نیاز دارد.

ینی وحید با اشاره به اینکه اندونزی در مبارزه با تروریسم از تجربه عربستان استفاده کرد، گفت: در اندونزی ۲۰۰ میلیون مسلمان زندگی می‌کنند که تنها ۵۰۰ تن از آنها در فعالیت‌های تروریستی شرکت دارند.

وی افزود: تصمیم ترامپ تروریست‌ها را به خرابکاری در اماکنی که به آنها وارد می‌شوند، تشویق خواهد کرد زیرا آنها نمی‌توانند خود را به قدس برسانند.

در گفتگوی منامه رهبران، دیپلمات‌ها و کارشناسان مسایل امنیتی از حدود ۲۰ کشور جهان شرکت دارند و گفتگوی منامه یکی از مهم‌ترین همایش‌های بحث و تبادل نظر درباره مسایل منطقه جهت آشنایی با رویکردهای شرکت‌کنندگان درباره چالش‌های امنیتی پیش روی منطقه و چگونگی مقابله با آنها محسوب می‌شود.

این نشست در هر دوره تلاش می‌کند با طرح مسایل مهمی که بر امنیت و ثبات منطقه و روند توسعه سیاسی و اقتصادی آن تاثیر دارد و در راس آنها مبارزه با افراط گرایی و تروریسم، رویکرد شرکت‌کنندگان در این خصوص وراه‌حل‌های پیشنهادی آنها را بررسی کند.

در این نشست راه‌های برقراری هماهنگی‌های امنیتی، تحقق ثبات برای کشورها و مردم منطقه، سیاست‌ها و سطح مشارکت‌های امنیتی و واکنش کشورهای منطقه به افراط‌گرایی و مشخصا نقش آمریکا در حفظ امنیت و ثبات کل منطقه بررسی می‌شود.

در جلساتی که از امروز (شنبه) آغاز خواهد شد، شرکت‌کنندگان مسایل مربوط به امنیت منطقه‌ای را با این رویکرد که امنیت و ثبات منطقه خلیج فارس و خاورمیانه کلید و آغازی جدی برای حل مشکلات و تنش‌های موجود است، به شکلی دقیقتر و با تمرکز بیشتر بررسی خواهند کرد و دلایل استمرار درگیری‌ها در منطقه و پیامدهای آنها مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

گفتگوی منامه در دوره فعلی بر جنگ در یمن و سوریه، وضعیت عراق و اصولی که باید برای پایان یافتن این درگیری‌ها فراهم شوند، به ویژه در سایه تحولات پر شتاب جاری متمرکز خواهد بود.

همچنین در این نشست به موضوعات داخلی که بر امنیت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تاثیر داشته و پیامدهایی بر ثبات کل منطقه دارند مانند همکاری‌های دفاعی در منطقه خلیج فارس و راه‌های توسعه آنها و اصلاح اقتصادی در سایه کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی پرداخته خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود در این گفتگو تعدادی از وزرای خارجه و دفاع، روسای ستاد ارتش و مسئولان دستگاه‌ةای امنیتی و اطلاعاتی کشورهای منطقه، پژوهشگران، چهره‌های آکادمیک، دیپلمات‌ها، کارشناسان، تحلیلگران سیاسی و اقتصادی و اندیشمندان از آمریکا، کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپایی شرکت کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار